Конспект уроку в 5 класі "Утвердження любові до всього живого в оповіданні Е. Сетона–Томпсона «Лобо – володар Курумпо»"

Про матеріал
Конспект уроку в 5 класі "Утвердження любові до всього живого в оповіданні Е. Сетона–Томпсона «Лобо – володар Курумпо»"
Перегляд файлу

Конспект уроку в 5 класі

Тема.      Утвердження любові до всього живого в оповіданні Е. Сетона– 

                Томпсона «Лобо – володар Курумпо»

Мета:відпрацьовувати уміння й навички аналізу художнього твору; 

          формувати вміння висловлювати свої думки, підтверджуючи їх 

          цитатами з тексту;розвивати зв’язне мовлення школярів; виховувати

          любов до природи, бережне ставлення до тварин.

Обладнання: ілюстрації до оповідання "Лобо", картинки та фотографії із 

           зображенням вовків,аудіо запис,презентація, картки з прислівями

Тип уроку:  комбінований з використанням інтерактивних методів роботи

 

Кожна тварина є дорогоцінний спадок природи, котрий ми не маємо права знищувати без потреби.                                                                                                                                                                                             

                                                                   Ернест Сетон-Томпсон                                                                                           

І.Організаційний момент.

  1.                                                                            Гра «Дарую з любов’ю”.

Діти, сядьте зручно і приготуйтесь до уроку. Але перед тим, як взятись до роботи, я хочу сказати, що будь-яку справу, щоб вона вдалася, потрібно починати з хорошим настроєм, з усмішкою, з любов’ю. Ось і я дарую вам свій хороший настрій. Прийміть його від мене і, повернувшись один до одного, подаруйте з усмішкою свій гарний настрій і побажайте один одному успіхів.

2.Слово вчителя.

Діти, сьогодні вранці, коли я прийшла до школи, листоноша вручив мені конверт. Я з цікавістю дістала лист і прочитала такі слова: «Люди і звірі, ви – діти однієї матері-природи», - а замість підпису – замальовка: вовчий слід. Що б це могло означати? (Сетон-Томпсон свої листи , адресовані канадським індіанцям і друзям, не підписував, а малював слід вовка – це і означало підпис).

II. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема нашого уроку: «Утвердження любові до всього живого в оповіданні Е. Сетона–  Томпсона «Лобо – володар Курумпо»»

        Сьогодні  на уроці ми з’ясуємо, як розкривається в оповіданні «Лобо – володар Курумпо» любов автора до світу природи; будемо висловлювати свої власні думки з приводу прочитаного; будемо вчитися у Сетона-Томпсона спостережливості, цікавості, дбайливого ставлення до оточуючого світу.

         Запишіть до зошитів тему уроку й епіграф до нього.

ІІІ. Мотивація.

Слово вчителя Чи вмієте ви слухати птахів? Чи знаєте про що розмовляє зелене листя,що шепоче вітер, кому кивають голівками квіти, про що говорять тварини? Послухайте…( Лунає фонозапис «Голоси птахів»)

 Це голос самої природи, яка повсякчас звертається до нас. Але чи завжди ми вміємо прислухатися до її мудрого й доброго голосу?

        Розповідають, що колись люди вміли розмовляти з іншими живими істотами, але потім втратили цю здібність. Ми стали самотніми на рідній планеті. Але на щастя, залишилися люди, які не забули закону єдності природи і розуміють «братів наших менших». Саме таким знавцем був письменник Ернест Сетон – Томпсон

(Демонструються слайди із зображенням Ернеста Сетона – Томпсона), який багато спілкувався з тваринами, вивчав їх звички. Йому було що розповісти людям. Письменник не наділяв тварин людськими якостями, він просто зображував світ тварин у його природній красі і доводив, що його герої глибоко відчувають біль і радість, любов і страждання.

     Але улюбленими героями письменника були саме вовки.

(Звучить голос вовків)

(Демонструються слайди із зображенням вовків).

Учень підготував презентацію. 

Презентація «Тема вовків у творчості С. Томпсона (учень).

