уроку
з учнями 5 класу
На тему: «Випилювання виробу».
Підготував:
вчитель трудового навчання
Дичковський В.М.
План-конспект уроку з трудового навчання
Клас 5
Тема: Випилювання виробу.
Зміст уроку: Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань (за наявності). Способи випилювання.
1. Теоретичні відомості: Прийоми випилювання. Способи випилювання. Пилочка лобзика. Підготовка лобзика до роботи. Стіл-підставка (струбцина). Електричні лобзики.
2. Практична робота: Ознайомлення з основним способами підготовки лобзика до роботи. Виконання нескладних елементів ажурного випилювання. Випилювання деталей до виробу «Підставка «Книжкова».
Мета уроку:
1. Навчальна: Забезпечити засвоєння знань про прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань. Способи випилювання. Забезпечити формування умінь готувати лобзик до роботи, виконувати нескладні елементи ажурного випилювання. Сприяти формуванню і розвитку знань, умінь і навичок випилювати лобзиком застосовуючи різні способи та прийоми, закріплювати пилочку використовуючи наявні пристосування.
2. Виховна: Виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, дбайливість, охайність та інші якості сучасного працівника.
3. Розвивальна: Сприяти розвитку рухової сфери (оволодіння моторикою дрібних м’язів рук, розвивати рухову спритність, співрозмірність рухів, точність і координацію рухів рук); сприяти формуванню і розвитку самостійності, цілеспрямованості, організованості та інших вольових якостей учнів.
4. Профорієнтаційна: Розвивати уявлення про народне господарство і потребу у трудовій діяльності та професійному самовихованні, саморозвитку і самореалізації.
Об’єкти праці: Підставка «Книжкова».
Форми організації пізнавальної діяльності учнів:
Словникова робота:
Лобзик – це інструмент, який призначений для криволінійного пиляння матеріалів.
Пилочка лобзика – це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.
Шліфування – обробка заготовки за допомогою шліфувальної шкурки для надання їй гладкості, точних розмірів, певної форми.
Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Проводжу усне фронтальне опитування учнів по матеріалу минулого уроку (тема: «Інструменти та пристосування для ажурного випилювання. Вимоги до конструкційних матеріалів та їх особливості»).
Критерії оцінювання:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Розповідь. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати технологію ажурного випилювання і для того, щоб пригадати попередні заняття переглянемо відеофільм. Демонстрація КНФ1.
Запишіть тему заняття: «Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань (за наявності). Способи випилювання».
СЛ1. Будова лобзика
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Розповідь. Деталі з товстої фанери або складної форми випилюють лобзиком (демонстрація СЛ1). Найчастіше користуються лобзиком з металевою рамкою, на кінцях якої є затискачі з баранцевими гайками.
Під запис. Пилочка лобзика —це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.
Розповідь. Пилочки розрізняють за шириною полотна та насічкою зубців (демонстрація СЛ2). Для роботи з товстою фанерою та деревиною беруть широке полотно з крупними зубцями, а для тонкої фанери - вузеньке полотно з дрібними зубцями.
Щоб підготувати лобзик до роботи, СЛ2. Пилочки для лобзиків
беруть пилочку і один її кінець затискують гайкою біля ручки (демонстрація СЛ1). Пилочку встановлюють так, щоб її зубці були спрямовані назовні від рамки і вниз. Потім стискують обидва кінці рамки в напрямку один до одного і так само затискують другий кінець пилочки. Якщо відпустити стиснуті кінці дуги, вони приймуть своє попереднє положення і натягнуть пилочку. Отже, лобзик готовий до роботи.
Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці, який кріплять до робочого стола струбциною (демонстрація СЛ3).
Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підставку, і щоб вона не сповзала, притримують лівою рукою. У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилочку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилочка рухалася точно по лінії контурів.
Працюючи лобзиком, треба додержувати таких правил: СЛ3. Столик-підставка
СЛ4. Робоча поза під
час пиляння лобзиком
Спочатку випилюють внутрішній контур заготовки, а потім - зовнішній. СЛ5. Виконання отвору шилом
Для випилювання по внутрішньому контуру у заготовці роблять отвір шилом (демонстрація СЛ5). Вставляють у цей отвір верхній кінець пилочки, а потім закріплюють
його. Випилявши внутрішні контури, відкручують верхню гайку, звільняють кінець пилочки і виймають її. Потім знову закріплюють і розпочинають випилювати зовнішні контури.
Завершують обробку випиляних деталей рашпілем, надфілем або шліфувальною шкуркою.
Для виготовлення виробів з фанери, ДВП та ДСП плит застосовують електричні лобзики (демонстрація СЛ6). Його пилочка приводиться в рух електричним мотором. За допомогою електричного лобзика можна виготовити значно більше виробів, ніж ручним лобзиком. СЛ6. Електричний лобзик
Із застосуванням цього пристрою ми ознайомимося під час вивчення наступних тем.
Електричний лобзик: 1 – електричний двигун; 2 – розпилювальний столик; 3 – пилочка; 4 – гвинти кріплення пилочки; 5 – всмоктувальна трубка для відведення відходів; 6 – корпус лобзика; 7 – оброблювана заготовка; 8 – стіл.
V. Закріплення вивченого матеріалу:
Проводжу фронтальне усне опитування учнів, задаю питання:
VІ. Практична робота:
VІ.1. Вступний інструктаж:
Повідомляю тему лабораторно-практичної роботи: «Випилювання деталей до виробу «Підставка «Книжкова»».
Під час цієї практичної роботи Вам необхідно виконати такі завдання:
Для виконання даної роботи Вам потрібен лобзик, пилочка; матеріал фанера.
Чергові допомагають роздати інструменти і матеріал.
Спочатку Ви пиляєте нескладні елементи, а потім деталі до виробу.
При роботі з лобзиком потрібно виконувати правила безпеки праці.
Після інструктажу з техніки безпеки учні починають виконувати лабораторно – практичну роботу.
По закінченню заняття кожен учень здає роботу вчителю.
Чергові видають учням набір інструментів, матеріал і учні приступають до виконання роботи.
Самостійна робота учнів.
Виконання лабораторно-практичної роботи проходить парами. На пиляння нескладних елементів учням відводиться 5 хв., а для другого завдання учні виділяють 10 хв.
Інструктаж вчителя:
1 – й обхід: перевіряю чи правильно організована робота, чи задіяні всі учні;
2 – й обхід: перевірка на розуміння послідовності виконання практичної роботи;
3 – й обхід: даю підказки, щодо правильності розмічання заготовки;
4 – й обхід: поправка неточностей при виконанні роботи;
5 – й обхід: даю вказівки щодо підготовки лобзика до роботи;
6 – й обхід: даю вказівки щодо правильності пиляння;
Слідкую за постійним виконанням учнями правил безпеки праці виробничої санітарії.
Оголошення про закінчення виконання роботи. Прийом робіт.
VІ.2. Заключний інструктаж:
VІІ. Підсумок уроку:
Повідомлення теми наступного заняття «Способи з’єднання деталей. Організація робочого місця. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Технологія ажурного випилювання».