Конспект уроку з біології
11 клас
Тема: Екологічні чинники та їх класифікація
Мета: поглибити знання учнів про екологічні чинники, проаналізувати їх вплив на живі організми. Розглянути класифікацію екологічних чинників, навести приклади екологічних чинників та їхньої взаємодії. Розвивати в учнів уміння аналізувати, робити висновки. Виховувати свідоме бережливе ставлення до всього живого та раціонального його використання.
Обладнання та матеріали: слайди презентації з прикладами класифікації і екологічних факторів, таблиці з охорони природи.
Базові поняття і терміни: екологічні фактори, адаптація, обмежувальні чинники, закон оптимуму.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.
Питання для бесіди:
1. Що вивчає екологія?
2. Які методи використовує екологія, що дозволяють ефективно вирішувати її завдання?
3. В чому суть закону взаємокомпенсації ?
4. В чому суть закону оптимуму?
5. Які ви знаєте розділи екології?
Підсумок
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Завдання уроку:
Досліди:
1. Які екологічні чинники впливають на живі організми.
2. Скласти перелік антропогенних чинників.
3. Скласти перелік антропогенних чинників, що найсильніше впливають на екосистеми у нашій місцевості.
4. Визначити групи, на які поділяють екологічні чинники.
5. Що таке внутрішньовидові і міжвидові біотичні чинники.
Вчитель роздає картки і інструктує учнів щодо правил роботи з картками для самостійної роботи при вивченні нового матеріалу.
В картці вказано тему екологічного дослідження, групу, з якою працює учень, прізвище, ім'я.
Екологічні чинники:
Абіотичні чинники:
Біотичні чинники:
Антропогенні чинники:
Залежно від особливостей змін, екологічні чинники поділяються...
Позитивний характер антропогенних чинників...
Негативний характер антропогенних чинників...
Пристосування до умов середовища називають...
Інтерактивна вправа ,,Біологічний бій''
Учні атакують один одного термінами попереднього уроку.
3. План вивчення нового матеріалу.
1. Екологічні чинники. Класифікація екологічних чинників ( пояснення вчителя, заповнення карток, словникова робота).
Екологічні чинники - це будь-які умови середовища, які можуть впливати на живий організм або екологічну систему, у відповідь на дію яких організм виробляє адаптацію ( пристосування ) до дії фактора.
За характером природи їх поділяють на три групи:
1. Абіогенні чинники є факторами неживої природи ( температура, вітер, світло, вологість, опади, пожежі, повень, рельєф та інше).
2. Біогенні - взаємний вплив одних організмів на інші. Умовно їх можна поділити на внутрішньовидові ( вплив особин одного виду одне на одного й конкуренцію на різні ресурси ).
Міжвидових чинників є декілька типів:
Антропогенні: антропічні чинники - це чинники, зумовлені діяльністю людини. Антропогенні чинники можуть бути негативними ( вирубування лісів, забруднення атмосфери, грунтів, води, парниковий ефект та інше ).
До позитивного впливу людини на довкілля відносять систему захисту навколишнього середовища в різних країнах, створення охоронних територій ( заказників, заповідників, національних парків ).
Адаптації - це видозміни поведінкових реакцій організму у відповідь на зміни навколишнього середовища.
Словникова робота.
Учні виписують в зошити з підручника нові терміни.
ІV. Узагальнення, систематизація знань і вмінь учнів.
1. Аналіз роботи учнів з роздатковими картинками.
2. Формування учнями висновків про вплив людини на довкілля.
3. Поняття екологічного фактора.
4. Як можуть впливати екологічні чинники на живі організми?
5. Як впливає на організми недостача та надлишок дій певного чинника?
6. Коли в організмів виникають адаптації?
V. Підсумок уроку.
1. Рубрика ,, Чудеса природи ''
Цікаві повідомлення учнів, які вони підготували до уроку про життя живих організмів в різних умовах середовища.
2. Рефлексія.
Перегляд відеоматеріалів
VІ. Домашнє завдання.
1. Підручник з біології 11 клас ₴25.
2. Навести по два приклади взаємовідносин різної форми між живими організмами нашої місцевості.
3. Підготувати цікаві повідомлення для наступного уроку до рубрики ,, Чудеса природи ''.