В.Сосюра. Щирість ліричного самовираження. «Васильки» – взірець інтимної лірики. «Осінь» ( « Облітають квіти, обриває вітер…»).
Теорія літератури: інтимна лірика, пейзажна лірика.
Мета: опрацювати ідейно-художній зміст поезій «Васильки», «Осінь»; розвивати вміння знаходити і пояснювати художні образи, спостережливість, уміння творчо мислити; розширити знання учнів з теорії літератури, удосконалити вміння визначати жанрові особливості ліричних творів; виховувати почуття любові до природи рідного краю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Засоби навчання: підручник, літературознавчий словник, репродукція картини « Рудоволоса осінь» О.Шупляка, кліп «Мова вітру» Х.Соловій і А.Пивоварова.
ТЛ : інтимна, пейзажна лірика.
Методи, прийоми і форми навчання: формула уроку, «Ріка життя», «Кольорове слово», рольова гра «Інтерв’юер», літературний диктант, проблемне завдання, стилістичне спостереження.
Випереджувальне завдання: виконати вправу «Ріка життя», знайти і переказати (за бажанням) легенду про волошки.
Перебіг уроку І. Організаційний етап.
Формула уроку. Скласти формулу своєї майбутньої роботи на уроці, використовуючи умовні позначення всіх рис характеру, що необхідні для плідної роботи.
(у+о)* (в+с)*р=з, де у - увага, о-організованість, в- взаємодопомога, с- спілкування, р- робота, з – знання.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань. Презентація учнями домашнього завдання: з’ясувати джерела формування характеру митця, шляхи подолання проблем, секрети успіху В.Сосюри; побудувати «ріку життя» за планом: джерело (родина) – річище (історія життя) – береги (національна культура/ культура цього періоду) - водоспади (життєві перешкоди, випробування) - гирло ( досягнення).
ІІІ. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Мотивація учіння.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.
Слово вчителя. В.Сосюра – автор зворушливих поезій, одна із яких про волошки. У вірші «Васильки» очі коханої нагадують сині польові квіти.
Поет вибрав таке порівняння не випадково. Ця квітку дівчата вплітали у вінок як символ людяності, ніжності, скромності, душевної краси.
Прослуховування легенди про волошку. Одного разу закохалася русалка в молодого красивого парубка Василя. Здалеку,сховавшись в очереті пильно стежила вона за юнаком. Але одного разу, коли Василь умивався біля річки, вона не витримала і підійшла до нього. З першого погляду покохали одне одного, і стала русалка кликати юнака у свою водну стихію, а Василь умовляв її залишитися на землі. На жаль, не змогли вони лише домовитись, де їм жити разом. І коли зрозуміла русалка, що не залишить Василь-хлібороб свою рідну землю, у відчаї перетворила його в скромну квітку, що росте на полях, але цвітом нагадує голубу стихію. Люди назвали цю квітку іменем юнака – Васильком.
Створення синонімічного ряду: волошка - синець, синюха, блават, центаврія, васильок.
Прослуховування пісні «Васильки» на слова В.Сосюри.
https://www.youtube.com/watch?v=mmbJYDc2rVc
Рольова гра «Інтерв’юер» . Дописати репліки поета.
– Про що Ви, Володимире Миколайовичу, роздумували у вірші «Васильки»?
– … (Це поетична мініатюра про вічну красу життя.)
– Ви порушуєте питання плинності життя, що ж тоді є сенсом буття?
– … (Щире, ніжне почуття кохання робить людину щасливою. Теплота людських сердець зостається нетлінною.)
– Очі коханої Ви порівнюєте із синіми васильками. Цю барву художники-живописці вважають холодною.
– … (Так, але під моїм пером вона наповнюється теплом: «І синіє щастя у душі моїй».)
– Мені здається, навколишній світ є свідком неймовірної історії кохання.
– … (Безумовно, природа у вірші одухотворена , вона радіє й сумує разом із ліричним героєм.)
Виразне читання поезії «Васильки» В.Сосюри ланцюжком.
Робота з таблицею « Художні образи поезії «Васильки» В.Сосюри.
Образ |
Цитати |
Мої міркування |
васильки |
|
|
гаї |
|
|
щастя |
|
|
роки |
|
|
двоє |
|
|
квіти |
|
|
поле |
|
|
хмарки |
|
|
Орієнтовне виконання.
Образ |
Цитата |
Мої міркування |
васильки |
«цвітуть у полі» |
ніжні квіти |
гаї |
«синіють ген на видноколі» |
знаходяться далеко, як мрія |
щастя |
«синіє у душі» |
герой щасливий |
роки |
«одсіяють роки, мов хмарки над нами» |
минають швидко |
двоє |
«будуть двоє йти» |
нове покоління, яке буде відкривати для себе кохання |
квіти |
«ми квітками…станем» |
прикраса землі |
поле |
«васильки у полі» |
вічність землі |
хмарки |
«хмарки над нами» |
швидкоплинний час |
Прийом «Колір душі ліричного героя». Дослідити настрій, почуття, душевні поривання ліричного героя поезії «Васильки». Можна скористатися «Колесом емоцій Плутчика».
Проблемне завдання . Переглянути кліп на саундтрек до мультфільму «Мавка. Лісова пісня» у виконанні Х.Соловій та А.Пивоварова. З’ясувати, у чому суголосні музична композиція й поезія? https://www.youtube.com/watch?v=gjVIWuvzz14
Виразне читання вчителем поезії В.Сосюри «Осінь».
Літературний диктант.
1. У поезії зображено прихід … (осені).
2. Ця пора року приїхала на чому? ( на баскім коні).
3. У тишині розлита якась … ( покора).
4. Яке дерево згадує автор ? (берізку).
5. Навколо все … (в’яне).
6. Які барви домінують у поезії? ( жовті, золоті).
7. Який настрій навівають рядки поезії «Осінь»? (сумний, тужливий).
Практикум акторської майстерності. Прочитати кожну строфу поезії «Осінь», передаючи різні емоції. Проаналізувати, чи відповідають емоції змісту вірша?
Наприклад, першу строфу декламувати радісно, із захопленням.
Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині. По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні.
Другу строфу прочитати, виражаючи сум.
В далечінь холодну без жалю за літом синьоока осінь їде навмання.
В’яне все навколо, де пройдуть копита, золоті копита чорного коня.
Третю строфу декламувати співчутливо.
Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні й розкида кругом. Скрізь якась покора в тишині розлита, і берізка біла мерзне під вікном.
Вправа «Кольорове слово». На картках подано художні образи поезії
«Осінь» й епітети. Виділити маркером лише ті образи, які взяті із вірша.
Осінь багряна, синьоока, золотокоса, щедра, благодатна.
Тиша синя, глибока, дивна, мертва.
Сади зажурені, пустинні, казкові, сонні.
Пелюстки печальні, сумні, різнобарвні, чудові.
Далечінь синя, срібляста, підступна, холодна.
Стилістичне спостереження. Виписати в зошити приклади персоніфікації. Зробити висновок про емоційне навантаження художніх засобів та їх доцільність у реалізації творчого задуму митця.
Визначити віршовий розмір поезії ( шестистопний хорей з пірихієм).
Творче завдання. Створити словесний портрет осені за поезією В.Сосюри і репродукцією картини О. Шупляка « Рудоволоса осінь».
Теоретичний практикум. Виписати із літературознавчого словника визначення пейзажної, інтимної лірики.
Визначити, до якого жанру належать поезії «Васильки», «Осінь».
Обґрунтувати свою думку.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Виконання тестових завдань у підручнику «Українська література» О.Авраменка (с.69). https://pidruchnyk.com.ua/795-avramenko-8-klas-ukrliteratura-2016.html
VІ. Підсумки. Рефлексія . Оцінювання.
Картка самооцінювання.
1. Підготував (-ла) домашнє завдання (3 б.).
2. Заповнив (-ла) таблицю «Художні образи поезії «Васильки» В.Сосюри» (3б.)
3. Правильно відповів (-ла) на питання літературного диктанту (2 б).
4. Висував(-ла) оригінальні ідеї (2 б.).
5. Правильно виконав (-ла) тестові завдання (2б.).
Слово вчителя.Не залишить байдужим нікого, упевнена, лірика В.Сосюри, бо в ній виражені сокровенність і чистота людських стосунків, хвиля почуттів то спокійних, то буремних, то сонячних, то хмарних, то драматичних. Його поезії виховують красу почуттів, облагороджують читача, викликають радощі й тривоги. Вони, як несподіваний сполох душі, вчать бути гідною Людиною, яка вміє красиво любити, яка вміє « бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах».
VІІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Укласти словничок літературознавчих термінів, які використовували на уроці; укласти паспорт «Васильки» або «Осінь» ( на вибір учня).