"Конспект уроку " Й.В.Гете" Нічна пісня подорожнього"

Про матеріал
Тема природи в поезії Гете посідає провідне місце. Поет був упевнений у тому, що саме природа є основою життя, а людина – її невід’ємною частиною. Він вважав, що людина і природа – єдине ціле, а гармонія та спокій у природі – віддзеркалення внутрішнього стану людини.
Перегляд файлу

Тема.   Йоганн Вольфганг Ґете «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозвязку  різних сфер природи й людини в поетичному творі.

Мета:  здійснити текстуальний аналіз вірша Йоганна Вольфганга Гете «Нічна пісня мандрівника», акцентувати увагу п’ятикласників на особливостях взаємозв’язків між описом природи та станом людської душі; вчити виразно читати віршований твір, аналізувати його художні світи, характеризувати засоби художнього зображення природи у поєднанні зі смислом твору; працювати над поглибленням літературознавчих понять; розвивати вміння відчувати настрій поезії та стан ліричного героя, порівнювати віршовані та музичні пейзажі; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї. 

Тип уроку: засвоєння знань та формування умінь і навичок; урок-мандрівка

Обладнання: портрет Й. Гете, текст «Нічна пісня подорожнього», ілюстрації пейзажів до тексту, фрагмент музичної п'єси Ф. Шуберта за мотивами вірша Й. В. Ґете «Нічна пісня подорожнього».

Любіть природу: любіть квіти,         

                                 любіть дерева, небо, красу у великому й малому

                                 і ви навчитеся любити життя, берегти людину!

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.  Організаційний момент.

           Отже стали всі рівненько,

           Привіталися гарненько

           Один одному так щиро посміхнулись!

           На урок старанність не забули взяти?

           Отже, починаймо працювати.

Бажаю усім, щоб до кожного з вас

Завітало натхнення сьогодні у клас

І збудило бажання здобути знання

Щоб потім життям ви не йшли навмання,

Щоб вам захотілось новеньке пізнати,

Самим научитись та інших навчати.

З’ясувати емоційний стан учнів на мові Емодзі

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Я знаю…» (вивчене про Джона Кітса)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку, запис у зошити.

Слова вчителя

  Ми продовжуємо працювати в просторі великої теми курсу зарубіжної літератури у 5 класі «Природа і людина». Сьогодні ми переносимося до Німеччини XVIII століття, де створював свої поетичні шедеври видатний німецький поет, письменник, мислитель Йоганн Вольфганг Ґете.

(Вчитель демонструє портрет письменника)

   Давайте ознайомимось з цікавими фактами з життя Йоганна Вольфганга Ґете:

  • Йоганн Вольфганг фон Гете – німецький поет, державний діяч, мислитель.
  • Народився Гете 28 серпня 1749 в Франкфурт-на-Майні в багатій буржуазній сім’ї.
  • Гете народився дуже хворобливою дитиною і все своє життя прагнув до пізнання здорового способу життя.
  • Йоганн Гете займався фехтуванням та любив їздити верхи.
  • Письменник грав на клавесині та флейті. Знав 6 іноземних мов.
  • Кращі твори Гете були написані після 50 років. Проживши вісімдесят два роки, він став відомий завдяки своєму знаменитому шедевру «Фауст»
  • Гете дуже любив фіалки. Він засівав насінням фіалок всі підходящі для цього вулиці рідного Веймара. Ці квіти німці досі називають «квітами Гете». А німецькі садівники вивели величезну кількість сортів запашної фіалки, названих ними в честь героїв творів Гете.
  • Гете дуже любив грати в шахи.
  • Гете працював тільки в герметично закритому приміщенні без найменшого доступу свіжого повітря. Гете терпіти не міг гавкоту собак, і запаху тютюнового диму.
  • Гете помер від застуди 22 березня 1832, рівно опівдні, тобто в час його народження. Останні слова Гете – «Будь ласка, закрийте вікно».
  • На честь Гете названі кратер на Меркурії і мінерал гетит.

 

Питання до учнів:

  • Яким постає письменник у вашій уяві?
  • На вашу думку, які риси характеру притаманні письменнику?

IV. Словникова робота

Слова вчителя

Перед тим, як перейти до творчості  Й. В. Ґете, пригадаємо, що означає  поняття «Пейзаж». Запишіть поняття в зошит.

Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкнутого простору зовнішнього світу. За тематикою пейзажі поділяються на лісові,степові,гірські,морські.

V. Текстуальне дослідження вірша Й. В. Ґете «Нічна Пісня подорожнього».

Слово  вчителя

Вправа «Ніч»

- Закрийте  очі і уявіть картину. Ніч, світ  людей завмирає. Один за одним гаснуть вікна будинків, на вулицях стає порожньо. Навколо панує темрява, а в небі спалахують міріади зірок.  Через кілька хвилин з’являється повний місяць. Зі сходом  місяця стає так світло, що легко можна розрізнити силуети будинків та дерев, навіть окремих листочків на них. На землю падає їх чітка тінь. Здається, що якийсь художник вкрив нічний світ  сріблястою фарбою. І незважаючи на те, що більшість людей солодко сплять вночі, нічне життя в природі продовжується. Ніч заворожує та надихає.

- Діти, кожен із нас хоч раз милувався  таємничою красою ночі.

   Митці всіх часів оспівували ніч як чарівну пору роздумів, відпочинку, творчого натхнення та любові.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

 Слово вчителя.

Пропоную прослухати вірш Й. В. Гете "Нічна пісня подорожнього".

(Вчитель демонструє ілюстрації пейзажів до вірша)

 Питання до учнів:

  • Які вас охопили почуття після прочитання вірша?

«Нічна пісня мандрівника» — це вірш-враження. Ліричного героя вражає природа, що ніби заснула.

Давайте проаналізуємо образи природи у вірші.

Складання таблиці.

 Заповніть таблицю, використовуючи слова з вірша.

Образи у вірші Гете

«Нічна пісня подорожнього»

Зорові

образи-картини

Слухові

образи-картини

Образи-відчуття

та емоції

Вершини

нічна імла

бір

пташиний грай (замовк)

 

не чути шуму бору

вітрець, що не лине

супокій

Слово вчителя

  Тема природи в поезії Гете посідає провідне місце. Поет був упевнений у тому, що саме природа є основою життя, а людина – її невід’ємною частиною. Він вважав, що людина і природа – єдине ціле, а гармонія та спокій у природі – віддзеркалення внутрішнього стану людини.

  Гармонія природи – це гармонія душі, яку не можна виміряти нічим. Для людини важливо не руйнувати, а навчитися розуміти все, що її оточує. Цей шлях приведе до гармонії, яка є всередині, в душі людини. Спостерігаючи за життям природи, людина відчуває зв’язок із нею, осягає сенс власного життя.

VI. Творче завдання. Робота в парах.

Об`єднайтесь в пари. Намалюйте власну ілюстрацію до вірша. Презентуючи ілюстрацію класу, опишіть, що ви зобразили.

VIІ. Домашнє завдання.

Вивчити  напам’ять вірш «Нічна пісня подорожнього».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           

                                                      

 

docx
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
3718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку