Конспект уроку"Вітаміни, їх роль в обміні речовин та енергії. "

Про матеріал
Клас: 8 Дата і час проведення: Місце проведення: класна кімната. Мета: Навчальна – сформувати поняття про вітаміни як біологічно активні речовини; розглянути основні групи вітамінів та їхню роль в обміні речовин та енергії; дослідити основні причини виникнення гіпервітамінозу та гіповітамінозу; поглибити знання про захворювання, які виникають унаслідок недостатньої кількості певних вітамінів; учити висловлювати власні думки з приводу проблемних запитань. Розвивальна – розвивати біологічну мову; уміння працювати за методикою «Перевернутого навчання»; логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив вітамінів на живий організм; уміння працювати з різними електронними освітніми ресурсами. Виховна – виховувати розуміння значення вивчення процесів обміну вітамінів для формування навичок здорового способу життя; дбайливе ставлення до природи та наукове світосприйняття. Тип уроку: вивчення нового матеріалу та первинного застосування нових знань. Обладнання: ноутбук з доступом до мережі Інтернет, інструкційні карти, ілюстрації до уроку. Ключові компетентності учнів на уроці: урок сприяє формуванню ключової комунікативної компетентності школярів, спілкуванню державною мовою, інтегральній компетентності, екологічної грамотності і здорового способу життя, інформаційно-цифровій компетентності. Інформаційні навчальні матеріали: комп’ютерні навчальні системи Padlet, Mentimeter (Покликання на сервіс миттєвих відповідей Mentimetеr: , Canva, WordWall (Жеребкування до групи: https://wordwall.net/ru/resource/28152488 , Інтерактивна гра «Картки з запитаннями»: https://wordwall.net/ru/resource/25615434 ) Jamboard, презентація вчителя. Методи навчальної взаємодії: фронтальні, індивідуальні. Глосарій з теми уроку: вітаміни, авітаміноз, гіповітаміноз, гіпервітаміноз, жиророзчинні вітаміни, водорозчинні вітаміни. Список літератури й інтернет-ресурсів: Валерій Соболь. Біологія і екологія (рівень стандарту): підручник для 8 класу, закладів загальної середньої освіти / В. І. Соболь. - Кам’янець-Подільський : Абетка, 2016. – 272 с. : іл. https://pidruchnyk.com.ua/863-biologiya-8-klas-sobol-2016.html Енциклопедія сучасної України. Вітаміни. https://esu.com.ua/search_articles.php?id=34951 Лист Міністерства освіти і науки України від 22.09.2021 №1/9 – 482 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році» https://docs.google.com/document/d/1awqGGubfob20Gf1bvu5gTQ8w419k6GDz/edit Методичний посібник «Вітаміни» для самостійної роботи з біохімії студентів очної та заочної форми навчання ХНЗВА. https://hdzva.edu.ua/chimia/wp-content/uploads/sites/29/2018/01/vitaminy17.pdf Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 №1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти». https://zakononline.com.ua/documents/show/179864___659846#n10 Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія 8 клас Рівень стандарту. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України ( наказ №1392 від 23.11.2011 р.) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.). http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html Рекомендації МОН щодо правильного споживання вітамінів: https://moz.gov.ua/article/health/jak-krasche-spozhivati-vitamini-ta-pozhivni-rechovini Структура уроку: п/п Етап уроку Час хв. І Організаційний момент  3 хв ІІ Актуалізація опорних знань  5 хв ІІІ Мотивація навчально-пізнавальної діяльності  3 хв ІV Первинне вивчення нового матеріалу  15 хв V Вторинне засвоєння вивченого матеріалу:  7 хв VІ Узагальнення та систематизація набутих знань:  5 хв. VIІ Домашнє завдання  2 хв. VIII Підсумки уроку. Рефлексія.  5 хв. ХІД УРОКУ: І. Організаційний момент: - Привітання; - Перевірка готовності учнів до уроку. ІІ Актуалізація опорних знань: Шановні учні, перейдіть за посиланням, або відскануйте qr-код розміщений на дошці, та дайте відповідь на запитання: «Що ви знаєте про вітаміни?». Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте цей термін? Давайте сформуємо хмаринку слів із інформації, яка вам вже відома на теперішній час, щоб ми мали змогу доповнити її під час уроку. Фронтальне інтерактивне опитування ІІІ Мотивація навчально-пізнавальної діяльності: «Ми дуже добре знаємо, чому ми хворіємо, але досить погано знаємо чому здорові» (П. Анохін) «Під час епідемії COVID-19 зріс попит на вітаміни D та С. Чи дійсно ці вітаміни допомагають у боротьбі з захворюваннями?» Отже, як ви вже здогадалися, на сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати тему: «Вітаміни, їх роль в обміні речовин на енергії». Метою нашого заняття є сформувати поняття про вітаміни як біологічно активні речовини; розглянути основні групи вітамінів та їхню роль в обміні речовин та енергії; дослідити основні причини виникнення гіпервітамінозу та гіповітамінозу. Постановка проблемного питання Оголошення теми і мети уроку IV Первинне вивчення нового матеріалу: Шановні учні, зараз ми об’єднаємося у 2 групи. Для того щоб визначити, до якої групи ви будете належати, необхідно покрутити інтерактивне колесо. Далі ви отримаєте картки, у яких міститься інформація про вітаміни. Біля кожного вітаміну ви можете побачити qr-code, відсканувавши його ви зможете додатково ознайомитися з цікавою інформацією. Ваше завдання коротко її опрацювати, та заповнити таблицю у зошиті. Інформаційна картка: Вітаміни – біологічно активні речовини різної хімічної природи, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів Класифікація вітамінів: Водорозчинні: вітаміни групи В, вітамін С; Жиророзчинні: вітаміни А, Е, К, D. Водорозчинні: Вітамін С (Аскорбінова кислота): Функції: антиоксидант, регулює обмін речовин, зсідання крові, регенерацію тканин, синтез колагену, підвищує проникність капілярів, стійкість до інфекцій. При авітамінозі: захворювання цинга. Міститься: в цитрусових, солодкому перці, ягодах, моркві. Вітамін В1 (Тіамін): Функції: участь в обміні речовин, регулює циркуляцію крові і кровотворення, роботу гладкої мускулатури, активізує роботу мозку При авітамінозі: захворювання бері-бері. Міститься: в висівках злакових, хлібі грубого помолу. Вітамін В2 (Рибофлавін): Функції: регулює обмін речовин, бере участь в кровотворенні, знижує втому очей, полегшує поглинання кисню клітинами. При авітамінозі: слабкість, зниження апетиту, запалення слизових оболонок, порушення функцій зору. Міститься: у м'ясі, молочних продуктах, зелених овочах, зернових і бобових культурах. Вітамін В5 (Пантотенова кислота): Функції: регулює роботу наднирковиків, засвоєння вітамінів, синтез антитіл, жировий обмін. При авітамінозі: порушення обміну речовин, дерматити, депігментація та втрата волосяного покриву; розлади нервової системи, координації рухів, порушення функціонування органів. Міститься: в горосі, дріжжах, фундуці, листових овочах, курчатах, крупах, ікрі. Вітамін В9 (Фолієва кислота): Функції: бере участь у синтезі нуклеїнових кислот, амінокислот, регюлює роботу органів кровотворення. При авітамінозі: розвивається малокрів'я. Міститься: в мясі, коренеплодах, фініках, абрикосах, грибах, гарбузі, висівках Вітамін В12 (Ціанокобаламін): Функції: необхідний для нормального кровотворення, нормалізація жирового обміну в печінці. При авітамінозі: анемія аддісона — бірмера. Міститься: печінка, м'ясо, морепродукти, молоко, яйця. Жиророзчинні: Вітамін А (Ретинол): Функції: необхідний для зору і росту кісток, здоров'я шкіри і волосся, нормальної роботи імунної системи і т. д. При авітамінозі: куряча сліпота. Міститься: риб'ячий жир, печінка,зелені і жовті овочі,трави Вітамін D (Кальциферол): Функції: відповідає за обмін фосфору і кальцію, правильний ріст кісток. При авітамінозі: рахіт. Міститься: виробляється в шкірі під дією уфв, ним багаті: яєчний жовток, масло, риб'ячий жир, ікра Вітамін Е (Токоферол): Функції: допомагає організму стимулювати оновлення кліток, підтримує нервову систему, відповідає за репродуктивне здоров'я. При авітамінозі: порушення репродуктивних функцій. Міститься: в молоці, зародках пшениці, соняшниковій олії, листях салату, м'ясі, печінці, маслі Вітамін К (Фітоменадіон): Функції: забезпечує згортання крові, попереджує остеопороз. При авітамінозі: виявляється рідко. Міститься: в зелені, зелених помідорах, хлібі грубого помолу, капусті, шпинаті Жеребкування до групи Опрацювання інформації, запис у зошит Робота у групах
Перегляд файлу

Конспект уроку з біології

Жолобківської гімназії

Гарбуз Олени Вікторівни

Тема уроку: Вітаміни, їх роль в обміні речовин та енергії.

Клас: 8

Дата і час проведення:

Місце проведення: класна кімната.

Мета:

Навчальна – сформувати поняття про вітаміни як біологічно активні речовини; розглянути основні групи вітамінів та їхню роль в обміні речовин та енергії; дослідити основні причини виникнення гіпервітамінозу та гіповітамінозу; поглибити знання про захворювання, які виникають унаслідок недостатньої кількості певних вітамінів; учити висловлювати власні думки з приводу проблемних запитань.

Розвивальна – розвивати біологічну мову; уміння працювати за методикою «Перевернутого навчання»; логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив вітамінів на живий організм; уміння працювати з різними електронними освітніми ресурсами.

Виховна – виховувати розуміння значення вивчення процесів обміну вітамінів для формування навичок здорового способу життя; дбайливе ставлення до природи та наукове світосприйняття.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу та первинного застосування нових знань.

Обладнання: ноутбук з доступом до мережі Інтернет, інструкційні карти, ілюстрації до уроку.

Ключові компетентності учнів на уроці: урок сприяє формуванню ключової комунікативної компетентності школярів, спілкуванню державною мовою,  інтегральній компетентності, екологічної грамотності і здорового способу життя, інформаційно-цифровій компетентності.

Інформаційні навчальні матеріали: комп’ютерні навчальні системи Padlet, Mentimeter (Покликання на сервіс миттєвих відповідей Mentimetеr:

, Canva, WordWall (Жеребкування до групи: https://wordwall.net/ru/resource/28152488 , Інтерактивна гра «Картки з запитаннями»:  https://wordwall.net/ru/resource/25615434 ) Jamboard, презентація вчителя.

Методи навчальної взаємодії: фронтальні, індивідуальні.

Глосарій з теми уроку: вітаміни, авітаміноз, гіповітаміноз, гіпервітаміноз, жиророзчинні вітаміни, водорозчинні вітаміни.

Список літератури й інтернет-ресурсів:

  • Валерій Соболь. Біологія і екологія (рівень стандарту): підручник для 8 класу, закладів загальної середньої освіти / В. І. Соболь. - Кам’янець-Подільський : Абетка, 2016. – 272 с. : іл.

https://pidruchnyk.com.ua/863-biologiya-8-klas-sobol-2016.html

  • Енциклопедія сучасної України. Вітаміни.

https://esu.com.ua/search_articles.php?id=34951

  • Лист Міністерства освіти і науки України від 22.09.2021 №1/9 – 482 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році»

https://docs.google.com/document/d/1awqGGubfob20Gf1bvu5gTQ8w419k6GDz/edit

  • Методичний посібник «Вітаміни» для самостійної роботи з біохімії студентів очної та заочної форми навчання ХНЗВА.

https://hdzva.edu.ua/chimia/wp-content/uploads/sites/29/2018/01/vitaminy17.pdf

  • Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 №1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти».

https://zakononline.com.ua/documents/show/179864___659846#n10

  • Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія 8 клас Рівень стандарту. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки  України ( наказ №1392 від 23.11.2011 р.) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).

http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html

  • Рекомендації МОН щодо правильного споживання вітамінів:

https://moz.gov.ua/article/health/jak-krasche-spozhivati-vitamini-ta-pozhivni-rechovini

 

 

Структура уроку:

п/п

Етап уроку

Час хв.

І

Організаційний момент

 3 хв

ІІ

Актуалізація опорних знань

 5 хв

ІІІ

Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

 3 хв

ІV

Первинне вивчення нового матеріалу

 15 хв

V

Вторинне засвоєння вивченого матеріалу:

 7 хв

Узагальнення та систематизація набутих знань:

 5 хв.

VIІ

Домашнє завдання

 2 хв.

VIII

Підсумки уроку. Рефлексія.

 5 хв.

 

ХІД УРОКУ:

І.

Організаційний момент:

- Привітання;

- Перевірка готовності учнів до уроку.

 

ІІ

Актуалізація опорних знань:

  • Шановні учні, перейдіть за посиланням, або відскануйте qr-код розміщений на дошці, та дайте відповідь на запитання: «Що ви знаєте про вітаміни?». Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте цей термін? Давайте сформуємо хмаринку слів із інформації, яка вам вже відома на теперішній час, щоб ми мали змогу доповнити її під час уроку.

Фронтальне інтерактивне опитування

ІІІ

Мотивація навчально-пізнавальної діяльності:

     «Ми дуже добре знаємо, чому ми хворіємо, але досить погано знаємо чому здорові» (П. Анохін)

  • «Під час епідемії COVID-19 зріс попит на вітаміни D та С. Чи дійсно ці вітаміни допомагають у боротьбі з захворюваннями?»

      Отже, як ви вже здогадалися, на сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати тему: «Вітаміни, їх роль в обміні речовин на енергії». Метою нашого заняття є сформувати поняття про вітаміни як біологічно активні речовини; розглянути основні групи вітамінів та їхню роль в обміні речовин та енергії; дослідити основні причини виникнення гіпервітамінозу та гіповітамінозу.

 

 

 

Постановка проблемного питання

 

 

Оголошення теми і мети уроку

IV

Первинне вивчення нового матеріалу:

  • Шановні учні, зараз ми об’єднаємося у 2 групи. Для того щоб визначити, до якої групи ви будете належати, необхідно покрутити інтерактивне колесо. Далі ви отримаєте картки, у яких міститься інформація про вітаміни. Біля кожного вітаміну ви можете побачити qr-code, відсканувавши його ви зможете додатково ознайомитися з цікавою інформацією. Ваше завдання коротко її опрацювати, та заповнити таблицю у зошиті.

Інформаційна картка:

  • Вітаміни – біологічно активні речовини різної хімічної природи, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів

Класифікація вітамінів:

  • Водорозчинні: вітаміни групи В, вітамін С;
  • Жиророзчинні: вітаміни А, Е, К, D.

Водорозчинні:

  • Вітамін С (Аскорбінова кислота):

Функції: антиоксидант, регулює обмін речовин, зсідання крові, регенерацію тканин, синтез колагену, підвищує проникність капілярів, стійкість до інфекцій.
При авітамінозі: захворювання цинга.

Міститься: в цитрусових, солодкому перці, ягодах, моркві.

  • Вітамін В1 (Тіамін):

Функції: участь в обміні речовин, регулює циркуляцію крові і кровотворення, роботу гладкої мускулатури, активізує роботу мозку

При авітамінозі: захворювання бері-бері.

Міститься: в висівках злакових, хлібі грубого помолу.

  • Вітамін В2 (Рибофлавін):

Функції: регулює обмін речовин, бере участь в кровотворенні,

знижує втому очей, полегшує поглинання кисню клітинами.

При авітамінозі: слабкість, зниження апетиту, запалення

слизових оболонок, порушення функцій зору.

Міститься: у м'ясі, молочних продуктах, зелених овочах, зернових і бобових культурах.

  • Вітамін В5 (Пантотенова кислота):

Функції: регулює роботу наднирковиків, засвоєння вітамінів,
синтез антитіл, жировий обмін.
При авітамінозі: порушення обміну речовин, дерматити,
депігментація та втрата волосяного покриву; розлади нервової системи, координації рухів, порушення функціонування органів.
Міститься: в горосі, дріжжах, фундуці, листових овочах, курчатах, крупах, ікрі.

  • Вітамін В9 (Фолієва кислота):

Функції: бере участь у синтезі нуклеїнових кислот, амінокислот, регюлює роботу органів кровотворення.
При авітамінозі: розвивається малокрів'я.
Міститься: в мясі, коренеплодах, фініках, абрикосах, грибах,
гарбузі, висівках

  • Вітамін В12 (Ціанокобаламін):

Функції: необхідний для нормального кровотворення, нормалізація жирового обміну в печінці.
При авітамінозі: анемія аддісона — бірмера.
Міститься: печінка, м'ясо, морепродукти, молоко, яйця.

Жиророзчинні:

  • Вітамін А (Ретинол):

Функції: необхідний для зору і росту кісток, здоров'я шкіри і
волосся, нормальної роботи імунної системи і т. д.
При авітамінозі: куряча сліпота.
Міститься: риб'ячий жир, печінка,зелені і жовті овочі,трави

  • Вітамін D (Кальциферол):

Функції: відповідає за обмін фосфору і кальцію, правильний

ріст кісток.

При авітамінозі: рахіт.
Міститься: виробляється в шкірі під дією уфв, ним багаті:
яєчний жовток, масло, риб'ячий жир, ікра

  • Вітамін Е (Токоферол):

Функції: допомагає організму стимулювати оновлення кліток, підтримує нервову систему, відповідає за репродуктивне здоров'я.
При авітамінозі: порушення репродуктивних функцій.
Міститься: в молоці, зародках пшениці, соняшниковій олії,
листях салату, м'ясі, печінці, маслі

  • Вітамін К (Фітоменадіон):

Функції: забезпечує згортання крові, попереджує остеопороз.

При авітамінозі: виявляється рідко.

Міститься: в зелені, зелених помідорах, хлібі грубого помолу, капусті, шпинаті

 

Жеребкування до групи

 

 

 

 

 

 

 

Опрацювання інформації, запис у зошит

 

 

 

 

 

 

 

Робота у групах

 

Фізкультхвилинка: «Піцца»

 

V

Вторинне засвоєння вивченого матеріалу:

- Шановні  учні, тепер я пропоную пограти у гру. Її метою є перевірити, як ви засвоїли новий матеріал. На дошці ви бачите картки за якими приховані запитання. Кожна група по черзі обирає картку і у разі правильної відповіді отримує бали.

Картка 1. Яке захворювання викликає нестача вітаміну А? (Куряча сліпота).

Картка 2. Який вітамін прискорює загоювання ран і регенерацію тканин після опіків? (Вітамін К).

Картка 3. Які продукти містять значну кількість вітаміну В1? (Висівки злакових, хліб грубого помолу).

Картка 4. Хвороба цинга виникає в результаті нестачі вітаміну…? (Вітаміну С).

Картка 5. Нестача якого вітаміну призводить до розвитку рахіту? (Вітамін D).

Картка 6. До водорозчинних вітамінів належать? 1, В2, В12).

 

 

Перевірка рівня засвоєння знань учнями

 

 

Фронтальне опитування

 

Робота з інтерактивною вправою

VI

Узагальнення та систематизація набутих знань:

- Шановні учні, погляньте на дошку. Ви бачите, що у нас є зображення та питання «Біологічного фітнесу». Нам необхідно об’єднати їх у пари:

- Як бачите, не усі зображення знайшли своє питання. Вам необхідно проаналізувати інформацію і самостійно створити запитання, до зображень, які залишилися.

 

 

Фронтальне опитування

 

Робота з інтерактивною вправою

VII

Домашнє завдання:

Різнорівневе домашнє завдання:

- Опрацювати параграф;

- Пройти тестування за вивченою темою (Макс. кількість 9 балів);

- Творче завдання. Розробити проєкт за вивченою темою у формі: есе, флаєра, буклета, плаката тощо. (Макс. оцінка 12 балів).

Запис домашнього завдання на дошці

VIII

Підсумки уроку. Рефлексія.

- Отже, давайте підведемо підсумок нашого уроку і напишемо «Однохвилинне есе». Не підглядаючи у свої нотатки, дайте відповідь на запитання: «Що найбільше запам’яталося про сьогоднішній урок?»

Індивідуальне опитування

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
30 грудня 2022
Переглядів
407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку