Урок ЯДС
з теми « Юридична відповідальність за правопорушення»
Мета: продовжити ознайомлення учнів із правовими поняттями, із можливими правопорушеннями серед дітей; довести невідворотність відповідальності за скоєні правопорушення; вчити оцінювати приклади позитивного й негативного ставлення до старших і молодших; виховувати бажання дотримувати правил співжиття в суспільстві.
Обладнання: відео «Крадіжка» з мультсеріалу «Корисні поради», картки для роботи в парі, картки для групової роботи
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. МОТИВАЦІЯ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
— Пригадайте, які права та обов’язки мають учні? З’єднайте стрілочками відповідні поняття.
Дотримуватися правил особистої гігієни на медичну допомогу
берегти шкільне майно дотримувати правил дорожнього руху
старанно вчитися ПРАВА дотримувати норм поведінки
вільно висловлювати свою думку ОБОВ’ЯЗКИ на захист і турботу
користуватися бібліотекою,
спортивною залою охороняти природу
-Життя змусило людей установити безліч різних правил, які керують стосунками між людьми. Ми зустрічаємось із ними на кожному кроці. Ти заходиш до школи, і перед тобою на стіні — правила поведінки учнів. Сідаєш у трамвай чи тролейбус — перед тобою правила користування міським транспортом, коротше — правила для пасажирів.Заходиш у кінотеатр і тут свої правила, яких повинні дотримувати глядачі. Дуже суворі правила дорожнього руху.
Але існують правила, обов’язкові для всіх громадян країни, ким би вони не були — дорослі чи діти, робітники чи селяни, вчителі чи учні, пішоходи чи пасажири. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, правила, за якими живе держава, обов’язки кожного громадянина та його права. Ці правила затверджує найвища влада у країні, а в нашій країні — Верховна Рада України. Називаються такі правила державними законами. Поважайте закони своєї держави!
— Де записані права й обов’язки у вигляді законів? (У Конституції України)
— Як громадяни повинні ставитися до законів своєї держави? (Поважати і виконувати їх.)
— Як ви гадаєте, чи всі у нашій державі дотримують законів? Чи є серед них діти?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ, ПЛАНУ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про правопорушення серед дітей та юридичну відповідальність за їх скоєння.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
Закон — це концентрація багатовікової мудрості і багатовікового добра. Закон захищає й оберігає перш за все тебе, твою сім’ю, твоє щастя, майбутнє твоїх дітей. Порушувати закон — це все одно, що рубати гілку, на якій ми сидимо.
Закон — обов’язкове для всіх правило. Ухвалюється і захищається державою.
Головний закон держави — Конституція.
Хоча більшість людей нашої країни поважають закони, однак часто трапляються і їх порушення. Порушення законів бувають різні. Деякі з них не мають серйозних наслідків. Серйозні правопорушення називають злочинами, а людей, які їх чинять,— злочинцями.
2.Визначення понять
Правопорушення — це антигромадський вчинок, який завдає шкоди суспільству та іншим людям.
Хуліганство — це навмисні дії особи, що грубо порушує порядок і виражає явну неповагу до суспільства.
Злочин — суспільно-небезпечна дія з порушенням установлених правил і норм поведінки, яка заподіює людям зло.
Учені дослідили, що за останні десятиріччя у світі зросла агресія не тільки між дорослими, а й серед школярів. І як наслідок — кількість жорстоких злочинів. По радіо, з екранів телевізора ми бачимо і чуємо, як підлітки смертельно побили свого однокласника, вчинили крадіжку, вживають наркотики.
Сьогодні в Україні в 11 виховних колоніях утримуються близько 3 тис. неповнолітніх дітей. Більшість з них засуджені за крадіжку, нанесення важких тілесних ушкоджень, убивство.
3. Робота з підручником
1)Опрацювання статті підручника «Телефонний тероризм» с.115-116
-Чим вчинок хлопця обернувся для нього?
-Чому не можна займатися такими розіграшами?
2) Стаття «За скоєне відповідають перед законом» с.118
Придумайте одне тонке і одне товсте запитання до оповідання, обговоріть його в парі
V.Фізхвилинка
Гімнастика для мозку
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1.Робота з серією «Крадіжка» з мультсеріалу «Корисні поради»
Робота в «Щоденниках вражень»
Обговорення побаченого
2.Робота в групах
— Чи відповідають діти за скоєні злочини?
— Одним із найпоширеніших і найнебезпечніших злочинів є крадіжки, хуліганство.
Форми хуліганських дій можуть бути найрізноманітнішими: нецензурна лайка, бійки, безпричинні погрози, пошкодження майна. Міра покарання: позбавлення волі до 1 року або виправні роботи до 2 років. А злісні хуліганства караються позбавленням волі від 1 до 5 років. За особливо тяжкі злочини дитина сама несе відповідальність з 14 років. А до цього віку відповідальність за протиправні дії дитини несуть батьки, а діти направляються у спеціальні установи.
— Оцініть ситуації. Скористайтеся словами для довідок та доповніть речення.
Повторення правил роботи в групі
Ситуація 1. У спекотні дні хлопці часто поливають один одного водою. Це... (жарт).
Ситуація 1.1. У спекотні дні хлопці часто поливають один одного водою. Але ось один із хлопців додав у воду яскравий барвник, і... сорочка у його товариша змінила колір у деяких місцях. Це... (хуліганство).
Ситуація 2. Діти бешкетували на перерві і кидали одне в одного повні портфелі. Але ось один з портфелів потрапив у голову дівчинці. У результаті — тяжка травма. «Ми не хотіли, ми просто жартували»,— виправдовувалися діти. Але чи можна назвати це жартом? Це... (правопорушення).
Ситуація 3. Василько кидав сніжками по машинах, які проїжджали повз нього. Одна із снігових кульок потрапила у лобове скло автомобіля. Водій від несподіванки різко загальмував. Водій машини, яка їхала позаду нього, не розраховував на це, і в результаті обидві машини зіткнулися. Один з водіїв отримав тяжкі травми на все життя. Як назвати вчинок Василька? Це... (злочин).
Слова для довідок: жарт, правопорушення, хуліганство, злочин.
— Від пустощів до злочину — один крок! Жарти, пустощі, необдумані вчинки можуть призвести до правопорушень.
VІI.ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ
Тест:
1.Де записані права та обов'язки у вигляді законів?
А) в правилах для учнів
Б) в правилах дорожнього руху
В) в Конституції України
2. Якщо ти скоїв правопорушення
А) можна сказати, що ти не знав законів і тебе не накажуть
Б) прийдеться відповідати, навіть якщо ти не знав законів
3. Якщо правопорушення скоїла дитина, така як ви
А) відповідальність і покарання понесуть ваші батьки
Б)тобі пробачать, тому що ти - ще дитина, і нікого не накажуть
4. Хтось пропонує зробити тобі щось погане або небезпечне. Ти -
А) погодишся, бо так будеш здаватися крутим та дорослим
Б) відмовишся, бо я вмієш коли треба сказати «ні!»
Перевірка результатів
VІII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— З якими новими поняттями ви познайомилися на уроці?
— Які висновки для себе ви зробили?
Сьогодні ми говорили про добро і зло. Достатньо запам’ятати десять заповідей Божих, серед яких «не вбий, не вкради, шануй батька свого і матір свою». Дотримуватися цих заповідей, щоб не стати на стежку злочину.
А ще в середині кожного з нас живе головний суддя, від якого нічого не приховати.
Про це йшлося у відео. Це ваша совість. Я вам бажаю «жити по совісті» і завжди дотримуватися законів.