Інтегрований урок «Краса українських водойм» з тем: «Водойми України»,
«Скільки річок в Україні?».
Інтегрований урок природознавства, читання в 4 класі.
Автор: Петрушина Олександра Вікторівна
Тема: Інтегрований урок «Краса українських водойм» з тем: « Водойми України», «Скільки річок в Україні?».
Мета:
Обладнання: телевізор, ноутбук, відео «Водойми України», презентація уроку, географічна карта України, аудіозапис, індивідуальні картки, атласи.
Хід уроку
І. Орієнтація діяльності учнів.
Живої природи світ таємничий
Ми на уроці сьогодні відкриємо
Навчимось його красу не руйнувати,
А примножувати, любити, оберігати.
Відгадування загадки.
Відома з віку рідина,
усяк її вживає.
Бува хмаринкою вона,
пушинкою буває.
Бува, як скло: крихка, тверда,
Звичайно підкажіть…(вода)
3. Вправа « Дешифрувальник».
ПЧПОПВПЕПН
Так. Це човен. Отже, в путь! Слайд 3.
ІІ. Цілепокладання
1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети і задач уроку.
Перегляд відео. Слайд 4.
- Перед нами розкинулися безкраї водні простори з різноманіттям навколишньої природи: чудові озера, величні річки, безмежні моря з їх рослинним і тваринним світом.
- Отже, тема нашого уроку «Краса українських водойм». Сьогодні ми познайомимося з водоймами України, їх видами. Будемо спостерігати за красою, величчю річок і озер нашої Батьківщини. Слайд 5.
- Просторе і велике царство Сріблянки. А ось і її замок! Слайд 6.
Ігрова вправа «Лабіринт»
2. Актуалізація опорних знань.
Робота в групах. «Мозковий штурм» .
Завдання для 1 команди:
Завдання для 2 команди:
Завдання для 3 команди:
- Отож, перші ворота замку феї відкрилися.
знайти цю інформацію у вірші В. Лучука « Скільки річок в Україні?»
ІV. Цілереалізація.
- Чи дізналися ми, скільки точно річок в Україні?
- Які річки згадано у вірші?
Тихий гін
Смілий рине
Голубий пруг
Зелений зорять
Невпинний свічадо
Проворний терекон
- Що об’єднує слова першої колонки?
Чи всі слова зрозумілі? Прочитайте пояснення до них у підручнику.
- Яка з річок є символом України?
(питання учні дістають з скриньки, а відповідь шукають у підручнику)
Завдання для 1 команди:
- З’єднайте ознаки річок з їх назвами.
Дон тихий
Черемош Білий смілий
Черемош Чорний голубий
Стрий зелений
Десна проворний
Дніпро невпинний
Завдання для 2 команди:
Котить Тиса
Впадає Стрий
Мчить Донець
Біжить Дніпро
Завдання для 3 команди:
Грають ( літають)
Проворний ( чорний)
Терикони ( перепони)
Знає (зростає)
Чимдуш ( Уж)
Гоном ( Доном)
- вибір темпу і тону читання вірша;
- вправа «Краплинка» ( ті учні, кому на парту «впала» краплинка, читають вірш).
Вправа « Шерлок Хомс». Робота в парах. Слайд 8.
Ось ми і увійшли в тронний зал, де нас зустрічає фея Сріблянка. Вона розповість вам таємницю свого царства.
- Чи отримали точну відповідь на запитання «Скільки річок в Україні?»
Фея Сріблянка:
- Запам’ятайте, річок в Україні налічується сімдесят три тисячі. Вражаюча цифра. Серед них є великі й малі.
- А які річки протікають в вашій місцевості?
- Продовжуємо нашу захоплюючу подорож у царство Сріблянки.
Серед долини корито
Водою налито,
Біля нього вербичка пухнаста
І калина гілляста
І малеча і дорослі
Часто йдуть до нього в гості (озеро) Слайд 10.
Що таке озеро?
Як утворилося?
Які бувають озера?
З якою водою бувають озера?
Який рослинний світ озер?
Які тварини живуть в озерах?
Фізкультхвилинка
Опрацювання статті « Озера і болота».
Читання з позначками. ( + це вже знаю, - я дізнаюся про це вперше, ? хочу знати більше про це).
- Про які титули « най, най» озер ви дізналися?
3. Застосування узагальнюючих знань та умінь
- Знайдіть ці озера на карті України. Обведіть їх на карті синім кольором.( робота за індивідуальними картами).
- Фея Сріблянка зі своїми Краплинками відкриє вам таємниці свого царства – як за легендою утворилося озеро Світязь, найбільше озеро України.
Фея Сріблянка. пішов під землю, а навколо нього розлилися води, потопивши військо агресорів. З тих пір тут і з’явилося озеро, а величні дерева острова нагадують фортечні вежі. Це всього лише одна з десятків легенд. Послухайте легенду — про те, як утворилося саме озеро Світязь. Колись в цій місцевості були розкішні поля та луки, десятки сіл і величезний замок, яким правила молода княгиня. Однак, прийшла війна, і фортеця була оточена ворогами. Не бажаючи здаватися в тяжку неволю, княгиня звернулася з молитвою до Бога, щоб той захистив її і вірних людей. Як тільки вона вимовила останні слова, замок
1 Краплинка. Існує легенда, що Полісся раніше було океаном, який висох. Замість нього залишилися невеликі озера. Найбільше з них – Світязь, що знаходиться на північному заході України. В океані мешкали кити. Залишився тільки один кит, і той перетворився в острів на цьому озері.
2 Краплинка. Більшість вчених сходяться в тому, що назва найбільшого озера України перекладається, як «Світлий». Це не дивно, адже вода настільки прозора, що навіть на глибинах можна побачити піщане дно.
4. Узагальнення і систематизація знань.
-Що ще дізналися про Світязь?
най…
Озеро Світязь най…
най…
- Хто оспівував у своїх поезіях красу озера?
- Послухайте, як Ліна Костенко описала красу озера Світязь.
Виразне читання вірша.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап
Трьома реченнями розкрийте зміст вивченої теми: про що дізналися, що є головним, що було найцікавішим… Знаю, вмію, дізнався.
Сріблянка. Прошу врятувати забруднену річку. Заберіть зайві предмети і очистіть водойму. Слайд 19.
Учитель. Дякую тобі, Сріблянко! Дякую вам, діти. Завдяки вашій плідній роботі, урок вийшов цікавим, чарівним.
V. Домашнє завдання
Дізнатися, які рослини. тварини водойм мешкають в нашій місцевості та які з них потребують охорони.
.