Тема: Який внесок українців у дослідження космосу?
Мета: дати учням поняття про реактивний рух; розширити знання про відомих українців, які зробили вагомий внесок у дослідження космосу; дати уявлення про необхідність дослідження космосу в сучасному світі; удосконалювати уміння працювати з додатковими джерелами інформації.
Очікувані результати:
- знаходить потрібну інформацію про винахідників, діячів культури і мистецтва відповідно до власних зацікавлень ;
- добирає необхідну інформацію з різних джерел;
- шукає її у словниках, довідниках, енциклопедіях, бібліотеці, Інтернеті;
- читає подумки та виразно вголос тексти різних видів та з різною метою;
- розповідає (докладно, стисло або вибірково), про що йдеться в тексті;
- готує повідомлення / презентації і представляє їх.
Хід уроку
1.Ранкове коло
Вчитель роздруковує рображення ракети(додаток 1).
В ранковому колі діти передають це зображення одне одному та дають відповідь на поставлені питання:
-Чи потрібно людям більше досліджувати космос і чому?
-Які якості мають бути у справжнього космонавта?
2.Перевірка домашнього завдання
Слухання доповідей учнів підготовлених з додаткових джерел про такі пристрої як телескоп та мікроскоп.Діти розповідають про те,коли були винайдені ці прилади.Хто перший з ними почав працювати та які відкриття за допомогою них зробили.
3.Повторення вивченого матеріалу
Діти відповідають на запитання вчителя:
-Хто такий Антоні ван Левенгук?(Перший хто відкрив мікроскоп);
-Хто удосконалив та першим спрямував телескоп у небо?(Галілео Галілей);
-У якій країні винайшли зорову трубу?(В Голландії).
4.Робота над матеріалом уроку
-Діти,недаремно ми з вами на ранковій зустрічі передавали один одному ракету.Без цього літального апарату жоден космонавт не зміг би полетіти до космосу.
-Давайте з вами ознайомимося з принципом роботи,який є в ракетах на прикладі повітряної кульки.(Вчитель надуває кульку і потім її відпускає)
-Діти,що відбулося з кулькою?Правильно,з неї вийшло все повітря і вона з великою швидкістю полетіла в протилежний бік.Так ось принцип руху ракети дуже схожий.Давайте роздивимося схему (додаток 2) і прочитаємо пояснення в підручнику.
-Отже,коли згорає пальне в ракеті,воно сполучається з киснем і утворюється потік газів,який виривається назовні.Виникає сила ,що штовхає ракету вверх.Такий рух називається реактивним.
-Це дуже складний принцип роботи,тому за ним криється дуже складна,але цікава наука.І велику роль у розвитку цієї науки відіграли саме українці.Тому зараз ми з вами ознайомимося з цими визначними людьми.
5.Перевірка прочитаного і прослуханого
-Що утворюється коли згорає ракетне пальне і сполучається з киснем?
-Що таке реактивний рух?
-Для чого ракетам величезна кількість енергії?
Відповіді учнів,обговорення.
Фізкультхвилинка(відео)
6.Ознайомлення з інформацією про українських винахідників у галузі дослідження космосу
Робота в групах.
Вчитель об’єднує дітей в декілька груп. Кожна група читає про свого науковця. Ознайомлюється з інформацією,записує собі на листочку.Потім від кожної команди обирається доповідач,який розповідає про якого вченого вони читали та що цікавого вони дізнались про цю людину.(Можна кожній з команд роздати фотографії вчених ), (додаток 3).
7.Українські космонавти
-Декілька учнів читають інформацію вголос(додаток 4).
-За бажання вчителя і якщо достатньо часу,можна переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=ttX3ZC5ugYQ&t=66s
(Як українець вчив NASA літати)
- Перший космонавт незалежної України.
Розповідь вчителя.
Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк у 1997 році,увійшовши до складу американської команди на шатлі Columbia. Політ тривав 16 днів. Леонід Каденюк провів у космосі кілька експериментів з вивчення впливу невагомості на рослини та організм людини.
Леонід Каденюк був справжнім патріотом. Дякуючи йому, на космічну орбіту вперше був доставлений український прапор, а в космічному просторі звучали пісні у виконанні Дмитра Гнатюка, Софії Ротару і Назарія Яремчука. Для сигналу пробудження під час польоту на "Колумбії" космонавт обрав Гімн України, а також взяв у космос портрет Тараса Шевченка та "Кобзар".
Леонід Каденюк написав навіть книгу про космос під назвою “Місія-космос”.
8.Домашнє завдання
1.Посторити матеріал підручника ст 74-75.
2.Підготуйте доповідь про українських дослідників космосу на вибір.
9.Рефлексія
Визначення, яка інформація, отримана на уроці, є найважливішою (на думку учнів); яка діяльність на уроці була :
а) найцікавішою; б) найкориснішою.
Учні перевіряють себе за такими компонентами:
-Я знаю відомих українців,які зробили вагомий внесок у дослідження космосу.
-Я можу розповісти,що таке реактивний рух.
-Я можу висловити власну думкупро те,навіщо потрібно досліджувати космос.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Юрій Кондратюк
Сергій Корольов
Валентин Глушко
Михайло Янгель
Додаток 4
Павло Попович- перший українець у космосі.
Леонід Каденюк-перший космонавт незалежної України.