Урок біології 9 клас.
Плетена Тетяна Володимирівна вчитель біології,
вчитель вищої категорії,
старший вчитель НВК №240 «Соціум»,м.Київ
Тема: Фотосинтез та хемосинтез. Фази фотосинтезу.
Мета:
Освітня .
Ознайомити учнів з історією вивчення фотосинтезу, особливості утворення органічних речовин та їх значенням у природі, узагальнити знання про пристосування рослин до фотосинтезу, систематизувати знання про фотоситез і хемосинтез як пластичний обмін речовин у рослин.
Виховна .
Виховувати екологічну свідомість, культуру, виховувати почуття зацікавленості до вивчення теми.
Розвиваюча.
Розвивати пізнавальні інтереси
Тип уроку. Урок-лекція
Обладнання: Саморобні таблиці: „Процес фотосинтезу”, „Будова пластиду”.
Основні поняття і терміни: фотофтори, хлоропласти, фотосистеми, реакційний центр.
Структура уроку
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу. Лекція.
ІІІ. Підведення підсумків уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Картка №1
.
Вкажіть особливості біосинтезу вуглеводів, його значення як для клітини, так і для організму вцілому.
Картка №2
Схематично зобразіть біосинтез нуклеїнових кислот , його значення як для клітини так і для організму вцілому.
ІІ. Вивчення нового матеріалу. Лекція
Фотоси́нтез (від грец. φωτο- — світло та грец. σύνθεσις — синтез, сукупність) — процес синтезу органічних сполук звуглекислого газу та води з використанням енергії світла й за участю фотосинтетичних пігментів (хлорофіл у рослин, хлорофіл, бактеріохлорофіл і бактеріородопсин у бактерій), часто з виділенням кисню як побічного продукту. Це надзвичайно складний процес, що включає довгу послідовність координованих біохімічних реакцій. Він відбувається увищих рослинах, водоростях, багатьох бактеріях, деяких археях і найпростіших — організмах, відомих разом якфототрофи. Сам процес відіграє важливу роль у кругообігу вуглецю у природі.
Ученню про фотосинтез більше 200 років. Багато вчених зробивши внісок у вивчення природного явища.
Ян Батіст ван Гельмонт (1577 - 1644) - голландський природодослідник акцентував увагу на тому, що рослинам потрібна вода.
М.В. Лермонтов (1711 - 1765) – російський природодослідник – зробив перше припущення про повітряне живлення рослин.
1772р. – офіційно вважається датою відкриття явища фотосинтезу
Ян Інхенгауз (1730 - 1799) – голландський лікар, що всановив залежність між явищем „очищення повітря” листками і сонячним світлом.
О.П. Виноградов (1895 - 1975) – російський хімік, вивчав хімічні процеси фотосинтезу.
Клітини епідермісу листка щільно прилягають один до одного, клітини розміщуються в один, рідше в два ряди, безбарвні.
Асиміляційна тканина: клтини розміщено щільно, багаті на хлорофіл
(стовпчаста), або клітини розкидані, міжклітинники (губчаста), забеспечує газообмін, запасання поживних речовин.
Судинно – волокнисті пучки: флояма, ксиляма, коленхіма, склеренхіма.
Розрізняють оксигенний і аноксигенний типи фотосинтезу. Оксигенний найбільш поширений, його здійснюють рослини,ціанобактерії і прохлорофіти. Аноксигенний фотосинтез проходить у пурпурних, деяких зелених бактеріях та геліобактеріях
Фототрофи – організми, які здатні синтезувати органічні речовини з неорганічних сполук, використовуючи енергію Сонця. Це зелені рослини та деякі бактерії, які містять бактерофіл.
Хлоропласти вкриті двома мамбранами: зовншня – гладенька, внутрішня – утворює складки: ламели і тилакоїди. Хлорофіл міститься саме в тилакоїдах. Мембрани тилакоїдів здатні вловлювати світло та спрямовувати його на хлорофіл.
У природі існує чотири типи хлорофілів: a,b,c,d. Хлорофіли a і b містяться у вищих рослинах і зелених водорослях; червоні та діатомові водорості крім хлорофілу а, містять хлорофіл c або d.
Молекула хлорофілу дуже подібна до молекули гемоглобіну і відрізняеться тим, що розташований у центрі молекули гемоглобіну атом заліза змінений у хлорофілів на атом магнію. Хлорофіл а відрізняється від хлорофілу з наявністю одного атома кисню.
За хімічною природою хлорофіл – це складний ефір дикарбінової хлорофільної кислоти з двома спиртами – метаноловим та фітоловим.
Хлорофіл має здатність досить ефективно поглинати променисту енергію і передавати іі іншим молекулам. Завдяки такій здатності це єдина структура на Землі, що забезпечує процес фотосинтезу.
У процесі фотосинтезу беруть участь дві фотосистеми – фотосистема І і фотосистема ІІ. Кожна з них утворена допоміжними пігментами (каротиноїдами, хлорофілами), які передають енергію молекулі-пастці, або головному пігменту. У ньому світлова енергія перетворюється на хімічну. Кожна фотосистема містить близько 300 молекул хлорофілу. У фотосистемі І енергетична пастка – хлорофіл а Р 700, а у фотосистемі ІІ хлорофіл а Р 690. Фотосистеми І і ІІ взаємодіють між собою.
У процесі фотосинтезувиділяють дві фази: світлову і темнову.
Світлова фаза відбувається лише на світлі.
а) Фотоліз води
Н2О Н+ + ОН¯
Н+ + е¯ Н° У гранах на тилакоїдах
ФСІІ 4ОН¯ 2Н2О + О2
Відбуваються під дією світла за участю ферментів.
Сумарне рівняння фоталізу води: 12Н2О енергія світла 6О2+ 24 Н++ 24 е
б) Фосфорилювання:
18 АДФ + 18Н3РО4 енергія світла 18 АТФ + 18 А2О
в) Відновлення НАДФ+
12НАДФ ++ 24Н+ 12 НАДФ • Н2
Сумарне рівняння всіх світлових реакцій:
12Н2О + 12НАДФ ++ 18АДФ + 18Н3РО4 енергія світла
енергія світла 6О2 + 12НАДФ• Н2 +18АТФ + 18Н2О
Темнова фаза
Відбувається у стромі пластид у 3 етапи (світло не обов’язкове). Послідовність цих реакцій визначив у США М.Кальвін, за що цому в 1961 році було присуджено Нобілевську премію. Вчений слідкував за радіоактивним ізотопом вуглецю 14 С.
І. Карбоксилювання - у стромі пластид є пентоза
С5 ( рибульозобіфосфат – РНБФ ) Цикл Кальвіна
С3 тріоза
С5+СО2 фермент карбоксилаза С6 (гексоза)
нестійка сполука
С3 тріоза
С6 розкладається 2ФГК (фосфогліцеринові кислота)
ІІ. Відновна фаза.
ФГК НАДФ•Н НАДФ + Н+ _ ТФ
АТФ АДФ + Ф + О2 тріозофосфат
ІІІ. Регенерація акцептора С5 ( РнБФ)
Частина темнової фази витрачається на утворення пентози (С5), яка надходить у строму пластид, а друга частина через низку реакцій перетворюється на глюкозу :
6СО2 + 6Н2О + О2 С6Н12О6 + 6О2
Щорічно:
За добу:
Планетарне значення фотосинтезу
1. Рослини – продуценти кисню, необхідного для всіх живих організмів
2. Підтримання зеленими рослинами балансу вуглекислого газу в атмосфері
3. Накопичення запасів енергії у вигляді різноманітних корисних копалин
4. Синтез органічних речовин – основа їжі для людини і тварин
Фізкультпауза
Учитель. А тепер пропоную стати всім у коло
Уявімо австралійський дощ. Послухаємо разом, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будетепередавати мої рухи. Як тільки вони до мене повернуться, я передам наступні. Слухайте уважно !
Ми відпочили повертаємося до роботи.
Хемосинтез – це процес синтезу органічних речовин з вуглекислого газу і води з використанням енергії хімічних реакцій, що відбуваються в клітинах організмів.
Явище хемосинтезу відкрив у 1892 році російський мікробіолог С. М. Виноградський. Цей процес здійснюють хемоатотрофні бактерії: нітрифікуючі бактерії (наприклад, бактерії родів Nitrosomonas, Nitrosococcus), залізобактерії (наприклад, роди Geobacter, Gallionella) та сіркобактерії (бактерії родів Desulfuromonas, Desulfobacter, Beggiatoa).
Особливостями хемосинтезу, які відрізняють його від фотосинтезу, є те, що цей процес: а) здійснюється без участі світла; б) відбувається з використанням кисню, тобто це аеробний процес. Джерелом активного водню для відновлення НАДФ+, як і у фотоавтотрофів, є вода.
Особливостісті хемотрофів:
Сіркобактерії – мешканці сірчистих джерел. У їх клітинах накопичується сульфур, що слугує запасною енергетичною речовиною. Вона утворюється в результаті окислення сірководню. Коли енергії не вистачає, сірка окиснюється з утворенням сульфатної кислоти:
2С + 3О2 + 2Н2О 2Н2SО4 + енергія (використовується для синтезу АТФ)
Завдяки сіркобактеріям утворюються родовища сірки.
Залізобактерії окислюють захисні солі феруму до окисних:
4FeCO3 + O2 + 6H2O 4Fe(OH)3 + 4CO2 + енергія
Вважають, що завдяки цим бактеріям утворився ряд родовищ заліза.
Нітрифікуючі бактерії окислюють сполуки нітрогену:
NH3 NO2 NO3- + енергія
Процес окиснення сполук нітрогену називають нітрифікацією.
І етап 2NH3 + 3O2 2HNO2 + H2O + енергія
ІІ етап 2HNO2 + O2 2HNO3 + енергія
Солі нітратної кислоти засвоюються рослинами з грунту.
Накопичення сполук азоту в біосфері може призвести до небажаних екологічних наслідків.
ІII. Підведення підсумків уроку.
Хемосинтез і фотосинтез – процеси, які відносяться до пластичного обміну у речовин.
Процеси фотосинтезу і хемосинтезу дуже схожі між собою:
Відмінні риси хемосинтезу і фотосинтезу
Хемосинтез |
Фотосинтез |
Частини електронів, які утворилися при окисленні неорганічних речовин використовується для виробництва НАДФ • Н |
Електрони води, що утворилися у результаті фотолізу, відновлюють НАДФ• Н |
Використовується енергія хімічних реакцій |
Використовується енергія світла |
IV Домашнє завдання
Ознайомитись із відповідним параграфом підручника, написати твір «Фотоситез і ХІІ століття»
Використані джерла:
http://pidruchniki.com/77239/prirodoznavstvo/ponyattya_hemosintez_znachennya