План – конспект
уроку з української літератури в 5 класі
на тему
« Зірка Мензатюк. « Таємниця козацької шаблі»»
Підготувала
учитель української мови та літератури
Силенко Ірина Олександрівна
УРОК № 40-42
ТЕМА. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі»
МЕТА: розвивальна: розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників, їх творчі здібності, уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки;
навчальна: використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;
виховна: сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.
ОБЛАДНАННЯ: зошити, портрет письменниці, текст оповідання
ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І. Оргчастина
Учитель.
Доброго дня, діти ! Рада вас бачити. На нас сьогодні чекає напружена робота . А налаштуватися на неї нам допоможе аутотренінг.
Створення емоційного настрою. Аутотренінг для учнів («Самоналаштування» )
- Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте про себе за мною :
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!
Я думаю, замислююсь.
Я – особистість творча!
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому занятті!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку
Учитель.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з життям та творчістю нової для Вас письменниці Зірки Мензатюк, будемо працювати над її повістю «Таємниця козацької шаблі». У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Незавжди те, над чим варто задуматися, привертає нашу увагу під час читання художнього твору. Тому сьогодні ми спробуємо зануритися в ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка. Зірка Захаріївна стверджує, що література повинна готувати дитину до дорослого життя, допомагати їй пізнати себе, оточуючих людей, світ навколо.
Мета
Перед нами стоїть завдання дослідити, що ж ми змогли винести для себе з прочитаної повісті, яку користь отримали від спілкування з книгою.
III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Розповідь про життя та творчість письменниці
Зірка Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької області, Україна. Писати почала, коли вчилася у другому класі. Це сталося так: одного разу вчителька задала написати вдома переказ «Ліс восени». Почавши з переказу, Зірка написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле сніг. Замість кількох рядочків переказ розтягнувся на цілих п'ять сторінок. І їй так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що письменниця на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні — чимало віршиків. Однокласники чомусь не повірили, що дівчинка пише вірші сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Олекса та й закопав, а вона викопала і видає за свої.
Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка. Вступ, насправді, виявився нелегким, але їй допомогли численні публікації творів у газетах, здобуте перше місце на обласній олімпіаді з української мови і літератури та ще рекомендація Спілки письменників, яку вона дістала як авторка-початківець.
Закінчивши у 1977 р. університет з червоним дипломом, вона працювала кореспондентом газети «Радянська Україна». Робота була цікавою і відповідальною, проте скоро письменниця стала відчувати, що пише не про те, не так, як хоче, тому відмовилася від кар'єри, залишила газету і присвятила себе творчості для дітей.
З 1995 р. Зірка Мензатюк — член Національної Спілки письменників України; з 1997 р. веде в дитячому журналі «Соняшник» рубрики «Храми України», «Фортеці України», «Щоб любити», «Щоденник мандрівника»; з 2004 р. — автор рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів «АБЦ» Національного радіо.
Казки письменниці почали друкувати в журналах «Барвінок», «Соняшник», «Малятко», у закордонному журналі «Веселка», який виходив у США і Словаччині.
У 1990 році видавництво «Веселка» випустило її першу книжку казок «Тисяча парасольок». Невдовзі в тому ж видавництві вийшла друга книжка «Арніка» (1993) — казка про найчарівніше зілля Карпат. У видавництві «Лелека» побачила світ книжка «Мільйон мільйонів сестричок» (1999).
У 2002 р. як спеціальний випуск журналу «Соняшник» вийшла друком книга про найвідоміші церкви та монастирі України, адресована дітям, «Наші церкви: історія, дива, легенди», де у цікавій, доступній формі письменниця оповідає про різні стилі церковної архітектури, будову іконостаса, про чудові ікони України, найвизначніших українських святих, вміщує легенди і перекази, багато з яких на той час публікувалися вперше.
|
|
|
|
Не могла письменниця не написати і казок про Київ — нашу столицю — казкове місто, про яке складали казки ще за княжих часів. Всі ми їх знаємо: казку про киянина з Подолу Кирила Кожум'яку, про чарівницю Добраду та ін. І от у 2006 р. «Видавництво Старого Лева» надрукувало книгу під назвою «Київські казки». Цього ж року у видавництві побачили світ ще два видання письменниці — «Таємниця козацької шаблі» і «Казочки-куцохвостики», яке здобуло титул «Книжка року-2006» у номінації «Дитяче свято» і 3-тю премію київського ярмарку «Книжковий світ-2006» у номінації «Краща дитяча книга».
У 2007 р. у видавництві «Букрек» вийшла книга «Катрусині скарби», в якій письменниця знайомить юного читача з традиційним народним мистецтвом України. Цього ж року у видавництві «Грані-Т» побачила світ збірка казкових історій «Як до жабок говорити» про пригоди хлопчика-мрійника Іванка, якого називали чарівним не за те, що він умів робити чудеса всілякі, а тому, що вірив у них. Разом з ним можна навчитися говорити до жабок, равликів, ластівок та інших істот, зрозуміти, чому долиною цвіте бузьків вогонь, ведмежа цибуля та заяча конюшина.
|
|
|
|
|
У своїх казках Зірка пише про вічні цінності українського народу. У 2008 р. у видавництві «Школа» побачила світ її книжка «Макове князювання», в яку включено казки про наші свята, адже саме в них приховано багато казкового, чарівного! От хоча б перетворення звичайного яєчка в красуню-писанку, що несе на собі чарівні знаки. Про неї письменниця розповіла в казці «Писанка». Або звичай справляти на Великдень обновки, про який нам нагадує вірш Тараса Шевченка «На Великдень, на соломі». Чому їх справляли? Що вони значили? Про це — казка «Молоданчик». А хіба не варті казок свято Івана Купала, коли зілля набирається найбільшої сили, або повна краси й поезії Зелена неділя, в якій можна віднайти загублену гармонію життя, і Різдво, і Спаса та Маковія, і чимало інших свят. Вони прикрашали її дитинство, без них життя втратило б свої найяскравіші барви, тому бережімо їх!
Зірка Мензатюк — лауреат міжнародного літературного конкурсу у США, літературної премії імені Лесі Українки, Наталі Забіли.
« Мікрофон».
Учитель: полюбляє подорожувати і Зірка Мензатюк. «Причому, то мають бути «дикі» мандри з наметом, наплічником — по місцях, які не затоптали туристи. Казанок на багатті, лисиця, яка вночі цупить нашу ковбасу, проблеми з грозою чи вітрюганом, що серед ночі зриває намет — оце мені саме всмак», — говорить письменниця.
1 . Робота з текстом.
Учні по черзі переказують повість.
Кільком учням було раніше дано завдання прочитати по 2 розділи і поставити до них питання, на які повинні відповісти їх однокласники.
2. Літературний диктант « Так чи ні».
Завдання: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.
Оцінювання: за кожну правильну відповідь 1 бал ( взаємоперевірка ).
Учитель: ви чудово зрозуміли текст, а може хтось пригадає, як звучала загадка в повісті (учні відповідають: не горіх, а тверде; не пани, а в узорах жупани; стрілець їх сватав, та й голову склав).
- Які знання знадобились героям, щоб відгадати цю загадку?
- А ви полюбляєте розгадувати загадки? Тоді наступнє завдання для вас.
3. «Розгадайка».
Завдання: розгадайте 7 загадок, а відповіді запишіть у стовпчик і прочитайте закодоване слово.
Цих загадок рівно сім,
Пропонуємо всім
Їх сумлінно розгадати
Та у стовпчик записати.
З перших літер скласти слово,
Якщо впорались - чудово!
1. Коли все в тебе гарно, |
2. У ньому сторінок багато, Тижні, місяці, роки. |
3. Ось стоїть біленька хата - |
4. Рідну мову я вивчаю,
|
5. І вареники в сметані,
|
6. Вони смачненькі та чорненькі,
|
7. Цей фахівець нам розказав
|
Відповіді на 7 загадок:
У смішка |
Учитель: ви розгадали сім загадок. На уроках літератури ви дізналися про магію чисел, зокрема, цифри сім.
- Як ви вважаєте, де в повісті зустрічається ця загадкова цифра сім?
( Очікувана відповідь: у повісті згадується сім історичних пам'яток України: Тараканівський форт під Дубно, замок у Дубні, замок-палац у Підгірці, Олеський замок, фортеця у Кам'янці-Подільському, Хотинська фортеця та Козацькі Могили у Берестечку).
IV. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
1. Робота в групах.
- Характеристика образів Наталки та Антипа.
І група – дібрати риси характеру, властиві Наталці – не менше 6 – і записати їх у таблицю.
ІІ група - дібрати риси характеру, властиві Антипу, – не менше 6 – і записати їх у таблицю.
сміливість |
|
хитрість |
довірливість |
підступність |
|
уміння дружити |
самовпевненість |
|
патріотизм |
безжальність |
|
розвинута фантазія |
відсутність патріотизму |
|
любов до пригод |
нахабство |
|
наполегливість |
насмішкуватість |
ІІІ група – проаналізувати поведінку героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання:
Учитель
Час роботи вичерпано. Давайте заслухаємо виступи груп.
2. Ґроно «Шабля» ( складання на дошці)
( орієнтовна схема)
Учитель: герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
3. «Незакінчене речення».
Учитель: продовжити речення «Патріот – це той, хто...»
V . Підбиття підсумку уроку
(Учні роблять підсумок уроку, доповнюючи речення, що відображають враження від цього уроку).
VІ. Актуалізація домашньої навчальної роботи
І група: скласти сенкан, до слова «Шабля»;
ІІ група: підготувати рекламу книги ;
ІІІ група: написати відгук на прочитану книгу