Мета. Сформувати загальне уявлення про зорову систему. Вивчити її анатомічну будову. Визначити сліпу пляму на сітківці ока.
Обладнання та матеріали: таблиця зі схемою будови людського ока, мультимедійна презентація ,,Зорова сенсорна система"
Базові поняття й терміни: зір, очне яблуко, білкова оболонка (склера), судинна оболонка, райдужна оболонка, зіниця, кришталик,
склоподібне тіло, сітківка, брови, повіки, вії, слізні залози, рогівка.
Хід уроку.
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Пропоную учням відгадати які-небудь предмети із заплющеними очима. Потім обговорюємо цей маленький експеримент.
Запитання до учнів
1) Чому ви так довго визначали предмет?
2) Які органи чуттів ви при цьому використовували?
3) Чому без використання зору інформація про навколишнє середовище відразу зменшується?
4) Чому, визначаючи предмет із заплющеними очима, ви мусили взяти його в руку?
II.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Розповідь вчителя з одночасною мультимедійною презентацією ,,Зорова сенсорна система".
1) Значення зору.
2) Зоровий аналізатор.
3) М'язи ока.
4) Анатомічна будова ока:
а)зовнішня оболонка;
б)середня оболонка, райдужка;
в)внутрішня оболонка-сітківка;
5) Рецептори зору.
6) Жовта пляма.
7) Сліпа пляма.
2.Виконання лабораторної роботи. Визначення сліпої плями ока. Інструктаж з роботчого зошити ст.54
8) Сприйняття кольрів.
9) Допоміжний апарат ока.
10) Слізний апарат ока.
11) Оптична система.
12) Рубрика ,,Цікаво знати що..."
3.Мльтимедійна презентація ,,11 цікавих фактів про очі."
Інформація до уроку
З очного яблука виходить зоровий нерв, що з’єднує його з головним мозком. Очне яблуко має форму кулі, більш опуклої спереду.
Воно лежить у порожнині очної ямки і складаєтеся і внутрішнього ядра і трьох оболонок, що його оточують: зовнішньої, середньої і внутрішньої. Зовнішня оболонка називається волокнистою, або фіброзною: її задній відділ являє собою капсулу кольору вареного білка — білкову оболонку, або склеру, що захищає внутрішнє ядро ока й допомагає зберегти його форму. Передній відділ представлений більш опуклою прозорою рогівкою, через яку в око проникає світло.
Середня оболонка багата на кровоносні судини й тому називається судинною. У ній виділяють три частини: передню - райдужку, середню — війчасте тіло, задню — власне судинну оболонку. Райдужка мас форму плоского кільця, колір її може бути блакитним, зеленувато-сірим або коричневим : залежно від
кількості й характеру пігменту. Отвір у центрі райдужки — зіниця — здатний звужуватися й розширюватися. Величину зіниці регулюютьспеціальні очні мязи розташовані в товщі райдужки, вони можуть звужувати й розширювати зіницю. Позаду райдужки знаходиться війчасте тіло — круговий валик:, внутрішній край якого мас війкові відростки. У ньому закладений війчастий м'яз, скорочення якого через спеціальну зв’язку передається на кришталик і він змінює свою кривизну.
Власне судинна оболонка — велика задня частина середньої оболонки очного яблука — містить чорний пігментний шар.що поглинає світло. Внутрішня оболонка очного яблука називається сітківкою, або сітчастою оболонкою. Це світлочутлива частина ока, що покриває зсередини судинну оболонку. Вона має складну будову. У сітківці розташовані світлочутливі рецепторі — палички і колбочки.
Внутрішнє ядро очного яблука складають кришталик, склоподібне тіло і водяниста волога передньої та задньої камер ока.
Кришталик має форму двоопуклої лінзи, він прозорий та еластичний, розташований позаду зіниці. Кришталик заломлює світлові промені, які входять в око і фокусує їх на сітківці. У цьому йому допомагають рогівка і внутрішньоочні рідини. За допомогою війчастого м'яза кришталик змінює свою кривизну, набуваючи форми необхідної то для «далекого», то для «ближнього» бачення
За кришталиком розташоване склоподібне тіло — прозора желеподібна маса. Порожнина між рогівкою та радужкою складає передню камеру ока, а між райдужкою і кришталиком — задню камеру. Вони заповнені прозорою рідиною - водянистою вологою і сполучаються між собою через зіницю. Внутрішні рідини ока перебувають під тиском, який визначають як внутрішньоочний тиск. При підвищенні його можуть виникнути порушення зору. Підвищення внутрішньоочного тиску є ознакою тяжкого захворювання ока — глаукоми.
Допоміжний апарат ока складається із захисних пристосувань, слізного і рухового апарату.
До захисних утворень належать брови, вії та повіки. Брови охороняють очі від поту, що стікає з чола. Вії, розташовані на вільних краях верхньої та нижньої повік, захищають очі від пилу, снігу, дощу. Основу повіки складає сполучнотканинна пластинка, що нагадує хрящ. Ззовні вона покрита шкірою, а зсередини — сполучною оболонкою — кон'юнктивою. З повіки кон'юнктива переходить на передню поверхню очного яблука, за винятком рогівки.
При зімкнутих повіках утворюється вузький простір між кон’юнктивою повіки її кон’юнктивою очного яблука — кон'юнктнвальний мішок. Слізний апарат представлений, слізною залозою і сльозовивідними шляхами. Слізна залоза займає ямку у верхньому куті латеральної стінки очниці. Декілька її проток відкривається у верхнє склепіння кон'юнктивального мішка. Сльоза омиває очне яблуко й постійно зволожує рогівку.
Сльоза накопичується у вигляді слізного озера, на дні якого видно слізний сосочок. Сльози потрапляють спочатку в слізні канальці, а потім у слізний мішок. Останній переходить в носослізну протоку, якою сльоза потрапляє в порожнину носа.
III. УЗАГАЛЬНЕНИМ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ І КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ.
1) Яка система є найбільш інформативною серед усіх сенсорних систем?
2) Що ми можемо сприймати за допомогою зору?
3) Назвіть основні частини зорового аналізатора.
4) Де розташоване око?
5) Назвіть оболонки очного яблука. Які функції вони виконують?
6) Від чого залежить забарвлення ока?
7) У якій оболонці відбувається перетворення світлового подразнення на нервовий імпульс.
IV. САМОСТІЙНА РОБОТА УЧНІВ
Дати відповіді на запитання.
1) Перелічіть допоміжні частини ока. Навіщо отаві потрібний допоміжний апарат?
2) Чому ми часто моргаємо?
3) Чому око має кулясту форму?
4) 3 чого складається судинна оболонка?
5) Що таке водяниста волога, яку функцію вона виконує?
6) Чому око влаштоване так складно?
7) Робота з роботчим зошитом сторінка 52:
а) скласти схему будови зорового аналізатора;
б) розглянути схематичний малюнок будови ока іпідписати його
елементи.
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити зорову сенсорну систему. Будову ока. Підготувати інформацію про захворювання очей.
Мета: Розширити і поглибити знання про ссавців, їх різноманітність, пристосування до певних умов середовища шляхом використання інноваційних методів креативного розвитку учнів; продовжити виховання розуміння того, що природа прекрасна у всіх проявах, формувати геосвідомість, екологічне мислення, культуру поведінки в природі.
Тип уроку: інтелектуальна гра.
Обладнання: малюнки, плакати, ілюстрації, географічна карта.
Хід уроку
І. Створення проблемної ситуації
Уявіть собі, що на Землі зникли всі тварини. Якою б стала наша різнобарвна планета? Яким би сірим і нецікавим було життя! Скільки б виникло проблем, пов’язаних із зникненням чудового царства – царства Тварин і, зокрема, одним з найдосконалішим серед них – ссавців.
А чому саме ссавці вважаються одними з найдосконаліших серед тварин? (У них виникли різноманітні пристосування залежно від способу життя на середовищі існування, які дозволяли їм розселятися по всій земній кулі)
Та чи всі ссавці є гарними і привітними у спілкуванні? Невже немає серед них шкідників, паразитів, страшних та неприємних на вигляд істот?
(Звичайно, є, але це не дає нам права принижувати їх роль у природі або зневажати чи боятися. Адже кожна жива істота, яка з’явилася на світ, має в ньому своє місце, кожна з них – єдина і неповторна: чи то велетенський синій кит, чи непомітна землерийка)
Тож сьогодні ми поглянемо на ссавців не тільки як на цікаві об’єкти, а й як на незамінних представників єдиної палітри живої природи, де кожен штрих, кожна часточка грає свою роль. Ми повинні оцінювати наших родичів не лише за зовнішністю та користю, а й за їхнім місцем та значенням як рівноправних жителів планети Земля. І в стосунках з тваринами чи іншими живими організмами ми повинні користуватися розумінням того, що ми, люди, не єдині живі істоти, гідні уваги і визнання.
Тож розпочнемо наш урок з епіграфа: «У долі природи – наша доля!»
Тема уроку вам відома, мету давайте спробуємо сформулювати разом.
(Учні формулюють мету) Так, дуже добре. У вас уже достатньо знань з цієї теми, тому сьогодні нашу роботу ми побудуємо у вигляді інтелектуальної гри. Для цього ми створили дві команди.
ІІ. Проведення інтелектуальної гри
1. Конкурс – знайомство «Дотепне вітання»
Команди обирають назву, девіз та привітання команді - суперниці. Одна з команд отримує назву «Цар звірів», а інша –«Кенгуру» . Учні малюють емблеми, які передають характер обраних звірів і вітають суперників піснею на задану тему.
Журі оцінює конкурсне вітання ( 5 балів)
2. Конкурс – розминка « Ти мені, я тобі»
Кожна команда готує експромтом по 5 запитань команді суперниці. Орієнтовні запитання:
- Кого називають сірим розбійником? Чи справедлива ця назва?
- Чому гігантський кенгуру народжує маля розміром 3см і вагою 2г?
- Які звірі є майстерними будівельниками?
- Які звірі живуть у гніздах, як птахи?
- Який звір є предком великої рогатої худоби?
- Чому не слід тримати вдома диких тварин?
- Яка тварина найбільша у світі?
- Хто серед ссавців є найкращим бігуном?
- Коли жили мамонти?
- Назвіть представника ссавців, занесеного до Червоної книги України.
Журі оцінює конкурс (по 1 балу за правильну відповідь на питання)
3. Конкурс капітанів
Капітани розв’язують чайнворди, а члени команди у цей час проводять четвертий конкурс.
Чайнворд
1. Колючий клубочок прибіг у садочок.(Їжак)
2. Яйцекладна тварина. (Качкодзьоб)
3. Природна зона, де поширені копитні тварини. (Степ)
4. Галузь народного господарства, хутровий…(промисел)
5. Хижак з родини котячих, який має гарне хутро. (Леопард)
6. Тварина з високим рівнем інтелекту. (Дельфін)
7. Цінний хутровий звір. (Норка)
Журі оцінює конкурс, враховуючи швидкість і якість виконання (3 бали)
4. Конкурс «Народ скаже, як зав’яже»
Конкурс складається з двох частин. У першій частині конкурсу команди виголошують народні прикмети, починаючи їх зі слова «Якщо»
Приклади прикмет:
Якщо миші влаштовують вихід з нірки на північ, чекай холодної зими.
Якщо собаки качаються по землі, буде вітер.
Якщо кінь хрипить, буде негода, б’є копитом – до потепління.
Якщо вовки виють біля житла, до морозу.
Якщо з’являється багато зайців, літо буде сухе.
У другій частині конкурсу команди повинні назвати по п’ять казок, героями яких є ссавці.
(«Лисичка – сестричка і вовк – панібрат», «Червона Шапочка», «Коза – дереза», «Колобок», «Солом’яний бичок», «Теремок» тощо)
Журі оцінює конкурс ( по 0,5 бала за прикмету та назву казки)
5. Конкурс «Такі незвичні сусіди»
У цьому конкурсі два завдання, розв’язавши які, учні продемонструють свої знання про ссавців.
Завдання 1
Чому їжаки наколюють яблука на голки?
(Таким чином вони можуть звільнитися від паразитів)
Завдання 2
Що означає вислів «Мова хвоста»?
(За допомогою хвоста ссавці висловлюють свій емоційний стан: радість – виляння хвостом; страх – підігнути хвіст; комфорт – хвіст «трубочкою» тощо)
Журі оцінює конкурс ( по 2 бали за правильну відповідь на питання)
6. Конкурс «Реклама»
Учні рекламують один із видів ссавців.
Журі оцінює конкурс ( 3 бали)
7. Конкурс «Вони занесені до Червоної книги»
Вчитель. На порозі ХХІ століття. Людство зустрілося з масою екологічних проблем. Одна з них – це скорочення видової різноманітності. Ви знаєте про існування Міжнародної Червоної книги, Червоної книги України. Саме цій проблемі присвячено наш конкурс.
Кожна команда називає по п’ять видів ссавців, яким загрожує зникнення.
Журі оцінює конкурс ( по 1 балу за правильну відповідь)
Вчитель. Ви, напевне, втомилися. Тож пропоную вам «Перерву на обід»
8. Конкурс «Пригадайте»
Що їдять вовки, коли мають вимушену дієту?
(Овочі на полях)
Як пацюки дістають сметану із плашки з вузьким горлечком?
(Засовують туди хвіст, а потім облизують його)
Журі оцінює конкурс ( по 1 балу за правильну відповідь)
9. Конкурс «Колобок» (жартівливий)
У тексті певні слова (видові назви звірів) замінено ключовим словом «Колобок». Здогадайтеся, про що йде мова.
Колобків боятися – в ліс не ходити (Вовків)
Колобок колобку не товариш. (Гусак – свині)
Баба з воза - колобку легше. (Кобилі)
Ділити шкуру недобитого колобка. (Ведмедя)
Не все колобку масляна. (Коту)
Журі оцінює конкурс ( по 1 балу за правильну відповідь)
10. Конкурс «Орфографічний»
У ході конкурсу потрібно виправити помилки в тексті.
1 команда – текст «Неперевершені майстри»
На берегах лісових річок можна спостерігати роботу …обрів(бобрів). Річкові …обри - …ризуни (гризуни), що є неперевершеними майстрами. Підгризаючи дерева, вони будують …атки ( хатки) – химерні споруди з гілок. Мають …обри цінне й красиве …утро (хутро) та смачне м’ясо. Тіло …обра міцне, голова велика, …ирока(широка), очі і вуха розміщені в одній площині. Широкий …віст(хвіст) допомагає …обру плавати. П’ять пальців задніх …кінцівок (кінцівок) сполучені перетинками (перетинками).
2 команда – текст «Чудові плавці»
У процесі пристосування …ити (кити) дуже змінили свою організацію. …іло (тіло) …итів(китів) видовжене, рибоподібної …орми(форми), найзручнішої для пересування у воді. Задні …кінцівки (кінцівки) у них зникли, а хвіст перетворився на орган поступального …уху (руху). Передні кінцівки перетворилися на …лавці (плавці). …волосяного (волосяного) покриву немає, його функції …виконує (виконує) підшкірний шар ..иру (жиру). …ити (кити) народжують немовлят, яких вигодовують …олоком(молоком).
Журі оцінює конкурс ( 3 бали)
11. Конкурс «Заповідні території»
Ми знову звертаємося до проблеми охорони природи. Кожна команда повинна прослухати текст і вгадати, про яких заповідник йде мова.
1. «цей заповідник організовано в 1921 році. Він являв собою масив цілинного степу, єдиний, що зберігся в Європі. У заповіднику налічується 360 видів рослин, утримуються тварини з усього світу»
( Асканія – Нова)
2. « На території цього заповідника знаходиться найвища вершина України. Унікальною є флора заповідника, чудові весняні квіти ростуть тут просто у долинах»
( Національний Карпатський заповідник « Долина нарцисів»)
Журі оцінює конкурс ( 5 балів)
Вчитель. А тепер слово надається нашому шановному журі.
Журі підбиває підсумки конкурсу інтелектуальної гри.
ІІІ. Підсумок уроку
Вчитель. Любі діти! Я впевнена, що ви багато зрозуміли і отримали під час сьогоднішнього уроку, багато над сим замислились. Пам’ятайте слова Антуана де Сент Екзюпері, які він вклав в уста Маленького Принца: « Ми відповідальні за тих, кого приручили». Тому давайте з увагою ставитись до тварин. Адже, незважаючи на їхні кігті, дзьоби і лапи, всі тварини потребують нашого захисту і нашої допомоги.
Тема. Підсумковий урок з теми "Клас птахи".
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про особливості будови птахів; продовжити формувати вміння учнів узагальнювати , співставляти , аналізувати робити висновки; розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси, спостережливість, кмітливість.
Виховувати любов і бережливе ставлення до природи, естетичні почуття.
Тип уроку: інтелектуальна гра ''КВК''.
Обладнання: таблиці з теми ''чорні скрині'', папір,ручки,магнітофон.
Девіз:
Людської треба доброти,
Щоб цвіт з'явився на калині,
Щоб ночі в ранок перейти,
Щоб соловейко тьохкав, - нині
Природі, пташкам і людині
Людської треба доброти.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Доброго ранку, сонечко ясне,
Доброго ранку, земле прекрасна,
Доброго ранку, дерева багряні,
Доброго ранку, квіти духмяні,
Доброго ранку, птахи галасливі,
Доброго ранку, люди щасливі!
До кого ж ми привітались? До всього, що нас оточує. А разом з тим і до наших пернатих друзів, яким сьогодні присвячуємо урок.
(звучить спів птахів)
Прекрасна природа нашого краю. Вона оточує нас своїми барвами лісу, полями, барвами золотокосої осені, казковою природою зими, ніжним буянням весни. Але найкращий куточок природи здається мертвим, якщо його не оживляють птахи.
Наші пернаті друзі - невід'ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, степи...
Чи можна собі уявити весну без дзвінкої пісні жайворонка або весняний ліс без кування зозулі?
Червоногруді снігурі оживляють зимовий пейзаж. Поети усіх часів присвячували солов'ям та іншим символічним птахам вірші.
Але птахи є не тільки окрасою нашого життя, але й допомагають людям боротися за високий урожай.
Ми любимо своїх пернатих друзів, тому повинні знати особливості їхньої будови і поведінки, спостерігати за ними, охороняти їх і приваблювати до наших осель.
ІІ. Оголошення і мотивація теми і мети уроку. ( Клас ділиться на 2 команди. Обираються члени журі , які оцінюють конкурси).
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
1. Конкурс "Назва команди" - 5 балів.
( Учні повинні бути завчасно придумати команди, емблему, захист назви і обрати капітана).
2. Конкурс "Юні орнітологи".
(Кожній команді по черзі дають запитання, пов'язані з особливостями будови птаха. Кожна правильна відповідь - 3 бали).
1) Особливості у зовнішній і внутрішній будові,
пов'язані з пристосування птахів до польоту?
1. Особливості будови скелета і мускулатури,
пов'язані з пристосуванням птахів до польоту.
2) Чому плазуни можуть
голодувати багато років,
а птахи їдять часто?
2. Чому під час тривалих польотів
птахи не задихаються?
3)Порівняти дихальну систему
птахів з рибами, земноводними,
плазунами.
3. Порівняти кровоносну систему птахів,
з рибами , земноводними, плазунами.
3. Конкурс "Щасливий випадок''.
(Кожна правильна відповідь - 1 бал).
1) Яка оболонка яйця забезпечує
зародок водою? (Білкова).
1. Як називають птахи, які протягом
року мешкають на одній території?(Осілі).
2) Яке пір'я птахів не
має борідок ІІ порядку? (Пух).
2. Що є органами виділення у птахів?(Нирки).
3) До яких птахів належать
снігурі і сови? (Кочових).
3. Як називаються птахи , які народжуються
голі і сліпі?(Нагніздні).
4) Яку залозу на шкірі
мають птахи?(Куприкову).
4. Які відділи має шлунок птахів?
(Мускульний і залозистий).
5) Як називається зовнішня
оболонка яйця?(Шкарлупа).
5.Чому серед птахів нема видів,
яким притаманні живородіння?
(Бо зародок в організмі матері
збільшував би вагу птаха і обмежував
рухливість у польоті).
6) До якого типу належать птахи,
які вилуплюються з яйця зрячі
і вкриті пухом? (Виводкові).
6. Яка оболонка яйця забезпечує зародок
поживними речовинами? (Жовткова).
7) Яка температура тіла
у птахів?(Постійна).
7. Як називають птахів, які зимують
в інших кліматичних зонах? (Перелітні).
4. Конкурс ''Синоптики ''. - 1 бал кожна правильна відповідь.
(Кожна команда підготувала народні прикмети, пов'язані з життям птахів. Одна команда називає першу частину прикмети, а друга-закінчує).
І команда:
1) Зозуля стала кувати - (морозу не бувати).
2) Гуси полощуться - (на тепло).
3) Благовіщення (7 квітня) без ластівок - (холодна весна).
ІІ команда:
1) Голуби туркочуть - (тепло віщують).
2) Коли добре чути дятла - (буде дощ).
3) Гуска лапу піднімає - (на холод).
5. Конкурс "Пісенний".
(Учні по черзі з кожної команди називають по 1-2 рядочки з пісень , де згадуються птахи.
Хто назве більше, та команда заробляє 1 бал).
6. Конкурс - вікторина "Чи знаєш ти птахів?".
(Учні по черзі задають питання, які підготували . Кожна правильна відповідь - 1 бал).
І команда:
1. Назвіть найкращого дереволаза з лісних птахів. (Повзик).
2. Чим особливо корисна зозуля? ( Знищує волохатих гусениць - шкідників лісу. Харчується також хрущами , жуками і гусінню шовкопрядів).
3. Чи велика прожерливість білої трясогузки? (Вона з'їдає стільки ж комах, скільки важить сама).
4. Хто в лісі втикає шишки в щілини дерев? (Шишки в розвилки дерев засовує великий строкатий дятел).
5. Чому заборонено турбувати птахів, які сидять на гнізді? (Птахи залишають гнізда).
6. Який птах кричить, як кіт? (Іволга).
7. Які птахи риють нірки для гнізд? (Берегові ластівки, зимородок, щурка).
8. Яким птахам поставлено пам'ятники і де? (У Баварії-журавлям, в Японії- лебедю).
9. Який найбільший птах живе на території України? (Дрохва).
10. Які наші птахи ночують у снігу? (Волочкове очко, кропивник).
ІІ команда:
1. Яких птахів називають ''сіячами'' і ''санітарами'' лісу? (Шишкар, сойка, дрізд, кедрівка).
2. Який птах допомагає розселенню кедру?(Кедрівка).
3. Скільки комах може з'їсти дятел за один день? (300-900 короїдів або 50 травневих хрущів).
4. З яких яєць не вилуплюються птахи? (Черепашиних, крокодилячих).
5. Чому кури, індики та деякі інші зерноїдні птахи їдять маленькі камінці? (Камінці допомагають їм краще перетравати зерно перетираючи його).
6. Назвіть птаха, який зимою змінюють колір свого пір'я. (Біла куріпка).
7. Чому птахам не подобаються яскраво забарвлені комахи? (Яскраво забарвлені комахи майже всі отруєні).
8. Які птахи не сідають на землю? (Стрижі).
9. Які пташенята сичать, як змії? (Крутиголовки).
10. Який птах може літати хвостом наперед? (Колібрі).
7. Конкурс ''Чорна скриня'' - 2 бали.
Запитання для І команди:
У ''чорній скрині'' знаходиться предмет, який допомагає птахам при травленні. (Камінець).
Запитання для ІІ команди:
У ''чорній скрині'' знаходиться предмет, з якого зародок бере кальцій для будови скелета. (Шкарлупа).
8. Конкурс ''Юні систематики''. - 2 бали.
По одному представнику від кожної команди визначають систематичне положення таких птахів:
І команда - лелека чорний;
І команда - орел степовий.
9. Конкурс капітанів - 3 бали.
Розгадування кросворда.
Написати назви різних птахів так, щоб буква С була спільною
10. Конкурс ''Птах Червоної Книги''- 3 бали.
Кожна команда підготувала розповідь про птаха Червоної Книги України.
11. Конкурс ''Зоожарт''. - 4 бали.
Кожна команда відгадує з яких птахів складається фантастичний птах: голова, тулуб, хвіст, ноги від різних птахів.
12. Домашнє завдання. Конкурс малюнків ''Охорона і приваблювання птахів'' - 5 балів.
( Кожна команда на домашнє завдання повинна була виконати малюнок на тему ''Охорона і приваблювання птахів'' і підготувати розповідь).
ІV. Підсумок уроку.
Визначається команда переможців. Відзначається найактивніші учасники, виставляються бали.
Багато птахів гине сьогодні у забруднених морях і океанах, від дій хімікатів, стає жертвами безжалісних браконьєрів та просто малих бешкетників.
Для охорони птахів , як і інших тварин створено багато заповідників. 1 квітня оголошено Міжнародним днем птахів. А який ми можемо зробити свій висновок поширення і збереження птахів?
V. Домашнє завдання.
Запропонувати рекомендації щодо охорони птахів.Взяти участь у Загальношкільному конкурсі на кращу шпаківню чи інший штучний будиночок.
Мета: Узагальнити та систематизувати знання учнів про основні особливості будови плазунів, їх різноманітність, значення у природі і житті людини, охорону;
Пробудити інтерес до вивчення плазунів, бережливе до них відношення.
Обладнання: таблиця «Плазуни», «Вимерлі рептилії», таблиці з кросвордами.
Тип уроку: інтелектуальна гра «КВК».
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів.
Вступне слово вчителя.
Плазуни займають серед хребетних тварин особливе місце - це перші справжні наземні тварини серед хребетних.
Плазуни-родоначальники птахів і ссавців. Колись вони «господарювали» на Землі. У мезозойську еру (185 млн. р. тому), вони заселяли всю сушу, жили у воді і літали у повітрі. Саме тоді рептилії дали початок птахам і ссавцям, які посіли панівне становище.
З давніх давен плазуни викликали у людей страх, огиду і водночас нездоланну цікавість. З ними пов’язано багато легенд, міфів. Змії здавна асоціюються зі злом і підступністю. Разом з тим плазуни викликали до себе й пошану, їх наділяли мудрістю і могутністю.
У Стародавньому Єгипті, наприклад, священними тваринами були крокодили. У місті Бангкок (Таїланд) існує Черепашачий храм, у ставках якого живуть черепахи. У Зміїному храмі на острові Пенанг (Малайзія) утримують величезну кількість змій. В Індії і досі священною вважається окулярна кобра. В Європі з давніх часів шанували ескулапові змію або лісового полоз, зображення якого (змія, що п’є з чаші) стало символом медицини.
У житті плазунів багато незвичного і на перший погляд загадкового. Вони довго можуть обходитись без їжі, тривалість життя окремих неправдоподібно велика: понад 400 років живуть деякі види черепах. Від укусів деяких змій людина може померти за лічені хвилини.
Плазунів багато знищено, тому вони потребують охорони.
А.Карр писав: «Плазуни-невід’ємна частина тваринного населення Землі. Допустити їх зникнення-означає визнати, що ми готові розлучитися з усією живою природою. І якщо це станеться, ми вже не зможемо стати такими, як раніше».
(На дошці написаний вислів, який зачитую).
Я розумію, що це рівносильне зізнання у над ненормальній ексцентричності, і все-таки-зізнаюся: я дуже люблю рептилій.
Дж. Даррел.
Сьогоднішній урок ми присвячуємо плазунам.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.
(Клас поділяють на 2 команди, які почергово відповідають на запитання. Кожна повна правильна відповідь оцінюється максимально в 5 балів. Обирається журі, яке оцінює учнів).
Запитання для команд.
1. Які основні риси пристосованості плазунів до наземного способу життя? |
1. Де поширені плазуни, чому вони отримали таку назву? |
2. Особливості зовнішньої будови, покриви тіла плазунів. |
2. Скелет плазунів. |
3. Порівняти будову кровоносної системи плазунів і земноводних. |
3. Порівняти дихальну системи плазунів і земноводних. |
4. Прокласифікувати: нільський крокодил |
4. Прокласифікувати: болотяна черепаха |
5 Зоовікторина ( Одна команда дає питання другій. Правильна відповідь-1бал) |
|
1) Якого кольору жир у крокодилів? (зеленуватого) |
1) Які плазуни можуть очима дивитися в різні сторони і незалежно одне від одного? (скорпіони) |
2) Чи водяться черепахи в Україні? (тільки 1 вид-болотяна черепаха) |
2) Які види отруйних змій водяться на території України? (степова і звичайна гадюки) |
3) Укуси яких змій майже завжди спричиняють смерть людини? (королівської кобри, африканських мамб, каска вели або страшного гримунчика, тайпана, тигрової змії) |
3) Для чого добувають і де використовують отруту змій? (для приготування лікувальних сироваток проти укусу змій, також з отрути виготовляють ліки) |
4) Скільки часу потрібно для відновлення отрути в отруйному апараті змій після їх використання? (16 днів) |
4) Чи бувають двоголові змії? (звичайні та інші вужі інколи народжуються з 2 головами. У природі такі потвори швидко гинуть.) |
5) Чому «плачуть» крокодили і черепахи? Звідки пішов вислів «крокодилячі сльози»? (Біля очей у крокодилів розташовані особливі залози, які виводять з організму надлишок солей. З очей черепах скочуються «сльозинки». Це дає про себе знати втрата на суші вологи та підвищення концентрації солей у крові) |
5) Що необхідно зробити потерпілому після укусу отруйної змії? (З укушеного змією місця потрібно зняти залишки отрути міцним дезинфікуючим розчином, дати хворому міцного чаю або кави, якомога швидше доставити в лікарню, де йому введуть спеціальну сироватку) |
6) Чому крокодили ніколи не висовують язик? (Тому, що язик у крокодилів по всій довжині приріс до дна ротової порожнини) |
6) Про яких тварин можна сказати, що «вони вилазять із шкіри на зовні»? (Змії під час линяння) |
7) Чи можна виробити в людини імунітет до зміїної отрути? (Можна, вводячи в організм людини спочатку невеликі, а потім дедалі більші дози зміїної отрути) |
7) Які плазуни можуть бігати догори ногами? (Гекони, які полюють за комахами) |
8) Яка змія фауни України є найбільшою? (жовточеревий полоз довжина його може сягати до 2 м.) |
8) Чому і чим шиплять змії? (Змії шиплять найчастіше від роздратування, а саме шипіння виникає в результаті тертя між собою лусок , особливо тих, що розташовані на череві, тобто змії шиплять черевом) |
9) Яких крокодилів у Ст. Єгипті вважали священними? (Нільський крокодил) |
9) Яка змія «носить» окуляри? (Малюнок окулярів на шиї має окулярна кобра) |
10) В яких ящірок нашої країни нема ніг? (В Україні поширені 2 види безногих ящірок-жовтопуз безногий і веретільниця) |
10) Якого крокодила можна назвати морським? (Гребенястого, бо він частіше за інших запливає далеко у відкрите море) |
11) Яка сучасна рептилія вважається найдовшою? (Анаконда-11,43 м.) |
11) Чи мають голос плазуни? (Гекон, гатерія, крокодили, особливо міссісіпський алігатор) |
12) Що доволі часто рятує ящірок від ворогів? (Явище регенерацій чи автотомій) |
12) Як рятуються від жари пустельні черепахи? (За t 40-410 C вони облизують язиком голову і передні кінцівки знижуючи t тіла до 150 С ) |
13) Яка отруйна змія найбільша? (Королівська кобра-5,5 м.) |
13) Чи можуть змії плавати? (Усі змії добре плавають, є такі, що все життя проводять у воді(морські змії)) |
14) Чому змії проковтують здобич більшу за свою голову? (Бо кістки їхніх щелеп з’єднані рухомо між собою і черепною коробкою. У результаті цього ротова порожнина дуже розтягується під час заковтування здобичі) |
14) Яка наземна змія має найсильнішу отруту? (австралійська тигрова змія. В її отруйних залозах міститься стільки отрути, що її вистачило б, аби вбити 400 людей) |
15) Яка змія стала символом медицини? (Лісовий полоз або ескулапові змія) |
15) Як відрізнити звичайного вужа від гадюки? (У вужа забарвлення зверху темне, а по боках голови по одній оранжево-жовтій, а зрідка білуватій плямі) |
6. Завдання для капітанів. Відгадування кросвордів ( 5 б.) |
|
Кросворд « Полоз » |
Кросворд « Гекон » |
Кросворд « Полоз »
У виділених клітинах утворюється назва змії,
яка є символом медицини
1. Як називається розплідник для змій?
2. Як називається наука, що вивчає плазунів?
3. Хто з плазунів змінює забарвлення шкіри?
4. Яку черепаху вживають в їжу?
5. Як називаються вимерлі рептилії?
Відповіді: 1- серпентарій
2- герпетологія;
3- хамелеон;
4- супова;
5- динозавр.
Кросворд « Гекон »
У виділених клітинах утворюється назва ящірки,
яка має голос і ловить комах
1. Як називається процес відкидання хвоста у ящірок?
2. В якого плазуна очі дивляться в різні сторони?
3. Яка найдовша неотруйна змія?
4. Яка черепаха живе на Україні?
5. Чим вкрите тіло черепахи?
Відповіді: 1- регенерація
2- хамелеон;
3- анаконда;
4- болотяна;
5- панцир.
7. Плазуни, занесені до Червоної книги України
( В цей час, коли капітани розгадують кросворди, решту учасників команди пишуть на карточках плазунів, які занесені до Червоної книги України ).
8. Домашнє завдання команд.
1) Розповідь про плазуна Червоної книги України – 2 бали;
2) Цікаві розповіді про плазунів, оформлені у вигляді рефератів – 3 бали.
IV. Підсумок уроку.
Визначення переможців, оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання.
Повторити тему « Плазуни ».