23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Конспект уроку "Визначення завдань для виконання проекту. Пошук виробів-аналогів"

Про матеріал

Тема: Визначення завдань для виконання проекту. Пошук виробів-аналогів

Мета:

  • навчити учнів правильно поставити перед собою завдання для виконання проекту; формувати вміння визначати кращі ознаки зразків - виробів; визначати вимоги до об'єкту проектування;
  • розвивати вміння самостійно працювати, інтерес до вивчення нового матеріалу, естетичні смаки учнів, формувати в школярів творчі здібності.
  • виховувати шанобливе ставлення до культурної спадщини народу, традицій, любов до прекрасного.
Перегляд файлу

Тема: Визначення завдань для виконання проекту. Пошук виробів-аналогів
Мета:

  • навчити учнів правильно поставити перед собою завдання для виконання проекту; формувати вміння визначати кращі ознаки зразків - виробів; визначати вимоги до об'єкту проектування;
  • розвивати вміння самостійно працювати, інтерес до вивчення нового матеріалу, естетичні смаки учнів, формувати в школярів творчі здібності.
  • виховувати шанобливе ставлення до культурної спадщини народу, традицій, любов до прекрасного.

Наочність та обладнання: 

  • зразки  виробів виконані різними техніками;
  • схема: «Етапи навчального проектування»;
  • презентація до теми уроку.

Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь i навичок

Хід заняття

І. Організаційна  частина 

  • Привітання
  • Перевірка присутніх

Створення психологічної атмосфери уроку
     Сьогодні учні, як ви вже мабуть переконались, у нас незвичайний урок, бо на ньому присутньо багато гостей. І щоб їм було у нас цікаво і приємно, я думаю, ви постараєтесь і братимете активну участь на уроці, правда?
     А розпочати наш урок я пропоную з декламування поезії. Можливо, вона допоможе вам зрозуміти, в якому напрямку ми працюватимемо протягом уроку і що вивчатимемо.
Вірш «Писанка»
     Для проведення  даного уроку учням на попередньому заняттi  повiдомляю тему майбутнього  уроку та умови i правила, якi будуть дiяти на цьому  уроцi.
     - Згадайте будь-ласка, що ми вивчали на попередньому уроці?
     - А яке завдання ви отримали на попередньому уроці?

  • Ознайомитись  з еволюцією розвитку  писанкарства.
  • Познайомитись  з видами  сувенірних писанок.
  • Дібрати літературу, в якій описується процес виготовлення виробу.
  • Узгодити з батьками орієнтовані  передбачувані витрати  на реалізацію творчого проекту.

ІІ. Актуалiзацiя   навчальної  діяльності  учнів
Фронтальне опитування 
А зараз попрошу відповісти вас на такі запитання:

  1. Що таке проект?  З яких етапів він складається?
  2. Що люди проектують ?
  3. Для чого потрібно проектувати вироби?
  4. Де використовується проектування?

Метод  «Коло ідей»      

  1. Що таке писанка?
  2. Давайте з'ясуємо, яке значення мала писанка для наших предків?
  3. Символом якого свята є писанка?
  4. Які символи використовують для виготовлення писанки?  Що ними намагались виразити?
  5. Які технології використовують для виготовлення  писанок?

ІІІ. Мотивація  навчальної діяльності учнів
     Писанка – яйце,  декороване традиційними символами, які намальовані за допомогою воску й барвників та сучасних технологій оздоблення.  Писанка – це оберіг,  який несе в собі прості образи: благополуччя, достаток, сімейне щастя, здоров'я. Вона може стати чудовим подарунком Вашим друзям, близьким. Яйце в традиційному образі світу – це символ народження і безкінечності життя,  родючості, сонця. Воно – джерело життя і образ створення світу і Вселенної. 
     Наші предки вірили, що писанка має магічну силу — вона приносить добро, щастя, достаток, захищає людину від усього злого. За народними повір'ями, писанки були джерелом родючості землі, всіляких щедрот, багатства, запобігали різним напастям, захищали від стихійного лиха. Ними прикрашали хату, їх дарували. 
     Прикрашати яйця до Великодня – це традиція, яка дає широкі можливості для творчості. Великодні сувеніри різноманітні – від звичайних пофарбованих яєць, до чудес техніки та ювелірного мистецтва. Кожен може виготовити Великодні яйця, прикрасивши їх бісером, зерном, стрічками, папером …
     Діти, вам відомо, що для того, щоб отримати потрібний результат, насамперед, необхідно чітко спланувати свої дії. Адже саме планування надає змогу вибирати правильні методи й технологічну послідовність під час виготовлення нових виробів. 
     Отже, якщо ви навчитесь правильно планувати свою роботу над виконанням проекту, це дасть можливість цілком реалізувати свій творчий задум.
ІV.   Повiдомлення  теми,  мети i завдання уроку
Учні записують у робочий зошит тему уроку
Завдання:

  1. Скласти план роботи з виконання проекту.
  2. Скласти план проектної діяльності.
  3. Здійснити пошук виробів – аналогів.
  4. Створити ескізний малюнок на основі символів.
  5. Організувати робоче місце.
  6. Дотримуватись правил безпечної роботи і санітарно – гігієнічних вимог.

V. Вивчення нового матеріалу
     Учитель. Перш ніж перейти до планування роботи над проектом, пригадаймо що таке проект і з яких етапів (стадій) він складається.
     Термін «проект» у перекладі з латини означає «кинутий уперед задум».
     Проект – це будь-який задум, що має мету, ресурси і конкретні терміни виконання.
     Проект складається з таких етапів:
I. Організаційно-підготовчий етап
1.1 Обґрунтування вибору об'єкту
1.2 Вимоги до конструкції виробу
1.3 Вироби-аналоги
1.4 Вибір оптимального варіанту
II. Конструкторський етап
2.1 Опис зовнішнього вигляду за результатами, отриманими під час проектування, складання макету конструкції
2.2 Клаузура, ескіз
2.3 Підбір матеріалів і інструментів для виготовлення виробу
III. Технологічний етап
3.1. Технологічний етап процесу виготовлення  іграшки
3.2. Економічне дослідження
3.3. Екологічне обґрунтування виробу
3.4. Маркетингове  дослідження
IV. Заключний етап
Демонстрування схеми «Етапи навчального проектування»
     - Учні, як ви гадаєте, що таке виріб-аналог?
     Щоб правильно зрозуміти, що таке модель-аналог нам необхідно спочатку дізнатись, що таке базова модель.
     Базова модель – форма виробу, яку використовують для розробки цілого ряду подібних виробів. Базовою моделлю у нашому випадку є яйце.
     Модель-аналог – це модель, що створена на основі базової моделі, але відрізняється формою деталей чи оздобленням.
Кожна з відомих нам писанок вже є моделлю-аналогом, тому що всі вони виготовлені з базової моделі – яйця, але кожна вирізняється своїм виглядом, а деколи ще і призначенням. 
     Перед початком створення писанки необхідно пригадати техніки писанкарства.
     На сьогоднішній урок, учні повинні були підготувати розповіді, в яких би було відображено техніку того чи іншого виду писанкарства. Отож вам слово. Хто бажає першим виступити?
     -Будь ласка! 
     Учні доповідають підготовлені відповіді про техніки виготовлення писанок
     Учениця 1. За одною з легенд, найперше яйце мало всередині не жовток із білком, а зародок цілого світу. Здавна вони були символом весняного відродження природи, зародження життя. З тієї хвилини, коли на яйце наносили орнамент, воно переставало бути простим яйцем, а ставало предметом магічного обряду, своєрідним оберегом. Наші предки вірили у чарівну силу писанки і крашанки. Їх клали на вікні, щоб не було пожежі в хаті; у воду при першому купанні дитини, щоб дитя здоровим росло; закопували у землю перед посівом і коли знаходили під час обжинків, то було доброю прикметою. 
     Цю легенду можна віднести до техніки «мальованка», так як наші предки на своїх писанках відображали різні символи-знаки.
     - А хто може розповісти про інший вид писанкарства, і з чим він пов’язаний?
     Учениця 2. Інша легенда розповідає, що коли Ісуса розіп’яли на хресті, з його ран точилася кров. З кожної її краплі виникла червона крашанка. А сльози Матері Божої, яка стояла під хрестом, молилася і гірко плакала, капали на ті червоні крашанки, і кожна з них перетворювалася на чудову писанку. Забравши всі писанки та крашанки у хустину, Богородиця пішла до Пілата просити дозволу поховати свого сина. Дорогою вона дарувала писанки дітям і наказувала їм жити в злагоді та мирі.
     Прийшовши до Пілата, Матір Божа зомліла, а писанки з хустинки розкотилися по всьому світу. З того часу наші матері, бабусі та сестри саме до цього дня фарбують крашанки і розписують писанки до Великодня – свята Воскресіння Ісуса Христа. Після того, як їх разом із великодньою паскою (куличем) освятять у церкві, їх дарують родичам, знайомим і друзям, навіть просто зустрічним, зі словами „Христос Воскрес!”. А ті їм відповідають: „Воістину Воскрес!” і щиро дякують.
     Ця легенда пов’язана з технікою «крапанка», де на забарвленому яйці в один колір викрапуються візерунки іншими кольорами.
     Учениця 3. А я чула іншу легенду. Коли Ісуса було схоплено, Матір Божа прийшла до Понтія Пілата з проханням віддати їй сина. За звичаєм, за це вона принесла в фартушку дари: 12 яєць, тобто те, що було в неї. Пілат вагався, він боявся іудеїв. Нарешті, він відповів: “Ні, я не віддам його тобі”. З розпачу у Марії опустилися руки і писанки покотилися по бруківці. Від цього на них з’явилися подряпини. Коли Матір Божа підібрала їх і побачила в цьому знак Господній, віднесла апостолам-учням Ісуса, промовивши: “От знак Господній, Він воскресне!”
     Учениця 4. А на Буковині побутує легенда про Щезника, прикутого в глибокій гірській печері. Кажуть, що прийшов він на землю з самого пекла, щоб повинищувати людський рід. Та поки йшов, втомився, заліз в глибоку печеру перепочити і там міцно заснув. А добрий Чугайстер знав, чого він загостив на землю, підійшов і сонного прикував до скелі. Щезник схопився, але ланцюги не пускають. Він люто пирснув вогнем, а Чугайстер йому каже:
     - Сиди тихо! Чого сюди приплівся? Думаєш, не знаємо, чого хочеш? Але по-твоєму не буде. Будеш тут сидіти, доки люди живуть у згоді, помагають одні одним, працюють, святкують, пишуть писанки…
     Сказав і пішов, а Щезник сидить і чекає, коли-то ті люди подуріють. І, знаєте, як лиш десь там на світі почнеться війна – ланцюги на Щезникові попускаються. Він тішиться, що скоро звільниться, але як лиш на Великдень задзвонять дзвони, як всі йдуть до церкви, з писанками, з пасками, ланцюги стають ще міцнішими. Отож, як люди писатимуть кожного року писанки, якщо допомагатимуть одні однім, Щезник буде сидіти там поки світу й сонця, бо лиш один Чугайстер знає, де він сидить, але Чугайстер ніколи не випустить його, бо любить людей…
     Учитель. Молодці, дівчатка! З вашою допомогою ми всі пригадали техніки в писанкарстві. А ще давайте пригадаємо символіку кольорів, що використовують при виготовленні писанок. Що означає жовтий колір?

  • Жовтий колір -  колір небесних світил: сонця, зірок, місяця; приносить  достаток, урожай, приплід.
  • Зелений – колір весни, пробудження  природи,  всього живого, що є на світі, символ здоров’я.
  • Червоний – колір любові, сили, влади, радості життя, символ чоловічої статі.
  • Чорний колір – символ землі, плодючості; чорний з білим  колір , що  виказує  пошану  душам померлих,  пам'яті предків.
  • Коричневий – символізує  землю-матір.
  • Блакитний – уособлює  воду, повітря, небо, здоров’я.

Метод «Прес»  
     А тепер спробуємо узагальнити те, що ми з вами говорили. Отже, трошки пограємось. Я задаватиму вам питання, а ви відповідатимете лише по одному слову… Отже, будьте уважні.
1. Які функції має виконувати ваш майбутній  виріб

  • бути…  (оригінальною…)
  • бути подарунком для ... (себе, мами, сестри, брата…)
  • писанка  має  бути…  ( не дуже велика, середнього розміру….. )
  • писанка  має бути… (міцна,  красива, практична у використанні….)

2. Які  вимоги до писанки ви ставите? Вона повинна бути…

  • привабливою
  • недорогою
  • мати  естетичний  та оригінальний вигляд.

     Підведемо підсумок  ваших відповідей:  основними завданнями при цьому виступатимуть наступні вимоги:
а) експлуатаційні:
- виготовлення функціональної  писанки;
- виготовлення зручної в експлуатації  писанки;
- створення варіанту  писанки, який би використовувався за призначенням.
б) технологічні:
- використання  відповідних та міцних  матеріалів при виготовленні виробу;
- застосування стандартних технологій та обладнання  при роботі  з матеріалами;
- використання доступної для розуміння та легкої методики виконання виробу;
г) естетичні:
- створення оригінального, особливого на вигляд виробу, здатного викликати захоплення;
- виготовлення красивої, привабливої  писанки;
- створення  писанки з гармонійним кольоровим  рішенням;  
- виготовлення акуратного виробу;
д) економічні:
- використання матеріалів, яким характерне оптимальне співвідношення ціни та якості;
- виготовлення виробу, який  коштуватиме не  більше, ніж справжній дизайнерський варіант;
- використання мінімум затрат праці та часу;
- виготовлення виробу з можливістю отримання подальшого економічного ефекту (можливістю продажу)  та ефективності (отримання прибутку).
     Визначивши основні вимоги до створення писанки, пригадавши техніки писанкарства, вивчивши що таке модель-аналог, ми можемо перейти до виконання практичної роботи.
     Однак, спочатку, щоб відновити свої сили треба діти трішки розім’ятись…
Фізкультхвилинка

Треба, діти, нам хвилинку приділити відпочинку:
Простягніть вперед ви ніжки, протягніться, наче кішка,
Помахайте головою, мов не згодні ви зі мною.
Вправо, вліво поверніться, до сусіда посміхніться.
Від роботи відпочили? Знов приймаємось за діло!

VІ. Практична робота  №1

Зберіть усі знання і сили,
Згадайте все, що ви учили.
Свою ви тему розкривайте,
Та все цікаво викладайте.

     Та перш ніж приступимо до виконання практичної роботи проведемо невеличке дослідження: (Додаток 1-3)

  • Якими технологіями я володію
  • Що? 
  • Писанка. 

Заповнення схем
Завдання до практичної роботи:

  1. Складання плану роботи з виконання проекту
  2. Вибір теми проекту, його обґрунтування
  3. Пошук аналогів та їх аналіз.

План роботи з виконання проекту

  1. Визначити мету творчого проекту.
  2. Обговорити тему з батьками на предмет необхідності такого виробу, його практичного застосування, виділення коштів на придбання матеріалів.
  3. Дібрати інформацію про  писанки в інформаційних джерелах.
  4. Проаналізувати моделі-аналоги  писанок.
  5. Виконати ескізний малюнок своєї моделі.
  6. Підготовити основу,  дібрати  матеріали та  інструменти.
  7. Розробити технологічні картки  послідовності виготовлення виробу, підібрати схему.
  8. Виготовити  виріб.
  9. Розрахувати собівартість виробу.
  10. Виконати міні-маркетингові  дослідження.
  11. Розробити рекламу.
  12. Оформити портфоліо.
  13. Захистити проект.

     Для того, щоб обрати для себе найоптимальніший варіант виготовлення писанки, нам необхідно проаналізувати моделі-аналоги.
     Аналіз моделей – аналогів:

  • назва та призначення виробу; 
  • габаритні розміри (куряче, качине, гусяче);
  • технологія  виготовлення;
  • оздоблення (підставка, підвісна стрічка, китичка…).

Таблиця об’єктів проектування

http://vyznycaschool.at.ua/statti/tablicja.jpg                
Висновок: 
     У результаті проведеного аналізу моделей-аналогів можна зробити такий  висновок. Усі вироби відповідають своєму призначенню. Крім того, вони  достатньо прості з точки зору технології виготовлення. Використані в моделях  види технологій виготовлення  надають виробам  привабливого вигляду.
     За оригінальністю, способом виконання…..  для   подальшого проектування вибрано модель №2. 
VІІ. Закріплення нового матеріалу
Бесіда
     А зараз, учні, закріпимо все те, що вивчали на сьогоднішньому уроці. Отже, 

  1. Що називають проектом?
  2. Які етапи проектування вам відомі?
  3. Що називають базовою моделлю?
  4. Що таке модель-аналог?
  5. Що є базовою моделлю для писанки?

VІІІ. Підсумок заняття
     Я думаю, що ви всі звернули увагу на епіграф сьогоднішнього уроку. Я впевнена, що слова О. Довженка всім вам зрозумілі. Дійсно, серед багатьох скарбів нашого народу писанка займає одне з почесних місць. І ми повинні цим пишатися, і не тільки. Нам необхідно берегти і збагачувати традиції писанкарства, створювати нові шедеври.
     Традиції писанкарства сьогодні продовжують молоді майстри-учні які вивчають історію писанки, що налічує багато століть, техніку її виготовлення, вчаться використовувати набуті знання та вміння у власній творчості, оздоблюючи предмети побуту, інтер'єр приміщень. Писанки — це витвір вашої руки і вашої душі. Винагородою за вашу творчу працю, за вашу терпеливість та наполегливість буде прекрасна, барвиста, чарівна українська писанка.
     Дуже мені хотілося б щоб сьогоднішній урок приніс вам багато користі і, звичайно, нових знань. А наскільки ви зрозуміли тему сьогоднішнього заняття, спробуємо зараз визначити, отже…
Рефлексія     (Метод «Запитальний ряд»)

  1. Які завдання були визначені сьогодні на уроці?
  2. Чи справились ви з цим завданням?
  3. Чи актуально виготовлення  писанок  сьогодні?
  4. Які труднощі виникли у вас під час виконання практичної роботи?
  5. Які орієнтовні матерiальнi затрати?

- Учениці  висловлюють свою думку, після чого учитель робить висновок - узагальнення.
- Учитель відзначає найкращі роботи;  вказує на помилки які учні допустили під час роботи, та шляхи їх виправлення.
- Виставлення оцінок    (обґрунтування). 
 ІХ. Оголошення  домашнього завдання
- удосконалити аналіз моделей - аналогів спроектованого виробу;
- дібрати інструменти та матеріали;
- підготовитись до конструкторського та технологічного етапів;
- уточнити технологічну послідовність виготовлення задуманого виробу.
Дослідження 1
Технології якими я володію        
(учні заповнюють сектори)
Дослідження 2
Метод "Мозковий штурм"                                             
(учні заповнюють сектори)

  1. Що? – вписується назва виробу.
  2. Для кого? – члени сім’ї, друзі…
  3. Із чого? -  основні, допоміжні, оздоблювальні матеріали.
  4. Які?  - види, форми, оздоблення.
  5. Де? – місце використання.
  6. Чим? – яке обладнання і які інструменти будуть використовуватись.
  7. Як? – техніки виготовлення, організація безпечної праці.
  8. Скільки? – трудові та фінансові затрати.

Дослідження 3
Схема: Писанка.
(учні заповнюють сектори)

 

docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку