Конспект уроку "Які властивості у рідин"

Про матеріал
Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник. Тема: Які властивості у рідин. Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі й організмі людини. Випаровування.
Перегляд файлу

Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів  Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник.

Урок №10. Які властивості у рідин.

Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі й організмі людини. Випаровування.

Мета:   формувати уявлення учнів про властивості рідин та їх характеристики; ознайомити учнів з явищами дифузія та випаровування; розвивати в учнів вміння робити висновки із спостережуваних дослідів; навчати висловлювати свою думку, взаємодіяти з однокласниками; розвивати вміння уважно слухати одне одного в умовах безпосереднього спілкування; виховувати працелюбність і допитливість.

Очікувані результати: учні пояснюють поняття «дифузія», «випаровування»; розповідають чому рідини зберігають об’єм,  але не мають власної форми; порівнюють дифузію у побуті та природі, порівнюють процес випаровування із різних  посудин; наводять приклади дифузії; описують самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію.

Обладнання:  склянки 2,  вода, шматок льоду, дрібка акварельної фарби, олія, електронні ілюстрації води в різних станах, мультимедійний комплект.

 

Хід уроку

1. ОК (організація класу)

Привітання вчителя і учнів. Створення позитивного психологічного клімату класу. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

2. АОЗ (актуалізація опорних знань)

- Чому тверді тіла мають власну форму і зберігають об’єм?

- наведи приклади твердих, пружних, пластичних  і крихких тіл.

- Завдяки яким властивостям нитка зшиває тканину? Добувають вугілля?

2. МНД (мотивація навчальної діяльності)

Все більше поринувши у світ природи ми все більше розуміємо із чого все складається і які має властивості, зокрема властивості рідин.

На відміну від твердих тіл, частинки, з яких складаються рідини, вільніше рухаються і не так сильно притягаються між собою. Тому рідини текучі і їх можна переливати з однієї посудини в іншу.

4. ВНМ (вивчення нового матеріалу)

  Гра-тренінг «Запитуємо про властивості води»

  • Чи мають рідини власну форму
  • Чи зберігають рідини об’єм
  • Текучість рідини
  • Рідини стислива чи не стислива

 

Чому рідини зберігають об’єм?

Шматок льоду у склянці зберігає форму, але коли лід розтане, вода, яка утворилася з нього набуває форми склянки. Якщо її перелити  в іншу посудину, форма зміниться, але об’єм буде той самий.

Чому так відбувається?

Частинки у рідинах рухаються вільніше ніж у твердих тілах, час від часу змінюють своє положення (перескакують з місця на місце). Тому рідини текучі, не мають власної форми,  а набувають форми посудини, в яку її наливають.

Притягання між частинками рідини менше, ніж у твердих тілах, але значне. Тому рідини зберігають об’єм.

У рідинах, як і в твердих тілах, частинки щільно прилягають одна до одної. Тому рідини майже нестисливі.

 

Що відбувається, коли змішуються дві рідини?

Дифузія твердого тіла і рідини:

У посудину з водою додаймо акварельної фарби.

Із часом обидві рідини перемішаються.

Між молекулами обох рідин є проміжки. Молекули рухаються. Унаслідок руху молекули однієї рідини проникають у проміжки між молекулами іншої. Таке явище називають дифузією.

Дифузія – самовільне перемішування речовин унаслідок взаємного проникнення частинок однієї речовини в іншу.

Явище дифузії є важливим для  життєдіяльності рослин, тварин і людини. Завдяки дифузії відбувається дихання та живлення організмів, поглинання вуглекислого газу й виділення рослинами потрібного для дихання людини кисню, постачання природних водойм киснем.

Що вище температура, то швидше відбувається дифузія. Це тому, що за вищої температури  молекули речовин рухаються швидше.

Не всі рідини змішуються.

Дослід: змішування олії і води.

Як відбувається випаровування?

Ми не бачимо молекул, але щодня спостерігаємо явища, які підтверджують, що всі тіла складаються з найдрібніших частинок, які безперервно рухаються. Одне з таких явищ – дифузія, ще одне – випаровування. З вільної поверхні рідини постійно відбувається випаровування. Найшвидші частинки відриваються від поверхні і покидають рідину. Рідина переходить з рідкого стану в газуватий.

Що більша площа вільної поверхні, то швидше випаровується рідина. Вода з водойм випаровується швидше у вітряну погоду та за вищої температури.

Рідини випаровуються з різною швидкістю. Спирт випаровується швидше, ніж вода, а вода швидше ніж олія. Швидко випаровується ацетон, пари якого є отруйними. Бензин теж є леткою сполукою, а його пари – легкозаймисті. З такими рідинами потрібно поводитись обережно.

 

5. Закріплення вивченого

Рідини не мають власної форми, а набувають форми посудини, у яку її наливають.

Більшість рідин зберігають свій об’єм та є нестисливими.

Дифузія – самовільне перемішування двох речовин унаслідок руху частинок з яких вони складаються. Що вища температура, то більша швидкість дифузії.

Випаровування – це перехід речовини з рідкого стану в газуватий. Швидкість випаровування у рідин різна. Вона також залежить від температури і вільної поверхні рідини.

 

6. Підсумок.

І. Розгадайте кросворд у робочому зошиті:

1. Один із агрегатних станів речовини.

2. Фізична величина, яка змінює агрегатні стани.

3. Найменша частинка речовини.

4. Найпоширеніша речовина на Землі.

5. Явище переходу рідини в газуватий стан.

6. Змішування речовин завдяки руху молекул.

ІІ. Позначити явища конденсації, випаровування та дифузії на світлинах.

ІІІ. Яку роль відіграє явище дифузії в житті організмів?

ІУ. Доповни карту пам’яті «Рідина».

 

7. Рефлексія

Чи сподобався вам урок?

Які досліди були для вас найцікавіші?

Що вдалося легко?

Що викликало труднощі?

 

Домашнє завдання:  Опрацюйте матеріал підручника ст. 39-42.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мартич Надія
    Все дуже чітко та логічно.Дякуємо.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 вересня 2022
Переглядів
11595
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку