Конспект уроку: Як робити дослідження
Клас: 3
Предмет: Я досліджую світ
Тема: Як робити дослідження
Мета уроку:
-
Ознайомити учнів із поняттям дослідження.
-
Навчити дітей основних етапів дослідження.
-
Пояснити основні правила безпеки під час проведення дослідів.
-
Дати приклади простих досліджень, які можна виконати вдома чи в класі.
Структура уроку
1. Організаційний момент (5 хв)
-
Вітання.
-
Перевірка присутніх.
-
Створення позитивного настрою.
Вчитель: Доброго дня, діти! Сьогодні ми з вами навчимося проводити дослідження. Хто знає, що таке «дослідження»? Чи пробували ви коли-небудь самостійно щось досліджувати?
(Учні можуть навести приклади власних досліджень: наприклад, вивчали комах на подвір'ї або спостерігали, як рослина росте.)
2. Актуалізація знань (5 хв)
Вчитель: Дослідження — це коли ми шукаємо відповіді на запитання або хочемо щось зрозуміти. Вчені проводять дослідження, щоб дізнатися більше про природу, космос і навіть про людину. А що, як ми теж сьогодні станемо дослідниками?
3. Вивчення нового матеріалу (15 хв)
3.1. Основні етапи дослідження
Вчитель: Для того щоб дослідження було успішним, важливо слідувати певним етапам. Давайте розглянемо їх разом.
-
1) Поставити запитання.
Вчитель: Спочатку дослідник ставить запитання, на яке хоче знайти відповідь. Наприклад, «Чому рослини ростуть у бік світла?»
-
2) Зібрати інформацію.
Вчитель: Дослідник читає книжки, шукає інформацію в інтернеті або питає у старших, щоб більше дізнатися про тему. Це як підготовка.
-
3) Провести експеримент або спостереження.
Вчитель: Потім ми можемо провести дослід або спостерігати. Наприклад, якщо ми хочемо зрозуміти, як вода впливає на ріст рослин, ми можемо посадити рослину і поливати її по-різному.
-
4) Записати результати.
Вчитель: Важливо записувати все, що ми бачимо. Можна вести щоденник або робити фото.
-
5) Зробити висновок.
Вчитель: Наприкінці дослідник робить висновок: чи вдалося знайти відповідь на запитання?
3.2. Діалог з учнями
Вчитель: Як ви гадаєте, що можна досліджувати вдома чи в класі?
(Учні можуть запропонувати ідеї, наприклад, спостереження за рослинами, вивчення форми різних листків тощо.)
3.3. Приклад дослідження
Вчитель: Давайте розглянемо приклад простого дослідження, яке можна провести вдома. Наприклад, «Як змінюється вода під впливом температури?»
-
Запитання: Що відбувається з водою, коли вона нагрівається і коли охолоджується?
-
Збір інформації: Ми можемо дізнатися, що вода випаровується при нагріванні і замерзає при низькій температурі.
-
Експеримент: Налити трохи води в склянку та поставити її на сонячне місце і в холодильник.
-
Запис результатів: Записати, що вода стає теплішою чи холоднішою і що з нею відбувається.
-
Висновок: Вода змінює свій стан під впливом температури.
4. Техніка безпеки (5 хв)
Вчитель: Перш ніж почати дослідження, завжди слід пам’ятати про безпеку.
-
Не користуватися хімічними речовинами без дозволу дорослих.
-
Робити дослідження під наглядом дорослих, якщо це щось складніше, ніж спостереження.
-
Не пробувати їжу, рідини або інші матеріали з дослідження, якщо не знаєте, що це.
-
Працювати акуратно, щоб не пошкодити речі або себе.
Вчитель: Наприклад, якщо ми вирішимо досліджувати магніти, важливо не наближати їх до електронних пристроїв, бо це може їх пошкодити. Пам’ятайте завжди про безпеку!
5. Закріплення знань (10 хв)
Завдання для класу:
-
Гра «Знайди етап». Вчитель називає випадковий етап дослідження, а учні повинні вгадати, на якому кроці він має бути виконаний.
-
Практичне завдання: Давайте оберемо невелике дослідження і придумаємо запитання разом. Наприклад, "Чому листя змінює колір восени?"
Вчитель: Хто хоче запропонувати запитання для дослідження? Давайте запишемо наше питання і вирішимо, як його можна дослідити.
6. Підсумок уроку (5 хв)
Вчитель: Діти, ви сьогодні стали справжніми маленькими дослідниками! Тепер ви знаєте, що таке дослідження, як його проводити, і що завжди потрібно дбати про безпеку.