Мета. Ознайомити учнів з написанням слів з великої букви назви держав, міст, сіл, вулиць, річок на основі дослідження; вчити знаходити назви у тексті і пояснювати їхнє написання; збагачувати словник дітей; формувати комунікативну компетентність; розвивати зв'язне мовлення, вміння працювати з книгою, робити висновки; виховувати любов до рідного краю, бажання вчитися.
Урок - дослідження.
Тема. Велика буква у назвах держав, міст, сіл, вулиць, річок.
Мета. Ознайомити учнів з написанням слів з великої букви назви держав, міст,
сіл, вулиць, річок на основі дослідження; вчити знаходити назви у тексті і
пояснювати їхнє написання; збагачувати словник дітей; формувати комунікативну компетентність; розвивати зв’язне мовлення, вміння працювати з книгою, робити висновки; виховувати любов до рідного краю, бажання вчитися.
Обладнання. Карта України, картки із текстами, загадками, прислів’ями.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку:
І. Мотиваційний етап
Ознайомлення учнів з завданнями урок:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно,плідно працювати.
ІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду школярів.(Учні виконують завдання диференційовано)
Клас поділений на 2 групи:
І група – учні з достатнім і середнім рівнем засвоєння знань - «ПІЗНАЙКИ»,
ІІ група – учні з високим рівнем засвоєння знань - «БДЖІЛОНЬКИ»
1. Виконати завдання:
І група - скласти за стрілками прислів’я і записати.
Гра «Плутанка».
ЛЮДИНА ПІСНІ
ЯК
БЕЗ СОЛОВЕЙ
БЕЗ ВІТЧИЗНИ
ІІ група – вибрати і записати прислів’я про Вітчизну і зробити звуко-буквенний аналіз підкресленого слова.
1. Де рідний край, там і рай.
2. Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
3. Кожному мила своя сторона.
2.Перевірка виконаних завдань.
3. Бесіда.
- Без чого не може жити соловей? Чому?
( Якщо соловей не буде співати, то буде звичайною сірою пташкою. Бо саме спів відрізняє його від інших птахів.)
Свою любов до Батьківщини поет виражає у вірші
Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє.
А я дивлюсь і серцем лину
В темний садок на Україну.
4. Дослідження карти України.
5.Метод «Інтерв’ю».
Запитання учням:
Продовжить моє речення: « Я вважаю, що цю тему слід вивчати для того, щоб……. ( … знати назви держав;назви річок, міст, сіл України.)
(……бути грамотними.)
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Завдання:
Дослідити,як пишуться слова - назви держав.
1. Відгадування загадки –добавлянки.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься…( Україна)
2.Каліграфічна хвилинка.(диференційовано)
(На дошці: ук ан ін Україна)
І група:
1.Записати буквосполучення і слово Україна.
2.Скласти речення за схемою І_ ___ ___ ___.
(Я люблю свою Україну.)
ІІ група.
1. Записати буквосполучення і слово Україна.
2. Скласти словосполучення з словом Україна.
( Моя Україна, квітуча Україна, рідна Україна)
3. Гра « Мовний вінегрет». Фронтальна робота.
На дошці: дер Ук ї на жа ра ва
Завдання: із даних складів скласти слова. ( держава, Україна)
(На дошці: держава – Україна, держава – Білорусь, держава – Росія)
з великої літери. Це тому,що держав багато, а такі країни, як Україна, Білорусь, Росія – одна.
Висновок: Назви держав пишемо з великої букви.
4.Фізкультхвилинка.
- Давайте пригадаємо,що є символ
(Калина, верба, лелека, барвінок)
Всіх запрошую, вставайте.
Разом зі мною заспівайте.
(Учні співають під музичний супровід пісню «Ой єсть в лісі калина» і виконують відповідні рухи.)
5. Розвиток зв'язного мовлення.
Завдання:
Дослідити, як пишуться слова – назви міст. (диференційовано)
1. Робота з підручником.(Усно)
- Зараз помандруємо до столиці нашої держави з допомогою вправи 2.
(Показ на карті міста Києва )
1. Прочитайте самостійно текст.
2. Робота над його змістом.
- Яке місто є столицею нашої держави?
- З якої букви воно пишеться?
2. Робота в групах.
І група: Скласти твір – мініатюру про рідне місто за опорними словами.
Соледар -……...
Його вулиці……..
Тут живуть…….
Опорні слова: барвисті, зелені; чудове місто; працьовиті люди.)
ІІ група
1. Скласти речення про наше місто.
2.Підкреслити головні члени речення.
(На кожній парті картка з картою України)
(Кіровоград, Харків, Донецьк, Дніпропетровськ…)
Висновок: Назви міст пишемо з великої букви.
6. Фронтальна робота.
Завдання:
Дослідити, як пишемо слова – назви сіл
1. Робота з підручником.(Усно)
Висновок: Назви сіл пишемо з великої букви.
7.Орфографічна хвилинка.
Завдання:
Дослідити, як пишемо слова – назви вулиць.
1.Відшукати слово вулиця в орфографічному словнику.
2.Написати слово в зошиті і запам’ятати правопис.
- На якій вулиці ви проживаєте?
- Прочитайте на дошці назви вулиць нашого міста і додайте ті, які ще знаєте.
( вулиця Леніна, вулиця Носова , вулиця Карпинського ….)
- Як написані назви вулиць? (З великої букви)
3.Назвіть ознаки до слова вулиця.
Вулиця ( яка?)……(широка, красива,кам’яна,……….)
Висновок: Назви вулиць пишемо з великої букви.
8.Релаксація.Гра для очей « М’ячик»
(Діти водять очима за уявним м’ячиком вгору – вниз, дугою вліво – вправо, колом справа – наліво та зліва – направо кілька разів.
Потім на кілька секунд закривають очі, відкривають і працюють далі.)
9.Робота в парах.
Завдання: Дослідити, як пишуться слова – назви рік.
1.З тексту виписати назви річок.(Текст на карточках.)
(У ясноті сонця голубіє Дніпро. Могутня ріка увібрала в себе води Прип’яті, Березини, Десни. )
2.Перевірка виконаного завдання.
3.Закріплення вивченого про слова назви річок.
- Цікаво, куди ми потрапимо, коли відкриємо підручник на ст.84?
- Прочитайте самостійно завдання.
- Що треба зробити у вправі?
- Назвіть слова 1 речення, які написані з великої букви. Чому?
- Як зветься річка у Полтаві? З якої букви написана?
- На берегах якої річки стоїть Київ? Як написати назву цієї річки?
Висновок: Назви річок пишемо з великої букви.
ІV. Рефлексія.( аналіз досягнень поставлених на початку уроку цілей)
1.Робота в групах.
- Дослідити слова, в написанні яких допущені помилки і пояснити правильність написання даних слів.
Місто ніжин, Вулиця Шевченка, річка десна, село Васюківка, Держава Україна.
2.Перевірка виконаних завдань роботи в групах.
3.Завершити « Асоціативний кущ», розпочатий на попередньому уроці.
імена прізвища по – батькові
назви вулиць велика буква назви міст
назви держав назви річок назви сіл
V. Самооцінка з допомогою сигнальних карток.
VІ. Домашнє завдання.( Диференційовано)
І група. Виконати вправу на с.84.
ІІ група. Скласти твір про рідне місто, вживаючи назву річки, назви вулиць.