Даний проект розрахований на учнів 9 класу і є прикладом апробації такої компетентності або наскрізної лінії як "підприємливість та фінансова грамотність" при вивченні курсу історія України через організацію проектної і дослідницької технології навчання під час проведення уроку.
Рубленко Владислав Миколайович,
вчитель історії комунального закладу
«Маріупольська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів № 19 Маріупольської міської ради
Донецької області»
ТЕМА ПРОЕКТУ «ВНУТРІШНЯ ТОРГІВЛЯ НА УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ В ІІ ПОЛОВИНІ ХІХ СТОЛІТТІ».
Проект є:
за характером домінантної діяльності – пошуково-дослідницький;
за предметно-змістовою галуззю – міжпредметний;
за характером контактів – серед учнів класу;
за кількістю учасників – груповий;
за тривалістю – короткий (1 тиждень).
Вікова категорія учасників проекту: учні 9-го класу.
І. Організаційний етап
Учні об’єднуються в групи із врахуванням здібностей учнів та також особистих побажань для дослідження запропонованих питань.
ІІ. Пошуковий етап
Визначення теми проекту: Внутрішня торгівля на українських землях в ІІ половині ХІХ ст.
Пошук проблеми: «Розвиток внутрішньої торгівлі ІІ половини ХІХ ст. залежав від: індивідуальної ініціативності простого пересічного жителя чи підприємницького ризику простого пересічного жителя?».
Аналіз проблеми: актуальність проекту визначається тим, що на прикладі історичних подій та явищ в учнів можна сформувати таку важливу в ХХІ ст. наскрізну лінію як «підприємливість та фінансова грамотність».
Мета проекту: знайти і дослідити інформацію з різних джерел про внутрішню торгівлю на українських землях в ІІ половині ХІХ ст.; розвивати в учнів дев’ятого класу вміння та навички працювати в команді у мережі Інтернет з різними джерелами інформації, оформлювати матеріали проекту у формі електронної газети, публічного захисту.
Методи дослідження: пошуковий та дослідницький.
Завдання для всіх груп – Уявіть, що Ви простий сільський житель села Суботів Чигиринського повіту Київської губернії ІІ половини ХІХ ст. і головним Вашим заняттям є внутрішня торгівля. Визначте критерії, які вплинули б на Вас для здійснення поїздки до певного населеного пункту з метою аби провести торгівлю на вигідних умовах для Вас як підприємця-фінансиста?
Критерії для виконання завдань:
1. Відстань у км. від одного до іншого населеного пунктів та назад;
2. Час, який потрібно для переміщення від одного населеного пункту до іншого та назад;
3. Фінансові витрати, які потрібно для переміщення від одного населеного пункту до іншого та назад (власний транспорт у формі тяглової сили; оренда транспорту у формі тяглової сили; сплата за поїздку разом з односельчанином; переїзд разом із чумаками; плавання р. Дніпро до населеного пункту, де здійснювалася торгівля);
4. Види товарів, які везуться на продаж;
5. Кількість товарів, яка везеться на продаж;
6. Ціна на товари, які везуться на продаж;
7. Фінансові покриття витрат на перевезення товарів для продажу від одного населеного пункту до іншого та назад;
8. Купівля товарів на продаж, на які є попит у вашому населеному пункті;
9. Продаж товарів за межами того населеного пункту куди Ви везли у випадку відсутності попиту або конкуренції;
10. Продаж товарів за такими ж або підвищеними цінами на шляху руху від одного населеного пункту до іншого.
1-ша група: «Торгівля в Києві»;
2-га група «Торгівля у Львові»;
3-тя група «Торгівля в Харкові»;
4-та група «Торгівля в Одесі»;
5-та група «Торгівля в Херсоні»;
6-та група «Торгівля в Миколаєві»;
7-ма група «Торгівля в Бердянську»;
8-ма група «Торгівля в Маріуполі».
ІІІ. Аналітичний етап
Групи здійснюють аналіз вхідної інформації з поставленої проблеми.
Визначають способи досягнення цілі проекту.
Розробляють алгоритм і покроково планують роботу над проектом.
Надання вчителем консультацій групам.
ІV. Практичний етап:
Виконання запланованих кроків.
Створення кінцевого продукту проекту у формі електронної газети.
Надання вчителем консультацій групам.
V. Презентаційний етап:
Проведення презентації у формі «захисту проекту» під час уроку історії України в 9 класі.
VІ. Контрольний етап:
Аналіз результатів, коригування та оцінка якості проекту як самою групою, так й іншими групами та вчителем.