  1. Сетон – Томпсон був не лише письменником, але й художником  і саме вовки були улюбленою темою його малюнків. Ще студентом він намалював картину «Вовк спить» і переміг на конкурсі титулованих художників. У 1985 році Сетон – Томсон створив полотно «Погоня» на ньому зображена зграя з 12 вовків, яка женеться за російськими санями в лісі. Цю картину високо оцінив президент Америки Рузвельт. Вовки – герої багатьох оповідань письменника.

IV. Актуалізація опорних знань.

1. Зараз до вашої уваги гра «Пароль»: кожен повинен назвати термін або словосполучення, пов»язане  з творчістю Сетона-Томпсона. (наприклад: Лобо, натураліст, Торонто, прерія, вовча зграя, любов до природи, Бланка та ін..) У вас вийшло! З ваших слів-паролей можна дізнатися про кого йде мова. Особливо багато нам говорить пароль «вовк». Як це стосується нашої сьогоднішньої теми уроку?

Діти

Ми вивчаємо оповідання Сетона-Томпсона  «Лобо – володар Курумпо» , в якому зображено реальне життя вовчої зграї.

1. Бесіда за запитаннями:

-Що відомо про оповідання «Лобо– володар Курумпо»»? (Гра «Я-тобі,ти-мені»-діти ставлять запитання один одному ).

V. Освоєння теми уроку.

1. Для того, щоб мати більше уявлення про головного героя твору

ви отримали випереджальне завдання: підготувати повідомлення про вовків, знайти вірші, приказки, загадки про них.

Повідомлення учнів.

Учень 1 В енциклопедії «Все про тварин» написано: «Вовки – це найбільші дикі собаки, хутро у них грубе, сірого або рудуватого кольору. Під час переслідування здобичі ці природжені мисливці збираються у зграї.

Учень 2. Вовк – хижак. Довжина тіла – до 160 сантиметрів, вага – в середньому 50  кілограмів, хоча бувають і більші.. Кажуть, що вовка ноги годують. Саме так, тому що на одному місці він перебуває не більше 2-3 днів.  За добу вовки пробігають до 200 кілометрів. Самець і самка створюють сім’ю раз і назавжди. Тільки загибель одного з них може примусити другого знайти собі іншу пару. Вчені вважають вовків розумними хижаками.

Учень 3.  У хитрощах, обережності вовк ніскільки не поступається лисиці. У більшості випадків  він уміє пристосуватися до відповідних обставин , свої вчинки обдумує і вміє знайти вихід зі скрутного становища.

Учень 4.  Характерна особливість вовків – звичка облизувати морди один одному вранці або після розлуки. Те саме вони із задоволенням роблять після вдалого полювання. Єдність і згуртованість зграї виявляються у момент небезпеки: дорослі вовки за допомогою хитрощів намагаються відволікти ворога від дитинчат.

Учень  5.  Люди приписують вовкам неймовірну кровожерливість, вважають їх украй небезпечними, хоча насправді вовки дуже рідко нападають на людину, їх може примусити до цього лише голод. 

Учень 6. Упродовж століть образ вовка в різні часи і у різних народів неодноразово змінювався. Вовка вважали злим і підступним, як, наприклад, у казці «Червона Шапочка»; жадібним і жорстоким, як у байці «Вовк і ягня». Або ж , навпаки, він рятував маленьких дітей – як у  легенді про Ромула і Рема, засновників Риму, яких вигодувала вовчиця. Широко відомі також історії про дітей, які загубилися в лісі і були турботливо виховані вовками, як це описано у казці «Мауглі».

2.Слово вчителя.  Існує безліч прислів’їв та приказок про вовків. Я проплную вам обєднатися у пари. Яка група швидше відновить прислів’я та приказки. Поясніть їх значення.

• Бере вовк, та й вовка візьмуть.  

• Дружній череді вовк не страшний. 

• Вовка не треба кликати з лісу, він сам прийде. 

• Вовка ноги годують. 

• Вовк в овечій шкурі. 

• Вовка боятися - в ліс не йти. 

• Скільки вовка не годуй, а він у ліс дивиться. 

• Вовка в плуг, а він глядить у луг. 

• Вовк змінює шкуру, але ніколи свою натуру. 

• Вовк линяє, а вдачі не міняє. 

• Вовк вовчу думку має. 

• Вовк старіє, але не добріє. 

• З вовками жити - по-вовчому вити. 

• Про вовка промовка

• Не за те вовка б'ють, що сірий, а за те, що овечку з'їв. 

• Не такий вовк страшний, як його малюють. 

• Пішов вовчими стежками. 

• Пішов вовк по вовну та й сам остався остриженим. 

• Повадиться вовк до кошари, то все стадо перебере.

Запишіть у зошити ці прислів’я.

3.Учитель. А яким ми побачили вовка у цьому творі? («Гронування»: учні складають характеристику Лобо і записують в зошити).

4.Презентація учнівських малюнків.

 (Аналіз картин із зображенням вовків. )

  •         Вдивіться у зображення цих тварин.Вони вам подобаються?
  •       Які з них схожі на тих героїв, з якими ми познайомилися в оповіданні    

     Сетона-Томпсона? Чому?

 5.Робота над змістом твору.

Щоб розкрити тему нашого уроку давайте пригадаємо зміст оповідання.

Проведемо  гру « Чи уважний ти читач?»  -  «Мозковий штурм»

1.Де відбуваються події оповідання? (Курумпо) (зачитати опис із підручника)

2.Хто є головним героєм оповідання? (Лобо) (зачитати опис вовка, на англ.. мові,)

3.Що означає слово «Лобо»?( іспанською мовою «вовк»).

 4.Що вам відомо про Лобо?(Це був великий вовк, який став вожаком зграї… зачитати.)

wallpapers_38323

5. Чому люди вважали Лобо наймудрішим у зграї вовків?(Тому, що це був   розумний вовк, який»відчував» усі пастки й капкани та умів обходити їх (цитата)

6. Як звали подругу Лобо? (Бланка)

7. Що означає слово Бланка? (біла)

8. Що ви можете сказати про Бланку? ( Це була красива біла вовчиця, горда й сильна – цитата

9. Як Лобо ставився до неї?(Він кохав її)

10. Скільки вовків було у зграї Лобо? (5)

11. Яку данину  збирала вовча зграя зі скотарів? (одна корова щодня)

12. До якої тварини ніколи не торкалася ватага Лобо?(до падалі)

13. Як було схоплено старого вовка?

Фізхвилинка.

  Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки,

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.

Плесніть,діти, кілька раз,

За роботу, все гаразд

6. Учитель. Погляньте на слайди і скажіть, які епізоди оповідання відображають вони.

Учитель. Зараз нам належить з’ясувати, чому такий невловимий хитрий звір потрапив у руки мисливця.

 Проаналізуємо фінал оповідання. Бесіда з елементами виразного читання.

  • Який новий план визрів у мисливця? (Мисливець зрозумів, що Лобо неможливо піймати в капкан, бо він їх викривав, тому вирішив скористатися його вразливим місцем – вовчицею Бланкою.)
  • Чи можна закоханість вважати слабкістю? (так, бо той, хто кохає, стає беззахисним).
  • Як ми можемо оцінити вчинок мисливця, який вирішив скористатися слабкістю Лобо? ( З одного боку -  це злочин і гріх, але Лобо першим оголосив війну скотарям і мисливця, а на війні дозволені всі засоби).
  • Що згубило Бланку? (допитливість, необережність, молодість).
  • Чи була вона гідною подругою Лобо? Чому? (Вона була гарною і сміливою, не збиралась покірно здаватися людям).
  • Чому вона завила, завбачивши людей? (Вона зрозуміла, що приречена, що смерть неминуча і сподівалася на підтримку Лобо).

На екрані останні хвилини життя Бланки (перегляд фрагменту документального фільму).

  • Чим стала смерть Бланки для Лобо? (Це був перший, але смертельний удар. Зачитати від слів «Старий ватажок блукав»…. до слів «глибокий сум»
  • Чи змінився внутрішній стан Лобо і як саме? (він втратив рівновагу і впевненість, лють змінилася відчаєм і сумом).
  • А що відбувається у душі оповідача? (несподівано у душі оповідача прокидається гостре почуття жалю до Лобо. Зачитати від слів: «Лише проти ночі… до слів…. була скривавлена»
  • Чому Лобо гасав навколо ранчо, втративши страх? (він шукав Бланку, не бажав вірити у її загибель).
  • Чи можна назвати останній двобій людини і звіра чесним? Чому? (Мисливець розмістив всі капкани і наслідив біля кожного з них лапою Бланки, щоб обдурити Лобо).
  • На чиєму боці наша симпатія? Кому співчуваємо? (Лобо).
  • Як повів себе прикутий до капканів Лобо, коли зустрівся з мисливцем віч – на віч? (Зачитати від слів Безталанний герой…. до слів безсмертний проти них»)
  • Що означає його останній клич? Чому завив? (Він сподівався на допомогу зграї, але даремно і відтоді замовк назавжди).
  • Як Лобо поводить себе в неволі? (зачитати від слів ….. він перестав нас помічати до слів …. Його грізній зграї». Він втратив все і його власне життя вже не цікавило.

 (перегляд фрагменту документального фільму, Лобо впіймали).

Увага на слайд. (він втратив силу, волю і подругу, отже отримав потрійний удар).

  • Чому гине Лобо? (Він гине від горя і туги).
  • Чи відчуває мисливець радість від такої перемоги? Чому? (Оповідач жаліє звіра, хоч той і завдав багато шкоди. Він поважає його як сильного супротивника).
  • Які почуття в душі мисливця викликали страждання Лобо? Зачитайте.

7.« Акторська гра»

Учитель: один із учнів повинен був скласти монолог про нашого героя та пояснити, як він зрозумів: чи важко бути вовком?

Монолог  учня про вовка

Нелегко бути вовком у лісі, кожен інший вовк - це твій конкурент, який прагне зайняти твоє місце. Щоб вижити - потрібно бути уважним і хитрим, необхідно мати сталеві м’язи  та міцне здоров’я ,  ризикувати життям щохвилини. Усі  тебе бояться та ненавидять, мисливці на тебе полюють із рушницями або підкидають отруту. Я довго тримався, але Бланка стала моїм слабким місцем, бо через почуття до неї я загинув. Моя зграя мене зрадила, ніхто не зробив спроби мене врятувати, але я про це не шкодую, я прожив гідне життя, а моє ім’я  стане легендою  у цій місцевості.

Або

Запропопонувати учням розказати про події твору від імені різних героїв.

VІ. Узагальнення та систематизація.

1.Робота в групах.

Обєднайтесь у групи і складіть памятку людяності, поміркуйте над питанням: Якби звірі говорили, що вони сказали б нам, людям?

 

VII. Домашнє завдання

1.Підготуватися відповідати на питання з підручника (стор. 144-145).

2. Змініть фінал твору від моменту, коли піймали Бланку.

3. Підготувати рекламу: «Цей твір варто прочитати»

 

VІІІ Підбиття підсумків уроку.

1.Слово вчителя. Тварини у творах  письменника – думають, розмірковують, приймають рішення. Життєвий шлях тварин зображений так, що підкреслює їхнє благородство, мужність та властиве їм почуття гідності. Все це викликає у читача повагу до тварин, відкриває йому такі сторони життя природи, про які він навіть не підозрював.

Вчитель: Отже непереможний Лобо був подоланий. Але загибель цього гігантського вовка – справжня трагедія. Зрада друзів, туга за загиблою коханою, презирство до переможців, гідна смерть викликають у нас співчуття. Зовсім не хочеться захоплюватися сміливістю і розумом мисливця. То чого навчає нас цей твір? Що хотів сказати наш письменник?

 (Твір учить по-іншому подивитися на тварин,  і сприйняти їх як «менших братів» людини, дітей однієї матері-природи. Письменник навчає нас бути у цьому світі Людиною, а значить, відповідати за все живе в ньому.)

  1. Робота над епіграфом твору.

Прийом «Мікрофон».

1)Як Ви розумієте епіграф уроку? (Кожна тварина є дорогоцінний спадок природи, котрий ми не маємо права знищувати без потреби.)

2)Чи згодні ви з цим твердженням?

3)Що з почутого вами  на уроці підтверджує їх істинність?

4)Чи так важливо жити в гармонії з природою ? Чому?

5)Історія  могутнього ватажка вовків Лобо викликала в мене…почуття, тому що…»

 

3. Поділитися враженнями від роботи на сьогоднішньому уроці, використавши ось такий алгоритм:

«Я…» :

  Вирішив, що…

  Звернув увагу на…

  Дізнався…

  Замислився…

  Був вражений…

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
8335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку