Конспект уроку узагальнення за темою: "Світ інформації та мас-медіа"

Про матеріал
повторення, узагальнення й закріплення основного матеріалу з теми «Світ інформації та мас-медіа» у формі вступного іспиту до факультету журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Перегляд файлу

10 клас Громадянська освіта

(розробила вчитель Маловільшанського ліцею

Ковальчук Тетяна Андріївна)

Тема : УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ «СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА»

Мета уроку:   повторення, узагальнення й закріплення основного матеріалу з теми «Світ інформації та мас-медіа» ;  формування творчої та креативної особистості; формування комунікаційної компетентності; виховання поваги до суперника,  стійкості, волі до перемоги, спритності; розширення зв'язків з іншими предметами;

виховувати високу культуру мислення, інтерес до курсу «Громадянська освіта», почуття взаємодопомоги, дружби, справедливості, потребу вчитися.

Тип уроку:  узагальнення

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Психологічне налаштування учнів на діяльність.

Добрий день. Рада вітати вас на уроці, який, як ви звернули увагу, буде проходити в розширеній аудиторії. Сподіваюся, що свої хвилювання ви залишили за дверми, а в нашому конференц-залі  будуть панувати взаєморозуміння, організованість, активність,  плідність нашої співпраці, що і стане запорукою гарного настрою та приємної атмосфери спілкування.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та мотивація навчальної діяльності школярів.

Сьогодні  наш  урок узагальнення буде проходити у незвичайному форматі, а саме вступного екзамену. Давайте уявимо собі, що ви бажаєте вступити до  факультету журналістики Київського національного  університету імені Тараса Шевченка.

  -Уявили? Як і на всіх вступних іспитах у нас є абітурієнти,  екзаменатор та приймальна комісія. Роль екзаменатора дозвольте узяти на себе мені, абітурієнтами – будете ви учні, а гості побудуть членами приймальної комісії.

  Для вступників за напрямом “журналістика”  проводиться творчий конкурс, тобто моделюється певна професійна ситуація: наприклад «прес-конференція». Отже підкажіть мені, яка буде тема нашої прес-конференції?

                Відповіді учнів («Світ інформації та мас-медіа»).

 Ми перевіримо, узагальнимо та систематизуємо ваші знання, вміння, навички, які ми з вами сформували під час вивчення даної  теми.

Ми згадаємо та повторимо про: джерела інформації,  засоби масової інформації, види реклами, Інтернет та соціальні мережі, свободу слова, інформації  та думки;

  •                  спробуєте себе у ролі журналістів;
  •                  згадаєте про  можливості Інтернету та усвідомите небезпеки, пов'язані з його використанням;
  •                  простежите переваги і ризики під час користування соціальними мережами.
  •                  навчитеся правильно ставити запитання та висловлювати свою думку.

   Хочу налаштувати усіх на активну працю, будьте сміливими. Не треба побоювань, що скажете щось не вірно. Як казав давньогрецький історик Геродот: «Якщо не висловлено протилежних думок, то немає з чого вибрати найкращу».

    За вашу плідну працю на уроці ви будете отримувати фішки, які в кінці уроку ми підрахуємо та переведемо в оцінку за урок. (для кожного учня підготовлений стаканчик відповідного кольору та з його ім’я, куди вчитель буде вкидати фішки). А допоможе нам в цьому голова лічильної комісії.

Реклама завдань. На слайді зображено малюнки, учні розглянувши їх повинні назвати,які випробування чекають на них. 

Отже, починаємо.

ІІІ. ЕТАП  ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Вправа 1. КРОССЕНС   2 фішки

Ви маєте дев’ять картинок, ваше завдання знайти асоціативний  зв'язок  між елементами,  розмістити їх в логічній послідовності, назвати , яке поняття чи явище їх поєднує. (учні виконують в двох трійках).

  1.              Джерела інформації (Носії та пристрої інформації)

Сувої з папірусу – старовині книги - газети – журнали- ЛЮДИ–фотографії- радіо-телевізор- інтернет

2.Види масових комунікацій та небезпек в Інтернет-середовищі

Пошукові системи –  інформаційна система www- електрона пошта-  соціальні мережі та блоги – ІНТЕРНЕТ -віруси – кібер-хуліганство- спам- антивірусні системи(програми)

 

Вправа 2. ВІДЕОРЯД   2 фішки

Учням пропонується переглянути відефрагмент реклами.

Завдання: 1.Назвати жанр реклами – 1 бал

2.Яка мета реклами, на кого вона розрахована – 1 бал

                        

 

 

 

 

 

   Вправа 3. ПАРАСОЛЬКА ЗАПИТАНЬ

Експрес-опитування. Учні по черзі зривають надруковані запитання у формі хмаринок (правильна відповідь – 1 фішка,  відповідь на запитання суперника – 1 фішка)

1.Як у середовищі журналістів називають приховану рекламу?  «джинса»;   фейк;   медіа  

2.Вкажіть номер статті Конституції України, яка гарантує кожному право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань (34)

3.Процес збирання, оброблення та поширення соціальної інформації через спеціальні канали на широку аудиторію

медіа  ;      маніпуляція;      масова комунікація

4.Сукупність інформаційних дій, застосовуваних сторонами, які протистоять одна одній, для досягнення певних цілей

Пропаганда;          джинса;      інформаційна війна  

 5.Нагляд  і контроль держави за мас-медіа?

 Реклама;   лобізм;       цензура

6.Якщо в медіатексті активно використовують емоційно забарвлені слова, оцінні судження, заклики до конкретних дій, він є  Професійним;     неупередженим;   маніпулятивним

7.Яку спрямованість має відомий український інтернет-ресурс «Українська правда»

Розважальну;    історико-краєзнавчу;     громадсько-політичну

8.Якості новин (2 правильні відповіді)

Красиві слова;  оперативність для аудиторії;  побільше реклами;  актуальність

9.Якщо медіа поширює неправдиву або образливу інформацію, то потрібно

Почати погрожувати і залякувати  журналіста, автора інформації

Написати листа Президентові країни і попросити покарати ЗМІ

Написати листа цьому медіа, вимагаючи спростування або вибачення

10. Не просте висвітлення реальності, а соціально сконструйована, відредагована реальність. Авторами є журналісти, редактори, видавці та власники мас-медіа

Новини;     маніпуляція ;        медіа власність

11.Сьогодні ваш день: плюс дві фішки

 

12. Така фортуна: мінус одна фішка. 

 

 

ВПРАВА 4. ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ 3 фішки

                       

Інсценізація «Червона Шапочка»

Усім відома казка про Червону Шапочку.

Учні об’єдналися в пари, кожна з яких має розповісти історію «Червоної Шапочки» від імені:

• телеканалу «Вовк-ТБ», спрямованого на захист вовків (журналіст-оператор)

• офіційної газети Казкового королівства, яка прославляє подвиги лісорубів та інших жителів (журналіст – чиновник королівства);

• радіопередачі, де гостя - захисниця прав дітей, яка виступає проти жорстоких батьків, що відправляють дітей у ліс (журналіст – гостя).

   Вправа 5. ВТРАЧЕНА ШПАРГАЛКА 2 фішки

Літо. Червень. Студентка факультету журналістики готується до здачі екзамену, тобто готує шпаргалку на тему  «Позитивні та негативні сторони Інтернету». Але трапилася прикрість – відкрилося вікно, подув вітер – шпаргалка розлетілася. Ваше завдання (учні поділені на дві трійки) із перемішеного матеріалу вибрати першій трійці – позитивні строни Інтернету, другій – негативні сторони.

 Позитивні

Негативні

 Спілкування без меж у реальному масштабі часу

 Підміна реального спілкування віртуальним

Оперативний пошук інформації

 Погіршення креативної здатності

Передача файлової інформації без користування зовнішніх носіїв

Шкода здоров΄ю

 Інтернет – торгівля і банківські операції

Розповсюдження комп’ютерних вірусів

Можливість дистанційної освіти

 Розповсюдження нелегальної інформації

Додаткові робочі місця

 Можливість невірогідної інформації

Системи оперативного опитування соціологічного та іншого

Порушення авторських прав

 Розваги

Вторгнення в особисте життя

   ВПРАВА 6. СТОП-КАДР  СЛАЙД  1 фішка

Учні переглядають відеопрезентацію за методом скрайбінг на тему «Соціальні мережі», їхнє завдання – уважно слідкувати за екраном, коли з’являється текст з помилками - потрібно вигукнути «Стоп-кадр», вказати помилку та назвати  правдиву інформацію. (ДОДАТОК №1)

   7.ГРА «ДОПОМОЖИ ЖУРНАЛІСТУ»    1фішка

Учні повинні дати відповіді на запитання (презентація)

1.Назвати види мас-медіа. (Книги, журнали, газети, телебачення, радіо, Інтернет)

2. Назвати найменш популярний вид мас-медіа. (Радіо)

3.  Вид мас-медіа найбільш здатний до масового поширення. (Інтернет)

4.Вкажіть  найпростіший спосіб маніпуляцій ( подання новин у мас-медіа.)

