Конспект уроку «Летючий корабель». Повчальний зміст казки

Про матеріал

Конспект уроку на тему: «Летючий корабель». Повчальний зміст казки

Мета:
□ Навчальна: опрацювати ідейно-художній зміст казки «Летючий кора­бель», з'ясувати її тему та ідею, проаналізувати персонажів та визна­чити її повчальний зміст.
□ Виховна: виховувати такі якості, як співчуття, бажання допомагати іншим.
□ Розвивальна: розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання, мовлення, пам'ять, формувати кругозір.
Перегляд файлу

Тема: «Летючий корабель». Повчальний зміст казки

Мета:
  Навчальна: опрацювати ідейно-художній зміст казки «Летючий кора­бель», з’ясувати її тему та ідею, проаналізувати персонажів та визна­чити її повчальний зміст.
  Виховна: виховувати такі якості, як співчуття, бажання допомагати іншим.
  Розвивальна: розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання, мовлення, пам’ять, формувати кругозір.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Забезпечення емоційної готовності до уроку

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку.

     Вправа «Щира посмішка» (учитель «дарує» щиру посмішку [у вигляді іграшкових м'ячиків] учням, а ті передають своєму однокласникові і так далі). Учитель бажає  всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.

 

Перевірка домашнього завдання

▼ Яке місце посідає праця в житті людини? Обґрунтуйте свою думку.
▼ Що б робили люди, якщо їм не потрібно було б працювати?
▼ Чи змінює праця людей на краще? Обґрунтуйте свою думку.

Гра “Пароль”. Продовжте речення: 

*    Усне народне оповідання про вигадані, а часом і фантастичні події, що сприймаються як реальні,  – це… (казка).

*    Казка має своєрідну побудову: вона складається із … (зачину, основної частини, кінцівки).

*    За змістом казки поділяються на такі види: (про тварин, побутові та фантастичні).

*    Казки, у яких розповідається про незвичайні події та вчинки героїв, неможливі у повсякденному житті, називають … (фантастичними).

*    Що завжди перемагає у казках? (добро, справедливість).

*    Як ви гадаєте, до якого виду казок належить казка “Летючий корабель”? (до фантастичних)

*    Яке число найчастіше повторюється в казках і чому? (число три, бо його вважали магічним)

*    Чого казка вчить людину? (кращих людських рис).

 

Актуалізація опорних знань

▼ Що для вас означає дружба? Чи маєте ви справжніх друзів?
▼ Хто приходить вам на допомогу, коли ви цього потребуєте?
▼ Чи допомогали вам коли-небудь незнайомі люди? Як ви їм від­дячили?

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Учитель. Щоб дізнатися тему уроку, потрібно розгадати ребус.

Відповідь: казка «Летючий корабель».

 

Метод «Кошик сподівань»

       Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?

     Рефлексія

На ваших партах є кораблики, які ви виготовили вдома (малюнок або паперовий кораблик). Вони допоможуть нам сьогодні мандрувати разом із героями казки “Летючий корабель”.

 

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Вступне слово вчителя

— Хто такі друзі? Ми часто називаємо друзями тих, хто насправ­ді є лише приятелями, з якими ми робимо щось разом або маємо спільні інтереси. Тобто це ті, з ким ми спілкуємось у школі, гуляємо на вулиці, зустрічаємось у вільний час.

Справжня дружба — це щось ширше та глибше, тому що друг — це не той хлопець або дівчинка, який одразу залишить тебе, якщо ти при­пиниш із ним грати, а той, хто цікавиться твоїми інтересами, думками та захопленнями, сприймає тебе таким, який ти є, навіть якщо ти зміню­єш свої уподобання, наприклад, у музиці або одязі, які були у вас до цьо­го спільними. Справжній друг зупинить тебе, якщо ти щось робиш по­гане, і ніколи не буде пліткувати за спиною, завжди підтримає у скрут­ному становищі і допоможе знайти гідне рішення наявної проблеми.

Друг ніколи ні в чому не відмовить. Якщо тобі потрібна допо­мога — він завжди стане в пригоді та зробить усе, що від нього залежить, щоб допомогти. На справжніх друзів не впливає вік, від­стань або різниця в матеріальному становищі. Друг один раз — друг назавжди. Навіть якщо ви давно не спілкуєтеся, або роз’їхались по різних містах, друг завжди буде радіти зустрічі з вами та ціка­витись вашими справами.

Дуже важко відповідати всім цим критеріям, саме тому в кож­ної людини за все життя є лише один чи два справжніх друга, а всі інші — це приятелі, знайомі, сусіди чи колеги.

Сьогодні на уроці ми розглянемо казку, яка покаже, як важливо мати вірних друзів, відповідати добром на добро та завжди допома­гати тим, хто цього потребує.

Читання казки «Летючий корабель»

2.1. Тема: зображення дружби та взаємодопомоги як ключових по­нять у взаєминах між людьми та досягнення успіху однієї людини за допомогою колективних зусиль.
2.2. Ідея: уславлення доброти, дружби, взаємодопомоги, покаран­ня зверхності та пихатості.
2.3. Герої казки: дурень, дід, цар, лакей, Слухало, Скороход, Стрілець, Об’їдайло, Обпивайло, Морозко, царівна.
2.4. Виразне читання казки за ролями (уривки).
2.5. Аналіз казки «Летючий корабель» у формі бесіди за питан­нями.

▼ Охарактеризуйте життя головного героя. Які стосунки він мав із родичами?
▼ Чому всі брати вирішили піти до царя?
▼ Хто допоміг дурневі не померти від голоду в лісі? Що він зро­бив для цього?
▼ Кого зустрів дурень, подорожуючи на летючому кораблі?
▼ Як здібності нових друзів допомогли дурневі виконати всі цар­ські завдання?
▼ Чим завершилась ця неймовірна подорож?

Тренінг «Знайди пару»

Об’єднайте випробування з тим, хто його виконав:

1 Дурень

2 Слухало
3 Скороход
4 Стрілець
5 Об’їдайло
6 Обпивайло
7 Морозно

А випив усі запаси рідини

Б допоміг другові не спаритися у бані

В знайшов летючий корабель

Г приніс води живущої й цілющої

Д дізнавався усі новини першим

Є розбудив товариша, який уснув під час ви­конання завдання

Е знищів усе їстівне, чим пригощали

     Ключ: 1 в, 2 д, 3 г, 4є, 5 е, 6 а, 7 б.

Рубрика «Телеграма з казки»

Вгадайте, хто з персонажів казки міг дати таку телеграму:

«Шукаю роботящого зятя, який вміє будувати швидкий транс­портний засіб». (Цар) 2. «Влучу білці в око зі ста кілометрів». (Стрі­лець) 3. «Проконсультую з питань будівництва». (Дід) 4. «Чекаю запрошення на званий обід, дуже зголоднів». (Об’їдайло) 5. «Можу влаштувати зиму посеред літа за символічну плату». (Морозко) 6. «Готовий бути посередником між начальством та підлеглими». (Лакей) 7. «Дуже мучить спрага, озерця не пропонувати», (Обпивайло) 8. «Позичу на невизначений час повітряний транспортний засіб з метою подорожі». (Дурень)

«Доправлю вчасно будь-які повідом­лення або пакунки». (Скороход)

Гра в групах «Мала подорожі»

Учні малюють маршрут, яким подорожував дурень від рідної домівки до царських палатів, зазначаючи місця, де він зустрічав нових знайомих. Кожна зупинка має мати свою назву. Перемагає та команда, чиї назви виявляться найцікавішими.

УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

«Ґронування»

Назвіть риси характеру  дурня. Робота біля дошки.

                                                      терплячий

     розгублений                                            живе без батьківської любові

                

панікує

                                                                                                                 прагне щастя, мрійник 

доброзичливий                                                                                          

                                                                                                                                                 невпевнений

                                                                      ДУРЕНЬ

              плаксивий

 

                                                                                                                             слабодухий

                                  нерозважливий

                                                   

                                                             ввічливий                                                                       сміливий                                       

                                                                 готовий боротися

                                                                  за своє щастя

-         Яких людей символізує цей герой?

-         Чи справедливо його так названо у творі?

-         Завдяки чому збулась мрія героя про щастя?

 

Робота з картками в парах (групах)

Картка № 1

Напишіть міні-твір на тему «Якби я був Скороходом» (5-7речень).

Як ви розумієте прислів’я: «Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже»?

Чи треба допомагати незнайомцям? Обґрунтуйте свою думку.

Картка № 2

Напишіть міні-твір на тему «Якби я мав летючий корабель» (5-7 речень).

Як ви розумієте прислів’я: «Річ краще нова, а дружба — стара»?

Яке чарівне вміння ви б хотіли мати? Обґрунтуйте свій вибір.

Картка № З

Напишіть міні-твір на тему «Якби я був Стрільцем» (5-7речень).

Як ви розумієте прислів’я: «Приятелів тьма, а вірного друга нема»?

Чи є у вас справжні друзі? Обґрунтуйте свою думку.

Картка № 4

Напишіть міні-твір на тему «Як би я мав друзів з надприродни­ми здібностями» (5-7речень).

Як ви розумієте прислів’я: «Що хата має, тим і приймає».

Чи можна обирати нового члена родини шляхом випробувань? Обґрунтуйте свою думку.

Картка № 5

Напишіть міні-твір на тему «Якби я мав надприродні здібності» (5-7 речень).

Як ви розумієте прислів’я: «В лиху годину пізнаєм вірну лю­дину»?

Який персонаж казки вам запам’ятався найбільше? Обґрунтуйте свій вибір.

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Учитель. Казка «Летючий корабель» вчить нас того, що немає безвихідних ситуацій, а справжні друзі завжди прийдуть на допомо­гу. Якщо ти допомагаєш друзям — то й вони колись допоможуть тобі.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Поміркувати про місце дружби та взаємодопомоги в житті лю­дини. Освіжити в пам’яті вивчені казки, вміти аналізувати їхні фантастичні та комічні елементи.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Тетяна Штагер Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Огер Анжела Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ткач Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Ткач Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
6 липня 2018
Переглядів
27657
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку