Конспект уроку "Узагальнено-особове речення" 8 клас

Про матеріал

Тема: Узагальнено-особові речення

Мета: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення; дати поняття про узагальнено-особове речен­ня, способи вираження в ньому головного члена; формувати вміння аналізувати узагальнено-особові речення, вирізняти їх серед інших односкладних;

роз­вивати критичне, образне мислення, уяву, текстотворчі вміння та навички; полікультурну компетентність;

підвести учнів до осмислення краси й багатства українського слова; виховувати любов до рідної мови; зацікавити творами художньої літератури, викликати інтерес до читання; пробуджувати бажання самовдосконалюватися.

Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво, українська література.

Обладнання:мультимедійна дошка, картки із завданнями, таблиці для заповнення, тлумачний словник, аркуші А-3, А-4, олівці, маркери, клей, кольоровий папір.

Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок

II. Мотивація

-Індивідуальна робота з картками №1, №2, №3 (біля дошки й за партою) (Додаток А).

Бесіда з учнями:

-Кожне назване вами прислів'я – це речення? Доведіть.

-Одно- чи двоскладними є подані речення? Чому?

-Односкладні речення, як відомо, поділяються на види. Подані речення належать до неозначено-особових? Чому?

-Які речення вони нагадують, чим саме?

Що мають особливе , чим відрізняються такі речення від інших, ми сьогодні й з'ясуємо.

ІII. Повідомлення теми , мети уроку.

Тема уроку: узагальнено-особові речення. Що ви маєте дізнатися, чого навчитися? (Учні формулюють мету).

Крім того, що ми щодня маємо пізнавати щось нове, адже навчатись треба до старості, ми повинні вчитись мислити, висловлювати власну думку й уміти відстоювати її, використовуючи скарби рідної мови; пам'ятайте, що, звернувшись до джерел народних і творів красного письменства, почерпнемо безліч порад, кожен із нас повинен самовдосконалюватись, бути порядною людиною і взагалі прагнути до вершини, щоб мати хоча б середину.

IV. Актуалізація

1. Розподільний диктант.

Записати у дві колонки дієслова: 1 – дійсного способу; 2 – наказового способу.

Не станеш, роби, учись, не бажай, не хочеш, наживай, не втрачай.

Визначити особу й число дієслів.

2. Записати прислів'я, вставивши на місці пропусків потрібні дієслова із розподільного диктанту. (На дошці подаються речення з пропущеними присудками).

Від похвал розумним … (не станеш). (Роби)… для інших, …(учись) для себе. (Не бажай) … другому того, чого сам … (не хочеш). Своїх друзів …(наживай), та й батькових … (не втрачай).

V. Усвідомлення змісту

1. Спостереження.

А.Підкресліть у реченнях граматичні основи. З'ясуйте, якими є речення: односкладними чи двоскладними? Чому?

Б.Чи зрозумілий зміст речень без підмета? Отже, вони повні?

В.Дія, яку означає дієслово-присудок, стосується конкретної особи чи будь-кого з нас?

Г. До якого жанру фольклору належать подані висловлювання?

Д. Визначте форму вираження головного члена в записаних прислів'ях, створіть інформаційне гроно - форма вираження присудка( Додаток Б).

Е.Зробіть висновок, які речення називаються узагальнено-особовими; скориставшись схемою, підкресліть у табличках, які є в кожного, необхідні ознаки.

2. Запишіть речення, підкресліть присудки. Визначте особу й число дієслів.

Книга корисна, коли її читають. Брехню слухають, а брехунів б'ють.

- Опрацюйте матеріал підручника «Рідна мова» для 8 класу (автори О.В.Заболотний, В.В.Заболотний) на с. 79, пункт – форми вираження.

- Записані речення - узагальнено-особові? Чому?

3. Творче конструювання.

- Записати речення, відновивши порядок слів.

Храм, прийдуть, лиш, збудуй, в нього, а, люди.

(Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть (Л.Костенко)).

-Відповідь учня, який працював індивідуально з карткою №3 (Додаток А).

-Робота з класом.

Визначте граматичні основи в реченні, вкажіть вид простих речень у поданому складному. Власну думку обґрунтуйте, при потребі скориставшись таблицею.

-Індивідуальна робота біля дошки: підкреслити головні й другорядні члени речення.

Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть.

-Робота з класом

Для якого стилю характерні записані речення? Узагальнені судження в записаних реченнях подаються з науковою точністю чи образно? Для чого служать узагальнено-особові речення? (Основне призначення узагальнено-особових речень – образне висловлення узагальнених суджень).

4. Дехто з учнів виконував індивідуальне домашнє завдання: необхідно було підготуватись до виготовлення колажу. Як його створити, вони нам розкажуть і покажуть, а ми послухаємо й повчимося.

- Індивідуальне завдання.

1. З'ясувати за словником (по можливості в мережі Інтернет) лексичне значення слова «колаж».

2. Робота з карткою №4 (Додаток А).

Діти розповідають і демонструють виготовлення колажу, на якому розміщено портрет Г. Сковороди, його афоризми.

(На дошці з'являється інструкція).

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку української мови                                  у 8 класі на тему

«Узагальнено-особові речення»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Узагальнено-особові  речення

Мета: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення; дати поняття про узагальнено-особове речен­ня, способи вираження в ньому головного члена; формувати  вміння аналізувати узагальнено-особові речення, вирізняти їх серед інших односкладних;

 роз­вивати критичне, образне мислення, уяву, текстотворчі вміння та навички; полікультурну компетентність;

  підвести учнів до осмислення краси й багатства українського слова; виховувати любов до рідної мови; зацікавити творами художньої літератури, викликати інтерес до читання; пробуджувати бажання самовдосконалюватися.

 

Міжпредметні звязки: образотворче мистецтво, українська література.

Обладнання:мультимедійна дошка, картки із завданнями, таблиці для заповнення, тлумачний словник, аркуші А-3, А-4, олівці, маркери, клей, кольоровий папір.

Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок

 

 

. .жє

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

I. Розминка

Погляньте на малюнки . Які народні прислівя вони ілюструють?

 

4                                          18

За двома зайцями погонишся – жодного не спіймаєш.

Зробив діло – гуляй сміло.

II. Мотивація

  • Індивідуальна робота з картками  №1, №2, №3 (біля дошки й за партою) (Додаток А).

Бесіда з учнями:

  • Кожне  назване вами прислів’я – це речення? Доведіть.
  • Одно-  чи двоскладними є подані речення? Чому?
  • Односкладні речення, як відомо,  поділяються на види. Подані речення  належать до неозначено-особових? Чому? 
  • Які речення вони нагадують, чим саме?

Що мають особливе , чим відрізняються такі речення від інших, ми сьогодні й з’ясуємо.

ІII. Повідомлення теми , мети уроку.

Тема уроку: узагальнено-особові речення. Що ви маєте дізнатися, чого навчитися? (Учні формулюють мету).

Крім того, що ми щодня маємо пізнавати щось нове, адже навчатись треба  до старості, ми повинні вчитись мислити, висловлювати власну думку й  уміти відстоювати  її, використовуючи скарби рідної мови; пам’ятайте, що, звернувшись  до джерел народних і творів красного письменства, почерпнемо безліч порад, кожен із нас повинен  самовдосконалюватись, бути порядною  людиною і взагалі прагнути до вершини, щоб мати хоча б середину.

IV. Актуалізація

1. Розподільний диктант.

Записати у дві колонки дієслова: 1 – дійсного способу; 2 – наказового способу.

Не станеш, роби, учись, не бажай,  не хочеш, наживай, не втрачай.

Визначити особу й число  дієслів.

2. Записати прислівя, вставивши на місці пропусків потрібні дієслова із розподільного диктанту. (На дошці подаються речення з пропущеними присудками).

Від похвал розумним … (не станеш). (Роби)… для інших, …(учись) для себе.  (Не бажай) … другому того, чого сам … (не хочеш). Своїх друзів …(наживай), та й батькових … (не втрачай).

V. Усвідомлення змісту

1. Спостереження.

А.Підкресліть у реченнях граматичні основи. З’ясуйте, якими є речення: односкладними чи двоскладними? Чому?

Б.Чи зрозумілий зміст речень без підмета? Отже, вони повні?

В.Дія, яку означає дієслово-присудок, стосується конкретної особи чи будь-кого з нас?

Г. До якого жанру  фольклору належать подані висловлювання?

Д. Визначте форму вираження  головного члена в записаних прислівях,   створіть інформаційне гроно - форма вираження присудка( Додаток Б).

Е.Зробіть висновок, які речення називаються узагальнено-особовими; скориставшись схемою, підкресліть у табличках, які є в кожного, необхідні ознаки.

2. Запишіть речення, підкресліть присудки. Визначте особу й число дієслів.

Книга корисна, коли її читають. Брехню слухають, а брехунів б'ють.

- Опрацюйте матеріал підручника «Рідна мова» для 8 класу (автори О.В.Заболотний, В.В.Заболотний) на с. 79, пункт – форми вираження.

- Записані речення -  узагальнено-особові?  Чому?

3. Творче конструювання.

 - Записати речення, відновивши порядок слів.

Храм, прийдуть, лиш, збудуй, в нього, а, люди.

(Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть (Л.Костенко)).

  • Відповідь учня, який працював індивідуально  з карткою №3 (Додаток А).
  • Робота з класом.

 Визначте граматичні основи в реченні, вкажіть вид простих речень у поданому складному. Власну думку обґрунтуйте, при потребі скориставшись таблицею.

  • Індивідуальна робота біля дошки: підкреслити  головні й другорядні  члени речення.

Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть.

  • Робота з класом

Для якого стилю характерні записані речення? Узагальнені судження в записаних реченнях подаються з науковою точністю чи образно? Для чого   служать узагальнено-особові речення? (Основне призначення узагальнено-особових речень  – образне висловлення узагальнених суджень).

4. Дехто з учнів  виконував індивідуальне домашнє завдання: необхідно було підготуватись до виготовлення колажу. Як його створити, вони нам розкажуть і покажуть, а ми послухаємо й повчимося.

- Індивідуальне завдання.

1. Зясувати за словником (по можливості в мережі Інтернет) лексичне значення слова «колаж».

2. Робота з карткою №4 (Додаток А).

Діти розповідають і демонструють виготовлення колажу,  на якому розміщено портрет Г. Сковороди, його афоризми.

(На дошці з’являється інструкція).

Інструкція «Як виготовити колаж»

  1. Підготуйте основу для колажу. Визначте, наскільки великим повинен бути аркуш.. Якщо первісний вигляд  паперу вас не влаштовує, основу колажу загрунтуйте.
  2. Розведіть у палітрі необхідний відтінок акрилової фарби і хаотичними мазками нанесіть його на папір.
  3.  Наклейте на аркуш шматки газети чи будь-які інші шматочки паперу, які за стилем вписуються в колаж.
  4. Визначивши колірну гаму колажу, продумайте сюжет картинки. На чернетці накидайте композицію колажу і ракурси основних об'єктів.
  5. Підшукайте в журналах, книгах, рекламних буклетах відповідні зображення і акуратно виріжте їх.
  6. Розташуйте об'єкти на основі. Змащуйте вирізку клеєм ПВА за допомогою м'якого пензлика тонким шаром, наклеєну картинку розгладьте від центру до країв, надлишки клею видаліть сухою ганчірочкою.
  7. Будь-яку помилку в колажі можна виправити. Просто зафарбуйте щільним шаром акрилу або заклейте папером невдалий фрагмент і спробуйте на новому шарі.

 

5. Бесіда з учнями.

- Перед вами інструкція «Як виготовити колаж». До якого стилю мовлення вона належить? Доведіть власну думку.

- Випишіть присудки з виділених речень, визначте форму вираження  головного члена.

- Доведіть, що подані речення – узагальнено-особові.

- Для яких стилів характерне використання узагальнено-особових речень?

6. Записати 2 афоризми (на вибір) Г.Сковороди, використані в колажі, коротко прокоментувати їх; вказати вид речення, форму вираження головного члена.

 1.Прагни до вершини - матимеш середину.

 2. Більше думай і тоді вирі­шуй.

 3. Визначай смак не по шкарлупі, а по ядру.

 

 4. З видимого піз­навай невидиме.

 5. Не за обличчя судіть, а за серце.

7. Записати текст, вказавши межі речень, пояснити вживання розділових знаків, вказати односкладні речення, їх вид. Власну думку обґрунтувати.

Український філософ Г.Сковорода закликав пізнай самого себе це дуже важливо насамперед для того щоб жити щасливо й довго шлях до самопізнання в кожного свій але розпочинайте   його  з аналізу власних вчинків і поведінки оцінки їх і спостережень за собою. 

8. Прочитати  продовження тексту, знайти в ньому односкладні речення, вказати вид. Власну думку аргументувати.

1)Чи буває так, що  з люб’язною посмішкою зараз допомагаєте знайомому, а через декілька хвилин розштовхуєте літніх людей, щоб увійти швидше  до магазину?

 2)Якщо  ви чините саме так, то у вас багато показного, ви прикидаєтеся вихованим тільки тоді, коли  це вигідно. 

3)А як щодо вашого почуття відповідальності? 

4)Чи навчилися гамувати заздрість до успіхів своїх однокласників?

5) Чи вмієте виявити тактовність і делікатність у різних життєвих ситуаціях?

5)Справжні ввічливість і моральність – це не святкове вбрання, а повсякденний одяг, який завжди повинен бути охайним і гарним. (За В.Сухомлинським)

VI. Рефлексія

1. Виконати тестові завдання 

1) Встановити відповідність.

Односкладні речення

1)Балаканням роботи не почнеш і не закінчиш.

2)Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер.

3)До землі приліг і слухаю тремтіння невгамовне.

4) Синій плин Дніпра.

Види односкладних речень

         А. Означено-особове.

Б. Узагальнено-особове.

В. Неозначено-особове.

2)  Встановити відповідність.

Види односкладних речень

 1)Узагальнено-особове.

 2) Неозначено-особове.

 3) Означено-особове.

Значення

А. Головний член означає дію, яку виконує конкретна особа.

Б. Головний член означає дію, що може стосуватись будь-якої особи.

В. Головний член означає дію, яка здійснюється невизначеною особою.

Г. Головний член стверджує наявність предметів чи явищ.

3. Продовжити речення.

На  сьогоднішньому уроці  я  дізнався (дізналася) …

 Я  навчився (навчилася)  визначати …

4. Підсумок уроку, оцінювання.

VIІ.  Домашнє завдання

Вивчити правила §17, с.79, опрацювати інформаційне гроно.  Виконати одне із завдань (на вибір).

1. Написати міні-твір на тему  «Собори душ своїх бережіть» (О.Гончар).

 2. Розробіть інструкцію «Як стати цікавим співрозмовником».

3. Створити колаж, описавши послідовність виконуваних операцій.

У текстах використайте узагальнено-особові речення.

 

 

 

ДОДАТОК А

Картка № 1

Записати  на дошці особові займенники, вказавши особу й число.

Картка № 2

Записати  на дошці способи дієслів, зазначити характерні ознаки кожного з них.

Картка № 3

Візуалізувати речення.

Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть (Л.Костенко).

 

Картка № 4

Створити колаж , використовуючи афоризми Г.Сковороди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК Б

 

1. Інформаційне гроно

Частина мови

 

. .жє

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Підкреслити необхідні ознаки:

речення одно-  /двоскладне ;

повне / неповне;

з головним членом підметом / присудком;

головний член означає дію, що  стосується конкретної / будь-якої особи;

форма вираження присудка (див. інформаційне гроно).

Висновок: речення - ?

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Костікова Олена Георгіївна
    Ви провели кропітку роботу! Дякую
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сироватка Валентина Петрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 березня 2018
Переглядів
8527
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку