Мета уроку: сформувати знання про особливості будови та життєдіяльності плаунів, хвощів і папоротей; визначити риси пристосованості до умов життя; ознайомити з їх різноманітністю; розвивати вміння аналізувати та співставляти факти, формувати висновки та використовувати раніше отримані знання; виховувати бережливе ставлення до природи, розуміння єдності всього живого та відповідальності людства за наслідки своєї діяльності.
Тема уроку: Папороті. Плауни. Хвощі. Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності.
Мета уроку:
Освітня: сформувати знання про особливості будови та життєдіяльності плаунів, хвощів і папоротей; визначити риси пристосованості до умов життя; ознайомити з їх різноманітністю.
Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати та співставляти факти, формувати висновки та використовувати раніше отримані знання;
Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, розуміння єдності всього живого та відповідальності людства за наслідки своєї діяльності.
Тип уроку: урок комбінований.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь та пояснення, опис, бесіда, повідомлення, робота з підручником),наочні (ілюстрація таблиць, м/медійна дошка).
Основні поняття: вищі спорові рослини, плауни, хвощі, папороті, гаметофіт, спорофіт, заросток, кам’яне вугілля.
Міжпредметні зв’язки: природознавство.
Обладнання: плакати, слайди, презентації із зображенням представників папоротей, хвощів і плаунів, схеми життєвих циклів вищих спорових рослин.
Література:
Для вчителя:
Для учнів:
Структура уроку:
№ етапу |
Етап уроку |
Час (хв) |
1 |
Організаційний момент. |
1 |
2 |
Перевірка домашнього завдання. |
10 |
3 |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети. |
1 |
4 |
Вивчення нового матеріалу. |
15 |
5 |
Закріплення, узагальнення та систематизація знань. |
10 |
6 |
Підведення підсумків уроку. |
2 |
7 |
Повідомлення домашнього завдання. |
1 |
Хід уроку:
№ п/п |
Навчальний зміст |
Методи і методичні прийоми |
1 |
Організаційний момент. |
Бесіда |
2 |
Перевірка домашнього завдання. А) Фронтальне опитування
Б) Індивідуальне опитування: Графічний диктант: |
Бесіда
робота з дидактичними карткам
|
3 |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети. Сьогодні ми повинні з’ясувати особливості будови і життєдіяльності ще однієї групи рослин –плауни, хвощі, папороті. Тема уроку: Плауни. Хвощі. Папороті. Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності. |
Запис на дошці та в зошитах.
|
4 |
Вивчення нового матеріалу. План:
Чисельність плаунів до 1400 видів.
Особливості розмноження плаунів. Спора висипається зі стробіла, потрапляє в ґрунт. Через 5 – 7 років вона проростає, утворивши заросток (гаметофіт) – невеличку підземну бульбочку. Таких бульбочок у ґрунті багато, але виживають лише ті які зустрічаються з гіфами гриба. Гаметофіт продовжує розвиватися і аж через 12 -14 років на його тілі визрівають антеридії і архегонії. Сперматозоїд, потрапивши до яйцеклітини, запліднює її. Із зародка розвивається молода рослина (спорофіт). Повинно пройти не менше 20 років, поки виросте дорослий плаун. Ось чому плауни розмножуються переважно вегетативно. У рівноспорових гаметофіт однодомний, у різнозпорових – дводомний. Клітина гаметофіту не мають хлорофілу, тому він живиться сапрофітним способом.
Різноманітність плаунів. Представники: плаун булавовидний, плаун колючий, молодильник, плаунець-баранець. До червоної книги занесені плаун колючий і плаун-баранець. Пристосувальні риси будови і життєдіяльності плаунів до умов існування.
Чисельність хвощів близько – 30 видів.
Риси пристосованості до життя .
Папороті представлені як трав’янистими і деревоподібними формами (до 25м), так і епіфітними, які ростуть на стовбурах дерев. У життєвому циклі переважає спорофіт. Листки великі, перисторозсічені. У молодому віці листки зазвичай равликоподібні закручені й ростуть верхівкою, як пагони. Мають особливу назву вайї. На нижній поверхні листка знаходяться коричневі горбочки – соруси з розташованим в них спорангіями. У спорангіях утворюються гаплоїдні спори. Схема циклу розвитку папоротеподібних.
Різноманітність папоротей. Папоротеподібні.
Різноспорові папороті Рівноспорові папороті (салівія плауча, (щитник чоловічий, марсилія чотирилиста, безщитник жіночий, азола) орляк, багатоніжка звичайна) Папороті висотою до 40 метрів вимерли і під впливом різних факторів без доступу кисню перетворилися на кам’яне вугілля. До червоної книги України занесені: вудсія альпійська, адіантум венерине волосся, ключ-трава, сальвія плавуча. Риси пристосовані до умов існування.
|
Запис на дошці та в зошитах.
Розповідь учителя з елементами бесіди та використання таблиці «плаунів» показ слайда.
Робота з підручником ст. 159 розглянуть мал. 171.
Розповідь учителя.
Робота з підручником ст. 160 розглянуть мал. 172.
Бесіда.
Розповідь учителя з елементами бесіди та використання таблиці «хвощів» показ слайда.
Робота з підручником ст. 160 розглянуть мал. 173.
Бесіда.
Розповідь учителя.
Розповідь учителя зі складанням схеми.
Бесіда.
|
5 |
Закріплення, узагальнення та систематизація знань. Лабораторне дослідження Тема: Будова папоротей. Дайте відповідь на запитання:
|
Робота з дидактичними картками. |
6 |
Підведення підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів. |
|
7 |
Повідомлення домашнього завдання. Опрацювати текст і малюнки §43, підготувати тестові запитання на ст.163. |
|
Дидактичні матеріали до теми: Папороті. Плауни. Хвощі. Пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності.
Картка для індивідуального опитування
Текст диктант містить як правильні так і хибні твердження. Для виконання диктанту записати у таблицю так чи ні.
І варіант:
Завдання:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
II варіант:
Завдання:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Інструктивна картка до лабораторної роботи.
Тема: Будова папоротей.
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови папоротей на прикладі щитника чоловічого.
Обладнання: гербарні зразки або живі екземпляри щитника чоловічого.
Інструктивна картка