Конспект уроку "Які властивості у твердих тіл"

Про матеріал
Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник. Тема: Які властивості у твердих тіл. Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл.
Перегляд файлу

Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник.

Урок №9. Які властивості у твердих тіл.

Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл.

Мета:  формувати уявлення учнів про механічні властивості твердих тіл та їх характеристики; ознайомити учнів з явищем магнетизму; дослідити властивості магнітів різними способами, планувати та проводити експерименти; навчати висловлювати свою думку, взаємодіяти з однокласниками; розвивати вміння уважно слухати одне одного в умовах безпосереднього спілкування; виховувати працелюбність і допитливість.

Очікувані результати: учні: пояснюють поняття «тверде тіло», «об’єм»; розповідають чим відрізняються тверді тіла за твердістю, пластичністю, пружністю, крихкістю; порівнюють тверді тіла за механічними властивостями; характеризують магнітні властивості тіл,  наводять приклади використання властивостей твердих тіл; вимірюють об’єм тіл за допомогою мірного циліндра (мензурки).

Обладнання:  склянки,  вода, шматок пластиліну, магніти, електронні ілюстрації шкали твердості, мультимедійний комплект

Хід уроку

  1.          ОК (організація класу)

Привітання вчителя і учнів. Створення позитивного психологічного клімату класу. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

  1.          АОЗ (актуалізація опорних знань)
  •              Порівняйте тверді тіла і рідини, рідини і гази.
  •              Наведіть приклади речовин у твердому, рідкому та газуватому станах.
  •              Найдрібнішою частинкою речовин є …
  1.          МНД (мотивація навчальної діяльності)

Поринаючи у світ природи ми все більше розуміємо із чого все складається і які мають властивості, зокрема властивості твердих тіл.

Лід і цегла крихкі, гума пружна, дріт міцний. Але всі вони мають власну форму і зберігають об’єм. Це тому, що частинки речовини у твердих тілах щільно упаковані і сильно притягуються між собою.

 

  1.          ВНМ (вивчення нового матеріалу)

Чому тверді тіла зберігають форму та об’єм?

Тверді тіла мають власну форму. Бо частинки з яких вони складаються сильно притягуються між собою. Вони не можуть вільно переміщатися, лише коливаються.

Наприклад: тіло крейди, тіло гумки, тіло ключа….. -  з чого складаються?

 

Форми твердих тіл зберігаються за умови, що немає зовнішніх впливів. Наприклад, папір можна розірвати, намочити, зімяти…., глину – зімяти, мідний дріт – скрутити у бублик.

Ще одна властивість твердих тіл – нестисливість.  Спробуйте стиснути шматок металу або дерева і ви відчуєте опір тіла. Молекули у твердих тілах розташовані так щільно, що зблизити їх власними зусиллями не вдається.  Тому тверді тіла зберігають ОБ’ЄМ.

Виконання досліду:

Які механічні властивості мають тверді тіла?

З досліду ти знаєш, що тверді тіла чинять опір, якщо намагатися змінити їхню форму або зруйнувати. Вони МІЦНІ.

Але не завжди можна покладатися лише на міцність. Що твердіша деталь і повільніше зношується, тим вона довговічніша. Є спеціальна шкала, за якою порівнюють твердість. За цією шкалою найтвердіший - алмаз, а найм’якіший – тальк.

Ти можеш самотужки порівняти твердість будь-яких матеріалів: твердіший залишає на м’якшому подряпину.

Наприклад, залізо залишає подряпину на міді, але мідь не подряпає залізо. Отже залізо твердіше ніж мідь. Твій ніготь  залишить подряпину на гіпсі, а сталеве лезо ножика подряпає  скло.

 Вироби з  пластиліну, мокрої глини, теплий бджолиний віск – пластичні. Не докладаючи великих зусиль, ти можеш змінювати їхню форму і вона не відновлюється. Свинець – пластичний матеріал.

Водночас гума, пружинка в ручці, еспандер мають пружні властивості і відновлюють свою форму. Є речі, з якими треба поводитись дуже обережно. Склянка, фарфорова чашка, крейда, камінь – крихкі.

Твердість, міцність, пружність, крихкість, пластичність – МЕХАНІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ТІЛ.

Тверді тіла можуть бути кристалічними та аморфними. І в тих, і в інших частинки розміщені  дуже щільно. Але у кристалах вони впорядковані, а в аморфних тілах розташовані хаотично. Метали, кухонна сіль, лід, алмаз – кристалічні тіла. Смола, гума, скло, янтар – аморфні.

 

Що таке магнітні властивості?

Деякі тверді тіла, наприклад, із сталі, заліза, нікелю чи кобальту, мають магнітні властивості. Такі тіла притягує магніт. Однак більшість речовин не має магнітних властивостей. Серед них  алюміній, мідь, дерево, скло, гума.

Кожен магніт має 2 полюси – північний N та південний S. Магніти притягуються між собою різнойменними полюсами і відштовхуються однойменними.

Магніти є різної форми: підковоподібні, штабові, кільцеподібні.

Якщо магніт розрізати навпіл, кожна частинка знову матиме північний і південні полюси. Як таке може бути? Річ у тім, що намагнічені тіла складаються з мільярдів дрібнесеньких магнітиків мікроскопічних розмірів. Навіть якщо їх подрібнити на ошурки, кожний шматочок буде маленьким магнітиком.

Як використовують властивості твердих тіл?

Добираючи речовини для виробів, враховують їхні властивості. Для ресор в автомобілі важливі пружні властивості. З пружних матеріалів виготовляють також спортивний інвертар, підошви кросівок, шести для прижків у висоту, лижі.

Велосипедні рами мають бути міцними та надійними, тому їх виготовляють з твердих сортів сталі або дюралю.

Бетон з якого зводять будинки, твердий, але крихкий, тому в стінах можна сверлити отвори. Крихкість зерен перцю, гвоздики, кам’яної солі чи цукру використовуємо, коли розмелюємо їх млинком у порошок.

Пластична бляха добре вигинається, з неї формують корпуси автомобілів.

 

5. Закріплення вивченого

Тверді тіла мають власну форму і зберігають об’єм.

Пластичні тіла змінюють форму і не відновлюють її; крихкі легко руйнуються; пружні змінюють форму, але потім відновлюють її.

Магніти мають два полюси – північний та південний. Вони притягують предмети зі сталі, заліза, кобальту.

 

6. Підсумок

Виконати завдання у робочому зошиті:

1. Серед перелічених властивостей вибери і підкресли ті, які характеризують тверді тіла.

2. Уяви, тобі до рук потрапив  невеликифй шматок метеорита неправильної форми, як визначити його об’єм?

3. Якщо магніт розрізати навпіл, то чи залишиться в нього два полюси? Відповідь поясни.

 

7. Рефлексія

Чи сподобався вам урок?

Які досліди були для вас найцікавіші?

Що вдалося легко?

Що викликало труднощі?

 

Домашнє завдання:  Опрацюйте матеріал підручника ст. 33-38.

 

docx
Додано
27 вересня 2022
Переглядів
17303
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку