Конспект уроку ЯДС у 1 класі на тему "Великдень. Про що розповідає писанка?"

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку з "Я досліджую світ" у 1 класі на тему "Великдень.Про що розповідає писанка?" задіює природничу, мовно-літературну , математичну , мистецьку, технологічну, фізкультурну освітні галузі, включає багато різноманітних форм робіт, допоможе дослідити традиції та звичаї українського народу.
Перегляд файлу

1

 

Учитель: Ніколенко Н.О.

Клас : 1

Тема : Великдень. Про що розповідає писанка?

Освітні галузі, які задіяні :

-         Природнича ;

-         Мовно-літературна ;

-         Математична ;

-         Мистецька;

-         Технологічна;

-         Фізкультурна.

Очікувані результати :

-         З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі;

-         Сприймає монологічне висловлення ;

-         Використовує інформацію, отриману з книг ; записує слова, ділить на склади;

-         Обˊєднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри;

-         Досліджує традиції та звичаї свого народу;

-         Визначає кількість десятків і одиниць у двоцифровому числі, порівнює числа в межах 20 ;

-         Додає, віднімає числа в межах 20 та круглі числа в межах 100;

-         Виготовляє виріб за технологією, демонструє іншим результати власної діяльності;

-         Проводить (самостійно) прості досліди, розповідає по власні емоції, які виникають під час спостереження;

-         Бере на себе роль у рухливих іграх;

-         Висловлює свій погляд, шануючи гідність інших, обґрунтовує власні вподобання побаченого і прослуханого.

Обладнання : ілюстративний та роздатковий матеріал, презентація , лего набори, повітряні кульки, скринька, деревˊяні писанки, кошик, вербова гілочка, дидактична гра «Збери крашанки», варені яйця, пензлики, яєчний білок, декоровані серветки, натуральні розчини-барвники , Великодне деревце, намальовані писаночки, картки для вправи «Одне речення».

Зміст заняття

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Ранкова зустріч

Мета: формувати в учнів почуття дружності та єдності

1.Привітання.

Грає музика «В коло всі…» Діти стають у коло співають

В коло всі, в коло всі,

Музика гука.

Той, хто друг, той, хто брат.

Ось тобі рука.

Діти разом.

З добрим ранком!
Світлим днем
Хай буде затишно у нім!

2. Гра «Повітряна кулька»

Всі діти отримують  надуті повітряні кульки зі своїм імˊям. За командою вчителя всі підкидають кульки вгору і через деякий час ловлять іншу кульку, читають ім’я, віддають власнику з побажаннями і привітаннями.

-         Доброго ранку, Андрійку. Мені приємно тебе бачити.

-         Доброго ранку, Настенько. Я рада з тобою спілкуватися.

-         Вітаю тебе, Сергійко, ти гарний друг та інші.

Гра повторюється кілька разів, щоб діти змогли привітати якомога більше однокласників.

 

ІІ.Щоденні новини.

1. Вчитель : Сьогодні помічник вчителя : Андрійко  Галенка

 Учень : Сьогодні : Середа , 17 квітня, весна, погода сонячна, опадів не було.

Тема дня : Сьогодні ми дізнаємось про символ Великоднього свята – писанку.

Бажаю всім гарного настрою.

2.Обмін інформацією .

Вчитель :Ми знаходимось на порозі найвеличнішого християнського свята – Великодня. До Великодня готуються заздалегідь. Неділя за тиждень перед Великоднем називається Вербною. Саме в цей день Ісус востаннє увійшов до Храму Божого. Дорогу йому встеляли пальмовими вітами. В Україні пальми не ростуть, тому люди, щоб відзначити цей день, ставлять у своїх оселях вербові гілочки.

3.Інсценізація

(Вибігає  Андрійко , тримаючи в руках гілочки верби, легенько б'є дітей).

Діти: Хто ти?

Андрій Хлопчик: Я весняний Вістунець, прийшов сповістити, що увесь хрещений люд готується до найкращого свята, – до Великодня.

Діти: А чого б'єш?

Андрій Галенка Хіба це я? Це свячена вербиця. Навесні, як тільки пригріє сонечко, вона першою прокидається. Її пухнасті котики будять усіх до роботи: "Вставай! Вставай! Настав Білий тиждень! – гукають вони. – Час веснувати! Час орати і сіяти!" Тож і ви не зволікайте, бо:

Не я б'ю – верба б'є,

За тиждень – Великдень,

Недалечко червоне яєчко (легенько б'є дітей).

 Будь велика, як верба,

А здорова, як вода,

А багата, як земля.

Не я б'ю, верба б'є,

За тиждень Великдень.

ІІІ.Обмін інформацією про родинні традиції під час Великодніх свят на основі інтерв’ю

-         Розкажіть  про родинні  традиції   під    час Великодніх     свят на основі інтерв’ю з батьками та старшими родичами.

( Діти по черзі розповідають, показують намальовані малюнки)

 

          

 

 

        

 

 

  

 

Вчитель повідомляє, що можна робити в який день тижня.

У Великий понеділок –потрібно закінчити всі роботи по дому: відремонтувати, пофарбувати, прибрати.

У Великий вівторок - потрібно закінчити всю роботу, яка пов'язана з одягом – прання, прасування тощо.

У Велику середу - з дому виносять останнє сміття. Також починають готувати яйця до фарбування, запасаючись усім необхідним.

У Чистий четвер - прийнято купатися до сходу сонця. У церквах запалюють свічки, які потрібно зберегти і принести додому, так як така свічка буде захищати будинок від пожежі протягом всього року. Також в цей день починають пекти паску.

У Страсну п'ятницю - не можна нічого робити по дому, а також співати, танцювати і навіть просто слухати музику. На згадку про муки Христа забороняється їсти до того моменту, як увечері в церкві під час богослужінь винесуть Плащаницю.

У Велику суботу- готують все для святкового столу, а також продовжують фарбувати яйця.

Закінчується Страсний тиждень Великим Воскресінням – Великоднем. В цей день закінчується Великий піст.

ІV.Групове заняття.

1. Діти  стоять у колі – гра «Чарівна скринька». Ведучий передає скриньку з предметом всередині по черзі кожному учневі. Її можна трясти, не відкриваючи, і задати одне питання.

-Це навчальний предмет?

-Це рослина?

-Це можна їсти? Та інші. Гра закінчується тоді, як предмет буде відгадано.

2.  Вчитель: Дійсно, це іграшкове яєчко.

Писане яєчко кольорове

Свято принести у дім готове.

Ми його розпишемо словами,

Що звучать у серденьку між нами.

Кожен наш узорець кольоровий –

Це послання нашої любові.

Хід уроку

І. Обговорення інформації

Символом Великодня, початком усього нового і воскресіння Христа стало яйце. Здавна в християнському світі сонце уявлялося людям казковим птахом.

 Вороги світла, сили зла могли вбити птаха, але він завжди встигав знести яйце, з якого народжувався новий день. Життя, яке зберігалося в яйці, потрібно було захистити від злих сил, тому тонку шкаралупу вкривали фарбами і різноманітними знаками-символами. Пасхальні яйця називали крашанками і писанками.

Існує багато легенд про писанки. Ось послухайте одну з них.

 

1. Коли Ісуса розіп’яли на хресті, то з ран його потекла кров. Вона крапала на землю і перетворювалась на червоні крашанки.  А сльози Матері Божої, яка в цей час стояла під хрестом, молилася і гірко плакала, капали на ті червоні крашанки, і кожна з них перетворювалась на чудову писанку.

2. Зібравши всі писанки та крашанки в хустинку, Богородиця пішла до царя Пілата, який засудив Ісуса до страти, щоб просити дозволу поховати свого сина.  Дорогою вона дарувала писанки дітям і наказувала їм жити в злагоді та мирі. Прийшовши до Пілата, Матір Божа зомліла, а писанки з хустини розкотились по всьому світі. З того часу жінки та дівчата розписують писанки, даруючи родичам, знайомим зі словами: «Христос Воскрес!».   А їм у відповідь кажуть «Воістину Воскрес!» - і щиро дякують.

 

Вчитель: Розписували писанки ввечері, у той час, коли сутеніє надворі. В оселі була тільки родина. Старожили кажуть, що для кожної писанки присвячувалась молитва, співалися веснянки тихо-тихо, щоб в оселі ніхто не прокинувся. Розписували їх дівчата і жінки.

 

Отже, давайте заспіваємо  пісню про писанку.

(Діти співають  пісню про писанку)

 

Вчитель: Ми бачимо, що про писанку співали пісні, писали вірші. А ще в усній народній творчості існує багато приказок та прислів’їв про писанку.

(Діти розказують приказки та прислів’я)

Великдень йде – яскраву писанку несе.

*********

На столі писанки милуються,

А навколо люди дивуються

**********

Писанку писати – щастя й радість зустрічати.

**********

Писачок яйце фарбує,

Писанка здоров'я всім дарує.

**********

Ввечері писанку фарбуєш –

Вранці ближньому її даруєш.

 

Ось погляньте, що я сьогодні принесла. (Великодній кошик) З цим кошиком на Великдень йдуть до церкви освячувати продукти для пасхального столу, але наш кошик порожній, тому я хочу попросити вас допомогти мені його почати  збирати, а для цього потрібно гарно працювати на уроці та виконувати усі завдання.

 

ІІ.Дослідження писанок у  групах

 Роздивіться , будь ласка,  писанки, зображені  на малюнках та прочитайте в групах тексти . А потім дайте відповіді на запитання .

 

Писанка – яйце, декороване традиційними символами, яке пишуться за допомогою воску й барвників. Писанка є символом Великодня.

Саме слово «писанка» походить від слова «писати», а це означає, що наші предки писали на яйці, і більшість писанкових символів є свідченням цього.

Інструментом для виготовлення писанок є писанок.

 

        Що ви дізнались про писанку?

        Як її виготовляють?

        Звідки походить назва? / Чому її так називають?

        Що таке крашанки?

        Які яйця називають крапанками?

        Як створюють драпанки?

        Які це писанки-мальованки?

        Підсумовую  розповіді дітей.

 

ІІІ.Мовна загадка

       Кожній групі розв’язати приклади з літерами та записати слова, які утворилися.  Утворені слова поділіть на склади.

 

 

П

+

И

+

С

А

Н

Л

Л

+

К

+

А

 

К

Р

+

А

+

П

А

Н

+

К

+

А

Я

Я

 

Д

Р

А

+

П

А

Н

+

К

+

И

И

+

А

 

К

Р

А

+

Ш

А

Н

Р

Р

+

К

А

 

М

А

А

-

А

+

Л

Ь

О

+

В

А

+

Н

+

К

А

              ІV.Дидактична гра «Таємні знаки писанки»

       -  Колись дуже давно люди, спостерігаючи за пробудженням природи, раділи цьому і бачили в яєчку символ нового життя, тому й прикрашали його і наділяли магічною силою.

- Роздивіться писанки (чи їхні фотографії/ малюнки) і розшифруйте, що хотіли передати наші предки через візерунки писанок.

 

 

Символіка кольорів

 

Червоний колір символізує добро, радість життя. Саме червоне яйце є головним символом Воскресіння. Символізує також пролиту за людей кров воскреслого Спасителя і радість життя.

Жовтий колір – сонце, тепло, врожай.

Зелений колір означає весняне пробудження природи, надію, життя. Блакитний колір – означає небо, повітря, чистота і здоров'я Коричневий колір – землю і її приховану життєдайну силу.

Чорний колір колір ночі, всього невідомого і таємного. Також символізує нескінченність життя людини, продовження буття після смерті.

Сонце. У давнину Великдень був одним з традиційних свят вшанування сонця. Отож сонце символізує знання, справедливість, переможця всілякого зла. Писанка, оздоблена сонячними знаками, мала чудодійну силу. Вона могла охороняти її власників від хвороб, нещастя і лихого ока.

Зоря теж є символом сонця.

 

 

 

 

 

Хрест – сонячний знак, стародавній символ сонця, вогню, душі. В орнаменті його називають «божим знаком». У давнину означав Землю із чотирма сторонами світу.

 

Завиток –символ зародження життя

життєвої

сили

і

 

 

 

-         Що         символізує червоний колір? А жовтий? 

-         Що  означає зелений і блакитний кольори на крашанках? А що символізує чорний колір ?


-  Розкажіть про символи на писанках.

V. Кожна група отримує у конверті частини писанку (з одного боку мальована, а з іншого вірш). Виконайте завдання:

-         поскладайте частинки писанки так, щоб вийшов вірш;

-         прочитайте вірш у групі;

-         які візерунки на писанці писала дівчинка? Підпишіть назви візерунків.

 

Гарна писанка у мене,

Мабуть кращої нема.

Мама тільки помагала,

Малювала ж  я сама.

Змалювала дрібно квіти ,

Вісім хрестиків малих.

Хвильку гарну , безкінечник

Й поясочок поміж них.

 

. Гра «Лото»

 

Діти об’єднуються у групи й отримують набір, у якому 5 розрізаних крашанок 5-ти кольорів (червоний, жовтий, зелений, блакитний, коричневий, чорний).

Завдання: поєднайте частини писанок одного кольору і прочитайте, що означає цей колір (написано на звороті крашанки).

 

VІІ. Розв’язання повсякденних проблем математичного змісту

 

- Утворіть двоцифрові числа в межах 20.

- Чим відрізняються вони між собою? Назвати кількість десятків та одиниць у кожному з утворених чисел; сусідів цих чисел.

 

 

 

VІІІ. Гра  «Збери крашанки»

(Крашанки попередньо розрізати на половинки. Завдання : знайти половинки, скласти цілу крашанку, обчисливши вирази та покласти   в кошик).

36501951_159119278289558_744045548650102784_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                         

 

 

 

ІХ.Виготовлення писанки

Створення писанки методом декупаж

Для виготовлення писанок методом декупаж необхідно обрати яйця з максимально білою шкарлупою та круто їх зварити.

Крок 1. Приготувати кольорові серветки з малюнками. Чим тонші, тим краще. Взяти ножички та клей або яєчний білок

Крок 2. Вирізаємо квіти та мотиви, які будемо кріпити на яйця.

Крок 3. Зняти з серветок білу частину, на якій немає малюнка.

Крок 4. Накладаємо перший шар клею або яєчного білка на яйце.

Крок 5. Прикладаємо візерунок та акуратно проводимо пальцем.

Крок 6. Накладаємо другий шар клею. При чому на усю шкарлупу, не тільки там, де малюнок.

Крок 7. Залишаємо сохнути.

Крок 8. Коли клей не буде липнути, накладаємо другий його шар і відкладаємо знову. Повторюємо кілька разів. Поверхня має виглядати так, ніби яйце покрите лаком.

Готові писанки складаємо до гарного кошика.

  Х. Дослідження, яким розчином найкраще пофарбувати крашанку

 

-  Ми приготували  варені яйця та банки із натуральними відварами та розчинами, які можна використати для фарбування крашанок. Занурили яйця в різні розчини та відвари, залишили на добу в рідині.

- Яку з рідин найкраще використовувати для виготовлення крашанок.?

 

  1. Гарячий відвар цибулі (окріп).
  2. Натуральний сік із моркви.
  3. Розведену у гарячій воді куркуму.
  4. Натуральний сік із червоного буряка.

 

Для фарбування яєць такі барвники краще використовувати, ніж штучні, бо вони не шкодять нашому здоров’ю.

 

ХІ. Великодні ігри з крашанками

 

1.Гра «Музична писанка»

 

Гравці стають у коло і під мелодію передають з рук в руки исанку. Мелодія раптово зупиняється, і той гравець, який не встиг передати писанку наступному, виходить з кола.

 

 

   2.   Гра «Дзиґа»

Учасники гри по команді розкручують крашанки. Чия крашанка довше крутиться, той виграє і забирає обидві крашанки.

 

ХІІ. Робота з лего.

За допомогою цеглинок створіть орнамент для писанки.

І група – «Сонце»;

ІІ група – «Завиток»;

ІІІ група – «Хрест» ;

ІV група – «Сонце»

ХІІ. Поетична хвилинка . (Діти розповідають напамˊять вірші)

Українська писанка —
Як дитяча пісенька,
Як бабусина казка,
Як матусина ласка.

 

Сяду собі скраєчку –
І розмалюю яєчко:
Хрестик, зоря, віконце —
Встане воно, мов сонце.

 

Яєчко — розмальоване, барвисте,
Ним тішиться і старець, і дитя,
Творіння людських рук святе і чисте,
Маленький символ нашого життя.

 

Творіння Божої краси у мить натхнення,
Весна… Великдень… Боже Воскресіння…
І писанка — як серця одкровення,
Як Боже й людське трепетне творення.

 

Вкраїнська писанка проміниться життям,
Великдень славить перед цілим світом,
Співзвучного весни серцебиття
В ній оживають трави, птахи, квіти.

ХІІІ.Крісло автора.

Андрійко  розповідає дітям, що в їхній родині збираються класти до Великоднього кошика. Показує заздалегідь приготований малюнок.

ХІV.Рефлексія.

- Яка різниця між писанками і крашанками? (Писанки пишуть, а крашанки фарбують.)

- А в чому фарбують крашанки?

- А чим пишуть писанки, що використовують?

- Які у вас  враження від заняття писанкарством?

 

_  Що вам сподобалося, що було надто складно зробити? Що ви зможете  використати вдома під час підготовки до святкування Великодня?

Створення Великоднього деревця

 

 

Вправа «Одне речення» (Учні читають початок  речення на картці, продовжують його і кріплять на деревце писаночку).

«Сьогодні я довідався про …»

« Тепер я можу…»

« Я навчився…»

«Я зміг…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 квітня
Переглядів
342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку