Конспект уроку з біології для 6 класу на тему: «Одноклітинні гриби - дріжджі»

Про матеріал
Розробка уроку біології у 6 класі з теми "Одноклітинні гриби" Мета: сформувати знання про особливості організації та процеси життєдіяльності одноклітинних грибів як цілісних організмів, показати їхнє місце в природі; удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою; розвивати логічне мислення та творчу активність учнів, уміння творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи, виховувати культуру ЗСЖ.
Перегляд файлу

УРОК                                                             БІОЛОГІЯ 6 КЛАС

ТЕМА. ОДНОКЛІТИННІ ГРИБИ — ДРІЖДЖІ

Мета: сформувати знання про особливості організації та процеси життєдіяльності одноклітинних грибів як цілісних організмів, показати їхнє місце в природі; удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою; розвивати логічне мислення та творчу активність учнів, уміння творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи, виховувати культуру ЗСЖ.

Очікувані результати: учні називають середовища існування дріжджів; наводять приклади використання людиною дріжджів; описують будову та процес розмноження одноклітинних грибів.

Обладнання та матеріали: таблиці, відео, презентації

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.

2.2. «Біологічний ланцюжок».

Учитель ставить запитання про одноклітинні рослини учневі, який дає коротку відповідь, далі учень запитує товариша і т. д. Потім визначаються найкраще запитання і найкраща відповідь.

Початкове запитання вчителя:

2.3.  Гра «Знайди помилку».

Учитель зачитує текст із помилками, учням необхідно їх виявити і виправити. (Помилки в тексті виділені курсивом, а правильні відповіді наведені в дужках.)

Одноклітинні рослини поширені переважно у прісних водоймах. Ми знаємо таких представників одноклітинних рослин: хламідомонада, хлорела, ламінарія. Хламідомонада — прісноводна макроскопічна (мікроскопічна) одноклітинна водорість грушоподібної форми. На її задньому (передньому) кінці розташовані два джгутики, за допомогою яких вона ловить собі здобич (рухається). Біля основи джгутика є синя (червона) пляма — вічко, що бере участь у пошуках їжі (світла). Хлорела, як і хламідомонада (на відміну від хламідомонади), поширена тільки у прісних водоймах (як у прісних, так і в солоних водоймах, а також на зволожених ґрунтах). Ця водорість не має скоротливих вакуоль, джгутика, але має вічко (не має вічка).

2.4. Конкурс біологічної казки про хламідомонаду (творче домашнє завдання).

3. Мотивація навчальної діяльності

Запитання до учнів:

— Які асоціації у вас викликає слово «дріжджі»?

Очікувана відповідь учнів: хліб, пиріжки, булочки тощо

 Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

 4. Вивчення нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

Слово вчителя

Слово «дріжджі» має спільний корінь зі словом «дрижати», яке використовувалося при описі спінювання рідини, що часто супроводжує бродіння, спричинюване дріжджами.

Дріжджі, імовірно,— одні з найстародавніших «домашніх організмів». Тисячі років люди використовували їх для випічки. Археологи знайшли серед руїн давньоєгипетських міст жорна й пекарні, а також зображення пекарів. Припускають, що єгиптяни ще до 1200 р. до н. е. опанували технологію випічки дріжджового хліба разом з випічкою прісного. Для початку зброджування нового субстрату люди використовували залишки старого. У 1680 р. голландський натураліст Антоні ван Левенгук уперше побачив дріжджі в оптичний мікроскоп, проте не розпізнав у них, через відсутність руху, живі організми.

Пояснення учителя

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А

Дріжджі належать до групи одноклітинних грибів, які втратили міцеліальну будову (не утворюють плодові тіла), бо середовищами їх існування стали субстрати рідкої або напіврідкої консистенції, що містять у великій кількості органічні речовини. До групи дріжджових грибів входять 1500 видів. У природі дріжджі значно поширені й мешкають на субстратах, багатих цукрами.

Розміри дріжджових клітин становлять у середньому від 3 до 7 мкм у діаметрі, але трапляються деякі види, клітини яких можуть досягати 40 мкм. Дріжджові клітини нерухомі і мають овальну форму. Мал.65, стор.61 – будова клітини дріжджів.

Що це за таємничі організми — дріжджі?

Повідомлення учня

Роль дріжджів у житті людини

Певні види дріжджів здавна використовуються людиною при виготовленні вина, пива, хліба, квасу, при промисловому виробництві спирту тощо. Деякі види дріжджів застосовують у біотехнології, завдяки їхнім важливим фізіологічним особливостям. У сучасному виробництві, використовуючи дріжджі, отримують харчові добавки, ферменти, ксиліт, очищують воду від забруднення нафтою. Але є й негативні властивості дріжджів. Деякі види дріжджів здатні викликати в людей захворювання. До таких захворювань належать кандидоз, криптококоз, пітиріаз.

Робота з підручником: розмноження дріжджів, мал.66, стор.62.

5. Узагальнення та систематизація знань

5.1. «Снігова куля».

Учитель пише на дошці поняття, а учні називають по одному слову, що його стосується. Повторювати слова не можна. Слова записуються напроти терміна, а потім один учень узагальнює їх.

Наприклад: дріжджі, вакуоля, брунькування, ядро, хліб тощо.

5.2.Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

5.3. «Мозковий штурм».

— На яких властивостях дріжджів ґрунтується хлібопекарське виробництво?

(Виготовлення пористого тіста ґрунтується на використанні пекарських дріжджів, які в середовищі, багатому на вуглеводи, спричиняють спиртове бродіння: за допомогою ферментів без доступу кисню розкладають глюкозу на етиловий спирт та вуглекислий газ. Бульбашки вуглекислого газу «піднімають» тісто й роблять його легким та пористим, а етиловий спирт, що утворився, випаровується.)

 

7. Домашнє завдання

Підручник: §16, стор.63?, терміни

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

     1. Скласти сенкан на тему «Дріжджі».

 2. Підготувати повідомлення на тему «Бактерії-екстремали».

 

doc
Додано
16 квітня 2019
Переглядів
5624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку