Даний конспект уроку допоможе вчителю познайомити учнів зі своєрідністю японської культури, національним колоритом японських казок; поглибити знання про казку як жанр фольклору; розвивати навички виразного читання, усного малювання та асоціативного мислення; формувати вміння цілісного аналізу тексту; навчати учнів розкривати головну думку казки, висловлювати власне оціночне ставлення до героїв і враження від прочитаного твору; виховувати повагу й інтерес самобутньої культури Японії, почуття дружби й краси, спостережливість.
Тема: Японська народна казка ««Момотаро, або Хлопчик-Персик». Національний колорит японських казок. Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в образі Момотаро
Мета уроку: познайомити учнів зі своєрідністю японської культури, національним колоритом японських казок; поглибити знання про казку як жанр фольклору; розвивати навички виразного читання, усного малювання та асоціативного мислення; формувати вміння цілісного аналізу тексту; навчати учнів розкривати головну думку казки, висловлювати власне оціночне ставлення до героїв і враження від прочитаного твору; виховувати повагу й інтерес самобутньої культури Японії, почуття дружби й краси, спостережливість.
Хід уроку
Орла по крилах пізнають, а людину - по вчинках.
Японська приказка
1. Слово вчителя .
-Що ми вчили на прошлому уроці?
- Що ми узнали про Японію?
- Чому Японію звуть країной восходящего сонця?
- Які слова в людей асоціюються з Японією?
(ікебана, кімоно, сакура, сумо, самурай, нецке (японська мініатюрна скульптура - фігурка від 2,5 до 15 с).
На ціому уроці ми продовжемо знайомитися з японськими казками і традиціями Японії.
ІІ. Сприйняття навчального матеріалу
Розповідь учителя про давні японські традиції – складову японської культури.
Любов до природи – головна риса японців і важлива складова їхньої національної традиції. Природа і людина в японській культурі – єдине ціле.
Традиційна страва японців – рис. До нього особливе шанобливе ставлення, як до хліба.
У японській культурі є особливе поняття «ґірі» - обов’язок того, хто служить вірно і чесно. Японець не може порушити цей святий обов’язок, як і дане ним слово.
Дім у японській культурі має особливе значення і користується великою пошаною. У дім не можна заходити з поганими думками, а тим більше - з поганими вчинками.
Дослідницьке завдання уроку: знайти відображення цих традицій у казці «Момотаро, або Хлопчик-персик».
Виразне читання та тлумачення казки «Момотаро, або Хлопчик-Персик».
Завдання для усвідомлення змісту твору та жанрової природи.
Завдання1. Поділіть текст на частини, назвіть кожну з них.
План.
1. Самотні дід і баба.
2. Хлопчик із персика.
3. Юнак вирушає підкоряти Острів Чудовиськ.
4. Слуги Мамотаро.
5. Перемога над чудовиськами.
6. Винагорода героя.
Завдання 3. «Уважний читач» .
Напиши, що дали в дорогу Момотаро його прийомні батьки? Яке призначення цих подарунків?
(Просяний корж – (за О.Ніколенко)- традиційна страва (цукерка – кібі-данго) в провінції Кібі (батьківщині Момотаро, нині префектура Окаяма), її виготовляють із борошна проса та особливого рису).
Особливості японської народної казки.
Учитель: Казка в кожного народу — це своєрідне дзеркальце, в якому відображено його культуру і традиції. Японські казки передусім вражають надзвичайною своєрідністю.
Персонажі японських казок — люди (хлопець і дівчина, чоловік і дружина, дід і баба, селянин, ремісник, рибалка, настоятель храму, вельможа), птахи та звірі (горобець, журавель, лисиця, анукі — єнотоподібний собака, черепаха, мавпа, жаба), божества, чудовиська й перевертні, духи морів і гір.
Сюжетом казки нерідко є боротьба бідного з багатим, людини з чудовиськами, злими духами і перевертнями.
За тематикою казки можна поділити на героїчні, соціально-побутові, чарівні, казки про тварин. У казках про звірів здебільшого розповідається, як тварини — звірі, риби та птахи — віддячують людині добром за добро.
Окрема група казок про кару, що зазнали ті, хто вчинив комусь зло!
Чимало персонажів японських казок часто опиняються в скруті, з якої кінець кінцем виходять переможцями.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу. Підсумкова бесіда.
Звернення до епіграфа: поміркуйте, які риси характеру розкривають вчинки Момотаро?
-Поміркуй, які з цих японських прислів’їв ілюструватимуть головну думку твору?
Перлина любить ховатися у непоказній оболонці.
Праця – основа основ!
Коли працюєш, працюй заради себе, а не заради інших.
Орла по крилах пізнають, а людину - по вчинках.
Удома завжди добре, на чужині - завжди немило.
Як ти до людей, так і вони до тебе.
Суди себе тою ж мірою, що й інших, прощай їх, як самого себе.
Хто робить добро, той довше живе.
- Поміркуйте, які віковічні моральні цінності японського народу утверджуються у казці? (Мудрість. Здоров’я. Радість. Працьовитість. Сміливість. Доброта. Життя в гармонії з природою).
- Чому Момотаро став національним героєм? (Своїми вчинками Момотаро втілює віковічні цінності японського народу).
Назвіть особливості японських казок
V. Заключне слово вчителя .
А тепер візьміть у ліву долоньку, вона ближче до серця, ті знання, які у вас є. У праву – ті знання, які отримали сьогодні. З’єднайте долоньки і покладіть їх до душі. І пам’ятайте, за добро – добром платять. Залишайтеся добрими, ніжними до самих себе і до всіх, хто вас оточує.
Домашне завдання:
Створити ілюстрацію до казки.