Конспект уроку з біології для 6 класу на тему " Суцвіття"

Про матеріал
Конспект уроку з теми "Суцвіття" 6 клас. Мета: засвоїти біологічне значення суцвіть, їх пристосування до запилення та знайти найбільш поширенні в природі суцвіття; розвивати і формувати вміння порівнювати, спостерігати, робити висновки, розвивати пізнавальний інтерес до предмета зв'язуючи матеріал, що вивчається з життям; формувати навички самоаналізу й об'єктивного самооцінювання, виховувати дисциплінованість, уважність, почуття обов'язку та відповідальності.
Перегляд файлу

Тема:   Суцвіття

Мета:  засвоїти біологічне значення суцвіть, їх пристосування до запилення та знайти найбільш поширенні в природі суцвіття; розвивати і формувати вміння порівнювати, спостерігати, робити висновки, розвивати пізнавальний інтерес до предмета зв'язуючи матеріал, що вивчається з життям; формувати навички самоаналізу й об'єктивного самооцінювання, виховувати дисциплінованість, уважність, почуття обов'язку та відповідальності.

Обладнання:  таблиці „Суцвіття", „Будова квітки" гербарні зразки, кімнатні квіти, модель квітки, таблиця „Знаю, хочу знати, дізнався", картки з біологічним текстом.

Методи: словесні, наочні, проблемні питання, індивідуальний контроль, тестовий контроль, робота в парах, взаємоперевірка результатів знань, прийом «Знаю, хочу знати, дізнався».

 

Структура уроку

I.  Психологічний настрій - 2хв.

II. Актуалізація опорних знань - 7хв.

III. Мотивація навчальної діяльності - 2хв.

IV. Вивчення нового матеріалу - 25хв.

1) Суцвіття

2)  Типи суцвіть

3) Біологічне суцвіття

V.  Закріплення - 6хв.

VI.  Підсумок уроку - 2хв.

VII. Домашнє завдання - 1хв.

 

Хід уроку

I. Психологічний настрій

Добрий день учні! Я вітаю вас з ще одним чудовим днем. Ви, звичайно, можете заперечити: день похмурий, на вулиці зима. Тому поясню: я хочу, щоб цей день зробили чудовим ваш і мій хороший настрій.

Дорогі діти у мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти і листя. А чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Тож і вчителя без учня не існує, і навпаки. Тож ми зараз об'єднаємо свої зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну і продуктивну роботу і сподіваюсь що дух партнерства допоможу нам у цьому. Щасти нам! І девізом уроку візьмемо слова Генрі Форда: «Зібрались разом — це початок,

 Триматися разом – це прогрес,

 Працювати разом – це успіх.»

 

II. Перевірка домашнього завдання

А зараз ми виконаємо вправу „Ключові слова". У кожного із вас на столі чистий аркуш паперу і біологічний текст з пропусками. За 7 хв. необхідно скласти список ключових слів, які загубилися в тексті. Після закінчення роботи, обміняємося аркушами. Я зачитаю правильні відповіді, а ви відмічаєте знаком „плюс" ті з них, співпадають з моїми.

По результатам перевірки виставляються оцінки. Кількість вірних відповідей дорівнює кількості балів. Правильна відповідь - 0,8 б.

-    Діти, про що йшла мова в тексті? (Про квітку).

-    Так, про квітку, про яку ви вивчали на минулому уроці.

 

III. Актуалізація опорних знань

1.  Діти, хто нагадає про будову квітки? (Під час відповіді діти використовують муляж квітки).

2.  Чому квітка є видозміненим пагоном?

3.  Розкажіть про будову головних частин квітки (під час відповіді учень використовує таблицю)

4.  Чи могли б рослини існувати без квіток? (Ні.) Чому? (Завдяки квітці утворюються плоди і насіння, яке є необхідною умовою продовження існування даного виду рослин).

5.  Якої величини бувають квіти? (Великі, дрібні)

6.  Як часто ви бачите дрібні квіти?

7.  Назвіть рослину, що мають великі квіти (мак, тюльпан). А рослини, що мають дрібні квіти (яблуня, вишня, морква). Але ж їх добре видно з далеку, бо вони зібрані в групи.

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

Для вас цікава інформація. Чи знаєте ви, що?.,.

•      Чоловіче суцвіття олійної пальми складається з 150 000 квіток.

•    Нахиливши суцвіття африканського протея чинарового можна націдити повну ложку нектару. Суцвіття являє собою корзинку, досягає 20 см та складається з білих квіток всередині й золотистих квіток по краях.

•     Кокосова пальма, какао і лимони, почавши цвісти вже цвітуть все життя.

•   Агавове суцвіття нагадує формою телеграфний стовп з поперечинами, а квіти віддалено нагадують ізолятори, до яких прикріплюються дроти.

•   Найбільше суцвіття має таліпотова пальма, яка росте у Східній Індії і досягає висоти 22 м. Під час цвітіння на ній розвивається величезне, сильно розгалужене суцвіття 14 м довжини і 12 м ширина, при чому бічні відгалуження досягають довжини 6 м. Загальна кількість квіток на такому суцвітті досягає 100 000, після цвітіння рослина відмирає. Найбільше суцвіття в Україні має соняшник (діаметр суцвіття - кошика іноді перевищує 50см.). Найменше суцвіття розвивається у вольфії без кореневої (розміри рослин не перевищують 1,2 мм) і складається всього з двох квіток.

 

V. Оголошення теми, мети уроку

Про що йде мова. (Про суцвіття)

Діти, згадайте і назвіть все, що вам відомо про суцвіття. (На основі ваших відповідей ми почнемо заповнювати таблицю, колонка „знаю")

А зараз давайте вирішимо, щоб ви хотіли дізнатися ще і чому б хотіли навчитися сьогодні на уроці. 

Продовжуємо заповнювати таблицю на дошці і в зошитах, колонка „хочу знати". Друзі! Процес пізнання починається з вміння побачити та вирішити проблему, якщо ви здатні поставити питання то рано чи пізно ви відшукаєте і відповіді на них. Я впевнена, що ваша активна праця на уроці за темою „Суцвіття" дозволить багатьом із вас отримати відповідь чи встановити шляхи до її пошуку вже на уроці. Бажаю успіху. Отже про суцвіття. А запитання колонки „хочу знати" будуть завданнями нашого уроку.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

А) Діти, в мене в руках 2 малюнки: один це квітка тюльпана, а на другому - суцвіття вишні. В чому відмінність? Чому дрібні квітки на стеблі зібрані в групки, а великі розміщуються, як правило, по-одному. Спробуйте сформулювати самостійно що називається суцвіттям.

Відкрийте підручник на стор. 111 (пар. 28) Знайдіть визначення терміну „Суцвіття". Випишіть його у колонку „дізнався". Ось ми і дали відповідь на перше запитання.

Вчитель. Кількість квіток у суцвітті може становити від кількох до десятків тисяч (наприклад у пальми, агави). За розмірами суцвіття бувають від кількох сантиметрів (ліщина, береза) до 14 м. завдовжки як у деяких пальм.

Б)  Які ж бувають типи суцвіть?

За характером галуження головної осі і розміщенням квіток розрізняють суцвіття прості та складні.

Які це прості суцвіття, давайте знайдемо в тексті пар. 28 і випишемо у третю колонку таб. „ЗХЗД". (Показати малюнок або гербарій).

В)  А тепер познайомимося з різноманітністю суцвіть докладніше, і інформацію будемо записувати до таблиці „Різноманітність суцвіть" (в зошиті)

Тип суцвіття

Характерні ознаки

Приклади рослин

 

 

 

Г) І так основні типи суцвіть.

      (Діти об'єднуються у пари, і описують заданий тип суцвіття)

Д) Ми познайомилися з типами суцвіть, розглянули їх, описали особливості, запропонували приклади рослин із цими типами суцвіття.

А тепер давайте подумаємо, чому ці дрібні квіти зібрані в суцвіття, чому вони мають таке різноманітне розміщення квіток на головній осі.

А тепер порівняймо ваші роздуми з текстом підручника пар. 28 (останній пункт).

 - Яке значення суцвіть у житті рослин?

(Обговорення) (Суцвіття більш помітні комахам, тому квітки легше запилюються)

Формулюємо висновки і закінчуємо заповнювати таблицю, колонка „Дізнався". Що ж ви дізналися сьогодні на уроці? (Зачитують текст колонки „Дізнався")

 

VII. Узагальнення знань і умінь учнів

Бесіда

1.  Які суцвіття краще помітити: кошик чи складний колос? Яке з них має

пристосування до запилювання вітром, а яке - комахами? Чому ви так думаєте?

2.   В якому випадку комахи за одиницю часу відвідають більше квітів і якщо вони будуть поодинокі чи зібрані в суцвіття? Відповідь обґрунтуйте,

3.   З якої частини рослин розвивається суцвіття? (Генеративна брунька)

1) Виконати тести – 1.

2) Виконати тести – 2.

 

VIII.  Підсумок уроку

1.  Оцінювання знань.

2.  Що сподобалось, що дізнались, що хотіли повторити.

3.  Де зможете застосувати свої знання і уміння отриманні на уроці?

4.  Чи досягли  очікуваних результатів особисто ви, клас в цілому.

5. Над якими навичками і вміннями на вашу думку, ще необхідно попрацювати.

 

IX.  Друзі! Мабуть, під час уроку хтось із вас отримав  відповіді на основні питання, а іншим для цього потрібна певна самостійна робота. Отже, домашнє завдання ознайомитися з матеріалом підручника пар. 34, „Суцвіття", знайти відповіді на питання уроку, засвоїти термін „суцвіття".

Дякую за співпрацю. Бажаю успіху у нелегкій праці пізнання природи і самих себе в ній.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

Тема:   Суцвіття (7 клас)

 

Вправа "Ключові слова"

Квітка – видозмінений ... . Вона складається ..., ..., ..., ..., .... Головні частини квітки -   ........ Тичинки утворені .... та .... Маточка складається ..., ..., ... . Квітки, що водночас містять тичинки і маточки називаються ..... Квітки, що мають тільки тичинки або маточки називаються .... Види рослин, у яких чоловічі і жіночі квітки розміщені на одній особині називаються .... Якщо тичинкові та маточкові квітки перебувають на різних особинах, то такі рослини мають назву ....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Знаю

Хочу знати

Дізнався

Група дрібних квіток

Що таке суцвіття?

Суцвіття – це група квіток, розташованих у певному порядку на пагоні

Квіти дрібні, окремо мало помітні.

Які бувають суцвіття? Які це прості суцвіття? Які це складні суцвіття?

Прості і складні. Прості суцвіття – це суцвіття яким властива лише одна нерозгалужена вість. Складні суцвіття становлять собою сукупність простих суцвіть, зібраних на спільній осі.

На них часто можна побачити комах.

Біологічне значення суцвіть.

Суцвіття збільшують ймовірність запилення та кількість утворених ходів. Це сприяє зростанню чисельності виду та його розселенню.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Тема:   Суцвіття (7 клас)

 

Завдання 1 Виконати тести

 

1. Виберіть рослини, які мають суцвіття - складний колос: а) просо; б) подорожник;   в) кукурудза; г) ячмінь.

2. Виберіть рослини, які мають суцвіття - волоть: а) пшениця;   б) овес; в) черемха; г) цибуля.

3. Виберіть рослини, які мають суцвіття - складний зонтик: а) часник; б) морква;   в) деревій; г) каштан.

4.  Виберіть рослини, які мають суцвіття - головку:

а) кульбаба;   б) цибуля;   в) конюшина; г) квасоля.

5. Виберіть рослини, що мають суцвіття - китицю: а) морква;   б) ячмінь; в) тюльпан; г) капуста.

6. Виберіть рослини, що мають суцвіття - простий колос: а) кукурудза; б) жито; в) подорожник.

 

Завдання 2.   Випишіть у робочий зошит номери суцвіть, проти них запишіть номери рослин, що мають такі суцвіття.

1. Китиця. 2. Простий зонтик. 3. Складний зонтик.   4. Кошик.   5. Колос.

6. Складний колос.

а) вишня звичайна; б) морква посівна; в) черемха звичайна; г) примула;

є) кульбаба лікарська; є) пшениця м'яка; ж) айстра; з) подорожник; и)конвалія травнева; і) жито посівне; к) соняшник однорічний.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
24 січня 2021
Переглядів
790
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку