В.Симоненко. Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона.

Про матеріал
Розробка уроку допоможе в підготовці до уроку української літератури при вивченні творчості В.Симоненка в 5 класі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

В.Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон»

Номер слайду 2

Епіграф до уроку: «Справжній оптимізм ґрунтується не на впевненості, що все буде добре, а на переконанні, що не все буде погано». (Ж. Дютур)

Номер слайду 3

?

Номер слайду 4

Проблемні питання Я оптиміст чи песиміст? Кого, на вашу думку, більше: оптимістів чи песимістів?

Номер слайду 5

Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона. Казкова історія й сучасне життя.

Номер слайду 6

Клоуз-тести В.Симоненко народився в с.Біївці на Київщині. Мама Василька працювала вчителькою. Навчаючись у школі, майбутній письменник був дуже здібним учнем. Школу В.Симоненко закінчив зі срібною медаллю.

Номер слайду 7

Клоуз-тести Казку «Цар Плаксій та Лоскотон» В.Симоненко написав за одну ніч? Свій твір про країну Сльозолий Василь Андрійович присвятив своїй доньці? Дитинство письменника було радісним і веселим?

Номер слайду 8

Прийом «Намисто» Задумливий Духовно багатий Чутливий Оптиміст Щирий

Номер слайду 9

Заглянемо в казку?

Номер слайду 10

«Мозкова атака» 1. Яка казка називається народною? 2. Дайте визначення літературної казки. 3. Якою мовою здебільшого написані народні казки? А літературні? 4. Які особливості літературної казки?

Номер слайду 11

Цареве сімейство

Номер слайду 12

Дядько Лоскотон

Номер слайду 13

Арешт Лоскотона

Номер слайду 14

Весілля в палаці

Номер слайду 15

Звільнення Лоскотона

Номер слайду 16

Продовження весілля

Номер слайду 17

Головна думка твору: Автор засуджує жорстокість, зло, песимістичний світогляд й схвалює, підносить добро та оптимістичний погляд на життя.

Номер слайду 18

Характеристика головних персонажів Цар Плаксій Що здивувало вас в описі зовнішності Плаксія? Чому він велів дітям плакати? Який указ видав дітям цар країни Сльозолий? Що він обіцяв забіякам-сльозівцям? Як склалася доля Плаксія? Що означає його ім'я?

Номер слайду 19

Характеристика головних персонажів Дядько Лоскотон Яким ви уявляєте Лоскотона? Що він приносив малечі? Як ставилися до Лоскотона прості люди? Як ставилися до нього цар та його придворні? Якою зброєю Лоскотон переміг Плаксія? Що означає ім'я Лоскотон?

Номер слайду 20

Діаграма Вена

Номер слайду 21

Діаграма Вена

Номер слайду 22

Кросворд

Номер слайду 23

Кросворд Л О С К О Т О Н Ж А Б И М А К А К А С Л Ь О З О Л И Й Н У Д О Т А П О Е Т П Л А К С У Н И П Л А К С І Й П Л А К О Т А

Номер слайду 24

Гра «Таємничий герой» Має багато дітей, полюбляє все контролювати, бореться проти непокори, не любить виражати позитивні емоції. Виконує всі забаганки господаря з метою покращити свій сімейний стан. Баламутить народ проти чинної влади. Особа королівської крові, яка має заможного батька та проводить вільний час в очікуванні наресеного, проливаючи сльози за ним. Мешканці чарівної країни, які несуть військову службу.

Номер слайду 25

Проблемні питання Я оптиміст чи песиміст? Кого, на вашу думку, більше: оптимістів чи песимістів?

Номер слайду 26

Підсумок уроку Чи навчила вас ця казка чогось корисного? Чи подібна історія, описана у казці, на сучасне життя? Тож до якої країни нам потрібно мандрувати: до країни Добра чи Смутку? Що для цього потрібно зробити? Як ви розумієте слова: «Як од втоми не впадеш, в цю країну попадеш»?

Номер слайду 27

Домашнє завдання 1.На наступний урок: змінити останній розділ казки. 2. На наступний рік: прочитати якомога більше творів В.Симоненка. 3. На весь вік: поспішайте творити добро!

Номер слайду 28

Перегляд файлу

Словничок незнайомих слів

  1. Митарство – тяжкі переживання, труднощі.
  2. Посіпака – прислужник, готовий допомагати в будь-яких діях, переважно ганебних.
  3. Аркан – довгий мотузок, за допомогою якого ловлять коней та інших тварин.
  4. Батрак – бідний селянин-наймит.

 

Словничок незнайомих слів

1. Митарство – тяжкі переживання, труднощі.

2. Посіпака – прислужник, готовий допомагати в будь-яких діях, переважно ганебних.

3. Аркан – довгий мотузок, за допомогою якого ловлять коней та інших тварин.

4. Батрак – бідний селянин-наймит.

 

Словничок незнайомих слів

1. Митарство – тяжкі переживання, труднощі.

2. Посіпака – прислужник, готовий допомагати в будь-яких діях, переважно ганебних.

3. Аркан – довгий мотузок, за допомогою якого ловлять коней та інших тварин.

4. Батрак – бідний селянин-наймит.

 

Словничок незнайомих слів

1. Митарство – тяжкі переживання, труднощі.

2. Посіпака – прислужник, готовий допомагати в будь-яких діях, переважно ганебних.

3. Аркан – довгий мотузок, за допомогою якого ловлять коней та інших тварин.

4. Батрак – бідний селянин-наймит.

 

Словничок незнайомих слів

1. Митарство – тяжкі переживання, труднощі.

2. Посіпака – прислужник, готовий допомагати в будь-яких діях, переважно ганебних.

3. Аркан – довгий мотузок, за допомогою якого ловлять коней та інших тварин.

4. Батрак – бідний селянин-наймит.

 

Перегляд файлу

Картинки по запросу пам'ятка виразного читання

Картинки по запросу пам'ятка виразного читання

Картинки по запросу пам'ятка виразного читання

Перегляд файлу

РОМАНОВОБАЛКІВСЬКА ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок

з української літератури

в 5 класі на тему

 «Різні життєвої позиції

Царя Плаксія та Лоскотона»

 

                                                          Картинки по запросу плаксій

                                                Підготувала:

                                                                         вчитель української мови та літератури

                           Коваленко О.Б

 

 

2018/2019 н.р

Тема. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон».  Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона(песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя (сл.1)

 

Мета: навчити учнів визначати основні риси характеру дійових осіб твору, аналізувати їхню поведінку;

 розвивати навички висловлення особистого ставлення до зображуваного, проведення аналогії із сучасним життям,  розвивати здібності п’ятикласників: увагу, пам’ять, аналітично-творчі вміння, критичне й асоціативне мислення, прищеплювати інтерес до літературної казки;

 виховувати позитивні риси характеру, прагнення робити добро,  сприяти усвідомленню значення для людини оптимістичного погляду на світ.

Тип уроку: нетрадиційний урок (урок-подорож)

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до казки, карта 

 

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. З’ясування емоційного стану школярів.

     -Любі діти!   Який у вас сьогодні настрій? Хвилюєтесь?   Адже в наш клас сьогодні завітали гості. Не хвилюйтесь! Краще привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром! А тепер за парти всі сідайте рівно й до роботи візьмемось сумлінно.

     Погляньте одне на одного, усміхніться. Нехай із промінчиків добра, що засяяли на ваших обличчях, і розпочнеться наш урок.

  2. Створення емоційно-позитивного фону.

- У мене в руках зелений кошик.

- Що б ви запропонували покласти до нього  з того, що згодиться нам на уроці? (дотепність, кмітливість, наполегливість, спостережливість, старанність, творчість)

- А я додам таке: уважність,активність, оптимізм.

- Дійсно, все це нам потрібно на уроці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя. (сл.2)
  • Діти! Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку. Пригадайте значення  слова епіграф (влучний вислів, який  розкриває тему та головну думку твору) Прочитайте, будь ласка, його.
  • Що позначає слово «оптимізм»?

Оптимізм (фр. – найкращий) – віра в краще майбутнє.

  • Як ви гадаєте, які риси характеру притаманні оптимістам? (сл.3)

Примірна відповідь: Я гадаю, оптимісти – веселі, дотепні, їм властиве почуття гумору.

  • Доберіть антонім до слова оптимізм.
  • Що означає слово «песимізм»?

Песимізм (лат. – найгірший) – зневіра в майбутнє.

Хто такі песимісти? (сл.3)

                       Як ви розумієте епіграф?

Примірна відповідь: Я гадаю, що кожна людина попри всілякі життєві незгоди завжди повинна зберігати життєрадісний погляд на світ.

Пропоную сьогодні на уроці знайти відповіді на  такі питання (питання написані на дошці) (сл.4)

 Я оптиміст чи песиміст?

Кого, на вашу думку, більше- оптимістів чи песимістів?

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

  • Сьогодні  ми продовжимо знайомитися з творчістю відомого українського поета, лицарем української поезії Василем Андрійовичем Симоненком та його казкою «Цар Плаксій та Лоскотон», ми  продовжимо роботу над дослідженням особливостей літературної казки,  будемо працювати над розвитком навичок виразного читання віршованих творів, будемо  вчитися визначати життєві позиції головних персонажів, аналізувати їх поведінку.

ІV. Формулювання теми, мети, завдань уроку

-Уже  кілька уроків ми мандруємо стежками літературних казок. До речі, яка казка називається літературною?

Із  Василем  Симоненком і змістом казки «Цар Плаксій та Лоскотон»  ми  познайомились на минулому уроці. А сьогодні спробуємо зазирнути в казковий світ царя Плаксія і Лоскотона, проаналізувати їхні вчинки та вирішити для себе, кого з них ми б підтримали. Отже, тема нашого уроку така: «Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона. Казкова історія і сучасне життя». (У зошити записують дату, тему). Але спочатку ми згадаємо основні відомості із життя В.Симоненка. І допоможуть нам у цьому клоуз-тести. (сл.5)

 

V. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

     Упродовж 3 хвилин вам необхідно підтвердити або спростувати твердження на тему «Сторінками життя і творчості В. Симоненка». Якщо згодні з твердженням, то пишете «Так», а якщо ні, то пишете «Ні». (сл.6-7)

  •         В. Симоненко народився в с. Біївці на Київщині? (ні).
  •         Навчаючись у школі, майбутній письменник був дуже здібним учнем? (так).
  •         Василь – допитливий хлопець, багато читав? (так )
  •         Плаксій - цар країни «Сльозолий»? (так)
  •         У Лоскотона були великі вуса? (так)
  •         Плакота - найстарша дочка Плаксія? (ні)
  •         У торбині Лоскотон носив сміх? (так)
  •         Плаксій любив пити газовану воду? (ні)
  •         Капітан Макака - найкращий друг Лоскотона? (ні)
  •         Плаксій залишився на троні? (ні)
  •         Плаксій і Лоскотон товаришували? (ні)
  •         У Плаксія було 4 синів? (ні)

Ключ: «Так» – 5, «Ні» - 7

2. Прийом «Намисто» (сл.8)

Робота з портретом.

А зараз уважно подивіться на портрет В. Симоненка. Що ви можете сказати про цю людину?

Завдання : розкрити внутрішній світ поета, особливості його характеру .

Задумливий

Щирий

Духовно багатий

Чутливий

С – сміливий, сильний, свідомий, самостійний,

И – ініціативний

М – мужній, молодий, мрійник 

О   оптиміст,

Н – новатор,

Е – енергійний, 

Н  неординарний, незвичайний

К – казкар, кмітливий

О – освічений

 

-Я погоджуюся з вашими думками, В.Симоненко сповнений оптимізму, віри в краще майбутнє, в перемогу добра над злом.

- Молодці! Ви чудово впорались із завданням. Тож вмощуйтесь зручніше – ми йдемо далі.

3.Робота над казкою «Цар Плаксій та  Лоскотон»

Діти! Давайте спробуємо заглянути в казку «Цар Плаксій та Лоскотон». Зробимо це за допомогою подорожі. Дружно сідаймо на килим-самоліт, він помчить нас у казку. (сл.9)

Але ми попали  в надзвичайну ситуацію. Для того, щоб відчинити  двері в казку, потрібно дати відповіді на запитання  (метод «Мозкова атака») (сл.10)

  1. Яка казка називається народною?
  2. Дайте визначення літературної казки.
  3. Якою  мовою здебільшого написані народні казки? А літературні? Подивіться в підручник, якою мовою написана казка «Цар Плаксій та Лоскотон»?
  4. Які  особливості літературної казки ?

Молодці!! Ви добре справилися з цим завданням.  Готуючись до сьогоднішньої подорожі, ви малювали ілюстрації, оформили словнички незнайомих слів та пам’ятки для виразного читання , вони у Вас на партах. Все це допоможе вам сьогодні на уроці.

4.Робота над виразним читанням  та змістом казки . (сл.11-16)

       Учитель: Отже, перешкод на шляху до казки немає. Ми …  в казці.

       Слухайте уважно. Читання розділу «Цареве сімейство» (До слів Плаксія напам’ять читає вчитель, а далі після слів «Цар Плаксій велів сердито: (  в костюмі царя  Плаксія  напам’ять читає учень: «Хай із ними день при дні Плачуть всі в країні діти, бо сміятись і радіти у моєму царстві  - ні! Хто всміхнеться – в часі тім Я того негайно з’їм!»).

 Під час читання вчитель демонструє учнівські малюнки, які висять  на дошці.

             Наступні розділи «Дядько Лоскотон», «Арешт Лоскотона», «Весілля в палаці», «Звільнення Лоскотона», «Продовження весілля» читають, дотримуючись засобів виразного читання,  або розказують напам’ять учні.

      Вчитель:  Ось і побували ми в казці.

     Чи сподобалася вона Вам?  Хто з героїв найбільше запам’ятався? Яка головна думка?(сл.17) (автор засуджує жорстокість, зло, песимістичний світогляд й схвалює, підносить добро та оптимістичний погляд на життя.

5. Характеристика головних персонажів.

Цар Плаксій (сл.18)

1.Що здивувало Вас в описі зовнішності царя Плаксія?

2.Чому він велів дітям плакати?

3.Який указ видав дітям країни Сльозолий?

4.Що він пообіцяв забіякам-сльозівцям?

5.Як склалася доля Плаксія?

6.Що означає його ім’я?

 

Дядько Лоскотон (сл.19)

1.Яким ви уявляєте Лоскотона?

2.Що він приносив малечі?

3.Як ставилися до Лоскотона прості люди?

4.А як ставилися цар та його придворні?

5.Якою зброєю Лоскотон переміг Плаксія? Що він зробив?

6.Що означає ім’я Лоскотон?

 

6. Складання асоціативного грона

Знаходять та зачитують цитати на підтвердження рис характеру Царя Плаксія:

Потворний.

Голова його мов бочка,

Очі - ніби кавуни.

Жорстокий.

Хай із ними день при дні

Плачуть всі в країні діти,

Бо сміятись і радіти

У моєму царстві - ні!

Хто всміхнеться - в часі тім

Я того негайно з'їм!"

Улюблене заняття.

Цар любив, як плачуть діти,

Бо любив їх сльози пити.

Тиран, гнобитель.

Хто сміявсь - вони хапали

І нагайками шмагали,

Так що в царстві тому скрізь

Вистачало плачу й сліз.

Боязливість.

Раптом цар упав на трон:

- Ой, рятуйте - Лоскотон! -

Всі відразу "ох!" та "ах!",

Жах у кожного в очах.

Складають асоціативне гроно до образу Лоскотона.

Добрий.  

Мав він вдачу теплу й щиру,

Ще й лукавинку в очах.  Лоскотливі мав він вуса

І м'якенькі, наче пух.

Сміливий.

Але дядько Лоскотон

Не боявся цих заслон:

Він ходив по всій країні

І носив з собою сміх

В розмальованій торбині,

В пальцях лагідних своїх.

Шанований.     

Перерили всі двори,

Обходили всі бори,

Час потратили дарма:

Лоскотона скрізь нема,

Бо його завжди і всюди

Од ловців ховали люди.

Любов людей.

- Гей, веселий Лоскотоне,

Це прийшли твої брати!

Йди до нас, веселий брате,

В нашу здружену сім'ю!

7. Діаграма Вена (сл.20-21)

Отже, герої зовсім не схожі, вони повні протилежності один одного, Лоскотон – добрий, щирий, а Плаксій – злий, жорстокий.

http://artword.com.ua/uploads/posts/2016-11/1478879287_24.jpg8.  Кросворд (сл.22-23)

1. «Лоскотливі мав він вуса і м'якенькі, наче пух».

 2. «Від ганьби булькнули у воду»

3. «Так хотілося йому царським зятем стати, що ні разу в ту зиму не лягав і спати»  

4.«Колись в країні тій був на троні цар Плаксій»

5. Ім'я старшої доньки Плаксія 

6. «Присвятив ще й вірші»

 7. Сини Плаксія 

 8. «Голова його, мов бочка, очі  ніби кавуни»

 9. Ім'я третьої доньки Плаксія 

 

9. Гра «Таємничий герой» (сл.24)
Вгадайте персонажа казки за описом:
1. Має багато дітей, полюбляє все контролювати, бореться проти непокори, не любить виражати позитивні емоції. (Плаксій)
2. Виконує всі забаганки господаря з метою покращити сімейний стан, поріднившись з особою королівської крові. (Капітан Макака)
3. Баламутить народ проти чинної влади, пропонуючи свої погляди на життя як альтернативу. (Лоскотон)
4. Особа королівської крові, яка має заможного батька та проводить вільний час в очікуванні на нареченого і проливаючи сльози за ним. (Нудота)
5. Мешканці чарівної країни, які несуть військову службу та виконують усі накази влади. (Гвардійці Забіяки-сльозівцї)

 

9. Вгадайте героя за змістом оголошення:

  1. «Пропоную щоденну сльозотерапію. Тим, хто полюбляє сміятися, турбувати не раджу». (Цар Плаксій)
  2. «Знайду кого завгодно і де завгодно за відповідну винагороду». (Капітан Макака)
  3. «Не можу створити сім’ю, бо за сльозами не вдається розгледіти нареченого». (Будь-яка дочка Плаксія)
  4. «Збираємось о першій біля тюрми. Будемо псувати свято». (Звичайні люди)
  5. «Безкоштовні позитивні емоції в обмін на місце, де можна переночувати». (Лоскотон)

Проблемне питання (сл.25)

VІ. Підсумок уроку (сл.26)

 - Нам час закінчувати подорож. Мандрівники, повертаючись із доріг, привозять щось на згадку. А що візьмете з казки ви?

 - Чи навчила вас ця казка чогось корисного?

 - Чи подібна історія, описана у казці, на сучасне життя? Чому?

- Тож до якої країни нам потрібно мандрувати: до країни Добра чи країни Смутку?

- Що для цього потрібно зробити?

- Як ви розумієте слова: «Як од втоми не впадеш, в цю країну попадеш»?

- Всяка справа може втомити. Після виконаної роботи хочеться відпочити. Та не можна втомлюватися чинити Добро.

На завершення мені хочеться побажати: робіть добро, посміхайтеся найдобрішою усмішкою, яка перетворить ваше життя і життя оточуючих на казку.

VІІ. Домашнє завдання (сл.27)

 Домашнє завдання ви отримаєте у 3 часових вимірах: на наступний урок,  на наступний рік і на весь вік.

 

 Отже, на наступний урок: змінити останній розділ казки;

на наступний рік: прочитати якомога більше творів В. Симоненка;

на весь вік: поспішайте творити добро!

Адже, життя – це казка, тож будьте добрими героями в ній! (Сл.28)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Литвинова Надія Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
24 травня 2019
Переглядів
5781
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку