Тема: Сума п перших членів арифметичної прогресії.
Мета: вивести формулу Sn для арифметичної прогресії; навчити обчислювати Sn; знаходити раціональні способи розв'язування задач: ознайомити учнів з історією математики; розвивати кмітливість; виховувати елементи логічного мислення.
Тим уроку: комбінований.
Хід уроку.
Картка № 1. Знайти , якщо = 3; d = 5.
Картка № 2. Знайти а1, якщо = 18; d = - 2,
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Епізод із біографії вченого - математика, який певним чином пов’язаний з деякими задачами.
Спробуйте встановити цей зв’язок. Він і буде темою нашого подальшого вивчення.
(Демонструється портрет К. Гаусса).
У 7 років Карл Гаусс пішов до школи. Якось учитель дав учням досить складне завдання: додати всі числа від 1 до 100. Учитель вважав, що учні досить довго шукатимуть відповідь. Але через кілька хвилин Карл написав на своїй грифельній дошці відповідь. Коли вчитель проглянув розв’язання, то побачив, що маленький Гаусс винайшов спосіб скороченого знаходження суми членів арифметичної прогресії.
Здивований вчитель зрозумів, що зустрів найобдарованішого учня у своєму житті. Отже, К. Гаусс обчислив суму 100 перших членів арифметичної прогресії. А саме суму потрібно знайти в багатьох історичних задачах.
Причому для знаходження цих сум математики давно не користувалися безпосереднім додаванням для цього вони застосовували формули.
Сьогодні на уроці ми виведемо формулу суми членів арифметичної прогресії та навчимося її застосовувати в різних випадках.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Запишемо суму, яку успішно обчислив юний Гаусс.
S = 1 + 2 + 3+ ... +99 + 100,
S = 100 + 99 + 98 + ... + 2 +1
2 S = 101 * 100,
S = 101 * 100/2 = 5050.
З допомогою аналогічних міркувань можна знайти суму перших членів будь - якої арифметичної прогресії. (Це може зробити один із учнів).
Sn =
Sn =
2 Sn =
Sn =
Що потрібно знати, щоб скористатися цією формулою?
Ця формула може виявитися не зовсім зручною, якщо невідомий член а тому доведеться спочатку обчислювати його. Спробуйте перетворити цю формулу так, щоб її можа було використовувати, знаючи a1 i d.
.
а) 2, 7, 12, 17,...;
б) -3, -6, -9, ....
аn = 4n + 2 .
Перша задача розв’язується біля дошки 2 - ма способами. Який спосіб раціональний у даному випадку?
Учні самостійно закінчують це завдання.
§ 20. №599, № 603, №611.