Конспект уроку математики в 9 класі, студентки групи МІЕ17Б Чудної Олени
Тема: Арифметична прогресія, її властивості. Формула n-го члена арифметичної прогресії.
Мета:
Тривалість уроку: 45 хвилин.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
План уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання вчителя. Перевірка готовності учнів до уроку. Перевірка присутніх на уроці (відмітити в журналі).
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Підручник: Алгебра: підруч. для 9-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.С. Істер. – Київ: Генеза, 2017. – 264 с.
Вчитель заздалегідь записує дані номери на дошці, а на уроці діти звіряють своє д/з з записами на дошці.
№677 (1-2)
Послідовність задано формулою Які із чисел є членами цієї послідовності? Для чисел, що є членами послідовності, укажіть їх номери.
Оскільки n – натуральне число, то
Рівняння не має натуральних коренів, отже число 68 не є членом послідовності.
№687
2, 5, 8, 11, 14, 17, 20, 23, 26, 29.
№688
Знайдіть закономірність і продовжте ряд чисел, записавши чотири наступних числа ряду:
ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів
На попередньому уроці ми з вами з’ясували, що таке послідовність і що вона повсюди нас супроводжує: на нотному стані, на штрих-коді і навіть наші пальці рук утворюють послідовність. Та чи знали ви, що існують й особливі послідовності? (відповіді учнів). Дійсно в математиці є цікаві послідовності, однією з них є – арифметична прогресія, з нею ми сьогодні й познайомимося.
«Прогресія – це рух вперед», так і ми рухаємось вперед у вивченні математичних понять.
Давайте пригадаємо:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Отож, як ви вже зрозуміли тема сьогоднішнього уроку: «Арифметична прогресія та її властивості».
Давайте ми з вами розглянемо дві послідовності чисел і з’ясуємо, що є в них спільного.
Ми можемо з вами помітити, що в цих послідовностях кожен член, починаючи з другого можна отримати додаванням до попереднього члена одного й того ж самого числа. Такі послідовності називаються арифметичними прогресіями. Спробуйте сформулювати означення арифметичної прогресії.
Арифметичною прогресією називають послідовність, кожний член якої, починаючи з другого, дорівнює попередньому члену, до якого додають одне й те саме число.(під запис)
Це стале число для даної послідовності називають різницею арифметичної прогресії і позначають d. (під запис)
Якщо d > 0, то арифметична прогресія зростаюча, якщо ж d < 0, то прогресію називають спадною, при d = 0, прогресія є сталою. (під запис)
Тепер давайте разом з вами запишемо означення прогресії рекурентною формулою: Звідси можна знайти й d.
Приклади (Які ці прогресії? зростаюча, спадна, стала).
Тепер давайте з вами знайдемо перших 4 члени арифметичної прогресії, якщо нам відомо, що , а d = 2.
Це було просто, але давайте з вами уявимо, якби завдання вимагало б знайти чи , ми б витратили багато часу, тому існує формула для знаходження n-го члена прогресії. Давайте спробуємо її вивести. Ми вже з вами знаємо, що:
тоді далі,
Отож ми з вами бачимо певну закономірність: відповідний член прогресії отримують додаванням до першого її члена різниці, помноженої на число менше на 1 від порядкового номера шуканого члена.
Тепер давайте, використовуючи виведену формулу, розв’яжемо приклади.
Приклад 1.
Вчитель викликає учня до дошки.
Знайти шостий член арифметичної прогресії, якщо відомо, що .
Розв’язання
Відповідь: 38
Приклад 2.
Вчитель викликає учня до дошки.
Знайти перший член арифметичної прогресії, якщо нам відомо, що , а .
Розв’язання
Відповідь: 14
Приклад 3.
Вчитель викликає учня до дошки.
Знайдіть три наступні члени арифметичної прогресії 4,2; 3,8; 3,4;…
Розв’язання
Знайдемо різницю:
Молодці. Тепер до вас таке питання: як ви гадаєте, чому прогресія, яку ми з вами розглядаємо називається саме арифметичною? (відповіді учнів).
Арифметична прогресія має цікаву властивість: будь-який член арифметичної прогресії дорівнює середньому арифметичному його попереднього й наступного членів. Запишемо це формулою:
(під запис)
Ця властивість називається характеристичною і саме через неї прогресія називається арифметичною.
Приклад 4.
Вчитель викликає 3 учнів до дошки.
За допомогою характеристичної властивості перевірити чи числова послідовність є арифметичною прогресією: 2, 5, 8, 11, 15, 18, 21…
Розв’язання
Отже, дана послідовність не є арифметичною прогресією.
V. Підсумок уроку.
Сподіваюсь ви дізналися багато нового. Давайте тепер підіб’ємо підсумки нашої роботи.
Виставлення оцінок за урок.
VІ. Постановка домашнього завдання.
Прочитати §16 підручника, вивчити конспект, №693,695, 697 (1,3) (Алгебра: підруч. для 9-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.С. Істер. – Київ: Генеза, 2017. – 264 с.)
№693
Запишіть чотири перших члени арифметичної прогресії різниця якої дорівнює d.
Розв’язання
№695
Знайдіть чотири наступних члени арифметичної прогресії 5,7; 6,1; 6,5…
Розв’язання
№697 (1,3)
В арифметичній прогресії Знайдіть:
3)