Конспект уроку " Василь Королів - Старий "Потерчата"

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури на тему "Василь Королів - Старий " Потерчата" для 5 класу . Позакласне читання Мета: висвітлити переносне значення казки, прищеплювати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності; формувати вміння усвідомлювати важливу потребу уважного ставлення до ближнього, любові до нього.

Перегляд файлу

Тема: Василь Королів-Старий. «Потерчата».

Мета: висвітлити переносне значення казки, прищеплювати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності; формувати вміння усвідомлювати важливу потребу уважного ставлення до ближнього, любові до нього.

 

Обладнання: проектор з дошкою, комп`ютер, колонки,

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

З’ясування емоційного стану учнів, їхньої готовності до уроку) Привітатися з гостями

 

1. Актуалізація знань:

— Що таке казка?

— Що таке літературна казка? Чим вона відрізняється від народної?

— Від якої особи, як правило, описуються події в літературній казці? (Від автора, від персонажів.)

— Що таке мова автора? А що таке мова персонажа? (Мова дійових осіб).

— Яку роль відіграє портрет у літературній казці?

— Що складає основний зміст більшості казок?

— Боротьба яких двох протилежних сил відбувається у казці?

— Яка сила при цьому перемагає?

— На які дві групи можна поділити дійових осіб в казках? За якими ознаками?

— Які художні засоби використовували автори казок?

— Які незвичайні події в них відбуваються?

— Які різновиди казок ви знаєте?

II. Повідомлення теми і мети уроку

Ознайомлення з епіграфом уроку:
Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті
сміливими й мудрими, долати перешкоди
й біди і не забувати добра світового.

III. Сприйняття матеріалу

 

1. Вступне слово вчителя.

  •              Розповідь про письменника

 

Письменник і художник Василь Королів-Старий (справжнє прізвище Королів) народився 4 лютого 1876 року в селі Ладан на Чернігівщині.

У 1919 році Королів виїхав у країну, яка тоді називалась Чехословаччина. В Україні в той час відбувались пореволюційні події.

Василь Королів-Старий написав багато творів для дітей та юнацтва. Це такі: роман «Чмелик», збірка оповідань «Нечиста сила», збірки п’єс «Русалка-жаба», «Лісове свято» та ін.

У збірці «Нечиста сила» письменник зображує домовиків, хух, мавок, русалок, потерчат та інших персонажів українського фольклору. «Довідкове бюро» (повідомлення учнів).

За народними уявленнями Домовики — це вид нечистої сили, що живе в будівлях разом з людьми, але невидима для людського ока. Завдання Домовика— оберігати сімейне вогнище.

Василь Королів-Старий у своїх фантастичних казках змальовує всю «нечисть» не як злі сили, а як дружні людині, ті, що не шкодять, а навпаки, стають у пригоді, допомагають у скрутний час.

 

  •              Відеобіографія письменника
  •              Магічний світ Василя Королів-Старого (презентація)

 

2. Ознайомлення зі змістом казки «Потерчата».

  •              Легенда про потерчат
  •              Словникова робота:

Демони — фантастичні істоти (мавки, домовики, потерчата, хухи).

Демонологія — міфологічні уявлення про земних духів; вчення, яке ґрунтується на вірі в надприродних Духів.

Домовик (домовий) — покровитель родини, найдавніший образ хатнього Бога. За народними уявленнями, живе на горищі, оброслий густою шерстю.

Потерчата (потерчуки, поторочі, страдчата) — душі дітей, які померли нехрещеними або не своєю смертю, народилися мертвими.

Атрамент — чорнило.

Уконтентований — тут: нагодований.

Хуха (фолькл.) — дух.

Шрот — дрібні свинцеві кульки для мисливської рушниці.

Каптан — старовинний чоловічий верхній одяг.

Покрай — понад краями.

 

  •              Аудіокнига «Потерчата»
  •              Бесіда за змістом книги:

- Якими були на вигляд потерчата?

- Як допоміг Домовик дяку?

- Чому радів Домовик?

- Як описано сміх Домовика?

- Куди потрапив дяк у лісі?

– Якими постають перед нами персонажі казки Василя Короліва-Старого?
– Прагнення допомогти людині, врятувати її
– За що домовик любив свого господаря? («… був веселий, говіркий, а коли бував чогось задоволений, то виспівував дуже гарно тонесеньким голоском, мов хлопчисько, троїнне «Господи, помилуй!»)
– Чим був стурбований Домовик? (Відсутністю господаря вдома, хоча . вже і «споночіло».)
– Якими рисами характеру наділений Домовик? (Порядність, доброзичливість, турботливість, відповідальність, доброта.)
– Довести, що Домовик – справжній охоронець оселі( зачитати цитати з твору)
– Що свідчить про порядність Домовика? («Як і всякий порядний Домовик, він довго вагався, чи виходити зі свого двору, чи ні. Із кожною хвилиною Домовик помічав, яку нього в серці наростає неспокій за свого господаря».)
– Чим Потерчата намагалися допомогти дяку Оверку? Опишіть цих істот. («Потерчата були малесенькі, зовсім голі, з великими, блискучими очима й сторчоватими синенькими чубиками на голівках. Бігли вони жваво, тільки ж їхні маленькі ніжки не могли широко ступати, а через те вони посувалися вперед дуже повільно».)
– Як дяк Оверко, віруюча людина, сприймав представників «нечистої сили»? Чому Дяк Оверко так злякався Потерчат?
– Чим і як Домовик допоміг врятуватися дяку від втеплення у болоті?
– Виразно прочитайте опис зовнішності дяка після того, коли він повернувся після подорожі по болоту. Що цим висміюється? («Дяк увесь був вимазаний чорним глеєм, по всьому обличчю було розмазане багно, виглядав він, неначе мокра курка, а на самому носі налипла добра купа бруду, що висіла, мов кишка в індика».)
– Що висміює автор у казці?
– Яким насправді був дяк?
– Яка нечиста сила водила дяка по болоті?
– Поговорити про шкідливість вживання алкоголю

3. Аналіз казки

Тема: допомога людям з боку «нечистої сили»

Ідея: прагнення «нечистої сили» творити добро та доброзичливо ставитися до людей

Жанр: прозова казка

Герої твору: Потерча, Домовик, Хуха, дяк Оверко, дячиха Євпраксія

 

ІV. Рефлексія

«Позитивний настрій» 

 

V. Узагальнення уроку

Завдання учням.

• Оцінити вчинки Домовика з позиції гуманізму.

За народними уявленнями, Домовик — це фантастична істота, яка захищає добробут людей, допомагає в побуті. У казці В. Короліва-Ста-рого Домовик — це персонаж, який також оберігає будинок, подвір’я (в даному випадку дяка Оверка). Упевнившись у тому, що в господарстві все має бути добре, Домовик поспішив на допомогу хазяїна в дорозі. Він прийшов учасно і врятував дяка Оверка.

• Оцінити вчинки Потерчат з позиції гуманізму.

За народними уявленнями Потерчата — це вид нечистої сили, яка шкодить людям. їх ще називають Чортенятами. Та в казці Василя Коро-ліва-Старого Потерчата хотіли допомогти п’яному дякові Оверкові. Але ж усім відомо, що люди бояться нечистої сили. Але ж нечиста сила вже була в самому дякові, і він її сам помітив, коли пив горілку. Тому з добрих намірів Потерчат могло б статися щось страшне.

 

V. Закріплення матеріалу

Завдання учням:

• Дайте визначення портрету.

• Народне уявлення про Домовика.

• Персонажі казки — носії добра і зла.

 

VI. Домашнє завдання

1. Виразно читати та аналізувати казку «Потерчата».

2. Намалювати Потерчат.

 


 

docx
Додано
6 липня 2018
Переглядів
8550
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку