Конспект уроку "Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя у творі «Цар Плаксій та Лоскотон».

Про матеріал
Матеріал знайомить п'ятикласників з цікавими сторінками з життя поета та його казкою "Цар Плаксій та Лоскотон".
Перегляд файлу

Тема. Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя у творі «Цар Плаксій та Лоскотон». 
Мета (навчальна): висвітлити багатий світ уяви Василя Симоненка, утілений у казках; пояснити відмінність прозової і віршованої мови казок, звертаючи увагу на ритм, риму, особливий порядок слів віршованої казки; продемонструвати на прикладі твору різні способи життя й поведінки дійових осіб;

  • (розвиваюча): розвивати культуру зв’язного мовлення; вміння учнів виразно, осмислено читати казку; проводити аналогії із сучасним життям;
  • (виховна): виховувати в школярів оптимістичне бачення світу, позитивні риси характеру; прищеплювати риси доброти, щирості, зацікавленість у наслідках власної праці.

Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст: світова література, музика.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу. 
Обладнання: підручник, портрет письменника, виставкова література, презентація «Життя і творчість В. Симоненка». 
Поняття : віршована мова, рима, ритм, прозова мова, оптиміст, песиміст. 
Вміння: виразне коментоване читання, визначати риму у рядках, характеризувати персонажів. 
 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи, прийоми і форми роботи: інтерактивна вправа «Графічний настрій», слово вчителя, учнівські повідомлення, виразне читання казки, бесіда, постановка та розв’язання проблемних питань.

 

Мріють крилами з туману лебеді рожеві,

Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.

Заглядає в шибку казка сивими очима,

Материнська добра ласка в неї за плечима.

Василь Симоненко

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент.

1. Створення емоційно-позитивного фону.

     Учитель: Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо і день незвичайний: у нас на уроці присутні гості. І всі ми хвилюємося (правда?), і я теж. Тому пропоную розпочати наш урок з… усмішок. Давайте подаруємо один одному посмішку, з нею легше йти по життю. (Діти обмінюються посмішками).

2. Актуалізація суб’єктного досвіду.

     Учитель: Коли ми посміхаємося, все довкола здається нам своєрідним, піднесеним. Кажуть, сміх – це здоров’я. Вчені вважають, що сміх продовжує життя людині, допомагає долати хвороби… Як ви думаєте, кому легше на світі: людям веселим, дотепним, із почуттям гумору – оптимістам – чи песимістам, які все бачать у похмурих, нерадісних барвах? А чому? А які ви? Запитайте кожен сам себе (заслуховуються кілька відповідей дітей з  обґрунтуванням).

2. Чарівна торбинка.

У мене в руках розмальована торбина. Що б ви запропонували покласти до неї з того, що згодиться нам на уроці?

- А я вам пропоную ось що (дотепність, кмітливість, наполегливість, спостережливість, старанність, творчість, уважність, активність, оптимізм)

- Дійсно, все це потрібно на уроці.

Наш урок незвичайний. Тому й оцінювання буде незвичайним: свою роботу на уроці ви будете оцінювати самі – самооцінювання учнів.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Ми продовжуємо вивчати літературні казки. Твір, який вивчатимемо сьогодні, належить прекрасному українському поетові Василю Симоненку, слова якого є епіграфом до нашого уроку. (робота з епіграфом)

1. Розповідь про життя і творчість письменника з показом слайдів. 
Василь Симоненко... Ім'я цього поета назавжди вписане до історії рідної літератури, та разом з тим завжди є і буде її злободенною сучасністю, її сповіданою прийдешністю. Один з найталановитіших виразників дум і спо-дівань рідного народу, він своїм словом і життям ствердив загальнолюдські духовні ідеали, збагатив скарбницю світової культури. 
Народився Василь Андрійович Симоненко 8 січня 1935 року в селі Біївці на Полтавщині Порадником у житті хлопчика були мати та дід Федір. Про це він писав у вірші «Мій родовід» та інших поезіях. 
У шкільні роки Василь був активним учасником художньої самодіяльності, а в старших класах — членом редколегії шкільної газети. «На уроках він був серйозний — аж занадто. Ніколи не сміявся, не тинявся по шкільному подвір'ї. У класі хлопець виділявся серед учнів, по-перше, своїм бідним одягом, по-друге, своїм розумом. Навіть учителі не читали стільки книжок, як наш найкращий учень... Часто він писав вірші до шкільної і класної газети.» 
Швидко промайнуло дитинство, студентські роки в Київському університеті, робота в черкаській газеті — такі віхи короткого, але насиченого життя поета. Нагла смерть скосила Василя Симоненка у двадцятивосьмирічному віці, ніби здійснюючи його юнацьке пророцтво, що «в тридцять — смерті в очі подивлюсь». Набагато пізніше були опубліковані матеріали, в яких йшлося про те, що «Василя Симоненка по-звірячому «обробили», а точніше — прибили охоронці громадського порядку в міліцейських мундирах». Його не вбили, але здоров'я підірвали остаточно. Відтоді В. Симоненко вже не жив, а мучився, бо ні на хвилину не вщухали нестерпні болі, які неможливо було вгамувати жодними ліками. 
Поховали поета у Черкасах. На його надгробку викарбувано слова: «Можна все на світі вибирати, сину, — Вибрати не можна тільки Батьківщину». 

2. Прийом «Намисто». (слайд5)

Робота з портретом.

Уважно подивіться на портрет В. Симоненка. Що ви можете сказати про цю людину?  (Завдання – розкрити внутрішній світ поета, особливості його характеру(решті учнів).

Задумливий

Щирий

Духовно багатий

Чутливий

С – сміливий, сильний, свідомий, самостійний,

И – ініціативний

М – мужній, молодий, мрійник 

О –  оптиміст,

Н – новатор,

Е – енергійний, 

Н –  неординарний, незвичайний

К – казкар, кмітливий

О – освічений

Ще раз придивіться до портрета В. Симоненка. Що ви можете сказати про його погляд? Чи не здається вам, що він сповнений оптимізму, віри в краще майбутнє, в перемогу добра над злом?( Слайд6)

Якось Василь Симоненко та радіожурналіст Василь Максименко  йшли центральною вулицею тоді ще маленьких Черкас. На розі вулиць Урицького і Свердлова стояв книжковий кіоск, підходимо до нього, а Вася каже:
- Дивіться, он дядько мою казку купує.
- Де? - Максименко до Василя.
- А оно.
Максименко тоді:
- Васю, я зараз куплю казку, а ти мені напишеш. Добре?
- Паняй.
Максименко зразу до кіоскерки:
- Будь ласка, дайте і мені отаку книжечку, як ось товариш тримає.
- Оце ж остання, - у відповідь.
Ми підійшли, стоїмо, спостерігаємо за всім цим. Максименко позаглядав у книжку, сторінки повільно переглядав кремезний дядечко, а потім:
- Дядечку, та досить вам роздивлятись книжку. Віддайте її продавцеві, а я її куплю. 
Вказуючи на Симоненка, Максименко додав:
- От він її написав, цю книжку, я куплю, дам йому, а він...
- А як написав, то нащо ж вона йому? Він же знає, про що там.
А я онукам куплю, хай читають.
Симоненко розсміявся, пригорнув до себе Василя. Так Максименко і не одержав Симоненкового автографа на книжечці.

Як же називається та казка, що так зацікавила читачів?. Її назву ви дізнаєтеся, розгадавши шифрограму.

3. Опрацювання казки «Цар Плаксій та Лоскотон» у групах.

3.1 Шифрограма

27  1  21  20  16  1 15  22  12  14  23  1  16  19  22  15  19  23  19  18

Розшифрувати назву допоможе картка-дешифратор.

1 – а

12 – і

23 – т

2 – б

13 – ї

24 – у

3 – в

14 – й

25 – ф

4 – г

15 – к

26 – х

5 – ґ

16 – л

27 – ц

6 – д

17 – м

28 – ч

7 – е

18 – н

29 – ш

8 – є

19 – о

30 – щ

9 – ж

20 – п

31 - ь

10 – з

21 – р

32 – ю

11 – и

22 – с

33 – я

 

3.2. Учні досліджують текст (діляться на ІV груп).

 I група — «Цар Плаксій»

1) Де знаходилася краса-країна Сльозилий, хто був її царем?

2) Зачитайте опис царя Плаксія і його сімейства.

3) Чим займалася сім’я Плаксія?

4) Зачитайте, який наказ видав цар.

5) Як карали за сміх царські посіпаки жителів країни?

6) Чому цар любив дитячий плач?

Доки інші групи з’ясовують питання, перша група малює сімейство царя Плаксія.

II група — «Дядько Лоскотон»

1) Хто ж іще проживав у диво-царстві?

2) «Усне малювання»: яким ви уявляєте дядька Лоскотона? (Опишіть)

3) Зачитайте опис Лоскотона.

4) Чому охоронці злих законів полювали за дядьком Лоскотоном?

5) Та чи боявся їх Лоскотон?

III група — «Арешт Лоскотона»

1) Що звелів зробити слугам цар Плаксій?

2) Яка буде за це нагорода?

3) Чого боявся Плаксій?

4) Де переховувався Лоскотон?

5) Чому не могли знайти Лоскотона посіпаки?

6) Чому саме капітан Макака спіймав дядька Лоскотона?

7) Зачитайте сцену арешту Лоскотона.

8) Намалюйте, будь-ласка, карикатуру на капітана Макаку.

IV група — «Весілля в палаці»

1) Допоки Лоскотон сидів за ґратами, що робилося в палаці?

2) Якими ви уявляєте справжніх наречених, і як зображає їх Василь Симоненко?

3) У чому полягає місія придворного поета? Чому він був товстий?

4) Зачитати, як вихвалявся цар Плаксій? На вашу думку, які б із відомих вам музичних інструментів звучали на весіллі Макаки і Нудоти?

 V група — «Звільнення Лоскотона» і «Продовження весілля»

1) Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю?

2) Куди вирішила йти «здружена сім’я»?

3) Яким чином виявляли радість у палаці Плаксія?

4) Зачитайте, як здолав Лоскотон Плаксія.

5) Як уплинув сміх на рідних і придворних царя?

6) Чому, на вашу думку, переміг Лоскотон?

7) Хорове читання маршруту в країну Лоскотона.

3.3. Визначення теми та ідеї твору:

Тема: зображення країни, пригніченої тираном, який змушує людей страждати. Ідея: засудження жорстокості та тиранії; уславлення народних героїв, які мають мужність кинути виклик владі.
3.4. Словникова  робота.

Цар Плаксій – той, хто постійно плаче.

Лоскотон – той, хто лоскоче:

Країна Сльозолий – країна сліз, де річкою ллються сльози.

Плаксуни – ті, хто постійно плачуть.

Забіяки-сльозівці – прислужники в країні Сльозолий, які хапали всіх, хто сміявся і шмагали нагайками.

Митарство – тяжке життя, животіння.

Посіпака – прислужник.

Плаксоград – град (город, місто), де всі плачуть.

Ґрати – тюремні металеві решітки.

Придворна свита – слуги при дворі короля.

Чимчикуй – мандруй, крокуй, іди.

Характер набір рис, властивостей людини, що виявляються у її поведінці, ставленні до інших людей, до світу.

Оптимізм — погляд на життя з позитивної точки зору. Оптиміст стверджує: світ чудовий, з будь-якої ситуації є вихід, все вийде добре, всі люди загалом гарні.

Песимізм  світосприйняття, сповнене безнадії, зневіри у краще майбутнє; схильність в усьому вбачати найгірші, темні сторони.

3.5. Інтерактивна вправа «Прес». Робота в міні-групах.     (слайд11)

Використовуючи вправу «Прес», доведіть, що

  1. Твір «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка, тому що
  2. Які магічні числа, відомі з народних казок, є у цій казці? (Три сини та три дочки)
  3. Як називаються частини казки?(«Цареве сімейство», «Дядько Лоскотон», «Арешт Лоскотона», «Весілля в палаці», «Звільнення Лоскотона», «Продовження весілля»).
  4.  «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка народна чи літературна? Аргументуйте.
  5.  Чи знаєте ви, як називають таких керівників держави, як Плаксій?   (Диктатори). Що вони приносять своєму народові? ( Страх, безнадію, бідність).

Молодці! Ви добре впоралися із завданнями. Виставте самі собі оцінки у кружечках за виконану роботу.

 

3.6. Вибіркове читання. «Мандрівка у картинну галерею». (з презентації)

 Завдання: озвучити ілюстрації словами із казки

 

3.7. Характеристика героїв.

     -     Кого уособлює Плаксій?

  • Що відбулося з ним?
  • Чому ж так важливо було для царя, щоб день при дні плакали в країні діти?
  • То чи думав він про них?
  • А чи є у наш час такі люди, які думають тільки про себе?
  • А кого уособлює Лоскотон?
  • Що сталося з ним?
  • Чи можемо підтвердити, що Лоскотона любили?
  • А чи прийшли б вони на допомогу цареві? Чому?
  • Діти, з чим у нас асоціюється сміх? (посмішкою) (слайд 8)
  • А плач? (сльози, дощ)
  • Ось у нас вийшла квітка, на пелюстках якої написані риси характеру Лоскотона, та які ми повинні мати, щоб бути добрими людьми і гідно жити серед людей.
  • Який настрій об’єднує хмари і дощ? (песимістичний)
  • А квітку і сонце? (оптимістичний) 

      -    Який висновок можна зробити? (Добро перемагає зло)

       -  Дійсно,як і в багатьох інших казках,у казці «Цар Плаксій і Лоскотон»   Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом.

 3.8. Легенда про Добро і Зло.

Одного разу на двобій вийшло Добро і Зло. Вони змагалися, і  Зло скинуло зі скелі Добро. Думало, що сила Зла перемогла. Але Добро впало, притулилося до малесенької  грудочки землі, розрослося, зацвіло  синім цвітом і стало барвінком.  І до цього часу тримається, незважаючи на страшні морози.

-Чого навчає нас ця легенда?

3.9. Складання асоціативної павутинки у вигляді квітки. (квітка з дитсадочка)

  -Які асоціації викликає у вас добро? (Діти називають асоціації: милосердя, любов, злагода, щирість, повага, чуйність і в результаті виходить квітка доброти.

 

3.10. Рольова гра «Даємо поради»

 -Чим був сміх дядька Лоскотона : зброєю чи ліками?

 -Чому ви так вважаєте?

 -А кого б ви хотіли запросити до себе в гості : Лоскотона чи Плаксія?  Чому?

 -Та до нас завітали не Плаксій, не добрий дядько Лоскотон,   а… лікар і психолог. Послухаємо, які поради вони принесли.

                     Лікар.Ви були праві. Сміх - це ліки. Вони виробляють у мозку людини такі речовини, що протистоять вірусам та інфекціям. А ще хочу повідомити вам, що щирий сміх захищає нас від нервових розладів.

                      Психолог .А я хочу повідомити, що всього лише одна хвилина здорового і природного сміху  замінює склянку фруктового соку. А ще…одна               година щирого сміху замінює путівку до найпрестижнішого курорту в Карпатах. Ну що ж, поїдемо на 1 хвилину на курорт, щоб відпочити?

3.11. Літературна руханка.

Три царівни теж навтьоки

У чотири бігли … боки,          (руки в сторони)

Кровопивці-сльозівці

Стали п’явками … в ріці.        (присіли)

А макака-забіяка

З’їв себе … Із переляку           (нахил вперед)

Так веселий Лоскотон

Розвалив поганський …., трон.   (стрибки)

3.12. Пояснення вчителя. Теорія літератури.

  1. Чим відрізняється мова казки «Цар Плаксій та Лоскотон» від мови казки Василя Королева-Старого «Хуха-Моховинка»?

(Казка «Хуха-Моховинка» написана прозовою мовою, а «Цар Плаксій та Лоскотон» - віршованою.)

*Теорія літератури. 
Діти, ви знаєте, що твори літератури можуть бути прозовими і віршованими. Прозова мова – це та, якою ми з вами розмовляємо, а віршована мова схожа на пісенну.

- *Словничок 
Віршована мова – мелодійна, ритмічна мова, схожа на пісенну. 
Прозова мова – не мелодична і не ритмічна мова, схожа на ту, якою ми говоримо. 
Рима – співзвучність у кінці рядків, повтор звуків, які пов’язують закінчення віршованих рядків. (чоловіча, жіноча і діктилічна)
Ритмічні паузи – короткі перерви під час читання, які у вірші зазвичай збігаються із закінченням рядка.

Вчитель: Група віршованих рядків, об'єднаних одним змістом, ритмом і певним римуванням, називається строфою. Строфи можуть мати різну кількість рядків, але найчастіше зустрічається чотирирядкова строфа.

3.13. Практичне завдання. Знайдіть риму в рядках із казки. Визначте, які рядки в строфі об'єднує кожна рима. ( з твору)

Знайдіть рядки, у яких порушено ритм. Відновіть їх.

В гаю дрімали сині квіти,

Світили ніжно їм зірки…

Але діти прибігли удень

І стали плести вінки з квіт.

 

VІІ.Підсумок уроку

  Наш урок закінчується.

-Чи досягли ми поставленої мети? Чи справдились очікувані результати?

- Які нові терміни ви вивчили на сьогоднішньому уроці? Поясніть своїми словами, що таке прозова і віршована мова художнього твору, рима, ритм.

- Які роздуми про себе і свою поведінку викликала у вас казка “Цар Плаксій та Лоскотон”?

  -Чи навчила вас ця казка чогось корисного?

  -Чи подібна історія, описана у казці, на сучасне життя? Чому?

 - Серед людей, які вас оточують, ви зустрічали більше «плаксіїв» чи «лоскотонів»?

- Чи доводилось вам бути у ролі Лоскотона? Що ви відчували? Розкажіть про це (Відповіді учнів).

-     «Казка змусила мене задуматись над тим, що …».

  •         Що знаємо на кінець уроку? (Зміст казки).
  •         Що вміємо? (Характеризувати героїв).

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
ІV. Рефлексивно - оцінювальний етап.

1. Тестове опитування
1.  Як називалася країна, де царював Плаксій?
Д Сльозограй;                               Б Плаксивий край;
М Сльозолий;                                Ш  Плакса.
2.  З чим порівнюється голова царя Плаксія?
О З бочкою;                                   Є з кавуном;      В з м'ячем;                                     Ж з глечиком.
3.  Що було заборонено в цій казковій країні?
А Розмовляти;       Р кричати;        В плакати;             Л сміятися.
4.  Чому всі сміялися після візитів Лоскотона?
Л Він розповідав смішні історії;         О він усіх лоскотав;
В він пародіював Плаксія;                   К  він показував фокуси.
5.  Хто впіймав Лоскотона?
Д Капітан Макака;               Б гвардійці-сльозівці;
К син Плаксун;                    Ч цар Плаксій.
6.  Яку саме дочку цар Плаксій віддав тому, хто упіймав Лоскотона?
А Вай-Вай;                                    Б Плакоту;
Ц Нудоту;                                      Т Сльозолийку.
7.  Хто врятував Лоскотона?
І Батраки й робітники;               Б діти, що хотіли сміятися;
Г таємно закохана в нього дочка Плаксія;         Я син Плаксія.
8.  Що трапилось з царем Плаксієм після звільнення Лоскотона?
А Лопнув від заздрощів;                         Д помер від сміху;
Ю втопився в своїх сльозах;                   Г  втік до іншої країни.
9.  Куди поділися діти Плаксія після смерті батька?
К Залишилися царювати по черзі;
Б почали жити радісно разом з Лоскотоном;
Ф померли від сміху;
І втекли до чужих країн,
10.  Як потрапити в цю чарівну країну?
Т Блукати лісом до цілковитої утоми;         Б уявити її уві сні;
О закликати перед сном Лоскотона;   

Г сховатися в шафі та знайти таємні дверцята.
11.  Наймінімальніша строфа — це:
З нона;                                          Б децима;
Р дистих;                                      Н катрен.
12.  Рима з наголосом на передостанньому складі, це:
П чоловіча рима;                          И жіноча рима;
В перехресна рима;                      Ж суміжна рима.
 

      Самооцінювання:

      Закінчити речення: «Я сьогодні молодець, бо…, тому заслуговую на оцінку …..»

"Найкраще на уроці працювали …, тому що…".

"Їм допомагали…".

На закінчення мені хочеться побажати: робіть добро, посміхайтеся                 найдобрішою усмішкою, яка перетворить ваше  життя і життя оточуючих                 на казку. Життя – це казка, тож будьте добрими героями  у  ній!

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Епіграф уроку: Мріють крилами з туману лебеді рожеві, Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві. Заглядає в шибу казка сивими очима, Материнська добра ласка в неї за плечима. Василь Симоненко

Номер слайду 2

Тема уроку: Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя у творі «Цар Плаксій та Лоскотон» Мета уроку: Ознайомитися з особистістю Василя Симоненка; Висвітлити багатий світ уяви поета, утілений в казках; Ознайомитися зі змістом казки «Цар Плаксій та Лоскотон»; Пояснити відмінність прозової і віршованої мови; Продемонструвати на прикладі твору різні способи життя й поведінки дійових осіб; Виховувати оптимістичне бачення світу, позитивні риси характеру, прищеплювати риси доброти, щирості, зацікавленість у наслідках власної праці.

Номер слайду 3

(1935-1963) Василь Симоненко - «лицар на білому коні» в українській літературі Скільки б не судилося страждати, Все одно благословлю завжди День, коли мене родила мати Для життя, для щастя, для біди. В.Симоненко

Номер слайду 4

Рідна хата с.Біївці на Полтавщині Рідна мати Ганна Трохимівна Щербань

Номер слайду 5

Пам’ятник у Черкасах

Номер слайду 6

Можна все на світі вибрати ,сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину В.Симоненко Пам'ятник Василеві Симоненку у його рідному селі Біївці

Номер слайду 7

Задумливий Щирий Духовно багатий чутливий

Номер слайду 8

Шифрограма 27 1 21 20 16 1 15 22 12 14 23 1 16 19 22 15 19 23 19 18 1 – а 12 – і 23 – т 2 – б 13 – ї 24 – у 3 – в 14 – й 25 – ф 4 – г 15 – к 26 – х 5 – ґ 16 – л 27 – ц 6 – д 17 – м 28 – ч 7 – е 18 – н 29 – ш 8 – є 19 – о 30 – щ 9 – ж 20 – п 31 - ь 10 – з 21 – р 32 – ю 11 – и 22 – с 33 – я

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Робота з текстом твору

Номер слайду 11

Перша група «Цареве сімейство» 1) Де знаходилася краса-країна Сльозилий, хто був її царем? 2) Зачитайте опис царя Плаксія і його сімейства. 3) Чим займалася сім’я Плаксія? 4) Зачитайте, який наказ видав цар. 5) Як карали за сміх царські посіпаки жителів країни? 6) Чому цар любив дитячий плач?

Номер слайду 12

Друга група Дядько Лоскотон 1) Хто ж іще проживав у диво-царстві? 2) «Усне малювання»: яким ви уявляєте дядька Лоскотона? (Опишіть) 3) Зачитайте опис Лоскотона. 4) Чому охоронці злих законів полювали за дядьком Лоскотоном? 5) Та чи боявся їх Лоскотон?

Номер слайду 13

Третя група Арешт Лоскотона 1) Що звелів зробити слугам цар Плаксій? 2) Яка буде за це нагорода? 3) Чого боявся Плаксій? 4) Де переховувався Лоскотон? 5) Чому не могли знайти Лоскотона посіпаки? 6) Чому саме капітан Макака спіймав дядька Лоскотона? 7) Зачитайте сцену арешту Лоскотона. 8) Намалюйте, будь-ласка, карикатуру на капітана Макаку.

Номер слайду 14

Четверта група Весілля в палаці 1) Допоки Лоскотон сидів за ґратами, що робилося в палаці? 2) Якими ви уявляєте справжніх наречених, і як зображає їх Василь Симоненко? 3) У чому полягає місія придворного поета? Чому він був товстий? 4) Зачитати, як вихвалявся цар Плаксій? На вашу думку, які б із відомих вам музичних інструментів звучали на весіллі Макаки і Нудоти?

Номер слайду 15

Всі разом Звільнення Лоскотона і Продовження весілля 1) Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю? 2) Куди вирішила йти «здружена сім’я»? 3) Яким чином виявляли радість у палаці Плаксія? 4) Зачитайте, як здолав Лоскотон Плаксія. 5) Як уплинув сміх на рідних і придворних царя? 6) Чому, на вашу думку, переміг Лоскотон? 7) Хорове читання маршруту в країну Лоскотона.

Номер слайду 16

Визначення теми та ідеї твору Тема: зображення країни, пригніченої тираном, який змушує людей страждати. Ідея: засудження жорстокості та тиранії; уславлення народних героїв, які мають мужність кинути виклик владі.

Номер слайду 17

Словникова робота Лоскотон Країна Сльозолий Плаксуни Забіяки-сльозівці Митарство Посіпака Плаксоград Ґрати Придворна свита Чимчикуй Характер Оптимізм Песимізм

Номер слайду 18

  Твір «Цар Плаксій і Лоскотон» - казка, тому що …. «Цар Плаксій і Лоскотон» - казка народна чи літературна? Які магічні числа, відомі з народних казок, є у цій казці?

Номер слайду 19

Картинна галерея

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Асоціації Сміх оптимістичний настрій Сльози песимістичний настрій

Номер слайду 29

життєрадісні, бадьорі люди, твердо вірять в краще майбутнє, в успіх. перейняті смутком, безнадією, зневірою в успіх, у краще майбутнє людей.

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Словничок  Прозова мова – це та, якою ми з вами розмовляємо, а віршована мова схожа на пісенну. Віршована мова – мелодійна, ритмічна мова, схожа на пісенну.  Прозова мова – не мелодична і не ритмічна мова, схожа на ту, якою ми говоримо.  Рима – співзвучність у кінці рядків, повтор звуків, які пов’язують закінчення віршованих рядків. (чоловіча, жіноча і діктилічна) Ритмічні паузи – короткі перерви під час читання, які у вірші зазвичай збігаються із закінченням рядка.

Номер слайду 32

Строфа Група віршованих рядків, об'єднаних одним змістом, ритмом і певним римуванням, називається строфою. Строфи можуть мати різну кількість рядків, Два рядки – дистих Три рядки – терцина Чотири рядки – катрени Найчастіше зустрічається чотирирядкова строфа. Практичне завдання. 1. Знайдіть риму в рядках із казки. Визначте, які рядки в строфі об'єднує кожна рима. ( з твору) 2. Знайдіть рядки, у яких порушено ритм. Відновіть їх. В гаю дрімали сині квіти, Світили ніжно їм зірки… Але діти прибігли удень І стали плести вінки з квіт.

Номер слайду 33

Тестове опитування 1.  Як називалася країна, де царював Плаксій? Д Сльозограй;                               Б Плаксивий край; М Сльозолий;                                Ш  Плакса. 2.  З чим порівнюється голова царя Плаксія? О З бочкою;      Є з кавуном; В з м'ячем;                                     Ж з глечиком. 3.  Що було заборонено в цій казковій країні? А Розмовляти;       Р кричати; В плакати;        Л сміятися. 4.  Чому всі сміялися після візитів Лоскотона? Л Він розповідав смішні історії; О він усіх лоскотав; В він пародіював Плаксія; К  він показував фокуси. 5.  Хто впіймав Лоскотона? Д Капітан Макака; Б гвардійці-сльозівці; К син Плаксун; Ч цар Плаксій. 6.  Яку саме дочку цар Плаксій віддав тому, хто упіймав Лоскотона? А Вай-Вай;      Б Плакоту; Ц Нудоту;      Т Сльозолийку. 7.  Хто врятував Лоскотона? І Батраки й робітники; Б діти, що хотіли сміятися; Г таємно закохана в нього дочка Плаксія; Я син Плаксія.

Номер слайду 34

Тестове опитування 8.  Що трапилось з царем Плаксієм після звільнення Лоскотона? А Лопнув від заздрощів; Д помер від сміху; Ю втопився в своїх сльозах; Г  втік до іншої країни. 9.  Куди поділися діти Плаксія після смерті батька? К Залишилися царювати по черзі; Б почали жити радісно разом з Лоскотоном; Ф померли від сміху; І втекли до чужих країн, 10.  Як потрапити в цю чарівну країну? Т Блукати лісом до цілковитої утоми; Б уявити її уві сні; О закликати перед сном Лоскотона; Г сховатися в шафі та знайти таємні дверцята. 11.  Наймінімальніша строфа — це: З нона;                                          Б децима; Р дистих;                                      Н катрен. 12.  Рима з наголосом на передостанньому складі, це: П чоловіча рима;                          И жіноча рима; В перехресна рима;                      Ж суміжна рима.

Номер слайду 35

Закінчити речення Я сьогодні молодець, бо …., тому заслуговую на оцінку … Найкраще на уроці працювали …., тому що …. Їм допомагали…

Номер слайду 36

Усяка справа може втомити, та не можна втомитися чинити ДОБРО.

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
zip
Додано
19 травня
Переглядів
108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку