Конспект уроку з біології
Жолобківської гімназії
Гарбуз Олени Вікторівни
Тема уроку: Вітаміни, їх роль в обміні речовин та енергії.
Клас: 8
Дата і час проведення:
Місце проведення: класна кімната.
Мета:
Навчальна – сформувати поняття про вітаміни як біологічно активні речовини; розглянути основні групи вітамінів та їхню роль в обміні речовин та енергії; дослідити основні причини виникнення гіпервітамінозу та гіповітамінозу; поглибити знання про захворювання, які виникають унаслідок недостатньої кількості певних вітамінів; учити висловлювати власні думки з приводу проблемних запитань.
Розвивальна – розвивати біологічну мову; уміння працювати за методикою «Перевернутого навчання»; логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив вітамінів на живий організм; уміння працювати з різними електронними освітніми ресурсами.
Виховна – виховувати розуміння значення вивчення процесів обміну вітамінів для формування навичок здорового способу життя; дбайливе ставлення до природи та наукове світосприйняття.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу та первинного застосування нових знань.
Обладнання: ноутбук з доступом до мережі Інтернет, інструкційні карти, ілюстрації до уроку.
Ключові компетентності учнів на уроці: урок сприяє формуванню ключової комунікативної компетентності школярів, спілкуванню державною мовою, інтегральній компетентності, екологічної грамотності і здорового способу життя, інформаційно-цифровій компетентності.
Інформаційні навчальні матеріали: комп’ютерні навчальні системи Padlet, Mentimeter (Покликання на сервіс миттєвих відповідей Mentimetеr:
, Canva, WordWall (Жеребкування до групи: https://wordwall.net/ru/resource/28152488 , Інтерактивна гра «Картки з запитаннями»: https://wordwall.net/ru/resource/25615434 ) Jamboard, презентація вчителя.
Методи навчальної взаємодії: фронтальні, індивідуальні.
Глосарій з теми уроку: вітаміни, авітаміноз, гіповітаміноз, гіпервітаміноз, жиророзчинні вітаміни, водорозчинні вітаміни.
Список літератури й інтернет-ресурсів:
https://pidruchnyk.com.ua/863-biologiya-8-klas-sobol-2016.html
https://esu.com.ua/search_articles.php?id=34951
https://docs.google.com/document/d/1awqGGubfob20Gf1bvu5gTQ8w419k6GDz/edit
https://hdzva.edu.ua/chimia/wp-content/uploads/sites/29/2018/01/vitaminy17.pdf
https://zakononline.com.ua/documents/show/179864___659846#n10
http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html
https://moz.gov.ua/article/health/jak-krasche-spozhivati-vitamini-ta-pozhivni-rechovini
Структура уроку:
п/п |
Етап уроку |
Час хв. |
І |
Організаційний момент |
3 хв |
ІІ |
Актуалізація опорних знань |
5 хв |
ІІІ |
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності |
3 хв |
ІV |
Первинне вивчення нового матеріалу |
15 хв |
V |
Вторинне засвоєння вивченого матеріалу: |
7 хв |
VІ |
Узагальнення та систематизація набутих знань: |
5 хв. |
VIІ |
Домашнє завдання |
2 хв. |
VIII |
Підсумки уроку. Рефлексія. |
5 хв. |
ХІД УРОКУ:
І. |
Організаційний момент: - Привітання; - Перевірка готовності учнів до уроку. |
|
ІІ |
Актуалізація опорних знань:
|
Фронтальне інтерактивне опитування |
ІІІ |
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності: «Ми дуже добре знаємо, чому ми хворіємо, але досить погано знаємо чому здорові» (П. Анохін)
Отже, як ви вже здогадалися, на сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати тему: «Вітаміни, їх роль в обміні речовин на енергії». Метою нашого заняття є сформувати поняття про вітаміни як біологічно активні речовини; розглянути основні групи вітамінів та їхню роль в обміні речовин та енергії; дослідити основні причини виникнення гіпервітамінозу та гіповітамінозу. |
Постановка проблемного питання
Оголошення теми і мети уроку |
IV |
Первинне вивчення нового матеріалу:
Інформаційна картка:
Класифікація вітамінів:
Водорозчинні:
Функції: антиоксидант, регулює обмін речовин, зсідання крові, регенерацію тканин, синтез колагену, підвищує проникність капілярів, стійкість до інфекцій. Міститься: в цитрусових, солодкому перці, ягодах, моркві.
Функції: участь в обміні речовин, регулює циркуляцію крові і кровотворення, роботу гладкої мускулатури, активізує роботу мозку При авітамінозі: захворювання бері-бері. Міститься: в висівках злакових, хлібі грубого помолу.
Функції: регулює обмін речовин, бере участь в кровотворенні, знижує втому очей, полегшує поглинання кисню клітинами. При авітамінозі: слабкість, зниження апетиту, запалення слизових оболонок, порушення функцій зору. Міститься: у м'ясі, молочних продуктах, зелених овочах, зернових і бобових культурах.
Функції: регулює роботу наднирковиків, засвоєння вітамінів,
Функції: бере участь у синтезі нуклеїнових кислот, амінокислот, регюлює роботу органів кровотворення.
Функції: необхідний для нормального кровотворення, нормалізація жирового обміну в печінці. Жиророзчинні:
Функції: необхідний для зору і росту кісток, здоров'я шкіри і
Функції: відповідає за обмін фосфору і кальцію, правильний ріст кісток.
При авітамінозі: рахіт.
Функції: допомагає організму стимулювати оновлення кліток, підтримує нервову систему, відповідає за репродуктивне здоров'я.
Функції: забезпечує згортання крові, попереджує остеопороз. При авітамінозі: виявляється рідко. Міститься: в зелені, зелених помідорах, хлібі грубого помолу, капусті, шпинаті |
Жеребкування до групи
Опрацювання інформації, запис у зошит
Робота у групах |
|
Фізкультхвилинка: «Піцца» |
|
V |
Вторинне засвоєння вивченого матеріалу: - Шановні учні, тепер я пропоную пограти у гру. Її метою є перевірити, як ви засвоїли новий матеріал. На дошці ви бачите картки за якими приховані запитання. Кожна група по черзі обирає картку і у разі правильної відповіді отримує бали. Картка 1. Яке захворювання викликає нестача вітаміну А? (Куряча сліпота). Картка 2. Який вітамін прискорює загоювання ран і регенерацію тканин після опіків? (Вітамін К). Картка 3. Які продукти містять значну кількість вітаміну В1? (Висівки злакових, хліб грубого помолу). Картка 4. Хвороба цинга виникає в результаті нестачі вітаміну…? (Вітаміну С). Картка 5. Нестача якого вітаміну призводить до розвитку рахіту? (Вітамін D). Картка 6. До водорозчинних вітамінів належать? (В1, В2, В12).
|
Перевірка рівня засвоєння знань учнями
Фронтальне опитування
Робота з інтерактивною вправою |
VI |
Узагальнення та систематизація набутих знань: - Шановні учні, погляньте на дошку. Ви бачите, що у нас є зображення та питання «Біологічного фітнесу». Нам необхідно об’єднати їх у пари:
- Як бачите, не усі зображення знайшли своє питання. Вам необхідно проаналізувати інформацію і самостійно створити запитання, до зображень, які залишилися. |
Фронтальне опитування
Робота з інтерактивною вправою |
VII |
Домашнє завдання: Різнорівневе домашнє завдання: - Опрацювати параграф; - Пройти тестування за вивченою темою (Макс. кількість 9 балів); - Творче завдання. Розробити проєкт за вивченою темою у формі: есе, флаєра, буклета, плаката тощо. (Макс. оцінка 12 балів). |
Запис домашнього завдання на дошці |
VIII |
Підсумки уроку. Рефлексія. - Отже, давайте підведемо підсумок нашого уроку і напишемо «Однохвилинне есе». Не підглядаючи у свої нотатки, дайте відповідь на запитання: «Що найбільше запам’яталося про сьогоднішній урок?» |
Індивідуальне опитування
|