Конспект Уроку-вікторини з історії України для 9 класу на тему "Культура України в кінці ХVІІІ - ХІХ ст."
Мета:
1. Розкрити історичні умови та особливості розвитку української культури кінця ХVІІІ – ХІХ ст.
2. Охарактеризувати вплив національного відродження на українців.
3. Продовжувати роботу над розвитком історичного мислення, критичного осмислення минулого.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Форма уроку: інтегрований.
Хід уроку.
Клас ділиться на 3 команди. Кожна обирає собі капітана і назву команди.
Декілька учнів обираються в журі, яке після кожного етапу оголошує результати.
Урок - вікторина
Культурне життя в Україні в кінці XVIII – XIX ст.
Мета:
1. Розкрити історичні умови та особливості розвитку української культури кінця ХVІІІ – ХІХ ст.
2. Охарактеризувати вплив національного відродження на українців.
3. Продовжувати роботу над розвитком історичного мислення, критичного осмислення минулого.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Форма уроку: інтегрований.
Обладнання: твори Т.Шевченка, І.Котляревського, М.Костомарова, П.Куліша та ін. Листочки з індивідуальними завданнями для команд, дошка, на якій намальована таблиця,
Хід уроку.
Клас ділиться на 3 команди. Кожна обирає собі капітана і назву команди.
Декілька учнів обираються в журі, яке після кожного етапу оголошує результати.
1 етап. Розминка. Вчитель пропонує по 12 питань кожній команді. Відповідають всі учні. (Кожне питання по одному балу.)
Перша команда.
1. Чи збільшилася кількість початкових шкіл у Наддніпрянщині в пореформенний період?
2. Загальне обов’язкове навчання для дітей віком від 6 до 14 років було з 1869р. встановлено у Наддніпрянщині чи на західноукраїнських землях?
3. Яке освітнє товариство займалося шкільними справами у Галичині з 1881р.?
4. Які навчальні заклади Наддніпрянської України, надаючи середню освіту, приділяли більше уваги природничо-математичним дисциплінам?
5. Скільки гімназій нараховувалося в Наддніпрянщині наприкінці 90-х років ХІХст.?
6. Коли в Наддніпрянській Україні було започатковано вищу жіночу освіту?
7. Назвіть видатних вчених природознавців, які працювали в Україні в
ІІ половині ХІХ ст.
8. Коли і де було створено першу на українських землях бактеріологічну станцію?
9. Хто був автором тритомної « Історії запорозьких козаків»?
10. Назвіть найвідоміші праці з історії України Володимира Антоновича.
11. Хто був автором першого українського історичного роману «Чорна рада»?
12. Назвіть найвідоміші твори Івана Нечуя – Левицького.
Друга команда.
1. Хто є автором творів «Мартин Боруля», «Наймичка», «Сто тисяч», «Хазяїн»?
2. Під якими псевдонімами відомі троє братів Тобілевичів?
3. Коли і де виникла перша українська професійна трупа?
4. Який твір С.Гулака-Артемовського започаткував українську оперу?
5. Хто створив опери «Різдвяна ніч», «Утоплена», «Тарас Бульба»?
6. Закінчіть речення: «Музику до вірша « Ще не вмерла України…» створив…»
7. Який собор було споруджено у Києві за проектом Олександра Беретті?
8. За проектом якого архітектора споруджено будинок Львівського політехнічного інституту?
9. Хто є автором пам’ятника Богдану Хмельницькому в Києві?
10. Назвіть найвідоміші картини Миколи Ярошенка.
11. Архіп Куїнджі уславився як майстер пейзажного чи побутового жанру?
12. Хто є автором картин «У хворого товариша», «Гуси», «Рання весна», «В люди»?
Третя команда.
1. Якою була кількість початкових шкіл в Наддніпрянщині наприкінці
ХІХ ст.?
2. Чи дозволялося викладання українською мовою в початкових школах на західноукраїнських землях?
3. У 1890 р. кількість неписьменних на західноукраїнських заемлях складала більше чи менше половини усього населення?
4. Коли з’явився документ, відомий як “циркуляр про кухарчиних дітей»?
5. Який новий університет відкрився у Наддніпрянщині в другій половині ХІХст.?
6. Чим уславився Іван Пулюй?
7. Який вчений – природознавець з Наддніпрянщини став лауреатом Нобелівської премії?
8. Назвіть декілька праць з історії України Миколи Костомарова.
9. Хто був автором першої української соціальної повісті «Інститутка»?
10. Які серед наведених творів належать перу Панаса Мирного?
«Наймичка», «Лимерівна», «Степовий гість», «Микола Джеря», «Голодна воля», «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
11. Визначте зайве у наведеному переліку: «Каменяр», «Вічний революціонер», «Повія», «Марійка».
12. Режисером якого театру у 1875 р. став Марко Кропивницький?
2 етап. Конкурс знавців мистецтва. Кожній з команд пропонується по декілька завдань, які треба розв’язати у визначений термін. (Кожна правильна відповідь по 1 балу).
Перша команда.
- Заснування Харківського університету;
- Створення «Руської трійці»;
- Вихід у світ « Русалки Дністрової»;
- Відкриття Ніжинської гімназії вищих наук.
«Він вважається «батьком» нової української літератури, який сміливо ввів у літературу народну мову й створив на її основі неперевершені на той час за художніми якостями твори. Першим з них стала поема «Енеїда». Ця поема, а також п’єси «Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник» тривалий час залишалися взірцем для інших письменників і поетів.»
Т. Шевченко, М. Костомаров, В.Каразін, В. Тропінін, О. Вересай,
І. Сошенко, П. Куліш, В. Боровиковський.
Друга команда.
– Утворення Кирило-Мефодіївського братства;
«Видатний український математик. За видатні досягнення його обрали членом Петербурзької, Паризької, Римської і Туринської академій наук. Він приятелював з Т.Шевченком. Його ім’ям названо вулицю в Полтаві, на якій стоїть споруда одного з найстаріших педагогічних вузів України.»
Т.Шевченко, В Боровиковський, Й.Витвицький, М.Вербицький, Г.Квітка-Основ’яненко, П.Куліш, А.Єдлічка, Є.Гребінка, М.Глинка.
Третя команда.
« Різкій сатирі піддав недоліки тогочасного суспільства у повістях «Пан Халявський», п’єсах “Дворянські вибори», «Сватання на Гончарівці» та інших. Був директором і одночасно режисером та актором Харківського театру.»
М.Щепкин, О.Вересай, В.Боровиковський, І.Котляревський, Г.Квітка-Основ’яненко, І.Крюковський, Є.Гребінка.
3 етап. Конкурс «Влучний постріл». Учні обирають у таблиці квадрат із питанням і відповідають. (Бали виставляються в залежності від обраного учнями квадрату).
|
1 |
2 |
3 |
4 |
А
|
1Б |
2Б |
3Б |
Перехід ходу
|
Б |
1Б |
1Б |
2Б |
3Б |
В |
2Б
|
1Б |
1Б |
2Б |
Г |
Перехід ходу |
2Б |
3Б |
1Б |
Питання на 1 бал.
1. Позначте, коли було відкрито Київський університет:
А)1805р.; Б) 1817р.; В) 1820р.; Г) 1834р.
2. Позначте прізвище автора «Історії Малоросії», виданої в 1842-1843р.р. у Москві:
А) М.Гоголь; Б) М.Костомаров; В) М.Максимович; Г) М.Маркевич.
3. Позначте назву міста, де було відкрито перший університет на підросійській Україні:
А) Київ; Б) Одеса: В) Полтава; Г) Харків.
4. Позначте назву першого твору нової української літератури:
А) «Енеїда»; Б) «Іліада»; В) «Кобзар»; Г) «Одісея».
5. Позначте прізвище ініціатора відкриття Харківського університету:
А) В.Каразин; Б) І.Котляревський; В) Г.Квітка-Основ’яненко;
Г) М.Максимович.
6. Позначте назву жанру, в якому головним чином працювали П.Гулак-Артемовський і Є.Гребінка:
А) байка; Б) роман; В) поема; Г) драма.
Питання на 2 бали.
О.Вересай, І.Крюковський.
Питання на 3 бали.
1. Назвіть освітні заклади першої половини ХІХ ст.
2. Назвіть видатних істориків і науковців першої половини ХІХ ст.
3. Назвіть видатних живописців першої половини ХІХ ст.
4 етап. Конкурс капітанів. Капітанам пропонується самим обрати питання для відповіді (витягують листочки із завданнями, запропоновані вчителем). Команда активно підтримує їх у підготовці. (Кожне питання по 5 балів).
5 етап. Конкурс «Вгадай». Вчитель зачитує уривки із тексту і учні встановлюють дати, міста, події, прізвища. (Кожне питання по 1 балу).
1. Визначити назву міста, про яке йдеться у тексті: « В історії українського театрального мистецтва видатне місце посів театр, на чолі якого стояли І.Котляревський та М.Щепкін. Він розпочав роботу у 1818р., у репертуарі були п’єси перш за все І.Котляревського. У 1812р. скрутне матеріальне становище привело до його закриття».
2. Визначити рік, коли відбулася описана подія: « «Батьком» нової української літератури вважається І.Котляревський, який сміливо ввів у літературу народну мову й створив на її основі неперевершені на той час за художніми якостями твори. Першим з них стала поема «Енеїда». Рік її частково надрукування став роком народження нової української літератури».
3. Прослухайте факти біографії діяча культури і назвіть його прізвище: «Роки життя – 1809 – 1852. Народився на Полтавщині в родині українського поміщика. Навчався у Ніжинському ліцеї. У своїх ранніх творах змалював поетичний образ України. Писав російською мовою, але майже вся його творчість пов’язана з Україною. Деякі листи написав українською мовою. Страждав від розриву з рідною землею і культурою.»
4. Назвіть прізвища діячів літератури: Поряд із Котляревським творили й інші талановиті літератори. Байкарі різко таврували такі вади, як самодурство, аморальність, свавілля та деспотизм представників правлячої верстви. Езоповою мовою вони критикували порядки в країні.»
5. Назвіть прізвище видатного письменника, поета: «Вже у його першій поетичній збірці поет постав як неперевершений майстер поезії, здатний силою українського слова блискуче передати почуття, думи, прагнення й сподівання свого народу. В його творчості відображено найболючіші проблеми життя українців і України. Боротьба проти соціальної несправедливості тісно перепліталась у його творчості з протидією національному гнобленню українського народу. Цим він виділявся не лише серед попередників, але й серед сучасників. Активний діяч Кирило-Мефодіївського братства.»
6. Назвіть прізвище видатного архітектора: «Видатний архітектор, за проектами якого збудували пам’ятник на честь магдебурзького права, церкву – мавзолей на Аскольдовій могилі, перший у місті Києві театр.»
6 етап. Змагання команд. Кожна команда пропонує команді – суперниці по декілька завдань.
7 етап. Підбиття підсумків.