КЗ «Базар’янський ЗЗСО І – ІІІст.»
Урок на тему
«В. Симоненко. Цар Плаксій та Лоскотон»
(5клас)
Розробник:
вчитель української мови
та літератури
КЗ «Базар`янський ЗЗСО І – ІІІ ст.»
Асютенко Антоніна Іванівна
1
Тема. В. Симоненко. Цар Плаксій таЛоскотон. Цікава сторінка з життя митця. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична і оптимістична)
Мета: ознайомити учнів з життям і тв. В. Симоненка; визначити ідейно – тематичне спрямування казки, простежити різні способи життя та поведінки дійових осіб; прослідкувати різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотна; пояснити відмінність прозової та віршованої форми; розвивати культуру зв»язного мовлення учнів, уміння виразно і осмислено читати казку; виховувати почуття пошани, поваги до укр.. письменників.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: портрет В.Симоненка, оглядовий матеріал стосовно його життя та творчості, виставка творів, кросворд, комп»ютер, картки, сердечка, ілюстрації до твору.
Методи і прийоми: евристична бесіда, випереджальні завдання, робота з підручником, захист проекту, робота в парах, розгадування ребусу, інтерактивні методи «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Закінчи речення», «Проблемне запитання», «Кредит довіри», релаксація, рефлексія, логічний ланцюжок, літературна гра «Літературна дуель», творча робота , індивідуальна робота з картками, робота в групах.
Форми ІКТ: мультимедійна презентація, інтернет-ресурси (аудіо – та відеоматеріали),створення асоціативних кущів у програмі Power Point, QR – коди, бук трейлер, малюнки в програмі Paint.
Міжпредметні зв’язки: історія, природознавство, українська мова.
Краще терпіти нужду і бути веселим,
Ніж жити в розкошах,
Не знаючи почуття радості.
Епіктет
2
Перебіг уроку
І.Етап мотивації
1. Організація класу
*Сл. вч.(На фоні музики)
Пролунав шкільний дзвінок,
Всіх покликав на урок!
Одне одному всміхнімося
І мерщій до роботи берімося!
(Сідайте)
2. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку (учні показують настрій «Ок» чи ні)
ІІ.Етап особистої орієнтації
*Слово вчителя.
Я дуже рада вас бачити, сьогодні у нас урок незвичайний, казковий. І щоб ви його провели гарно, щоб вам було легко, щоб ви відчували любов, я хочу вам дати сердечка – як символи моєї вчительської любові до вас, а в кінці уроку ви будете мати можливість теж комусь подарувати свою любов.
*Створенняемоційно-позитивного фону.
- У мене в руках чарівна корзинка. Виберіть із неї те, що згодиться нам на уроці:
дотепність, кмітливість, наполегливість, спостережливість, старанність, творчість, уважність,активність, оптимізм.
- Дійсно, все цепотрібно на уроці.
ІІІ.Етап проектування діяльності та діагностики її результатів
3
Усі ми з дитинства дуже любимо казки.
- Твір, який ми сьогодні вивчатимемо, належить перу прекрасного українського поета Василя Симоненка.Казку “Цап Плаксій та Лоскотон” письменник написав за одну ніч, а вже наступного дня читав своєму синочкові, першому “критикові”.
- Перегляд буктрейлеру.
-Запис числа, та теми уроку до зошита.
- Дітки, а зараз я хочу, щоб ви у квадратах оцінок закреслили той бал, на який очікуєте в кінці уроку, і , щоб працювали так, аби досягти омріяного.
ІУ. Етап забезпечення виконання завдань уроку
*Сл.вч.
- Діти, який твір і якого автора ми вивчали на минулому уроці (В. Королів – Старий «Хуха - Моховинка») Для того, щоб ви пригадали твір ми проведемо Літературну дуель
1. Якою за вікомбулаХуха в родині? (Найменшою, «мізинчиком».)
2. Де Моховинказбудуваласобі хату на осінь? (Міжкоріннямвеликої сосни.)
3. Якогокольорубулавовничка у Моховинки? (Мінливою, залежновід того, де вона знаходилася.)
4. Яке нещастя одного разу трапилося з приятелькоюХухи? (Заплуталася в сітці.)
5. Хто поранив Хуху і чому? (Злийдід, бовважавхух «нечистою силою».)
6. Як хухивіддячили злому дідові? (Врятувалийого.)
* Індивідуальне опитування(сканування QR - кодів)
4
КарткаІ
1.Чого б попросили ви у Долі, якби вам трапилась така нагода?
2. «Близнята» - це фантастична чи пригодницька казка?
КарткаІІ
1.Назвіть чарівні речі, які подарувала Доля братам.
2.Хто з братів ближче вам по духу. Чому?
* Демонстрація малюнків, виконаних за допомогою програми Paint.
3. Вивчення нового матеріалу.
* Сл.вч.
- Діти, перед тим, як я почну розповідати вам про життя В. Симоненка, я хочу, щоб ви послухали його слова , поштурмували трішки свої голівки та дали мені відповідь на питання.(Слайд №10, 11)
* Мозковий штурм.
- Якою ж мала бути людина, яка говорила такими словами?
*Слово вчителя. Розповідь про Василя Симоненка.
Діти, уявіть собі учня, який читає більше за вчителів, який щодня йде до школи за 9 км., про цьому закінчує школу із золотою медаллю – все це про Василя Андрійовича Симоненка.
Мати Василя згадує: «Повоєнні зими були люті та сніжні, А пальто у Васі пошарпане, чоботи – діряві. Тільки ніколи, ні разу він не спізнився на урок. Бувало питаю його: «Важко тобі, Васю?» А він весело відказує: «Та чого там важко? Доки дійду до школи, то всі уроки повторю, а як назад вертаюсь, то всі пісні переспіваю»». Його життя часто порівнюють зі спалахом блискавки – таким
5
воно було яскравим і коротким. Прожив Василь Симоненко всього 28 років. Народився
Василь Андрійович Симоненко в селі Біївці на Полтавщині. Його біографія – це доля людей воєнного і повоєнного покоління.
Зростав хлопчик без батька. “В мене була лиш мати. Та був ще сивий дід. – Нікому не мовив “тату”. І вірив, що так і слід” – згадував поет дитинство. А так хотілося, щоб був батько!
Ну нехай би смикнув за вухо,
Нехай погримав би раз чи два, -
Все одно він би тата слухав
І ловив би його слова, - писав поет
Порадником хлопчика був рідний дід Федір. Дідусь не ходив до школи, але самостійно навчився читати, любив книжки, часто розповідав онукові про історичне минуле нашого народу. А ще славився тим що майстерно вишивав рушники і сорочки.
Перші уроки життя, доброти і ласки брав Василько від матері. Ганна Трохимівна чудового співала, часто виступала на сільській сцені і мріяла стати вчителькою. Складати вірші В.С. почав ще в шкільні роки і вміщував їх у стінгазеті. Перша збірка поезій “Тиша і грім” вийшла у світ у 1962 р. Вона дійсно була громом серед затишного озера брехні. Інних своїх збірок поет так і не дочекався, слава знайшла його набагато пізніше , а з нею і Шевченківська премія.
В.Симоненко був люблячим батьком. Син Олесь згадував, як батько грався з дітьми, розповідав їм казки, читав вірші. Багато він міг ще створити, але не судилося. Одного вечора, у темному провулку його наздогнали два міліціанта, довго били. Після цих побоїв Симоненко прожив недовго, але помираючи він сказав: «Навіть ті, хто позбавив мене майбутнього є українцями». Опісля скажуть, що він помер від невиліковної хвороби – раку.
6
Похований В.Симоненко у Черкасах. На надгробку поета викарбувані слова з вірша “Лебеді материнства”
“Можна все на світі вибирати сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщина”.
*Коментоване читання вчителем казки.
* Читання твору п»ятикласниками ланцюжком по 4 строчки.
* Фізкульт хвилинка.
* Слова вчителя
Казки В.Симоненка не можуть не цікавити дітей, бо ж написані “вони з великою любов’ю. Казка І. Липи “Близнята” написана прозовою мовою, а “Цар Плаксій та Лоскотон” – віршованою. Схожа на пісенну, ритмічна.
*Запис до літературознавчих словників
Віршована мова має ритм і риму, вона розмірена
Рима –повтор звуків, які пов»язують закінчення двох або більше рядків.
* Проблемне завдання. Діти, давайте відшукаємо рими в перших чотирьох строчках казки.
7
*Аналіз твору В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»
Тема: зображення казково царства, що панує сум, сльози, жорстокість, насилля, гноблення простого люду і тієї сили (Лоскотон), яка протистоїть цьому, бореться за радість, волю, щастя та перемагає сили зла.
Основна думка твору: засудження лицемірства, будь – якого гноблення, приниження, рабства, уславлення мужності, героїзму ватажків із народу, які можуть очолювати боротьбу за щастя в рідному краї.
* Словникова робота. Пояснення незрозумілих слів.
V.Етап контролю.
1.Робота над змістом казки.
- Коли я читала казку, ви сміялись. Над ким? Чи над чим?
- Як характеризують персонажів твору їх імена?
- Як називалася країна, про яку йдеться в казці, і чому так?
- Що вимагав цар Плаксій від мешканців свого царства. Чи справедливою була вимога?
- Коли до людей приходив дядько Лоскотон?
- У чому носив сміх Лоскотон. (У розмальованій торбині, у пальцях лагідних своїх)?
- Хто звільнив Лосконота з темниці?
- Що сталося з царем Плаксієм та його родиною?
2. Релаксація.
Дітки, ви вже, мабуть, заморились. Зараз трішки порелаксуємо. Подивіться за вікно. Яка у нас там пора року – осінь? Дуже гарна пора, тому, для того, щоб ви відпочили, перегляньте, будь ласка, відео та прослухайте музику польського композитора та піаніста Фредеріка Шопена. Дивіться та відпочивайте.
8
4.Гра “Знайди протиставлення” (робота в парах)
Герої казок часто змальовуються за допомогою протиставлення. Наприклад: “Було два брати – один убогий, а другий – багатий” (“Мудра дівчина”). Знайдіть такі протиставлення в казці: “Цар Плаксій і Лоскотон”.
5. Слово вчителя. А головне протиставлення діти в тому, що Лоскотон – оптиміст, а цар Плаксій - песиміст.
* Словникова робота. (випереджальне завдання)
Оптиміст - це людина, яка дивиться з великою радістю на життя і в усьому бачить позитивне і позитивне.
Песиміст - це людина яка дивиться в майбутнє без надії на щастя і радість
6. Захист дослідницько – пошукового проекту. Завдання: дослідити українські легенди та знати легенду про песиміста та оптиміста.
У народі існує така легенда про Оптимістів і Песимістів. Одного разу на двобійвийшлиОптиміст і Песиміст. Вони змагалися, і Песиміст скинув зі скелі Оптиміста. Думав, що сила Песиміста переможе. Але Оптиміст впав, притулився до малесенької грудочки землі, розрісся, зацвів синім цвітом і став барвінком.
І до цього часу тримається, незважаючи на страшні морози.
7. Інтерактивний метод «Мікрофон»
9
- «Якби я був Лоскотоном, то я б...».
8.Творча робота. Запишіть у зошит 3 – 4 речення на тему «Яким повинно бути справжнє добро»
VI. Етап контролю і оцінювання
1. Розв’язування кросворда учнями на дошці
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Ім’я автор казки “Цар плаксій та Лоскотон” (Василь)
2. Хто був першим слухачем та читачем казок Симоненка( Лесик)
3. Хто з родини Симоненка був свідком перших поетичних спроб Василя? (Мама).
10
Ходив по всій країні
І носив з собою сміх
В розмальованій торбині
В пальцях лагідних своїх? (Лоскотон).
2.Оцінювання (використовуючи для слабких учнів прийом «Кредит довіри»)
Всі ви, діти, молодці,
Гарно працювали!
І сьогодні за урок отримуєте бали
Вчитель оцінює учнів за урок, команді, яка перемогла на початку уроку під час перевірки домашнього завдання, додає по 1 балу. Учні порівнюють оцінки вчителя із закресленими балами.
VII. Підсумки уроку
1.Інтерактивний метод «Закінчи речення»
А зараз, діти, використовуючи інтерактивний метод «Закінчи речення» ми дізнаємось, чи виконали ми ті плани, які поставили собі на початку уроку.
1.На сьогоднішньому уроці ми познайомилися…
2.Читаючи казку В.Cимоненка, ми зрозуміли…
3. твір вчить любити та шанувати…
4.Завдяки цій казці ми виховали в собі…
5. Урок дуже важливий у курсі вивчення української літератури тому, що…
2. Подарунки від вчителя (рушнички - закладки).
3.Логічний ланцюжок.
- Діти, давайте складемо логічний ланцюжок, починаючи із закладки, яку я вам подарувала(Закладка – потрібна інформація у книзі – відмінні знання - подальша освіта – світле майбутнє ). (слайд №40)
4. Рефлексія.
Діти, візьміться за руки, посміхніться один одному та подякуйте за співпрацю на уроці. На дошці у нас два героя з сьогоднішньої казки. Я хочу, що ви поділилися
11
частинкою любові з тим героєм, який вам сподобався. Віддайте свої сердечка, які допомагали вам на уроці царю Плаксію чи Лоскотону.
VIII. Пояснення домашнього завдання.
Низький та середній рівень– переказ біографії поета, відповіді на питання підручника.
Достатній рівень – переказ біографії поета, створити власні запитання по казці
Високий рівень - переказ біографії поета, написати власний вірш про добро та дружбу
Всі: намалювати ілюстрації до твору у програмі Power Point (слайд №42)
КАРТКА І
КАРТКА ІІ