5. Назвіть поширені шкільні медіа ( газети, радіо, шкільні сайти, блоги та сторінки в соціальних мережах)

6.Перелічіть наслідки  використання «мови ворожнечі». (створення конфліктів і поглиблення існуючих, політичні та економічні кризи, роз’єднання суспільства, порушення прав людини, загострення дискримінації)

7. При поданні новин журналісти користуються правилом кількох «с». Назвіть їх. (сенсації, сміх, сльози, сум, секс, скандал, страх, смерть).

ВПРАВА 8. (резерв)  ВПРАВА СТЕРТІ СЛОВА

У комп’ютер забрався вірус та стер окремі слова в крилатих висловах відомих людей. Учням необхідно вставити пропущені слова та зачитати результат . Правильна відповідь оцінюється 1 балом . Час виконання – 2 хвилини.

1.«Хто вміє ……………………………….. думкою невдоволених, той визначає долю………………….»  Вільгельм Швебель, німецький вчений та публіцист (Хто вміє маніпулювати думкою невдоволених, той визначає долю людства. )

2.«…………………………. — це право робити, що хочеш, і заважати іншим …………………… те, що вони хочуть». Генрік Сенкевич, польський письменник і публіцист («Свобода — це право робити, що хочеш, і заважати іншим робити те, що вони хочуть». )

3.В епоху тероризму та війн ХХІ століття ………………. молоді стає важливою вимогою …………………………. суспільства. Б. Мак-Магон, французький маршал, президент Третьої республіки.( В епоху тероризму та війн ХХІ століття медіаосвіта молоді стає важливою вимогою демократичного суспільства.)

4. « ……………………………. є одним з найбільших глобальних продуктів. Якщо ми знищимо його, ми знищуємо багато чого з нашого економічного …………..»  Сатья Наделла, головний виконавчий директор корпорації Microsoft (Інтернет є одним з найбільших глобальних продуктів. Якщо ми знищимо його, ми знищуємо багато чого з нашого економічного майбутнього.)

5. «……………………… — нерв сучасної культури, без неї капіталізм просто не зміг би вижити; і вона ж — мрія …………………… культури». Джон Берґер, англійський мистецтвознавець. («Реклама — нерв сучасної культури, без неї капіталізм просто не зміг би вижити; і вона ж — мрія сучасної культури». )

6.  «………………………….. у світі дуже багато. Проблемою є вибір із цього інформаційного смітника головної та …………………………...» Олександр Народецький, журналіст.(Інформації у світі дуже багато. Проблемою є вибір із цього інформаційного смітника головної та правдивої. )

7. «………………………………… здатний «видавати різним читачам різну……………………………….– кожному в міру його розуміння - саме ту, якої він потребує і до сприйняття якої підготовлений».   Ю. Лотман (Медіатекст здатний «видавати різним читачам різну інформацію – кожному в міру його розуміння ... саме ту, якої він потребує і до сприйняття якої підготовлений».)

 

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія. Метод «Шкала думок»

Кожен учень промовляє початок речення, обов’язковий для всіх: «Найважливіше, що я усвідомив(ла) на цьому уроці, це...» і завершує власною думкою.

   ПЕРЕВЕДЕННЯ ФІШОК В ОЦІНКУ ЗА УРОК

    Сьогодні ми з вами провели урок у незвичайній формі. За результатами випробувань, я можу як екзаменатор рекомендувати ваші кандидатури приймальній комісії для зарахування вас на факультет журналістики.

    Хочу вам побажати здійснення та реалізації ваших мрій щодо вибору майбутньої професії.

     Сучасне суспільство живе в умовах глобального зростання обсягів виробництва й споживання інформації, що потребує глибокого  осмислення.

«Тисячі шляхів ведуть до помилки, але лише один – до істини.» Жан-Жак Руссо.

   Тож пізнавайте, осмислюйте, робіть висновки та приймайте рішення на шляху до успіху. Ловіть свою хвилю життя!

До побачення. На все добре.

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти сенкан до одного терміна на вибір (Інтернет, мас-медіа, журналістика)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1 СТОП-КАДР


 

docx
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
1773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку