11 червня о 15:00Вебінар: Формування підприємницької компетентності учнів на уроках англійської мови

Конспект уроку з англійської мови для 7 класу на тему "Мандруємо разом. Різні смаки"

Про матеріал
Урок нетрадиційний (інтегрований) з використанням різноманітних методів: методу "Акваріум", Інтелект-картки, методу Презентації, методу "Займи свою позицію", також з використанням ігор та ігрових моментів.
Перегляд файлу

                       Міністерство освіти і науки України

           загально освітня школа №25 з профільним навчанням

 

 

 

 

             «Мандруємо разом. Різні смаки»          

Lets Travel Together. Different Countries Different           Tastes

(інтегрований урок англійської мови та географії)

 

 

 

 

                                                                                      Учитель іноземної мови

                                                                                      ЗОШ №25

                                                                                      Кравченко Т. В.

 

 

 

 

 

 

                                             

           It is the supreme art of the teacher to awaken joy in creative expression and knowledge.

                                                                                                                               Albert Einstein.

 

Тема уроку: Мандруємо разом. Різні смаки.

Ціль уроку: а) формування лексичних вмінь та навичок читання та 

                          усного мовлення;

                     б) формування навичок аудіювання;

                     в) формування навичок соціального спілкування через     

                         активізацію понять, пов’язаних з їжею;

                     г) формування творчого та критичного мислення учнів через

                         дискусію й презентацію власної думки.

Методичне забезпечення: словники, роздавальні картки, інтелектуальна карта учителя, доповіді про географічне положення країн, картинки

Обладнання: комп’ютер, телевізор,  глобус, «магічний» капелюх

Тип уроку: урок застосування знань, вмінь та навичок.

Навчальні задачі: організувати – фонетичну, лексико-граматичну розминку учнів; усну розминку учнів щодо використання вивченої лексики за темою «Мандруємо разом. Різні смаки» на рівні фрази та речення; удосконалення навичок аудіювання; читання та переклад текстів “Cuisines of Different Countries”; використовування методу «Акваріум»; лексичний практикум з опорою на прочитанні тексти; монологічні висловлювання на основі прочитаного; використовування ігрових моментів впродовж уроку; ознайомлення з інтелект-карткою; усну розминку по використанню вивченого граматичного матеріалу «Розділові питання» та «Невизначені займенники» на рівні фрази та  речення.

Розвиваючі задачі: розвивати – логічне мислення, мовленнєву здогадку, здібність самостійно планувати речової поступок, уяву, слуховий контроль, речову реакцію, довго часову пам'ять, пізнавальну активність.

Виховні задачі: виховувати – увагу, працелюбство, відчуття колективізму, діловитість та організованість, естетичне сприймання світу, уміння працювати у команді.               

                                            Хід уроку

  1.  Початок уроку:

 

  1. Привітання та організаційний момент:

 - Hello, dear kids. Nice to see you again. How are you getting on? I hope you are fine and ready to work. Let’s start the lesson. I wish all of us good luck and success. Who is absent today?

 - … is (are) absent.

 - Thanks.

2. Презентація уроку:

  • The topic of today’s lesson is “Let’s Travel Together. Different Countries Different Tastes.” Today at the lesson we’re going to revise the material about travelling and food, and you’ll learn how to behave when you travel to other countries and get some useful information about their traditional food; we shall also revise some grammar, but to be precise, tail-questions and indefinite pronouns. Besides, you will read and discuss some food stories with the help of the “magic” globe and the “magic” hat. (Учитель інформує що урок інтегрований і що буде разом з географією)

3. Мотивація та  введення в іншомовну атмосферу:

 - Our success depends greatly on our ability to be in a good mood, to be happy and back up each other. Listen to the words of the great American Henry Ford about the way of achieving success:

 

Coming together is the beginning.

Keeping together is a progress.

Working together is a success.

 

  • What do you think of his words?
  • I hope our work at the lesson will be useful, interesting and successful.

4.  Фонетична розминка

Pay attention to the pronunciation of the sounds [i:] and [o]. Try to read the following sentences correctly. (pull your lips like in our word ива; round your mouth and say shortly …)

Звернути увагу на вимову звуків [i:] та [o]. Спробуйте  прочитати наступні речення правильно.

  1. A pea for a bean.    1. Not for toffies!
  2. Eating between meals?   2. Rod wants his coffee strong.
  3. Pete eats chiefly meat.   3. Tom often got into hot water.

Read the tongue-twisters:

Прочитати скоромовки:

  1. She saw the sea shells on the sea shore of the Seyshells.
  2. Sunshine city, sunshine city, sunshine city...
  3. Fresh frozen fried fish.

 

5. Речова розминка:

 - You know that British people love talking about the weather. In our country the weather has also become very changeable. So, let’s talk a little about the weather. Please, complete my sentences using one of the following tags:

                 has it?                           is it?                                isn’t it?                              didn’t it?

                                 haven’t we?                  doesn’t it?                     was it?

  1. Good morning! It’s another lovely day, …?
  2. But it wasn’t as warm as this yesterday, …?
  3. And it rained yesterday evening, …?
  4. But the sunshine makes you feel good, …?
  5. Oh, it isn’t very warm today, …?
  6. And it hasn’t been as cold as this for ages, …?
  7. But we’ve had some lovely weather recently, …?

 

  • That’s very nice. Thanks a lot. Now I offer you to listen to my statements and say whether they are true or false. Don’t forget that today we’re talking about travelling and food.  Also don’t forget to use different kinds of expressing agreeing or disagreeing:

 

  1. In England people drive on the right.
  2. You prefer tea to coffee.
  3. Last year you travelled around Europe.
  4. Potatoes came to us from Central and southern America.
  5. Heathrow Airport is in Chicago.
  6. You don’t like fruit and vegetables.
  7. Taxis are red in Britain.
  8.  Fresh food is always better than food from packages.
  9. You like to travel by bus.
  10. You’re a good eater.
  11. There’s a lot of traffic on the roads nowadays.
  12. Rice is the main food in Asia.

 

  • Thanks a lot. Wonderful. Now in each group of words find the one that doesn’t belong to the group. OK, let’s start:

Rome  potatoes airliner raspberry shore  fry BMW  

Paris  tomatoes bridge strawberry bank  fly Volkswagen

London herring tram  garlic  wheat slice Ford

Kiev  radish  scooter gooseberry coast  boil Har.&Dav.

Greece carrot  taxi  blueberry riverside chop Volvo

 

  1. Основна частина уроку:

 

  1. Лексичний практикум:

 -  Look at these words. Martin Buber once said: “All journeys have secret destinations of which the traveler is unaware”. I see you are very clear about there are no countries in the world where happiness can be found, but there are a lot of countries where we can meet different people, see new places, conquer the summits, try something new and just explore the world and make the life happy. That’s why I want you to answer some of my questions:

  • Do you like travelling?
  • Who do you like travelling with?
  • What do you do before the travelling?
  • What do you like more: travelling or packing? Why?
  1. Презентація тексту для аудіювання:

 - Sometimes different situations, which are very funny, happen. Let us listen to a story about some of them. Here are the pictures on the screen and listen to the text:

Учитель географії:

 - Напевно, не існує людей, які не люблять подорожей. Послухайте цікаві факти про подорожі. Відомий мореплавець минулого Джеймс Кук сприяв підвищенню добробуту жителів відвідуваних островів і прагнув покласти там кінець людоїдства. Для цього він при другому відвідуванні Нової Каледонії подарував місцевим мешканцям кабана і свиню. У Нову Зеландію і на Таїті їм були завезені вівці…

Один з незвичайних рекордів у подорожах на автомобілі належить двом американцям – Джеймсу Харгісу і Чарльзу Крейтону. В 1930 році вони подолали на «задньому ходу» понад 11 тисяч кілометрів, проїхавши з Нью-Йорка в Лос-Анджелес і потім повернувшись назад.

У 1950 році Бен Карлин з Австралії здійснив навколосвітню подорож, почавши і закінчивши шлях у канадському Монреалі. В якості транспортного засобу Бен використовував модернізований джип-амфібію.

 

 

  • You have only half a minute to work with the cards, and then you’ll hand in your papers for checking them. Put + if you agree and put – if you disagree:

 

  • There are many people who don’t like travelling.
  • James Cook was a famous chef.
  • James Cook contributed a lot to raise the well-being of the inhabitants of the islands.
  • He didn’t want to put an end to cannibalism.
  • James Cook gave the islanders a goose and a pig.
  • One of the most unusual car journeys was made by three Americans.
  • They overcame more than 20 miles.
  • They travelled from Los-Angeles to New-York.
  • Ben Carlin who travelled around the world finished his journey in Chicago, the USA.
  • He used a bike as a vehicle.

 

  • So your time is up. Hand in your papers, please. You’ll know the results next time we meet.
  • Thank you very much. Did you like the story? (Чи сподобалась вам ця історія?)
  1. Pre-listening task

I’m sure you know some facts about English-speaking countries. Now try to answer these questions:

 

  1. What English-speaking countries do you know?
  2. What are their capitals?
  3. What is the official language of Great Britain?
  4. What country consists of two islands?

 

 

  1. Listening and speaking up

 

-O.k. you are very fantastic today. At this time we will watch a short video about some English-speaking countries. Then you’ll have half a minute to get ready for making a short report about … well, I don’t know exactly what country you’re going to speak about. It’s up to Victoria Nickolaevna to decide.

(учні слухають та дивляться відео “English-speaking Countries)

Діти розповідають про наступні країни, використовуючи глобус та підготовлені презентації.

  • Сполучені Штати Америки.
  • Канада.
  • Велика Британія.
  • Україна.

 

-Perfect! Which English-speaking country would you like to visit, I wonder? As for me I’d like to visit Great Britain because I want to see with my own eyes its beautiful sights, royal ceremonies, learn more about its culture and traditions and English cuisine. What about you?

 

 

  1. Фізкульминутка

 

-Let’s have a rest. Listen to me very carefully. If you agree with the sentence, you must raise your hands. If you do not agree, you must just fly. Do you understand me?

 

1) Many fast food companies in the world originated in the USA.

2) The popular drink Coca-Cola was invented in Australia.

3) There is 1 official language in Canada.

4) The capital of Australia is Ottawa.

5) The official language in Great Britain is Kiwi English.

6) In the USA people speak British English.

7) The oak leaf is the official emblem of Canada

 

 

  1. Pre-reading task – answering the questions

 

  1. How many meals a day do we have as a rule?
  2. What do we have for breakfast?
  3. Do you like coffee? Do you prefer instant or ground coffee? Black or white?
  4. What do you prefer having for dessert?
  5. What do you call a person who has a good appetite?
  6. I like Ukrainian cuisine? What about you?
  1. Reading and discussing in groups.

(Використовуємо метод «Акваріуму». Учні об’єналися у чотири групи, які відповідають обраним «чарівним» капелюхом країнам. Учитель запропонував завдання – цікаві різноманітні тексти. Одна з груп сідає посеред класу або на початку середнього ряду в класі, де стоять парти, утворивши внутрішнє коло. Група, що працює, читає текст, перекладає його, обговорює, використовуючи метод дискусії. Інші групи мають тільки слухати, не втручаючись у хід обговорення. Учасники відповідають на питання та вирішують задану проблему. Після обговорення група сідає на свої місця. А учитель ставить до класу запитання чи погоджуються вони з думкою групи та їх дискусією. Всі групи по черзі мають побувати в «Акваріумі» і результати роботи кожної із них мають бути обговорені у класі)

Або спочатку діти розповідають про обрані країни, використовуючи глобус, який світиться. Вони показують на глобусі ту або іншу країну, коротко описують її та надають різні географічні та цікаві факти про країну. В цьому їм допомагає вчитель географії. Перед кожним обговоренням короткий перегляд фільму про цю або іншу країну.

  • You’ve been divided into 4 groups: “Funny Bears”, “Dream”, “Forward” and “Next”. It’s an aquarium. Each group should visit it and cope with the proposed problem. Each group will choose a text about the national cuisine of one of the four selected countries. Your task is to read and understand the text and be ready to answer the questions. And don’t forget your problem is …

Task 1

(Ukrainian cuisine) Ukrainian cuisine is closely connected to the customs, culture and way of life of the Ukrainian people. Ukrainian cookery has long been noted for its appetizing variety of dishes and it is famous for its quality of flavor. These dishes have been devised from a wide choice of products: poultry, pork, fish, lamb, vegetables, cereals and fruit. Breakfast is a simple meal of bread, butter and, perhaps, soft-boiled eggs. Homemade jam with whole berries in heavy syrup is also eaten. Lunch may consist of a fish dish, a salad or vegetables.

Dinner is the main meal. The most popular Ukrainian dish is borsch. This thick and delicious soup is prepared with a variety of ingredients including meat, beans, vegetables, and even prunes. Different soups are made from available vegetables, such as carrots, cabbage or turnips plus a piece of meat that is removed for serving. It may include some kasha (buckwheat, wheat, millet or pearl barley), cabbage. Desserts are simple, perhaps, small pastries and stewed fruit, kvas (a slightly fermented drink made from white or dark rye bread, cranberries). Kvas is preferred by a great number of Ukrainians. Supper is a light evening meal of sausages, cheese, and eggs. (супроводжується відео «Українська кухня»)

Answer the questions:

  1. What is Ukrainian cuisine closely connected to?
  2. What products are used in the Ukrainian cuisine?
  3. What is the main meal of the day in Ukraine?
  4. What is the most popular Ukrainian dish?

(Your problem is to make a recipe of the national Ukrainian dish)

 (English cuisine)Many typical English dishes center on roast meat: beef, pork, lamb, poultry and game. Roast beef is accompanied by roast potatoes and Yorkshire pudding. Mint sauce is usually served with lamb and currant jelly with poultry. Pork is usually complimented by apple sauce. The most famous British takeaway is still the chips and fish. For breakfast most people have cereal or toast and tea or coffee. People have tea with cold milk. Some people prefer instant coffee with hot water. Many visitors to Britain find this coffee disgusting.

Lunch is a quick meal. It’s very light, usually a sandwich and some fruit. People have dinner at 7 or 8 p. m. The evening meal is the main meal of the day. Usually the whole family eats together. Supper is very plain – a sandwich or toast or just some biscuits. Those who haven’t eaten dinner may eat supper at 9 p.m. (Впр.1 с.74)

Answer the questions:

  1. What is roast beef accompanied by?
  2. What is the most famous British takeaway?
  3. What do English people eat for breakfast?
  4. What meal is the main meal of the day in Britain?

(Your task is to make a dinner menu of dishes listed in the text)

 (American cuisine) The common dishes of the USA are various in their origin and way of cooking. There’re a wide variety of foods depending upon which type of restaurant you go to. Some American-style restaurants have a typical menu. Appetizers are usually a chip topped with melted cheese, shrimp cocktail, raw vegetables, sandwiches, cheese and crackers. Soups are French onion, chicken and vegetable. Salads are regular, Greek, chicken, Caesar or spinach. Courses are steak, fried chicken, fish, hamburgers, pasta and pizza. Hot and cold sandwiches are combinations of ham, turkey, roast-beef, chicken, tuna or egg salads. Beverages are coffee, tea, soft drinks, mineral water and iced tea. Deserts are cakes, ice-cream, frozen yogurt, fruit, pancakes, French toast and waffles. (Впр.2 с.74)

Answer the questions:

  1. What can you eat in American restaurants?
  2. What appetizers are popular in the USA?
  3. Do Americans like soups?
  4. What deserts do Americans prefer?

(Your problem is “everyone knows that Americans like fast food. What national Ukrainian dishes would you add to the menu of American restaurants?)

 (Canadian cuisine) Canada is a country of immigrants. Canadian cuisine is a mix of many cultures. Popular ethnic cuisines include Italian and Chinese ones. In larger communities you’ll likely find Japanese, Vietnamese, Thai, Indian, German, Middle Eastern and Greek cuisines. Canadians like hamburgers, beer, good wines, chicken wings, different salads, roast chicken, pancakes, sandwiches, stakes, fruit and vegetables. They also like sea-food. They are fond of coffee, fresh sandwiches, soups, iced tea and, of course, potatoes. This national dish combines French fries with cheese curds and gravy. Among national dishes are meat pies, thick pea soup, pickerel fish, potato dumplings, sugar pies, butter tarts and Pacific Salmon. Some ways that salmon can be eaten are bakes, poached, smoked or candied – the latter is considered a real treat. Cooking can be as simple as baking with a simple lemon butter sprinkle. (супроводжується відео «Їжа у Канаді» на англійської мові)

Answer the questions:

  1. What do popular ethnic cuisines include?
  2. What more cuisines can you find in larger communities?
  3. What do Canadians like to eat and drink?
  1. What national Canadian dishes do you know?

(Your problem is “From all the diversity of Canadian cultures and restaurants you need to choose the cuisine of some country and explain why you have chosen it)

 

Task 2

Translate the following words and expressions into Ukrainian:

Перекласти наступні слова і фрази на українську мову:

1.to be closely connected   6.tuna sandwich

2.Ukrainian cookery   7.raw vegetables

3.mint sauce and currant jelly  8.sea-food

4.soft-boiled eggs    9.potato dumplings

5.instant coffee    10.chicken wings

 

 

-That’s cool! You did it! Congratulations! Now we are going to play a game. It’s a very interesting and useful game. It’s called “What is missing?” You can see some cards on the blackboard. How many cards can you see? Can you read these words? Try to remember the words. Now close your eyes. What can you see? What is missing?

(На дошці картки зі словами та зображеннями відомих цікавих місць світу або найулюбленіших блюд. Убираю картку, діти називають слово, яке зникло і т.п.)

  • It was great! Now I’m going to call the dish and you have to tell me which cuisine it belongs to. Ready? Come along!

mint sauce, chicken wings, hot dog, borsch, cabbage rolls, apple sauce, sugar pies, potato pancakes, butter tarts, currant jelly

 

  • Superb! You did it! You deserve to be praised! Please tell me what you know now about the cuisines of the countries we were talking about. You may use the speech pattern –

 

Now I know that ….

III. Заключна частина уроку:

  1. Домашнє завдання:

Ex. 1 p. 85 (to read and translate), Ex. 5 p. 81 (to write)

To make a Mind Map you can choose any topic you like:

Теми для створення інтелект-карток учнів:

 

  1. Healthy Eating
  2. Food  in Great Britain
  3. National Ukrainian Cuisine
  4. My Favorite Dish
  5. Making Sandwiches
  6. Supermarkets or Markets?
  7. Table Manners
  8. My Favorite Desert
  9. My Recipe
  10. Planning Your Big Dinner

 

  1. Підведення підсумків уроку:

 - I want to say that today at the lesson you’ve done a lot of useful activities: have revised the material about travelling and food, some grammar about disjunctive questions and indefinite pronouns and I’m glad to say that you have worked terrific. All of you were very active and you’ll get good marks. Thank you very much for work. Your marks for the lesson are …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Англійська мова (7-й рік навчання) 7 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
26 березня
Переглядів
175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку