Конспект уроку з алгебри для 7 класу на тему: "Розкладання многочленів на множники"

Про матеріал

У файлі предоставлено розробка до відкритого уроку

1. Конспект уроку з алгебри для 7 класу на тему: "Розкладання многочленів на множники"

2. Презентація до уроку

3. Квиток - маршрутний лист (лист для оцінювання)


Перегляд файлу

М.В. Домалєга

Подорож «Розкладання многочленів на множники»

(квиток - маршрутний лист)

 

Прізвище, ім’я учня__________________

Відміть той малюнок, який відповідає твоєму настрою:

 

 

 

 

 

бали

 

 

 

max 5

  1. Вершина «К». Побудуй карту руху (графічний диктант).

 

 

 

 

max 3

  1. Презентація способів розкладання на множники.

 

 

max 3

  1. Вершина «Д» - робота біля дошки та у зошитах.

Найскладніше завдання:

 

max 9

  1. Вершина «У» - усна робота. Випиши номери правильних рівностей:

________________________________________________________

 

 

 

 

max 4

  1. Вершина «В» - запиши правильно відповідь:  

1) аb – ас + уb – ус=    ;

2) 3х + 3у – bх – bу=    ;

3) 4п пс – 4 + с=    ;

4) х7 – х3 +  4 – 4х4 =     ;

 

max 3

  1. Вершина «І». Запиши отриману відповідь ___________________

 

Моя оцінка:_______      Оцінка вчителя:____________

Наша подорож закінчилася. Вибери той малюнок, який відповідає твоєму настрою зараз.

 

 

 

 

 

бали

8-9

10-11

12-13

14-15

16-17

18-20

21-23

24-25

26-27

оцінка

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

Перегляд файлу

М.В. Домалєга

Тема уроку. Розкладання многочленів на множники.    (слайд 1)

Мета уроку:

Формувати

уміння і навички застосовувати різні способи розкладання многочлена на множники.

уміння аналізувати завдання, самостійно приймати план розв’язку, розвивати навички самоконтролю, уміння розпізнавати формули скороченого множення серед алгебраїчних виразів.

Розвивати

логічне мислення шляхом відкриття нових формул,

мовлення, увагу, прагнення самостійно здобувати знання, вміння долати труднощі в навчанні, використовуючи для цього проблемні ситуації, творчі завдання, заохочувати наполегливість, при виконанні завдань.

Виховувати

інтерес до математики, самостійність, наполегливість, толерантність, вміння організовувати працю, і здійснювати оцінку своєї роботи.

 

Тип уроку. Узагальнення та систематизація знань учнів з вивченої теми.

Обладнання:  мультимедійний проектор, роздатковий матеріал, маршрутний лист.

Таблиця 1 «Основні способи розкладання многочлена на множники».

Таблиця 2 «Алгоритм пошуку способів розкладання на множення».

Підручник Алгебра, 7клас, Г.П. Бевз, В.Г. Бевз, 2007р..

 

Епіграф уроку:

Немає в світі пагорба, якого наполегливість врешті-решт не досягне.

Ч. Діккенс

Девіз:

Говори, що знаєш, роби, що вмієш, при цьому пам'ятай: знати і вміти більше - ніколи не шкідливо.

Хід уроку

І. Організація класу.

Добрий день, діти. Сьогодні до нас завітали гості. Тому до гостей поверніться, посміхніться, привітайтесь (Добрий день). Спасибі.

 

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності. Вступне слово вчителя.

Сьогодні урок незвичайний. Ми з вами відправимось  в подорож країною знань.

Отже, розгорнули зошити…

 (слайд 2)

Мета уроку – відпрацювання навичок розкладання многочленів на множники та систематизація й узагальнення знань, здобутих у ході вивченої теми. Повторимо вивчені способи, формули, закріпимо навички в їх застосуванні до спрощення виразів, розв’язуванні рівнянь, а також відкриємо для себе щось нове, незнайоме досі, тому, що «Алгебра щедра, вона часто дає більше, ніж у неї просять».                                                                                                                                                           (слайд 3)

Для того, щоб подорож швидше розпочалася треба отримати квитки-маршрутні листи. У себе на парті знайдіть маршрутний лист, в якому на протязі уроку будете робити необхідні записи.                                                                                     (слайд 4)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів та перевірка домашнього завдання.

Домашнє завдання складалося з двох частин: 1) повторити основні способи розкладання на множники, §§13, 15, 17, 21, №№ 536(а, б), 570(а, б), 604(в, д), 657(г, є).  2) творче завдання: презентувати основні способи розкладання на множники (по групам).

1. Вершина «К». Складання карти подорожі      (слайд 5)

(Графічний диктант  ^ - да,     ні)

1. Многочленом називають добуток числових та буквених множників. (-)

2. Одночлени, які відрізняються один від одного тільки коефіцієнтами, називаються подібними членами. (+)

3. У результаті множення многочлена на одночлен отримаємо одночлен.(-)

4. Спосіб розкладання многочлена на множники винесенням спільного множника за дужки випливає з розподільного закону. (+)

5. Степенем одночлена називають суму показників степенів усіх змінних, що входять до нього. (+)

6. Добуток одночленів є многочлен.(-)

7. Щоб добуток піднести до степеня, треба кожний множник піднести до даного степеня. (+)

8. В результаті множення многочлена на многочлен отримаємо многочлен. (+)

9. Буквений множник одночлена, який записаний у стандартному вигляді, називають коефіцієнтом одночлена. (-)

 

Отже у вас вийшла карта подорожі у маршрутних листках,  нанесіть на карту назви вершин: «Карта», «Дошка», «Усно», «Виправ помилки», «Історична довідка».

 

І група – винесення спільного множника за дужки.   (слайд 6, 7, 8)

ІІ група – спосіб групування.       (слайд 9, 10)

ІІІ група – застосування формул скороченого множення.  (слайд 11, 12)

Учні, які презентували способи, виставляють за цей етап уроку 3 бали.

 

ІV. Удосконалення практичних вмінь учнів в розкладанні многочленів на множники

 

2. Вершина «Д». Робота на дошці та у зошиті.    (слайд 13)

 

  1. Перетворіть у многочлен: № 610 а) (а + 5)2 – (а – 3)(а + 3); …

 

  1. Розв’яжіть рівняння:

№ 616 а) х2+10х+25 = 0; …

№ 675 а) (9 – х)(х + 9) = – х2 + 3х; …

 

  1. Довести, що при будь-якому цілому  n вираз

№ 672 а) (n + 5)2 –n2 ділиться на 5; …

 

  1. № 680 …

 

Випиши у маршрутний лист умову самого складного для тебе прикладу.

 

3. Вершина «У». Усна робота. (Фізкультхвилинка)    (слайд 14)

– Я буду показувати рівності. Якщо ви бачите вірний запис, то піднімаєте зелену картку, а якщо ні, то – червону.

  1. x2 y2 = ( xy ) ( x + y );
  2. (a b ) ( a + b ) = a2b2 + 2ab;
  3. 2х х2 = x(2 – x);
  4. ( a – b )3 = a3 3a2b + 3ab2 – b3;
  5. ( 3a2 )2 = 27a4;
  6. ( 9a – 7b ) ( 7b + 9a ) = 81a4 – 49b2;
  7. ( ab )2 = a2 + b2 – 2ab;
  8.  – 5 – 10х = – 5(1 – 2х);
  9. ( a + 7 )2 = a2 – 14a + 49

 

4. Вершина «В». Вправа «Виправи помилку».     (слайд 15)

Пропоную учням розв'язування вправ (у вигляді роздавального матеріалу) із навмисно «допущеними» типовими помилками і пропоную учням знайти та виправити їх (самостійно). По виконанні роботи підбиваємо підсумки – учні презентують свої роботи та пояснюють, які помилки знайшли і як їх виправити.

Чи правильно розкладено на множники:

1) аb – ас + уb – ус=(аb – ас) + (уb – ус)= а(b – с) + у (b – с)= (а + у) + (b – с);

2) 3х + 3у – bх – bу=(3х + 3у)(bх – bу) = 3(х + у) – b (х – у)= (3 – b) (х – у);

3) 4п пс – 4 + с= (4п пс) – (4 – с) = п(4 – с) – (4 – с)= п(4 – с);

4) х7 – х3 +  4 – 4х4 = (х74х4 ) + (4 – х3) = х4 (х34) + (х3 – 4) = (х4 +1)(х34);

 

5. Вершина «І». Історична довідка. (Робота в групах)   (слайд 16)

Треба розв’язати рівняння, отримані корені розташувати в порядку зростання та скориставшись ключем прочитати закодовані слова.

І 1) х2 – 64 = 0 2) 3 24х=0 3) ( х 8 )2 = х2 – 16

ІІ 1) х2 – 25 = 0 2) 3 63х=0 3) ( х + 2 )2 = х2 + 36

ІІІ. 1) х2 – 16 = 0 2) 3 50х=0 3) ( х + 3 )2 = х2 + 45

 

І група, ключ відповідей      (слайд 17)

 

-8

0

3

-2

5

2

8

Г

Е

Н

Р

І

Ц

Я

 

ІІ група, ключ відповідей

 

0

-3

8

-1

5

-5

3

Ч

А

А

К

Л

Н

А

 

ІІІ група, ключ відповідей

 

6

-2

5

-4

0

-5

4

Д

А

І

В

К

Е

Л

 

Відповідь: І - група - «Греція»,  ІІ - група - «Начала», ІІІ- група - «Евклід».

 

Історична довідка, яку підготували учні.   (слайд 18, 19, 20)

1. Наукова діяльність Евкліда.

 

b

 

a

b

a

 

2. Учені стародавньої Греції доводили формули геометрично. Та й взагалі алгебраїчні задачі вони розв'язували геометрично; добуток чисел ab вони розглядали як прямокутник з сторонами а і b, число а² - як квадрат із стороною а.

Евклід у своїх «Началах» подавав так: квадрат побудований на сумі двох відрізків, рівновеликий квадратам, побудованим на кожному з них і двом прямокутникам, побудованих на цих відрізках.

3. Довести двома способами і поясніть геометричний зміст формули (а+b+c)2=a2 + b2 + c2 + 2ab + 2ac + 2bc ( 623)

 

Діти! Усі вершини ми успішно пройшли,  повертаємося з нашої подорожі.

 

V. Підсумок уроку      (слайд 21)

Ми узагальнили наші знання. Витягли із схованки математики дещо цінне. Підготувались до контрольної роботи.

  1. Які способи розкладання на множники вам відомі?
  2. З чого доречно почати розкладання на множники?

Таблиця  «Алгоритм пошуку способів розкладання на множення».

1

Винести спільний множник, якщо він є, за дужки.

2

Зробити спробу застосувати формулу скороченого множення.

3

Застосувати спосіб групування, якщо попередні способи не дали результату.

 

Взаємооцінювання в групах, заповнення маршрутних листів.

Методика «Кольоропис» (для визначення психоемоційного стану учнів у кінці уроку).

 

VІ. Домашнє завдання      (слайд 22)

1. Повторити формули скороченого множення. Відповісти на запитання с. 115.

2. Виконати домашню самостійну роботу за підручником «Алгебра» 7 клас, с. 149 «Завдання для самоперевірки», повторити §§ 14-17.

3. Довести двома способами і поясніть геометричний зміст формули (а + b)³= a³ + 3а²b + 3ab² + b³

 

Виставлення оцінок.

 

Дякую за урок!        (слайд 23)

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розкладання многочлена на множники Домалєга М.В.

Номер слайду 2

Мета уроку: Формувати уміння і навички застосовувати різні способи розкладання многочлена на множники. уміння аналізувати завдання, самостійно приймати план розв’язку, розвивати навички самоконтролю, уміння розпізнавати формули скороченого множення серед алгебраїчних виразів. Розвивати логічне мислення шляхом відкриття нових формул мовлення, увагу; комунікативну та соціальну компетентності; Виховувати інтерес до математики, самостійність, наполегливість, толерантність.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Девіз: Говори, що знаєш, роби, що вмієш, при цьому пам'ятай: знати і вміти більше – ніколи не шкідливо. Розкладання многочлена на множники

Номер слайду 5

1. Многочленом називають добуток числових та буквених множників. 2. Одночлени, які відрізняються один від одного тільки коефіцієнтами, називаються подібними членами. 3. У результаті множення многочлена на одночлен отримаємо одночлен. 4. Спосіб розкладання многочлена на множники винесенням спільного множника за дужки випливає з розподільного закону. 5. Степенем одночлена називають суму показників степенів усіх змінних, що входять до нього. 6. Щоб добуток піднести до степеня, треба кожний множник піднести до даного степеня. 7. Добуток одночленів є многочлен. 8. В результаті множення многочлена на многочлен отримаємо многочлен. 9. Буквений множник одночлена, який записаний у стандартному вигляді, називають коефіцієнтом одночлена. (Графічний диктант /\ - да, — - ні) _ /\ _ /\/\ _ /\/\ _ К Д У В І

Номер слайду 6

І група презентує Обґрунтуванням цього способу є розподільна властивість множення. a • ( b + c ) = a • b + a • c Розкрити дужки Винести спільний множник за дужки

Номер слайду 7

Алгоритм розкладання многочлена на множники винесенням за дужки спільного множника Знаходимо спільний числовий множник для коефіцієнтів (якщо цілі числа, то шукаємо НСД ); Виносимо за дужки змінну з меншим показником 12а3b + 8а2b2 = НСД(12;8) = 4 = 4а2b (3а + 2b)

Номер слайду 8

Знайти відповіді до прикладів на розкладання на множники. Приклади Розкладання а) б) в) г) 1) 2) 3) 4) Відповідь: a) – 3); б) – 2); в) – 4); г) – 1). І група підготувала усні вправи

Номер слайду 9

ІІ група презентує Його застосовують, коли немає спільного множника в усіх доданках. Зверни увагу! ІІ група підготувала завдання «Знайди вихід», розклади на множники.

Номер слайду 10

Алгоритм розкладання многочленів на множники способом групування Розбити всі члени многочлена на групи так, щоб після винесення за дужки спільного множника в такій групі в дужках утворилися спільні множники; Винести за дужки спільний множник у кожній групі; Винести за дужки спільний двочленний множник. = (ах + ау) + (5х + 5у) = = а(х + у ) + 5(х + у) = = (х + у)(а + 5) ax + ay + 5x + 5y =

Номер слайду 11

ІІІ група презентує Формули скороченого множення, винесені на обкладинку підручника, перепишемо так, щоб многочлени подати у вигляді добутку.

Номер слайду 12

Вираз Назва виразу 1) Повний квадрат 2) Різниця квадратів 3) Квадрат двочлена 4) Неповний квадрат 5) Сума квадратів 6) Сума кубів Відповідь: a) – 2); б) – 3); в) – 6); г) – 1); д) – 4); е) – 3) ІІІ група підготувала завдання: знайти назви виразів.

Номер слайду 13

Розкладання многочлена на множники

Номер слайду 14

x2 – y2 = ( x – y ) ( x + y ); (a – b ) ( a + b ) = a2 – b2 + 2ab; 2х – х2 = x(2 – x); ( a – b )3 = a3 – 3a2b + 3ab2 – b3; ( 3a2 )2 = 27a4; ( 9a – 7b ) ( 7b + 9a ) = 81a4 – 49b2; ( a – b )2 = a2 + b2 – 2ab; – 5 – 10х = – 5(1 – 2х); ( a + 7 )2 = a2 – 14a + 49

Номер слайду 15

Розкладання многочлена на множники

Номер слайду 16

Розв’яжіть рівняння, запишіть знайдені корені в порядку зростання та прочитайте закодовані слова. Розкладання многочлена на множники

Номер слайду 17

-8 0 3 -2 5 2 8 Г Е Н Р І Ц Я 0 -3 8 -1 5 -5 3 Ч А А К Л Н А 6 -2 5 -4 0 -5 4 Д А І В К Е Л 1 група, ключ відповідей 2 група, ключ відповідей 3 група, ключ відповідей Відповідь: І група - «Греція», ІІ група - «Начала», ІІІ група - «Евклід».

Номер слайду 18

Евклі́д народився в ІІІ столітті до н. е. Визнаний, як старогрецький математик і основоположник математики. Родом з Афін, був учнем Платона. Автор найдавніших трактатів з математики, що дійшли до сьогодення. В них підсумовано досягнення давньогрецької математики. Наукова діяльність Евкліда Основна праця Евкліда «Начала» (латинізована назва «Елементи») включає в себе 15 книжок, у яких міститься систематизований виклад геометрії, а також деяких питань теорії чисел.

Номер слайду 19

Евклід у своїх «Началах» подавав так: квадрат побудований на сумі двох відрізків, рівновеликий квадратам, побудованим на кожному з них і двом прямокутникам, побудованих на цих відрізках. (а + b)2 = a2 + 2ab + b2

Номер слайду 20

Розкладання многочлена на множники

Номер слайду 21

К Д У В І

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Розкладання многочлена на множники

zip
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
1462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку