Головною метою уроку є формування навичок правильної вимови, читання і записування слів з апострофом; поглиблення знань учнів про роль апострофа; дотримання культури поведінки на уроці; удосконалення навички співпраці у групах; розвиток спостережливості; прищеплення інтересу до рідної мови.
Урок української мови в 2 класі
ТЕМА. Вимова і написання слів з апострофом. Спостереження за твердою вимовою приголосних звуків, позначених буквами б, п, в, м, ф та р, перед апострофом.
Мета:
формувати навички правильної вимови, читання і записування слів з апострофом; поглиблювати знання учнів про роль апострофа; учити дотримуватись культури поведінки на уроці; удосконалювати навички співпраці у групах; розвивати спостережливість; прищеплювати інтерес до рідної мови;
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: картки для груп (вирізані з паперу гілочки калини, кетяги — тільки зображення, на яких прикріплений двосторонній скотч, ягідки, вирізані з кольорового паперу): зображення кетягу калини;плакат із зображенням зимового куща калини; картки для групової роботи.
Хід уроку
А плоди нашої старанності ми зможемо побачити наприкінці уроку. У вас на партах є вирізані з паперу гілочки калини з кетягами і ягоди . За кожну правильну відповідь, за кожне правильно виконане завдання ви будете прикріплювати на кетяг ягідку. У кого пишніший кетяг — той працював старанніше
1. Каліграфічна хвилинка Слайд 2
Урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
1) Запис з'єднань у зошити.
К К к к Кк Ке ке ет тя яг кетяг
2) Робота в групах. Гра «Пазли» Слайд 3
а) Складіть речення із окремих «пазлів» - 1,2 групи
б) Складіть картинку і відновіть вірш – 3, 4 групи
Слайд 4 Калина
Червоніла, пломеніла,
Ґрона жевріли як жар,
Не лякалась, не біліла –
Не калина, а пожар.
Як по – іншому названо кетяг у вірші?
Кетяг, пучок, ґроно.
Кетяг — пучок ягід або квітів на одній гілці, стеблині. (під диктовку)
(ягідка на ґроно)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми познайомимося з новим цікавим матеріалом. А про що піде мова ви дізнаєтесь якщо уважно послухаєте казку.
1. Казка про Апостроф
На сторінках книжок живуть братик і сестричка. Вони дуже схожі між собою. Але братик трішки гордовитий, тому пнеться до голови букв, а сестричка скромна, все внизу – біля ніг. Не всі дружать з гордовитим братиком. Його приймають слова після букв б,п,в,м,ф, інколи після р , перед я,ю,є,ї. Почав він зватися Апостроф, а у сестрички коротеньке ім’я – Кома.
- Хто здогадався про що піде мова на уроці?
- Сьогодні ми дізнаємось коли вживається апостроф, з якими буквами він «дружить».
2. Вправа «Мозковий штурм»
Давайте зараз перевіримо, хто з вас був правий. (ягідка на ґроно)
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.Робота над словами з апострофом.
(Вчитель записує на дошці – учні коментують)
Рядок, пір’я, голуб’я, п’ю,в’є, м’яч, торф’яний.
(Аналогічна робота проводиться з іншими словами, які записуються на дошці в зошитах )
2. Висновок.
Апостроф пишеться після букв , що позначають тверді приголосні, перед Я Ю Є Ї, які позначають 2 звука.
(ягідка на ґроно)
- А тепер познайомтесь з правилом в підручнику.
Фізкультхвилинка
- Прочитайте словосполучення.
1- Наше подвір’я, 2- дерев’яна лавочка, 3- м’який диван, 4 - гусяче пір’я.
Перевірка групової роботи. Зачитування речень. (ягідка на ґроно)
ІV. Узагальнення й систематизація знань
1. Робота в групах на картках. Слайд 7
1 - В…ють, бур…як, п…явка.
2 - Р…юкзак, пам…ять, р…яд.
3 - Солов…ї, св…ято, в..юн.
4 - Р…ясно, подвір…я, в…яз.
2. Вірш – загадка Слайд 8
- Подумайте , що це?
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім’я –
Зразу стану потрібним і я.
IV. Підсумок уроку
Гра « Так чи ні?»
(ягідка на ґроно)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Слайд 9
Вправа 178.Правило, с.65.
Відгадайте загадки. Спишіть їх. Поясніть уживання апострофа в словах.