Тема: Визначення завдань для виконання проекту. Пошук виробів-аналогів
Мета:
Тема: Визначення завдань для виконання проекту. Пошук виробів-аналогів
Мета:
Наочність та обладнання:
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь i навичок
Хід заняття
І. Організаційна частина
Створення психологічної атмосфери уроку
Сьогодні учні, як ви вже мабуть переконались, у нас незвичайний урок, бо на ньому присутньо багато гостей. І щоб їм було у нас цікаво і приємно, я думаю, ви постараєтесь і братимете активну участь на уроці, правда?
А розпочати наш урок я пропоную з декламування поезії. Можливо, вона допоможе вам зрозуміти, в якому напрямку ми працюватимемо протягом уроку і що вивчатимемо.
Вірш «Писанка»
Для проведення даного уроку учням на попередньому заняттi повiдомляю тему майбутнього уроку та умови i правила, якi будуть дiяти на цьому уроцi.
- Згадайте будь-ласка, що ми вивчали на попередньому уроці?
- А яке завдання ви отримали на попередньому уроці?
ІІ. Актуалiзацiя навчальної діяльності учнів
Фронтальне опитування
А зараз попрошу відповісти вас на такі запитання:
Метод «Коло ідей»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Писанка – яйце, декороване традиційними символами, які намальовані за допомогою воску й барвників та сучасних технологій оздоблення. Писанка – це оберіг, який несе в собі прості образи: благополуччя, достаток, сімейне щастя, здоров'я. Вона може стати чудовим подарунком Вашим друзям, близьким. Яйце в традиційному образі світу – це символ народження і безкінечності життя, родючості, сонця. Воно – джерело життя і образ створення світу і Вселенної.
Наші предки вірили, що писанка має магічну силу — вона приносить добро, щастя, достаток, захищає людину від усього злого. За народними повір'ями, писанки були джерелом родючості землі, всіляких щедрот, багатства, запобігали різним напастям, захищали від стихійного лиха. Ними прикрашали хату, їх дарували.
Прикрашати яйця до Великодня – це традиція, яка дає широкі можливості для творчості. Великодні сувеніри різноманітні – від звичайних пофарбованих яєць, до чудес техніки та ювелірного мистецтва. Кожен може виготовити Великодні яйця, прикрасивши їх бісером, зерном, стрічками, папером …
Діти, вам відомо, що для того, щоб отримати потрібний результат, насамперед, необхідно чітко спланувати свої дії. Адже саме планування надає змогу вибирати правильні методи й технологічну послідовність під час виготовлення нових виробів.
Отже, якщо ви навчитесь правильно планувати свою роботу над виконанням проекту, це дасть можливість цілком реалізувати свій творчий задум.
ІV. Повiдомлення теми, мети i завдання уроку
Учні записують у робочий зошит тему уроку
Завдання:
V. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Перш ніж перейти до планування роботи над проектом, пригадаймо що таке проект і з яких етапів (стадій) він складається.
Термін «проект» у перекладі з латини означає «кинутий уперед задум».
Проект – це будь-який задум, що має мету, ресурси і конкретні терміни виконання.
Проект складається з таких етапів:
I. Організаційно-підготовчий етап
1.1 Обґрунтування вибору об'єкту
1.2 Вимоги до конструкції виробу
1.3 Вироби-аналоги
1.4 Вибір оптимального варіанту
II. Конструкторський етап
2.1 Опис зовнішнього вигляду за результатами, отриманими під час проектування, складання макету конструкції
2.2 Клаузура, ескіз
2.3 Підбір матеріалів і інструментів для виготовлення виробу
III. Технологічний етап
3.1. Технологічний етап процесу виготовлення іграшки
3.2. Економічне дослідження
3.3. Екологічне обґрунтування виробу
3.4. Маркетингове дослідження
IV. Заключний етап
Демонстрування схеми «Етапи навчального проектування»
- Учні, як ви гадаєте, що таке виріб-аналог?
Щоб правильно зрозуміти, що таке модель-аналог нам необхідно спочатку дізнатись, що таке базова модель.
Базова модель – форма виробу, яку використовують для розробки цілого ряду подібних виробів. Базовою моделлю у нашому випадку є яйце.
Модель-аналог – це модель, що створена на основі базової моделі, але відрізняється формою деталей чи оздобленням.
Кожна з відомих нам писанок вже є моделлю-аналогом, тому що всі вони виготовлені з базової моделі – яйця, але кожна вирізняється своїм виглядом, а деколи ще і призначенням.
Перед початком створення писанки необхідно пригадати техніки писанкарства.
На сьогоднішній урок, учні повинні були підготувати розповіді, в яких би було відображено техніку того чи іншого виду писанкарства. Отож вам слово. Хто бажає першим виступити?
-Будь ласка!
Учні доповідають підготовлені відповіді про техніки виготовлення писанок
Учениця 1. За одною з легенд, найперше яйце мало всередині не жовток із білком, а зародок цілого світу. Здавна вони були символом весняного відродження природи, зародження життя. З тієї хвилини, коли на яйце наносили орнамент, воно переставало бути простим яйцем, а ставало предметом магічного обряду, своєрідним оберегом. Наші предки вірили у чарівну силу писанки і крашанки. Їх клали на вікні, щоб не було пожежі в хаті; у воду при першому купанні дитини, щоб дитя здоровим росло; закопували у землю перед посівом і коли знаходили під час обжинків, то було доброю прикметою.
Цю легенду можна віднести до техніки «мальованка», так як наші предки на своїх писанках відображали різні символи-знаки.
- А хто може розповісти про інший вид писанкарства, і з чим він пов’язаний?
Учениця 2. Інша легенда розповідає, що коли Ісуса розіп’яли на хресті, з його ран точилася кров. З кожної її краплі виникла червона крашанка. А сльози Матері Божої, яка стояла під хрестом, молилася і гірко плакала, капали на ті червоні крашанки, і кожна з них перетворювалася на чудову писанку. Забравши всі писанки та крашанки у хустину, Богородиця пішла до Пілата просити дозволу поховати свого сина. Дорогою вона дарувала писанки дітям і наказувала їм жити в злагоді та мирі.
Прийшовши до Пілата, Матір Божа зомліла, а писанки з хустинки розкотилися по всьому світу. З того часу наші матері, бабусі та сестри саме до цього дня фарбують крашанки і розписують писанки до Великодня – свята Воскресіння Ісуса Христа. Після того, як їх разом із великодньою паскою (куличем) освятять у церкві, їх дарують родичам, знайомим і друзям, навіть просто зустрічним, зі словами „Христос Воскрес!”. А ті їм відповідають: „Воістину Воскрес!” і щиро дякують.
Ця легенда пов’язана з технікою «крапанка», де на забарвленому яйці в один колір викрапуються візерунки іншими кольорами.
Учениця 3. А я чула іншу легенду. Коли Ісуса було схоплено, Матір Божа прийшла до Понтія Пілата з проханням віддати їй сина. За звичаєм, за це вона принесла в фартушку дари: 12 яєць, тобто те, що було в неї. Пілат вагався, він боявся іудеїв. Нарешті, він відповів: “Ні, я не віддам його тобі”. З розпачу у Марії опустилися руки і писанки покотилися по бруківці. Від цього на них з’явилися подряпини. Коли Матір Божа підібрала їх і побачила в цьому знак Господній, віднесла апостолам-учням Ісуса, промовивши: “От знак Господній, Він воскресне!”
Учениця 4. А на Буковині побутує легенда про Щезника, прикутого в глибокій гірській печері. Кажуть, що прийшов він на землю з самого пекла, щоб повинищувати людський рід. Та поки йшов, втомився, заліз в глибоку печеру перепочити і там міцно заснув. А добрий Чугайстер знав, чого він загостив на землю, підійшов і сонного прикував до скелі. Щезник схопився, але ланцюги не пускають. Він люто пирснув вогнем, а Чугайстер йому каже:
- Сиди тихо! Чого сюди приплівся? Думаєш, не знаємо, чого хочеш? Але по-твоєму не буде. Будеш тут сидіти, доки люди живуть у згоді, помагають одні одним, працюють, святкують, пишуть писанки…
Сказав і пішов, а Щезник сидить і чекає, коли-то ті люди подуріють. І, знаєте, як лиш десь там на світі почнеться війна – ланцюги на Щезникові попускаються. Він тішиться, що скоро звільниться, але як лиш на Великдень задзвонять дзвони, як всі йдуть до церкви, з писанками, з пасками, ланцюги стають ще міцнішими. Отож, як люди писатимуть кожного року писанки, якщо допомагатимуть одні однім, Щезник буде сидіти там поки світу й сонця, бо лиш один Чугайстер знає, де він сидить, але Чугайстер ніколи не випустить його, бо любить людей…
Учитель. Молодці, дівчатка! З вашою допомогою ми всі пригадали техніки в писанкарстві. А ще давайте пригадаємо символіку кольорів, що використовують при виготовленні писанок. Що означає жовтий колір?
Метод «Прес»
А тепер спробуємо узагальнити те, що ми з вами говорили. Отже, трошки пограємось. Я задаватиму вам питання, а ви відповідатимете лише по одному слову… Отже, будьте уважні.
1. Які функції має виконувати ваш майбутній виріб
2. Які вимоги до писанки ви ставите? Вона повинна бути…
Підведемо підсумок ваших відповідей: основними завданнями при цьому виступатимуть наступні вимоги:
а) експлуатаційні:
- виготовлення функціональної писанки;
- виготовлення зручної в експлуатації писанки;
- створення варіанту писанки, який би використовувався за призначенням.
б) технологічні:
- використання відповідних та міцних матеріалів при виготовленні виробу;
- застосування стандартних технологій та обладнання при роботі з матеріалами;
- використання доступної для розуміння та легкої методики виконання виробу;
г) естетичні:
- створення оригінального, особливого на вигляд виробу, здатного викликати захоплення;
- виготовлення красивої, привабливої писанки;
- створення писанки з гармонійним кольоровим рішенням;
- виготовлення акуратного виробу;
д) економічні:
- використання матеріалів, яким характерне оптимальне співвідношення ціни та якості;
- виготовлення виробу, який коштуватиме не більше, ніж справжній дизайнерський варіант;
- використання мінімум затрат праці та часу;
- виготовлення виробу з можливістю отримання подальшого економічного ефекту (можливістю продажу) та ефективності (отримання прибутку).
Визначивши основні вимоги до створення писанки, пригадавши техніки писанкарства, вивчивши що таке модель-аналог, ми можемо перейти до виконання практичної роботи.
Однак, спочатку, щоб відновити свої сили треба діти трішки розім’ятись…
Фізкультхвилинка
Треба, діти, нам хвилинку приділити відпочинку:
Простягніть вперед ви ніжки, протягніться, наче кішка,
Помахайте головою, мов не згодні ви зі мною.
Вправо, вліво поверніться, до сусіда посміхніться.
Від роботи відпочили? Знов приймаємось за діло!
VІ. Практична робота №1
Зберіть усі знання і сили,
Згадайте все, що ви учили.
Свою ви тему розкривайте,
Та все цікаво викладайте.
Та перш ніж приступимо до виконання практичної роботи проведемо невеличке дослідження: (Додаток 1-3)
Заповнення схем
Завдання до практичної роботи:
План роботи з виконання проекту
Для того, щоб обрати для себе найоптимальніший варіант виготовлення писанки, нам необхідно проаналізувати моделі-аналоги.
Аналіз моделей – аналогів:
Таблиця об’єктів проектування
Висновок:
У результаті проведеного аналізу моделей-аналогів можна зробити такий висновок. Усі вироби відповідають своєму призначенню. Крім того, вони достатньо прості з точки зору технології виготовлення. Використані в моделях види технологій виготовлення надають виробам привабливого вигляду.
За оригінальністю, способом виконання….. для подальшого проектування вибрано модель №2.
VІІ. Закріплення нового матеріалу
Бесіда
А зараз, учні, закріпимо все те, що вивчали на сьогоднішньому уроці. Отже,
VІІІ. Підсумок заняття
Я думаю, що ви всі звернули увагу на епіграф сьогоднішнього уроку. Я впевнена, що слова О. Довженка всім вам зрозумілі. Дійсно, серед багатьох скарбів нашого народу писанка займає одне з почесних місць. І ми повинні цим пишатися, і не тільки. Нам необхідно берегти і збагачувати традиції писанкарства, створювати нові шедеври.
Традиції писанкарства сьогодні продовжують молоді майстри-учні які вивчають історію писанки, що налічує багато століть, техніку її виготовлення, вчаться використовувати набуті знання та вміння у власній творчості, оздоблюючи предмети побуту, інтер'єр приміщень. Писанки — це витвір вашої руки і вашої душі. Винагородою за вашу творчу працю, за вашу терпеливість та наполегливість буде прекрасна, барвиста, чарівна українська писанка.
Дуже мені хотілося б щоб сьогоднішній урок приніс вам багато користі і, звичайно, нових знань. А наскільки ви зрозуміли тему сьогоднішнього заняття, спробуємо зараз визначити, отже…
Рефлексія (Метод «Запитальний ряд»)
- Учениці висловлюють свою думку, після чого учитель робить висновок - узагальнення.
- Учитель відзначає найкращі роботи; вказує на помилки які учні допустили під час роботи, та шляхи їх виправлення.
- Виставлення оцінок (обґрунтування).
ІХ. Оголошення домашнього завдання
- удосконалити аналіз моделей - аналогів спроектованого виробу;
- дібрати інструменти та матеріали;
- підготовитись до конструкторського та технологічного етапів;
- уточнити технологічну послідовність виготовлення задуманого виробу.
Дослідження 1
Технології якими я володію
(учні заповнюють сектори)
Дослідження 2
Метод "Мозковий штурм"
(учні заповнюють сектори)
Дослідження 3
Схема: Писанка.
(учні заповнюють сектори)