Конспект уроку з української літератури на тему " Аналіз фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках"
Мета:
□ Навчальна: проаналізувати вивчені казки на предмет наявності в них елементів фантастичного, реального, смішного, страшного, красивого і потворного; визначити їхнє значення для творів.
□ Виховна: виховувати інтерес до пізнання народної мудрості, шанування традицій.
□ Розвивальна: розвивати кругозір, вміння логічно висловлювати думки та аналізувати вивчений матеріал.
Тема: Аналіз фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках
Мета:
□ Навчальна: проаналізувати вивчені казки на предмет наявності в них елементів фантастичного, реального, смішного, страшного, красивого і потворного; визначити їхнє значення для творів.
□ Виховна: виховувати інтерес до пізнання народної мудрості, шанування традицій.
□ Розвивальна: розвивати кругозір, вміння логічно висловлювати думки та аналізувати вивчений матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Забезпечення емоційної готовності до уроку
Перевірка домашнього завдання
▼ Яке місце посідає у вашому житті взаємодопомога?
▼ Чи можете ви назвати себе справжнім другом? Обґрунтуйте свою думку.
▼ Які фантастичні елементи вивчених казок ви запам’ятали?
Актуалізація опорних знань
▼ Яких персонажів вивчених казок ви вважаєте смішними? Обґрунтуйте свою думку,
▼ Що потворного ви зустріли в цих казках?
▼ Які елементи реальності та краси ви побачили в казках?
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми познайомимося з фантастичною казкою, яка називається «Ох». Ви повинні навчитися характеризувати казкових героїв і фантастичних істот, відрізняти реальне і фантастичне, а також удосконалювати навички читання прозових творів.
(УЧНІ записують у зошити тему уроку, епіграф)
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Вступне слово вчителя
— Фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве та потворне зустрічається в казках дуже часто і саме парами, щоб чіткіше було зрозуміло, який герой належить до якої категорії. Розглянемо це на прикладах казок, які ми вже з вами встигли вивчити.
Аналіз фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках
Пригадайте, які з елементів належать до якого твору.
Фантастичні елементи: летючий корабель; мандрівники з надприродними здібностями; сивий дідуган, який перетворив воду на горілку, а чорний хліб на білу паляницю («Летючий корабель»); здатність перекидатися на тварин та речі; здатність оживляти попіл та перетворювати його на працьовитого парубка; здатність тварин розмовляти («Ох»); чорти та їхні чарівні лиходійства («Про правду і кривду»). Реальні елементи: люди, тварини, їжа, природа (усі твори).
Смішне: подорож Марусі до пана («Мудра дівчина»); розмова щуки з окунем («Ох»); як дурень обманював царя за допомогою друзів («Летючий корабель»).
Страшне: гнів Охат («Ох»), вбивство чортами дядька («Про правду і кривду»).
Красиве: царівни («Про правду і кривду», «Ох», «Летючий корабель»); чуйність Марусі («Мудра дівчина»).
Потворне: байдужість пана («Мудра дівчина»); жадібність дядька («Про правду і кривду»); користолюбство Оха («Ох»), пихатість царя («Летючий корабель»),
Тренінг «Згадати все»
Визначте героя та твір за цитатою:
▼ «Що ти таки, старий, думаєш з ним, що вже він зросту дійшов, а така недотепа — нічого робить не вміє?» (Мати, «Ох»)
▼ Ет, що тут цієї води! Мені й на один ковток не стане». (Обпивайло, «Летючий корабель»)
▼ «Е-е-е!.. Де ти тепер найшов правду? Нема тепер правди на світі! Тепер скрізь одна кривда». (Дядько, «Про правду і кривду»)
▼ «Піти б то, може, там, де наше щастя закотилося!» (Брати, «Летючий корабель»)
▼ «Та цур тобі, я тебе і не думав кликать!» (Батько, «Ох»)
▼ «Ходжу по світу, з біди людей виручаю». (Сивий дідуган, «Летючий корабель»)
▼ «Загадав, щоб вона прибула до нього в гості — ні пішки, ні верхи, ні боса, ні взута, ні з гостинцем, ні з порожніми руками». (Пан, «Мудра дівчина»)
▼ «Слухаю, чи вже позбирались до царя на обід люди». (Слухало, «Летючий корабель»)
▼ «Куди ти підеш? Там тебе й вовки з’їдять!» (Мати, «Летючий корабель»)
▼ «Погано, чоловіче, довго він тебе водитиме!» (Білий дід, «Ох»)
▼ «Не втік-таки від моїх рук, вражий син!» (Ох, «Ох»)
▼ «Треба його, вражого сина, зо світу звести, а то він мою дитину запакує!» (Цар, «Летючий корабель»)
▼ «Коли ти, кумонько, хочеш балакати — то я і так чую! (Син у подобі окунця, «Ох»)
▼ «Коли б я відв’язав другу, то за одним ступнем увесь би світ переступив». (Скороход, «Летючий корабель»)
▼ «Е… я такого наробив, що там хоч що хай роблять,— не справлять» (Чорт, «Про правду і кривду»)
▼ «Там, за сто миль, сидить на сухій грушці!» (Стрілець, «Летючий корабель»)
▼ «Який я, таточку, гарний перстень найшла!» (Царівна, «Ох»)
▼ «А така, що яке б душне літо не було, а тільки розкидай цю солому, то зараз де не візьметься мороз і сніг». (Морозко, «Летючий корабель»)
▼ «Я забуваю все те, що ти мені робив. Бери собі оці два кораблі з усім добром» (Небіж, «Про правду і кривду»)
▼ «Якась,— каже,— мужва обідрана!» (Царський лакей, «Летючий корабель»)
▼ «Оддай, дочко, а то через нас буде нещастя чоловікові, оддай!» (Цар, «Ох»)
▼ «Де б вона в мене взялась? Тільки води пляшка!» (Дурень, «Летючий корабель»)
▼ «Хай той посіє цю кашу, виростить просо, скосить та натовче пшона, яким вона вигодує курчат, що виведуться з тих яєць». (Маруся, «Мудра дівчина»)
▼ «Що тут цього хліба? Мені й на один раз поснідати не стане». (Об’їдайло, «Летючий корабель»)
Прийом «Так/ Ні» (робота в зошитах)
1) Батько з сином зустріли в лісі зеленого дідуся. (Так)
2) Син служив у чарівника три роки, три місяці і три дні. (Ні)
3) За непослух Ох карав різками. (Ні)
4) Після першого року служби Ох перетворив хлопця на баранця. (Ні)
5) Юнак перетворився на хорта, сокола і коня, щоб заробити гроші для родини. (Так)
6) Юнак з’явився перед царівною з рисового зернятка. (Так)
8. Прийом «порада персонажу». робота в парах
Уявіть, що ви — головні герої твору, дайте один одному поради, які допоможуть у житті.
Рубрика «Лист казковому персонажу»
Учні, розподілені на команди, обирають за жеребом персонажів та тематику листів до них серед таких.
Лист до Марусі: «Я захоплюсь твоєю мудрістю, але на твоєму місці я би вчинила так…»
Лист до дурня: «Гарно мати добрих друзів, але якби ти виконував завдання сам, то…»
Лист до Оха: «Ти злий та користолюбивий, але якби ти відпустив парубка через рік, як і обіцяв, то…»
Лист до дядька: «Мені здається, що якби на місці небожа був ти та підслухав чортів, то…»
Обсяг твору — близько 10 речень.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рефлексія
(Фрази записані на дошці, учні по черзі продовжують одну фразу за бажанням.)
- Сьогодні на уроці я зрозумів (-ла), що ...
- Я думаю, що праця — це...
- На уроці мені найбільше запам’яталося...
- Я хотів би (-ла б)...
Учитель. Як ви зрозуміли, усі ці елементи тісно пов’язані між собою, тому саме разом вони утворюють неповторний і чарівний світ казки.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до конкурсу виразного читання казок. Дібрати прислів’я, приказки до образу юнака.