Конспект уроку "Випилювання виробу"

Про матеріал
Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань (за наявності). Способи випилювання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

уроку

з учнями 5 класу

На тему: «Випилювання виробу».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготував:

вчитель трудового навчання

Дичковський В.М.

 

 

 

План-конспект уроку з трудового навчання

Клас 5

Тема: Випилювання виробу.

Зміст уроку: Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань (за наявності). Способи випилювання.

1. Теоретичні відомості: Прийоми випилювання. Способи випилювання. Пилочка лобзика. Підготовка лобзика до роботи. Стіл-підставка (струбцина). Електричні лобзики.

2. Практична робота: Ознайомлення з основним способами підготовки лобзика до роботи. Виконання нескладних елементів ажурного випилювання. Випилювання деталей до виробу «Підставка «Книжкова».

Мета уроку:

1. Навчальна: Забезпечити засвоєння знань про прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань. Способи випилювання. Забезпечити формування умінь готувати лобзик до роботи, виконувати нескладні елементи ажурного випилювання. Сприяти формуванню і розвитку знань, умінь і навичок випилювати лобзиком застосовуючи різні способи та прийоми, закріплювати пилочку використовуючи наявні пристосування.

2. Виховна: Виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, дбайливість, охайність та інші якості сучасного працівника.

3. Розвивальна: Сприяти розвитку рухової сфери (оволодіння моторикою дрібних м’язів рук, розвивати рухову спритність, співрозмірність рухів, точність і координацію рухів рук); сприяти формуванню і розвитку самостійності, цілеспрямованості, організованості та інших вольових якостей учнів.

4. Профорієнтаційна: Розвивати уявлення про народне господарство і потребу у трудовій діяльності та професійному самовихованні, саморозвитку і самореалізації.

Об’єкти праці: Підставка «Книжкова».

Форми організації пізнавальної діяльності учнів:

Словникова робота:

Лобзик – це інструмент, який призначений для криволінійного пиляння матеріалів.

Пилочка лобзика – це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.

Шліфування – обробка заготовки за допомогою шліфувальної шкурки для надання їй гладкості, точних розмірів, певної форми.

Тип уроку: Комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент:

  1.          введення учнів в майстерню після дзвоника, одягання спецодягу, привітання;
  2.          перевірка присутності учнів за рапортом чергового, усно, запис відсутніх учнів у класний журнал;
  3.          перевірка підготовленості учнів до заняття (зошит, підручник, креслярське приладдя, форматні аркуші, наявність спецодягу та інше);
  4.          призначення чергових за графіком;
  5.          організація робочих місць;
  6.          ознайомлення учнів з планом заняття.

ІІ. Актуалізація опорних знань:

Проводжу усне фронтальне опитування учнів по матеріалу минулого уроку (тема: «Інструменти та пристосування для ажурного випилювання. Вимоги до конструкційних матеріалів та їх особливості»).

  1.          Яким інструментом виконується ажурне випилювання?
  2.          Як правильно вставити пилочку в рамку лобзика?
  3.          Що спільного та в чому відмінність між пилянням пилкою та лобзиком?
  4.          Яка послідовність виготовлення виробів, що мають зовнішні й внутрішні контури?
  5.          Які Ви знаєте конструкційні матеріали, що використовують для виготовлення виробів?
  6.          Яких правил безпечної праці потрібно додержувати під час пи­ляння лобзиком?

Критерії оцінювання:

  •  10–12 – відповідь дається чітко без помилок, помітне досить високе розуміння матеріалу, висловлювання власної думки з даного питання;
  •  7–9 – чітке засвоєння матеріалу учнями, можливі деякі незначні неточності у відповіді;
  •  4–6 – розуміння основних понять попередньої теми, можливі помилки чи неточності у відповіді;
  •  1–3 – учень не відповідає на задані запитання, не орієнтується у навчальному матеріалі.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Розповідь. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати технологію ажурного випилювання і для того, щоб пригадати попередні заняття переглянемо відеофільм. Демонстрація КНФ1.

Запишіть тему заняття: «Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань (за наявності). Способи випилювання».

СЛ1. Будова лобзика

ІV. Вивчення нового матеріалу:

Розповідь. Деталі з товстої фанери або складної форми випилюють лобзиком (демонстрація СЛ1). Найчастіше користуються лобзиком з металевою рамкою, на кінцях якої є затискачі з баранцевими гайками.

Під запис. Пилочка лобзика це вузька сталева смужка із зубцями на одному з ребер, спрямованими в один бік.

Розповідь. Пилочки розрізняють за шириною полотна та насічкою зубців (демонстрація СЛ2). Для роботи з товстою фанерою та дереви­ною беруть широке полотно з крупними зубцями, а для тон­кої фанери - вузеньке полотно з дрібними зубцями.

Щоб підготувати лобзик до роботи,             СЛ2. Пилочки для лобзиків

беруть пилочку і один її кінець затискують гайкою біля ручки (демонстрація СЛ1). Пи­лочку встановлюють так, щоб її зубці були спрямовані на­зовні від рамки і вниз. Потім стискують обидва кінці рам­ки в напрямку один до одного і так само затискують другий кінець пилочки. Якщо відпустити стиснуті кінці дуги, вони приймуть своє попереднє положення і натягнуть пилочку. Отже, лобзик готовий до роботи.

Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці, який кріплять до робочого стола струбциною (демонстрація СЛ3).

Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підстав­ку, і щоб вона не сповзала, притримують лівою рукою. У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилочку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилочка рухалася точно по лінії контурів.

Працюючи лобзиком, треба додержувати таких правил:                                           СЛ3. Столик-підставка

  1. У процесі роботи сидіти прямо (демонстрація СЛ4).
  2. Лобзик  тримати  перпендику­лярно до фанери.
  1. Пиляти рівномірно, виконуючи рухи вверх-вниз, не на­тискувати сильно на пилочку, щоб вона не зламалася.

 

  СЛ4. Робоча поза під

             час пиляння лобзиком

  1. Через кожні 15...20 хв. робити перерву.

Спочатку випилюють внутрішній контур заготовки, а потім - зовнішній.                 СЛ5. Виконання отвору шилом

Для випилювання по внутрішньому контуру у заготовці роблять отвір шилом (демонстрація СЛ5). Вставляють у цей отвір верхній кінець пилочки, а потім закріплюють     

його. Випи­лявши внутрішні контури, відкручують верхню гайку, звільняють кінець пилочки і виймають її. Потім знову закріплюють і розпочинають випилювати зовнішні контури.

Завершують обробку випиляних деталей рашпілем, надфілем або шліфувальною шкуркою.

Для виготовлення виробів з фанери, ДВП та ДСП плит за­стосовують електричні лобзики  (демонстрація СЛ6).   Його  пилочка приводиться в рух електричним мотором. За допомогою електричного лобзика можна виготовити значно більше ви­робів, ніж ручним лобзиком.                        СЛ6. Електричний лобзик

Із застосуванням цього пристрою ми ознайомимося під час вивчення наступних тем.

Електричний лобзик: 1 – електричний двигун; 2 – розпилювальний столик; 3 – пилочка; 4 – гвинти кріплення пилочки; 5 – всмоктувальна трубка для відведення відходів; 6 – корпус лобзика; 7 – оброблювана заготовка; 8 – стіл.

V. Закріплення вивченого матеріалу:

Проводжу фронтальне усне опитування учнів, задаю питання:

  1.          Послідовність підготовки лобзика до роботи?
  2.          Яких правил потрібно дотримуватись працюючи лобзиком?
  3.          Чому, працюючи лобзиком, потрібно пиляти на всю довжину полотна?
  4.          Які пилки застосовують для пиляння фанери?
  5.          Який матеріал використовується для випилювання?

VІ. Практична робота:

VІ.1. Вступний інструктаж:

Повідомляю тему лабораторно-практичної роботи: «Випилювання деталей до виробу «Підставка «Книжкова»».

 Під час цієї практичної роботи Вам необхідно виконати такі завдання:

  1.     Ознайомитись з лобзиком та пристосуванням до нього, прийомами випилювання;
  2.     Навчитися закріплювати пилочку використовуючи наявні пристосування;
  3.     Навчитися випилювати нескладні елементи ажурного випилювання використовуючи різні способи випилювання;
  4.     Випилювання деталей до виробу «Підставка «Книжкова»».

Для виконання даної роботи Вам потрібен лобзик, пилочка; матеріал фанера.

Чергові допомагають роздати інструменти і матеріал.

Спочатку Ви пиляєте нескладні елементи, а потім деталі до виробу.

При роботі з лобзиком потрібно виконувати правила безпеки праці.

Після інструктажу з техніки безпеки учні починають виконувати лабораторно – практичну роботу.

По закінченню заняття кожен учень здає роботу вчителю.

Чергові видають учням набір інструментів, матеріал і учні приступають до виконання роботи.

Самостійна робота учнів.

Виконання лабораторно-практичної роботи проходить парами. На пиляння нескладних елементів учням відводиться 5 хв., а для другого завдання учні виділяють 10 хв.

Інструктаж вчителя:

  1.          Підхожу до кожної пари, контролюю роботу кожного учня і даю короткі вказівки, щодо правильності виконання завдання.
  2.          Зміст цільових обходів робочих місць учнів:

1 – й обхід: перевіряю чи правильно організована робота, чи задіяні всі учні;

2 – й обхід: перевірка на розуміння послідовності виконання практичної роботи;

3 – й обхід: даю підказки, щодо правильності розмічання заготовки;

4 – й обхід: поправка неточностей при виконанні роботи;

5 – й обхід: даю вказівки щодо підготовки лобзика до роботи;

6 – й обхід: даю вказівки щодо правильності пиляння;

Слідкую за постійним виконанням учнями правил безпеки праці виробничої санітарії.

Оголошення про закінчення виконання роботи. Прийом робіт.

VІ.2. Заключний інструктаж:

  1.          На даній роботі ми ознайомилися з лобзиком, основним пристосуванням до нього і навчилися закріплювати пилочку. Також виконали пиляння нескладних елементів ажурного випилювання.
  2.          Учні, які першими правильно виконала практичну роботу заохочується додатковими балами;
  3.          Розглядаю з колективом найкращу роботу, вказую на характерні помилки та способи їх уникнення;

VІІ. Підсумок уроку:

  1.          Підведення підсумків заняття «Прийоми випилювання. Кріплення пилочки лобзика з використанням пристосувань (за наявності). Способи випилювання»;
  2.          Об’єктивно оцінюю роботи учнів згідно вищезгаданих критеріїв і виставляю оцінки в класний журнал;
  3.          Домашнє завдання: за підручником опрацювати ст. ____________

Повідомлення теми наступного заняття «Способи з’єднання деталей. Організація робочого місця. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Технологія ажурного випилювання».

doc
Додано
27 січня 2019
Переглядів
3410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку