Конспект уроку містить відомості про найпоширеніші помилки при виборі професії та критерії правильного професійного вибору.
Урок із психології. Як зробити успішний професійний вибір? Аналіз типових помилок при виборі професії
Мета: допомогти випускникам усвідомити чинники успішності вибору професії й проаналізувати типові помилки на шляху вибору; розвивати логічне мислення; виховувати готовність відповідати за своє майбутнє.
І. Мотивація навчальної діяльності.
Хто володіє інформацією - той керує світом. Хоча б власним.
ІІ. Сприймання навчального матеріалу
Щоб мати можливість зробити вибір, необхідно володіти інформацією. Крім публікацій в різних виданнях, існує ще інформація, що отримується нами від працюючих друзів, знайомих і родичів. Наскільки вона достовірна - важко сказати. Звичайно, якщо прийнято рішення піти по професійному шляху своїх батьків, це найбільш зважений вибір. Адже, збираючи як позитивну, так і негативну інформацію про роботу батьків протягом декількох років, можна зробити певні висновки і для себе. Що стосується випадкових розмов з друзями, то тут слід враховувати властивість людської пам'яті зберігати позитивні враження, забуваючи невдачі і промахи. До того ж часто професійні проблеми зовсім не здаються проблемами одним, але здатні зробити нестерпним життя інших.
У чому ж вихід? У професійній орієнтації, як не банально це звучить. А отримати необхідну орієнтацію доведеться власними силами: маркетинг ринку праці, плюс інформація з усіх можливих джерел про майбутню професію, а також відомості з перших вуст - від співробітників вузу на Дні відкритих дверей. Іншими словами, вибір професії - це ваш вибір!
10 помилок при виборі професії
1. ВІДНОШЕННЯ ДО ВИБОРУ ПРОФЕСІЇ ЯК ДО НЕЗМІННОГО
У будь-якій сфері діяльності відбувається зміна занять, посад у міру росту кваліфікації людини. При цьому найбільших успіхів досягає той, хто добре пройшов початкові щаблі.
Проаналізуйте ситуацію на ринку праці. Зверніть увагу на те, що з кожним роком з'являються всі нові професії. Будьте готові до того, що прийде регулярно підвищувати кваліфікацію, освоювати суміжні спеціальності. Не бійтеся того, що вибір професії зараз, в 11 класі, фатальним образом визначить всю Вашу долю. Зміна вибору, освоєння нової спеціальності зробить Вас коштовним фахівцем, затребуваним у міждисциплінарних областях діяльності. Перша професія, навіть якщо Ви потім передумаєте й знайдете щось більше привабливе, придасться в несподіваних ситуаціях. Наприклад, перше утворення мистецтвознавця допоможе юристові по своєму другому утворенню розібратися в складних питаннях спадкування антикварних цінностей.
2. ІСНУЮЧІ ДУМКИ ПРО ПРЕСТИЖНОСТІ ПРОФЕСІЇ
Відносно професії забобони проявляються в тім, що деякі важливі для суспільства професії, заняття вважаються невартими, непристойними (наприклад: сміттяр).
Економіст або психолог нітрохи не більше корисний для суспільства, чим хімік або слюсар. Престижність професії повинна враховуватися - але після обліку Ваших інтересів і здатностей. Інакше будете володіти (якщо будете) «модної», але не спеціальністю, що приносить задоволення. Або, чого доброго, виявитеся непридатні до виконання основних робочих функцій.
3. ВИБІР ПРОФЕСІЇ ПІД ВПЛИВОМ ТОВАРИШІВ
(ЗА КОМПАНІЮ, ЩОБ НЕ ВІДСТАТИ)
Професію ми вибираємо по своєму «смаку» й «розміру» так само, як одяг і взуття.
Почуття групи, орієнтація на однолітків - дуже позитивні особливості хлопців твого віку. Вони потрібні для освоєння норм поводження в суспільстві, формування образа «Я» і саме оцінки. Тому оглядайся на інших, ПОРІВНЮЮЧИ (себе; друзями), а не сліпо повторюючи. Намагайся побачити, чим відрізняєшся від товаришів - і в чому ви подібні. Це допоможе зрозуміти, що якщо Вася йде на пожежника (а він - ризикована людина), тобі ця професія може не сподобатися (ти адже дуже обережний і розважливий).
4. ПЕРЕНОС ВІДНОСИНИ ДО ЛЮДИНИ, ПРЕДСТАВНИКОВІ ТІЄЇ АБО ІНШОЇ ПРОФЕСІЇ, НА САМУ ПРОФЕСІЮ
При виборі професії треба враховувати насамперед особливості даного виду діяльності, а не вибирати професію тільки тому, що тобі подобається або не подобається людина, що займається даним видом діяльності.
Особливо небезпечне зачарування викладачем (якщо тебе захоплює щиросердність фізика - це не виходить, що тобі подобається фізика сама по собі, поза «комплектом»). Крім того, часто хлопці роблять помилку, намагаючись одержати професію кумира - спортсмена, політика, журналіста, артиста. Спортсмени - вони не всі такі.
5. ЗАХОПЛЕННЯ ТІЛЬКИ ЗОВНІШНЬОЮ АБО ЯКОЮ-НЕБУДЬ ПРИВАТНОЮ СТОРОНОЮ ПРОФЕСІЇ
За легкістю, з якої актор створює на сцені образ, коштує напружена, буденна праця.
А журналісти не завжди виступають у телепередачах - частіше вони перелопачують масу інформації, архівів, розмовляють із десятками людей - перш, ніж підготують 10-хвилинне повідомлення, що, до того ж, озвучить іншої (диктор на телебаченні).
6. ОТОТОЖНЕННЯ ШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ПРЕДМЕТА ІЗ ПРОФЕСІЄЮ АБО ПОГАНЕ РОЗРІЗНЕННЯ ЦИХ ПОНЯТЬ
Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, де потрібна здатність до мови багато - перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв'язку й ін. Тому при виборі професії треба враховувати, які реальні заняття й професії за цим предметом коштують.
Для цього найкраще не просто вивчити професіограми або словники професій. Варто проаналізувати газети з вакансіями на біржі праці (там звичайно вказується, яке утворення потрібно для конкретної вакансії). Наприклад, людина з лінгвістичним утворенням («російський мова й література», «іноземна мова» у школі) може працювати й викладачем, і перекладачем, і редактором, і секретарем-референтом. Тим більше май через, що професій існує більше, ніж шкільних предметів. Можна стати юристом, маркетологом, апаратником. Професії звичайно можуть бути асоційовані з декількома предметами (звичайно відповідають вступним іспитам у ВУЗ при надходженні на цю спеціальність). Скажемо, майбутньому економістові в школі може подобатися одночасно й математика, і географія.
7. ЗАСТАРІЛІ ПОДАННЯ ПРО ХАРАКТЕР ПРАЦІ В СФЕРІ МАТЕРІАЛЬНОГО ВИРОБНИЦТВА
В усі професії, і насамперед у робітники, впроваджується складна й цікава техніка, підвищується культура праці. (А комп'ютер впроваджується абсолютно всі сфери діяльності - аж до тваринництва).
8. НЕВМІННЯ, НЕБАЖАННЯ РОЗБИРАТИСЯ У СВОЇХ ОСОБИСТІСНИХ ЯКОСТЯХ (СХИЛЬНОСТЯХ, ЗДАТНОСТЯХ)
Розібратися в собі тобі допоможуть профконсультанти, батьки, учителі, товариші.
Корисними також можуть виявитися психологічні тести, а також статті й публікації на тему популярної психології. Однак май через, що серед них багато непрофесійних, так що відносити критично як до результатів тестів, так і до того, що пишуть у психологічних книжках. Завдання популярних тестів - активізація діяльності по самопізнанню (самоспостереженню, самоаналізу), а не видача тобі готової відповіді на питання про те, ким бути або наклеювання ярлика про те, який ти.
9. НЕЗНАННЯ, НЕДООЦІНКА СВОЇХ ФІЗИЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ, НЕДОЛІКІВ, ІСТОТНИХ ПРИ ВИБОРІ ПРОФЕСІЇ
Існують професії, які можуть бути тобі протипоказані, тому що вони можуть погіршити твій стан здоров'я.
Таких професій небагато й до них ставляться, в основному, ті, у яких потрібне тривала напруга тих або інших фізіологічних систем. Компютерщики сильно напружують очі, а льотчики - серце...
10. НЕЗНАННЯ ОСНОВНИХ ДІЙ, ОПЕРАЦІЙ Й ЇХНЬОГО ПОРЯДКУ ПРИ РІШЕННІ, ОБМІРКОВУВАННІ ЗАВДАННЯ ПРИ ВИБОРІ ПРОФЕСІЇ
Коли ти вирішуєш завдання по математиці, то виконуєш певні дії в певній послідовності. Було б розумно надійти також і при виборі професії.
Наші рекомендації саме й створені для того, щоб направити тебе, показати основні етапи рішення проблеми. Однак не сприймай інструкції буквально, краще навіть, якщо ти творчо підійдеш до справи й розробиш для себе свій власний план - список необхідних для вибору професії дій. Сюди можуть бути включені: аналіз пропозицій на ринку утворення, аналіз попиту на ринку праці, об'єктивна оцінка своїх здатностей, схильностей, знань (за допомогою тестів ) і т.д.
Як обрати свою майбутню професію?
Якщо початковий вибір успішний - людина може вважати себе щасливою, отримавши можливість присвятити життя улюбленій справі
Тому питання вибору надзвичайно важливе. Життя довге: де впадеш - змолоду не здогадаєшся.
Які ж вимоги ми пред'являємо зазвичай до майбутньої професії, будь вона перша або десята?
Критерії вибору
Перша вимога - розмір заробітної плати. Звичайно, всім потрібні гроші і всі хочуть, щоб їх діяльність була оцінена у відповідному грошовому еквіваленті. Проблема недостатнього розміру заробітної плати є однією з основних причин звільнення та пошуку нового робочого місця.
Друга - перспективність професії. Це найбільш актуальне питання для сучасних абітурієнтів. Який сенс витрачати сили, час і гроші, якщо після закінчення навчального закладу диплом виявиться непотрібним? Обираючи професію, ми повинні орієнтуватися, на жаль, не тільки на свої бажання і пристрасті, але і на сучасний стан економіки. А яким він буде через чотири-п'ять років до моменту завершення професійної освіти? Скільки бухгалтерів, юристів, менеджерів і банківських працівників буде потрібно країні? Чи не настане час, коли їх спіткає доля інженерів та інших ІТП, вимушених сьогодні погоджуватися на роботу, дуже далеку від отриманої освіти і обраної спеціальності?
Перед тим як зробити остаточний вибір, треба проаналізувати перспективи. Наприклад, будівельний бум не спадає, значить, в найближчому майбутньому ці фахівці в ціні не впадуть - сміливо вступайте до будівельного інституту або технікуму. Або ще приклад: народжуваність падає, демографи пророкують країні демографічну кризу, значить, потреба у вчителях знизиться, і осягати вершини педагогічної праці недоцільно. Вигідніше вивчитися на лікаря, тому що населення старіє і медики будуть затребувані.
ІІІ. Осмислення навчального матеріалу.
Висловлювання учнів щодо розроблення стратегій досягнення мети у виборі майбутньої професії.
- Чи визначилися ви остаточно з вибором професії ?
- Що найбільше вплило на ваш вибір?
Чи готові ви продовжити сімейні традиції у виборі професії?
- Чи може щось змінити ваш вибір?
IV. Висновки.
V. Домашнє завдання: пригадати правила ділового спілкування.