Завдання уроку: учні мають називати та характеризувати тканини рослинного організму, знати місцерозташування тканин в організмі рослини;учні мають робити висновки про особливості будови тканин в залежності від їх функцій.
Конспект уроку на тему: «Тканини рослин»
Мета: продовжити формувати знання про будову та життєдіяльність рослин; розглянути особливості будови і функції тканин, їх розміщення в організмі рослини; встановити взаємозв’язки між будовою та функціями тканин; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Завдання уроку: учні мають називати та характеризувати тканини рослинного організму; учні мають знати місцерозташування тканин в організмі рослини; учні мають робити висновки про особливості будови тканин в залежності від їх функцій.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Терміни і поняття: тканина, твірні, покривні, основні, механічні, провідні тканини.
Обладнання: підручник, таблиці «Рослинна клітина», «Тканини рослин», «Органи рослин»; малюнки і фото різних рослин; зразки текстильних тканин; голки, лупи; шматки стовбурів дерев, шкарлупи горіхів, зелені листки, плоди томатів і яблук, бульби картоплі, стебла льону, цикорію, бавовнику, гілки верби та інших дерев із бруньками.
План-схема уроку
Хід уроку
I. Організація роботи
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку.
II. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
Фронтальне опитування. Пригадайте, що таке клітина. Назвіть складові клітини рослини.
Тестування
1.Цитоплазмою називають: а) увесь внутрішній вміст клітини; б) внутрішній вміст клітини, за винятком ядра.
2. Непостійні структури клітини – це: а) органели; б) включення.
3. Клітинна оболонка входить до складу клітин: а) рослин; б) тварин.
4. Укажіть складові клітини, які забезпечують передачу спадкової інформації: а) хромосоми; б) вакуолі; в) ядерця; г) рибосоми.
5. Основна функція лейкопластів: а) здійснення фотосинтезу; б) запасання поживних речовин; в) збереження форми клітини; г) транспорт речовин у клітину.
Установіть відповідність між органелами рослинної клітини та їх функціями (одна зайва)
А ядро 1 фотосинтез
Б рибосоми 2 зберігання поживних речовин
В хлоропласти 3 захист від впливів зовнішнього середовища
Г вакуолі з клітинним соком 4 участь в утворенні білків
5 місцезнаходження хромосом
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
У 1682 році англійський ботанік Неємія Грю, коли досліджував рослини під мікроскопом, побачив щось на зразок текстильної тканини. З того часу виникло словосполучення «жива тканина».
Складання сенканів про тканину
( наприклад, «Тканина
Рослинна, промислова
Утворює, огортає, одягає
Тканина – це сукупність ниток або клітин
Покривало» )
Мозковий штурм: учні підбирають слова – асоціації до поняття «тканина» ( одяг, текстильна, лляна, рослинна, бавовняна, шовкова, нитка…)
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку ( запис в зошит )
V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу
Розповідь-пояснення змісту поняття «тканина».
У багатоклітинних рослин клітини можуть утворювати групи, кожна з яких утворює певні функції: одні з них укривають поверхню рослини і захищають її, інші забезпечують переміщення по рослині води та поживних речовин, треті запасають їх. Такі групи клітин утворюють тканини.
Тканина — це сукупність клітин, що мають спільне походження, однакову будову і виконують спільні функції.
Міні-лекція з демонстрацією таблиці «Тканини рослинного організму». Залежно від функції, яку виконують тканини, їх поділяють на:
1) твірні;
2) основні;
3) покривні;
4) механічні;
5) провідні (учитель готує природні зразки: зрізи стовбурів дерев, шкарлупи горіхів, листки рослин, плоди томатів і яблук, бульби картоплі, стебла цикорію, бавовнику, льону, гілочки верби та інших дерев із бруньками).
1. Покривна тканина рослин.
На плодах яблук чи томатів ми бачимо шкірочку. Зелений листок зверху вкритий прозорою шкіркою (можна спробувати зняти шкірку листка), стовбур дерева вкритий корою – все це покривні тканини рослин. Вони захищають, забезпечують газообмін і виділення речовин.
Покривну тканину можна порівняти з нашою шкірою.
2. Основна тканина рослин.
Під шкіркою листка та плодів, під корою дерев міститься основна тканина. Вона заповнює середину органа рослини. Основна тканина листка має зелений колір, вона утворює його м’якоть, здійснює фотосинтез та дихання. Всередині бульби картоплі є біла основна запасаюча тканина, багата на крохмаль.
Основна тканина схожа на наші м’язи.
3. Механічна тканина.
Стовбур дерева не міг би бути таким міцним тільки за рахунок основної тканини. Деревина складається також із механічної тканини, яка надає йому міцності й опори. Механічна тканина робить міцними і гнучкими прутики віника, гілочки верби (із них плетуть кошики), стебла льону (із них виробляють тканини), а також кісточки вишні і сливи, шкарлупи горіхів. Під корою дерев є луб’яні волокна – дуже міцні та гнучкі. З них у казці будував собі хату зайчик, тоді, коли лисичка звела її з льоду.
Механічну тканину можна порівняти з нашими кістками.
4. Провідна тканина.
Розгляньте листки капусти або листя з дерев і знайдіть потовщення – жилки. Нерідко ви бавитесь листками, роблячи з них скелетики, залишаючи жилки – це провідні пучки рослини. Ними до листка рухаються речовини. Це можна спостерігати, якщо рослину поставити у забарвлену чорнилом воду – через деякий час буде видно, як змінили колір стебла і квіти – речовини текли судинами вгору.
Провідну тканину можна порівняти із кровоносною системою.
5. Твірна тканина.
Назва «твірна тканина» походить від слова творити, утворювати. Твірна тканина дає ріст усім частинам рослини. Вона закладається в бруньках (показує гілочки дерев з бруньками), з яких розвиваються листки і стебла рослини. є вона у стовбурі дерева (камбій) і забезпечує ріст стебла у товщину (демонструє річні кільця).
Самостійна робота з підручником в групах, складання опорного конспекту:
1 група - ознайомитись із будовою і функціями твірної тканини;
2 група - ознайомитись із будовою і функціями покривної тканини;
3 група - ознайомитись із будовою і функціями механічної тканини;
4 група - ознайомитись із будовою і функціями основної тканини;
5 група - ознайомитись із будовою і функціями провідної тканини.
VI. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Усний диктант. Закінчити речення:
— Тканини — це…
— У рослин їх налічується… типів
— Потовщення стебла забезпечує… тканина.
— Фотосинтез відбувається у клітинах… тканини.
— Судинно-волокнисті пучки утворені… тканинами.
— Міцності рослинам надають… тканини.
Використовуючи нижче названі особливості будови і функцій різних типів тканин заповніть таблицю
Типи тканин |
Особливості будови |
Значення |
Твірна Основна Покривна Механічна Провідна |
|
|
Особливості будови:
1) складаються з живих або мертвих клітин з міцною клітинною оболонкою;
2) складаються з живих дрібних клітин, які мають тоненькі стінки та великі ядра;
3) утворені щільно розташованими живими або мертвими клітинами, які вкриті захисними речовинами;
4) утворені живими або мертвими видовженими клітинами, стінки яких мають дрібні отвори;
5) складаються з живих клітин і добре розвинених міжклітинників.
Значення :
1) забезпечують висхідний та низхідний рух речовин;
2) надають рослинні пружності та підтримують її органи в певному положенні;
3) дають початок іншим типам тканин;
4) відмежовують органи рослин від зовнішнього середовища;
5) забезпечують фотосинтез, запасання поживних речовин та води газообмін тощо.
VII. Узагальнення і систематизація знань
«Коло ідей»: поміркуйте, чи могли б існувати рослини без якоїсь тканини. Відповідь обґрунтуйте. Втрата якої тканини є найменш важливою для рослини? Чому?
Знайдіть у тексті біологічні помилки.
Помінялися якось в органах рослин усі тканини. «Не хочу, - каже покривна тканина, захищати і край! Буду тепер запасати речовини», – і занурилася всередину стебла, полізла в бульби і плоди. Тут обізвалася твірна: «Скільки можна все утворювати і ділитися? У мене вже сил немає, хочу бути опорою», - і побігла в жилки, деревину, кісточки плодів. Далі мовила провідна: «Хочу захищати, а не працювати все життя як насос», - і перемістилася на зовнішню частину стебла і листків. Не забарилась і механічна тканина: «А я, бідолашна, для всіх завжди опорою була. А відтепер хочу, щоб з мене формувалися всі органи рослини!» Основна ж сказала: «Ви, дівчата, вже всі «теплі» місця позаймали, а що ж мені залишили?»
VIII. Підсумки уроку
Учитель виставляє оцінки, учні обмінюються враженнями від уроку.
Вивчити відповідний параграф у підручнику.
Виконати завдання дослідницького практикуму. Дослідження процесу росту вегетативних органів.