Конспект уроку " Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами"

Про матеріал
Урок з української мови у восьмому класі з теми "Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами". Заняття заплановане з використанням комп'ютерної презентації.
Перегляд файлу

Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами

 

Мета: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнювальні слова при них, домогтися засвоєння учнями правил уживання розділових знаків при узагальнювальних словах, сформувати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами за допомогою пунктуаційних правил, розвивати загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальних словах; розвивати навички поширювати речення узагальнювальними словами, будувати висловлювання з використанням узагальнювальних слів; за допомогою мовленнєво­комунікативного матеріалу виховувати повагу до народних звичаїв та традицій, пов`язаних із квітами-символами в українському вінку.

Правопис: двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: підручники, презентація, схеми-опори, дидактичні картки.

ХІД УРОКУ

I. Етап орієнтації

   1. Орієнтація в змісті програми 8 класу 

 

 

 

 

 

 

2. Визначення тематичного блоку, що вивчається

 

 

 

 

 

3. Психологічний настрій

- Однорідні члени речення увиразнюють мовлення, вони часто вживаються як найважливіший засіб докладного опису предметів, їх властивостей, різних явищ, процесів тощо. У художньому мовленні використання однорідних членів речення є улюбленим засобом посилення виразності.

 

Зверніть увагу на поезію В. Симоненка:

Визначення однорідних членів речення.

Слово вчителя:

- Скільки незбагненного, загадкового, мудрого знаходиться у квітах! З ними пов`язані вірування, ритуали, наших предків. Квіти – постійні супутники нашого життя. Вони на клумбах, вони у кімнаті, на вишитих рушниках, скатертинах, ними розмальовували печі, стіни, оселі. Квіти в музиці, квіти в живопису, квіти в астрології… А ще квіти у нашому національному одязі, де найбільшу відзнаку становив віночок зі стрічкою. Це символ добра і надії.

- Чому я заговорила про квіти? український віночок?  Бо ця тема буде соціокультурною лінією проходити сьогодні на уроці при подальшому опрацюванні однорідних членів речення. Ви збагатите себе знаннями з народознавства. В процесі роботи ми створимо свій асоціативний віночок знань.  Отже, однорідні члени речення…

4. Актуалізація опорних знань:

Прийом «Квіткова поляна»

5. Визначення теми уроку

 

 

 

 

 

 

6. Орієнтація в тематичному блоці «Однорідні члени речення»

 

II Цілепокладання

Визначення мети та очікуваних результатів.

ІІІ Етап проектування

  1. Складання плану уроку.

      Квітки, які залишилися, упорядковуються як план уроку.

ІV Етап організації виконання плану діяльності

1. Графічний диктант.

2.

 

 

 

V Контрольно-оціночний етап

1. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок учнів

Подумати і дати відповіді на запитання:

1. Що являють собою узагальнювальні слова?

2. Яку роль виконують узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами?

3. Яку синтаксичну функцію виконують узагальнювальні слова в реченні?

4. Розказати про розділові знаки при узагальнювальних словах (перед однорідними членами речення, після них).

 2. Тест-марафон

  1. Взаємооцінювання, самооцінювання, оцінювання вчителем.
  2. Домашнє завдання:

 

 

 

 

 

 

 

 

При однорідних членах речення можуть уживатися узагальнювальні слова. Це назви явищ, предметів, ознак, дій, позначуваних однорідними членами. Роль узагальнюваль-них найчастіше виконують слова все, всі, кожний, всякий, ніхто, скрізь, усюди, ніде тощо.

 

Узагальнювальні слова найчастіше виражаються займенниками, прислівниками, проте вони бувають виражені й прикметниками, іменниками, числівниками, дієсловами. Наприклад: Куди не повернешся — скрізь квіти: і згори, і знизу, і праворуч, і ліворуч (О. Іваненко);Ми садили ліс у полі: і дубочки, і тополі, і осику, і ліщину, і червону горобину (М. Стельмах); Він ніс щось значне у собі — велике, радісне, тривожне (Ю.Мушкетик).

 

Куди не повернешся — скрізь квіти: і згори, і знизу, і праворуч, і ліворуч.

 

 

 

«Запрошуємо музу». Прочитайте речення. Яку ознаку тексту має ця група речень? (тему). Що б ви змінили, щоб ці речення стали цікавим текстом? Доповніть і відредагуйте речення, при цьому продемонструйте максимально можливу кількість відомостей про однорідні члени речення.

Усе заквітчала весна. Усюди відчувається подих весни. Порозцвітали весняні віти. Повернулися до рідного краю птахи. Гарні по-своєму усі пори року
 

 

 

 

 

 

Тест-марафон (Кожне тестове завдання надруковане на окремому аркуші по кількості учнів, попередньо восьмикласники записали нумерацію тестових завдань, виконавши те, яке отримали , учні міняються один з одним, таким чином намагаються виконати якомога більшу кількість завдань, форма перевірки довільна, залежить від особливостей класу)

1.Між однорідними членами можуть ставитися такі розділові знаки:

а)кома, двокрапка, тире, крапка з комою;

б)кома, тире, крапка з комою;

в)кома, тире, лапки.

2.У реченні Зупинилась тиша тиха і не збудна, зупинився в небі вечоровий дим. однорідні члени речення з’єднані:

а) без сполучників;

б)за допомогою сполучників.

3.У реченні Розбряклі від води окопи весь час обвалюються усі ми забагнючені до вух ждемо не діждемось коли настане час підміни кома не ставиться

А) між двома дієсловами в однаковій формі, що вказують на рух і його мету;

Б)між двома однаковими або близькими за значенням словами, з яких друге вжите з запереченням не, якщо таке словосполучення становить одне ціле.

4.У реченні Хай собі кружляє обертається хоч круг лампочки земля стара між однорідними членами , не з’єднаними сполучниками, слід поставити:

А) кому;

Б)тире.

5. У реченні Було багато пізніх, осінніх квітів між означеннями ставиться кома, тому що:

А)вони характеризують предмети з одного боку;

Б) друге означення пояснює, уточнює перше;

В)вони є художніми означеннями.

6.У якому реченні допущено помилку?

А) Густа, як руно трава, й дрібненька, тонісінька осока доходять до самої води.

Б) Петербурзьким шляхом, по коліна грузнучи в заметах, бова йшла зморена,полатана Вкраїна, муку притуливши до чола.

В)Ледве чутно дзюрчить вода поперед великої, турецької галери.

7. У реченні В такім разі депутацію слід слати не лише в Польщу, а й у Литву між однорідними членами речення ставиться кома, тому що вони:

А) з’єднані протиставними сполучниками;

Б)з’єднані повторюваними єднальними сполучниками;

В)з’єднані попарно;

Г)з’єднані парними сполучниками.

8. У реченні Ревнув з лютості і з болю Бурунда і лівою рукою стис Максима за груди кома не ставиться, тому що:

А)сполучник вжито при однорідних членах один раз;

Б) сполучник повторюється в реченні не при однорідних членах;

В) однорідні члени речення, з’єднані повторюваними сполучниками, утворюють усталений вислів.

9. В одному з наведених речень наявне узагальнююче слово, яке стоїть перед однорідними членами речення. Отже, слід поставити двокрапку в такому реченні:

А) Усе було прекрасне в цій дівчині і лінії бездоганної чистоти личка, і пропорції тіла, й гармонія кольорів.

Б) Калино, ти живи! Вві сні і наяву приходжу до тебе, прилітаю з0за Єнісею, Вісли, з-за Дунаю, і рідною матусею зову, і падаю в пахучу мураву, і до колін солоних припадаю, і в щасті непоганьбленім ридаю, бо корінь мій дитинний – тільки ти.

В)Скрізь плач, і стогін, і ридання, несмілі поклики, слабі, на долю марні нарікання і чола, схилені в журбі.

10. У реченні слід поставити тире перед узагальнюючим словом:

А) Це над нами сумне лице яснішає сльоті, бо ні дощу, ні вітру, ні туману не бачу вже крізь вікна золоті.

Б) Кожен кущик, горбок, долинка, кожна стежка все це було йому знайоме, промовляло до нього.

В)Тремтять надії, ніби лист на змерзлій сокорині, і рідних місць, і рідних міст нема тоді людині

 

 

 

 

 

 

 

 

Калина 

1. Зеленіє, квітне й плодоносить калина в луках і садочках.

2. Зеленими, білими, червоними барвами виграє калинове диво у народній творчості: у піснях,

казках, прислівях і легендах.

3. Калина – спомин про домівку, про рідну матір, її турботливі пестливі руки.

4. Це символ  дівочої краси, кохання та вірності.

5. Калину вплітали у вінки, нею прикрашали весільні короваї.

6. Калину саджають біля колодязів, щоб вода була  здоровою й смачною.

7. Калина, без сумніву, є  прикрасою  й гордістю  зимового українського садка…

 (За В.Супруненком)

 

doc
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
2984
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку