Конспект уроку "Водойми України"

Про матеріал
Ознайомлення учнів із поняттям про водойми, формування знань про річку, витік, русло, гирло, притоки річки, формувати вміння працювати із фізичною картою.
Перегляд файлу

Конспект уроку з природознавства для 4 класу

Тема уроку: Водойми України

Мета: 

  •                  Освітня:  ознайомлювати учнів із поняттям про водойми, формувати знання про річку та витік, русло, гирло, притоки річки, формувати вміння працювати із фізичною картою.
  •                  Розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення, допитливість та працелюбність.
  •                  Виховна: Виховувати  любов до  природи,  бережне  ставлення  до  її            багатств.

Обладнання: підручник 4 клас, картки з тестовими завданнями із теми: «Форми земної поверхні», презентація, пісня  «Капітошка», краплинки, контурна карта, фізична карта.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

l. Організація класу   

  •                   Привітання

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову

Природи сторінку відкриємо нову

  •                   Перевірка готовності учнів до уроку.

Девіз уроку: вивчай, пробуй, дій активно, думай оперативно,

          сперечайся  доказово для всіх це правило обов’язкове! (2 слайд)

           Вчитель: Тож часу не гаймо, роботу починаймо!

ll. Перевірка засвоєних знань, умінь і навичок.

 — Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати природу України, але спочатку я вас познайомлю із нашою гостею.

  (Заходить  дівчинка в костюмі гори).

— Ви здогадались хто це? Якщо ні, то відгадайте загадку.

    (Дівчинка працює із класом)

- У мене є підніжжя та схил, а моя вершина так високо піднімається в небо, що доводиться одягати білу шапку, бо холодно! Хто я? (Гора)(3 слайд)

- Діти, я вам принесла завдання. Перевірю, що ви знаєте про моїх родичів: горби , яри, балки, рівнини. Пропоную виконати тестові завдання з теми  «Форми земної поверхні»

( В конверті знаходяться тестові завдання. Дівчинка роздає їх учням. Діти самостійно виконують роботу).(4 слайд)

І варіант

1.Території суші з рівною поверхнею – це … .

а) горби; б) гори; в) рівнини.

2.Рівнини поділяються на … .

а) низовини; б) височини; в) яри.

3.На півночі України розташована… низовина.

а) Поліська; б) Причорноморська; в) Придніпровська.

4.Найнижча частина горба називається… .

а) вершиною; б) схилом; в) підніжжям.

5.Гори – це… .

а)ділянки земної поверхні для відпочинку людей;

б)схили, на яких ростуть дерева;

в)ділянки земної поверхні, високо підняті над рівнинами.

6.Які гори є в Україні?

а)Альпи; б)Карпати; в)Кримські гори; г)Уральські гори.

ІІ варіант

1.Основними формами земної поверхні є… .

а) рівнини; б) гори; в) низовини.

2.Південь України займає… низовина.

а) Поліська; б) Придніпровська; в) Причорноморська..

3.Яри – це… .

а) довгі заглиблення, в яких не росте трава;

б) довгі заглиблення, на схилах яких ростуть кущі;

в) великі заглиблення з крутими схилами.

4.Гора складається з… .

а) вершини; б) горба; в) схилу; г) підніжжя.

5.Ряд гір, який простягається на багато кілометрів, - це… .

а) крутий схил; б) гірський ряд; в) гірський хребет.

6.Найвища вершина Карпатських гір називається… .

а) Петрос; б) Синяк; в) Говерла.

    Молодці, ви добре впорались із завданням.

        III. Постановка цілей і завдань уроку, загальна мотивація діяльності учнів.  

1. Зацікавлення

До нас із вами завітав і ще один гость, який супроводжуватиме нас під час усього уроку — це  Капітошка, як ви думаєте, а чому саме він?.

                                 http://dnz3dzvinochok.at.ua/org-rozv/grup/kap.png

(Тому, що Капітошка утворений з крапельок води.). Отже, діти, у кожного з вас на парті лежать його крапельки, а в кінці уроку на цих крапельках ви відобразите свій настрій і подаруєте його Капітошці.(5 слайд)

 (Звучить пісня «Капітошка»)

2. Створення інтригуючої ситуації:

         Ось і тема в нас нова,

         Зашифрована вона.

         Пропоную в гру пограти

         І її розшифрувати.

3. Гра “Дишифрувальник”.(6 слайд)

  •        Прочитайте тему уроку, поставивши букви в порядку зростання чисел, які їх позначають.

О     м     у     а      н      о      ї     в     и      к     н     д      й      р

2     6      8    11    14     4    12    1     7     9    13     3     5     10

   Вчитель після відповідей учнів відкриває назву записану на дошці “Водойми України”(7 слайд)

    Так, звичайно, це завдання ви також виконали.

Погляньте, будь ласка, на екран, для того щоб дізнатись, що нового ми вивчемо під час сьогоднішнього уроку.  Перед вами план за яким ми будемо працювати:

1. Що таке вода

2. Значення води

3. Річка, її особливості та види

4. Характеристика найбільших річок України.(8 слайд)

Знаходити відповіді на ці питання ми будемо з вами разом.

IV. Засвоєння нових знань, умінь і навичок.

 1. Розгадування загадок

      Буває  хмаркою  вона,

      Пушинкою  буває,

      Бува, як  скло,

      Крихка  й  тверда –

      Звичайна, підкажіть, …  ( Вода )

Що  таке:  пливе  і  ллється,

      Часом  на  камінь  дереться,

      Як  немає – то  всихає,

      Звір  і  птах  помирає.          ( Вода )

 Хмаркою  у  небі  мчить,

      Ллється,  плине  і  біжить.

      На  ставку  в  зимову  пору

      Може  стати  склом  прозорим.      ( Вода )

-Правильно, діти,ви  відгадали  загадки. 

       2. Бесіда

— Якщо ми подивимося на карту, глобус, то побачимо, що на них переважає блакитний колір. Чому? (Значну частину поверхні землі займає вода.)

— Де вона знаходиться на планеті? (У річках, озерах, морях, океанах і т. ін.)

— Подивіться на фізичну карту України: численні сині жилки вкривають її територію складним узором. Це великі й малі річки, озера, водосховища, лимани, канали тощо — сукупність вод, які необхідні людям для життя і господарської діяльності.

3.Розповідь про водойми

—А  як  ви  думаєте, яке  значення  має  вода  на  Землі? (9 слайд)

     Послухайте, будь ласка, розповідь Капітошки.

      Без  води  життя  на  Землі  неможливе: в’яне  квітка,  страждає  звір, замовкає  пташка.  Все  на Землі  потребує  води.  Кожна  її  крапля  є  дорогоцінним  скарбом  природи. Вода  напуває  Землю, яка  годує  людину. Люди  завжди  розуміли  значення  води  для  себе  і  впродовж  багатьох  віків  оспівували  її  як  основу  буття.  Обожнювали  все: море, озеро, річку, криницю, джерело. Вода – справжнє  диво  природи. Вона  покриває  2/3  поверхні  нашої  Землі. Вода  животворною  силою наповнює  незліченні  річки  й  озера, перетворює  пустелю  у квітучий  сад. Вона  вічно  мандрує. Найбільше  її  у  водоймах. А  джерела, річки, озера, болота, ставки, водосховища, моря  -  усе  це  водойми.

–Чи  сподобалась  вам  розповідь  Капітошки? Ви  зрозуміли,  яке  значення  має  вода  у  нашому  житті?

4. Розповідь про річку

— На сьогоднішньому уроці, ми детальніше розгулянемо одну із видів водойм, а для цього розгадайте загадку:

Через луки край села

Не дорога пролягла,

А синенька стрічка

Вона зветься … (Річка)

—Так, ми будемо говорити про річку.

http://subject.com.ua/textbook/nature/4klas/4klas.files/image161.jpg

                                 Мал. Будова річки(11 слайд)

Річка — це природний потік води, який тече по сформованому руслу в той бік, у який нахилено земну поверхню.(10 слайд)

Річка має витік, русло, гирло, притоки. Погляньте, будь ласка на малюнок. 

Витік — це місце, де починається річка. Витоком може бути джерело, озеро, болото, льодовик у горах.(12 слайд)

Русло — це заглиблення, яким тече річка. Гирло — це місце, де річка впадає в іншу водойму. Притока — це інша річка, яка впадає в головну річку.(13 слайд)

Кожна річка має лівий і правий береги. Щоб їх визначити, потрібно стати обличчям у напрямку течії. Праворуч буде правий берег, а ліворуч — лівий.

Залежно від форм земної поверхні місцевості, якою протікають річки, вони бувають рівнинними та гірськими.

Рівнинні річки мають повільну течію, звивисте русло, пологі береги. Вони беруть початок з боліт і джерел (мал. Рівнинна річка).(14 слайд)

Гірські річки неглибокі, мають швидку течію і кам’янисте русло. Вони беруть початок у горах (мал. Гірська річка).(15 слайд)

 

http://subject.com.ua/textbook/nature/4klas/4klas.files/image162.jpg

Мал. Рівнинна річка

http://subject.com.ua/textbook/nature/4klas/4klas.files/image163.jpg

Мал. Гірська річка

Більшість річок України - рівнинні. До них належать Дніпро, Дністер, Південний Буг.

 

Фізкультхвилинка

       Добре  те,  що  сонце  світить.

       Добре  те,  що  віє  вітер.

       Добре  те,  що  в  нашій  річці

       Чиста  -  не  брудна  вода.

       І  мене  матуся  рідна 

       Після  школи  зустріча.

(Учитель читає віршик, а підготовлений учень виконує вправи біля дошки).

-Діти,  ми  трішки  відпочили,  а  тепер  будемо працювати  далі.

5. Розповідь учителя або підготовлених учнів про річки (з опорою на ілюстрації)

— Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі (після Волги і Дунаю) річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2201 км. У межах України довжина Дніпра складає 981 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Меншими за величиною є Тетерів, Псел, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Усього у басейні Дніпра — 1424 притоки.(16 слайд)

                http://uateka.com/uploads/photo/2011/08/03/2fb903647086d77f86e270570b25d731f3ad538f.jpg

Дністер — друга за величиною річка України, яка протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає у Дністровський лиман Чорного моря. Загальна протяжність річки — 1352 км. Протяжність Україною — 692 км. На території України в Дністер впадають майже 500 річок.(17 слайд)

                    http://uvg.zhydachiv.lviv.ua/photo/Dnister1.jpg

Південний Буг — річка на південному заході України. Єдина велика річка України, що повністю протікає по її території. Довжина річки — 857 км. Південний Буг має 301 приток, кожен з яких завдовжки до 10 км.(18 слайд)

                   http://lovlia-na-dnistri.ru/img/bug1.jpg

До великих річок належить також Сіверський Донець.(19 слайд) Його довжина складає 1053 км, а в межах України — 672 км.

                      http://donetshina.ucoz.org/_pu/2/13376947.jpg

Дунай — друга за протяжністю (після Волги) річка в Європі. Довжина — 2960 км. Її називають «інтернаціональною» річкою, оскільки від витоку до гирла вона протікає по території або по межі 10 держав.(20 слайд)

                      http://www.danube-river.info/wp-content/uploads/2012/12/%D0%94%D1%83%D0%BD%D0%B0%D0%B9-290x250.jpg

— Ріки України — це багатство нашої Батьківщини. З давніх часів вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На річках побудовані гідроелектростанції. Воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинене рибне господарство.

-Діти,  я  бачу,  що  ви  трішки  стомилися,  давайте  сядемо  і  відпочинемо. А  щоб  ніхто  не  нудьгував,  послухайте  вірші.

       Вода  -  прекрасна  рідина,

       Життя  без  неї  неможливе.

       Без  запаху  й  смаку  вона,

       Корисна  і  завжди  важлива.

       Оазис  там,  де  є  вода,

       А  де  нема    пустеля  дика.

       Там,  де  волога,  пропада,

        У  тім  краю  біда  велика.

        З  водою  квітка  зацвіте, 

        У  небі  райдуга  весела.

        Вода  -  це  є  саме  життя,

        Що  живить  і  міста,  і  села.

        Джерельце  висохло,  струмок  ослаб,

        А  ми  із  крану    крап,  крап,  крап…

        Міліють  ріки  та  моря.

        Не  витрачай  води  дарма,

        Бо  пройде  небагато  літ 

        Загине  без  води  весь світ.

       - Ну  що,  відпочили?  Тоді  знову  в  путь!   

V. Систематизація, узагальнення знань, умінь і навичок.

1. Робота з підручником

-Діти прочитайте статтю з підручника «Водойми України». А саме «Бібліотечка природодослідника»

-     Що цікавого ви дізналися зі статті?

2. Практична робота.

Познач на контурній карті річки України: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський До­нець, Дунай.

3. Робота із фізичною картою

Дніпро, Дністер, Південний Буг… 

Визначте за фізичною картою, які ще річки є рівнинними.(21 слайд)

VI. Застосування засвоєних знань, умінь і навичок

1. Гра «Лабіринт»

— Знайдіть у лабіринті букв слова — назви водойм. Вони можуть читатися у різних напрямках. Викресліть їх лініями. Поміркуйте, що є «зайвим». Чому? (В Україні немає океанів.)(22 слайд) 

р

і

ч

б

о

о

к

н

с

т

к

и

л

о

є

а

о

а

в

к

а

т

а

а

3

е

к

м

н

а

л

щ

д

р

и

о

р

е

и

и

ж

а

л

а

д

о

о

в

е

р

е

в

о

с

х

й

 2. Загадки-жарти

• Що стоїть посеред річки? (Літера «ч»)

• Озеро й болото. Що між ними? (Літера «й»)

• Де вода стоїть ставком? (У склянці)

• У чому не можна провертіти дірку? (У воді)

• 3 якого крана не набереш води? (З підйомного)

• У яку бочку не можна налити води? (У повну)

• Хто може вийти сухим з води? (Качка і гуска)

• Чи можна носити воду в решеті? (Так, якщо під нього підставити посуд.)

• До країни знань ішов мандрівник і зустрів цікаві складники: поєднались префікс і числівник і зробились назвою річки. Яка це назва? (Прип’ять)

3. Бліц-турнір

  1.                   Найпоширеніша речовина на землі? (Вода)
  2.                   Без очей, а сльози ллє? (Вода)
  3.                   Море, водосховища, ставки, річки, джерела – це …? (Водойми)
  4.                   До якого роду належить слово «ВОДА»? (Жіночий рід)
  5.                   Місце, де починається річка, називається? (Витік)
  6.                   Місце, де впадає річка, називається? (Гирло)
  7.                   Заглибина, якою тече річка, називається? (Русло)
  8.                   Як називаються маленькі річки, які впадають в головну річку? (Притоки)
  9.                   Яку ще назву мала наша річка Дніпро? (Славутич, Борисфен-греки)

4. Гра «Так чи ні» .

Я буду читати запитання, а ви будете фішками давати відповіді, якщо згодні зі мною показуєте ТАК, а якщо не згодні НІ.

1.Вода – найбільш поширена речовина на Землі – так

2.Вода є всюди: в морях, грунті, повітрі – так

3.Місце, де починається річка це притоки-так

4.Життя на Землі є можливим без води – ні.

C:\Users\Администратор\Desktop\1864208.jpg5.Ріка Дніпро бере свій початок в Україні – ні

 Всі ви, діти, молодці!

VII. Домашнє завдання

Опрацювати  статтю  підручника  « Водойми  України», дати  відповіді на запитання (23 слайд)

VIII. Підсумок уроку

- Ось і добігає кінця наш урок. Вам сподобалося?

- Діти, а які завдання були найцікавішими?

- А що нового ви дізналися?

- Чи справдилися ваші очікування?

- А тепер відобразіть свій настрій на крапельці і подаруйте їх своїм товаришам і Капітошці.(24 слайд)

—Дякую, ви всі молодці, гарно попрацювали

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Яременко Надія
Додано
13 вересня
Переглядів
232
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку