Біологія. 7 клас.
Тема уроку: Різноманітність і значення птахів.
Мета: Освітня: - Узагальнення знань з особливості внутрішньої та зовнішньої будови птахів;
- Ознайомлення учнів з видовим різноманіттям птахів та особливостями їхнього пристосування до різних середовищ існування;
- Встановлення ролі птахів у природі та їхнього значення для людини;
Розвиваюча: - створення умов для включення учнів до активної пізнавальної діяльності;
Виховна: - виховувати любов й дбайливе ставлення до всього живого;
Методи:
Методики: ігрова; проектна; здоров’язберігаюча; розвиваюче навчання;
проблемне навчання; ІКТ; випереджаюче навчання; інформативно-комунікативне.
І. Організаційний момент (розминка, вправа «Усмішка»).
Учитель: Доброго дня, шановні діти! Я рада вітати вас на сьогоднішньому уроці!
Зверніть, будь ласка, увагу на слова американського психолога Дейла Карнегі: «Вона нічого не варта, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її дарує. Вона тримає мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і немає такого бідняка, що не став би від неї багатшим… Її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки ви її не віддали!»
Ви здогадалися, про що мова? Так, це усмішка. Вона допомагає під час знайомства та ділової зустрічі й просто дарує радість і тим, хто її отримав, і тим, хто її подарував. Подаруйте один одному усмішку, хай на уроці від них буде світло й затишно! (Фото сови на слайді).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Шановні діти! Сьогодні ми продовжуємо вести розмову про найбільш чисельну групу хребетних тварин, яку не можна сплутати ні з ким іншим. Це птахи. Але перед тим, як подорожувати далі пташиною країною, пропоную перевірити, що ви вже знаєте про цих дивовижних істот. Сьогодні ви будете виконувати різні форми роботи, отримувати за них бали, а результати досягнень заносити у протоколи, що лежать на ваших столах. Отож, почнемо! (Опитування з використанням відео питань. Результати учні зразу заносять у протоколи).
Слайд 1: Які тип пір’я птахів дозволяють змінювати птахам напрям польоту ? ( рульові)
Слайд 2: Як називається наука, що вивчає птахів? (орнітологія).
Слайд 3: Які сезонні явища в житті птахів зображено на картині Соврасова «Шпаки прилетіли»? (Весняний переліт та гніздування).
Слайд 5: Які типи тпашенят ви знаєте? (нагніздні та виводкові).
Слайд 6: Яка особливість будови дихальної системи птахів
є пристосуванням до польоту? (Повітряні мішки).
Слайд 7: Який тип взаємовідносин зображено на малюнку ? (Мутуалістичні).
Слайд 8: Чому птахи постійно їдять? ( Їжа – джерело енергії, а у птахів дуже високий рівень обміну речовин).
Слайд 9: Чим зумовлене забарвлення яєць птахів? (Пристосуванням до середовища існування).
Слайд 10: Які органи чуттів у птахів розвинені найслабше? (Нюх, смак).
Слайд 11: Як називається виріст грудини, до якого прикріплюються м’язи,що забезпечують рухи крил? (Кіль).
Слайд 12: Що таке пір’я? (Похідні шкіри).
ІІІ етап: Мотивація навчальної діяльності.
(Після прослуховування пташиного співу).
Учитель: Пташина країна - це дивовижний світ, у якому мешкають 8600 видів, різних за розміром, способом харчування, забарвленням, поведінкою, місцями існування й пристосуванням до них. Це світ тварин, які з давніх часів дуже близько пов’язані з людиною. Саме тому, тема сьогоднішнього уроку: «Різноманітність та значення птахів» ( діти записують у зошит). Мета уроку: знайомство з різноманітністю птахів, особливостями їхньої будови у зв’язку з пристосуванням до різноманітних середовищ існування, та визначення роль птахів у природі та значення для людини.
ІV етап: Сприйняття навчального матеріалу.
Учитель: Різні групи птахів значно відрізняються між собою. Вчені об’єднують їх у три надряди: Безкільові, Пінгвіни, Кільогруді. Відкрийте, будь ласка, зошити, заповніть таблицю, відповідно матеріалу, що ви почуєте про кожну з цих груп, від моїх помічників. (Доповіді учеників про надряди птахів).
Перший учень: Надряд Пінгвіни: не літають, хоча мають добре розвинений кіль; крила вузькі, видозмінені в еластичні ласти, що слугують для плавання, їхні рухи у воді нагадують політ інших птахів у повітрі. Добре плавають, пірнають на глибину до 60 метрів. Швидко пересуваються у воді. Ноги мають по чотири пальці з плавальною перетинкою. Суходолом пересуваються повільно, Спираючись на жорсткий короткий хвіст, тримаючи тіло вертикально. Кістки не мають порожнин. Тому скелет важкий. Поширені у південній півкулі. Зустрічаються на берегах Антарктиди, Австралії, Африки, Південної Америки, але у водах з холодними течіями. Представники: Аделі, імператорський, галапагоський.
Другий учень: Надряд Безкільові. Нездатні до польоту, бо не мають кіля. Пересувються по землі бігом або крокуючи. Крила та грудні м’язи розвинені слабо. Задні ж кінцівки міцні й довгі. Мешкають на відкритих просторах. Поширені у Австралії, Південній Америці, Африці. Представники: ківі подібні, Страусоподібні (африканський, нанду, ему, казуари).
Третій учень: Надряд Кільогруді. Нараховує найбільшу кількість представників, які зустрічаються на всіх континентах землі, мають добре розвинений кіль, тобто здатні до польоту. Пристосовані до різних умов середовища існування. Представники: Куроподібні (тетеруки, павичі, рябчики), Гусеподібні (лебеді, качки, гуси), Дятлоподібні (великий, зелений), Соколоподібні (беркути, орли, яструби), Совоподібні (філини, неяситі, сови, пугачі), Журавлеподібні (вінценосний, степовий), Лелекоподібні (чаплі, марабу, лелеки), Горобцеподібні (соловейко, ластівки, дрозди, синиці).
Учитель: Дякую, помічники. А зараз завдання для закріплення матеріалу. Уважно прогляньте ролики, визначте систематичне положення героїв відомих мультфільмів від найбільшої таксономічної одиниці до найменшої: вид, рід, родина, ряд, надряд, клас, підтип, тип, під царство, царство. На екрані кадри мультфільмів «Віні-Пух», «Мюнхаузен», «Возвращение блудного попугая». Діти класифікують мультяшних героїв. Перевірка результатів та занесення отриманих балів у протоколи.
Учитель: Здатність до польоту, теплокровність і високий рівень обміну речовин дали змогу птахам заселити практично всю Землю. Крокуючи далі пташиною країною, я пропоную познайомитися з різними екологічними групами птахів. Екологічні групи виділяють за характером харчування, за місцями проживання, за характером гніздівлі (Слайд). Ви, думаю, зрозуміли, що сьогодні не просто так сидите окремими групами. А утворюєте експертні групи, яким необхідно опрацювати додатковий матеріал, розташований на ваших столах, а потім дати для всього класу характеристику певної екологічної групи птахів. Для ефективності виконання цього завдання, пропоную експертам заповнити таблиці, що лежать на столах. (Групи учнів виконують завдання з подальшою презентацією результатів для всього класу).
Перша експертна група: Екологічні групи птахів за місцем існування.
Екологічні групи птахів за місцем існування |
Види птахів |
Пристосування до місця існування |
Птахи лісу |
Синиці, дятли, тетеруки, рябчики дрозди, |
Невеликі ноги, голова середніх розмірів, коротка шия, очі розташовані збоку, довгий хвіст, вкорочені округлі крила, чіпкі з гострими кігтями пальці ніг. |
Водоплавні птахи |
Лебеді, качки, гуси |
Довга шия, лодкоподібна форма тіла, перетинки на лапах, добре розвинена куприкова залоза, секрет якої робить пір’я водонепроникним, мають широкий сплощений дзьоб, що відфільтровує їжу, щільне жорстке оперення, густий пуховий прошарок, прошарок жиру. |
Птахи відкритих просторів |
Дрохви, страуси, серпокрилець |
Довга гнучка шия, дзьоб і ноги, добре бігають,більшість представників – виводкові, перелітні птахи, гнізда влаштовують на землі. Пристосовані до довгих міграцій. тому кістки дуже легкі, короткий широкий дзьоб, виїмчастий хвіст. |
Птахи узбережжя та боліт |
Чаплі, чайки, кулики, гагари |
Довгі ноги та шия, гострий довгий дзьоб, здебільшого - хижаки, тіло високо підняте над землею; гнізда влаштовують біля води, Лелеки гніздяться біля оселі людини. Морські птахи влаштовують пташині базари. |
Учитель: Це цікаво: Одним із птахів, що мешкають в степах нашої країни, є дрохва (маса тіла самців сягає до 18 кг). Це найбільший з літаючих птахів. Але, на жаль, він є дуже рідкісним, тому занесений до Червоної книги України. Основні причини цього - розорювання степів у ході господарської діяльності людини й браконьєрство.
Учитель: Дякую, друзі! Крокуємо далі. Слово другій експертній групі.
Друга експертна група: Екологічні групи птахів за місцями гніздування. Відмінність цих птахів заклечається у тому, які типи гнізд вони будують.
Кроногніздні |
Зяблики, іволги, орли |
Влаштовують гнізда на кронах дерев |
Чагарникові |
Малинівка, крапивник |
Будують гнізда біля або у самих чагарниках |
Наземні |
Кулики, жайворонки, коньки, чайки, крачки |
Влаштовують гнізда на землі |
дуплогніздні |
Дятли, синиці, мухоловки |
Живуть у дуплах |
Нірники |
Живуть у норах |
Ластівки, зимородки, щурки |
Учитель: Це цікаво: Один з представників пернатих, який заволікає й добивається серця дами за допомогою своїх будівельних здібностей – це шалашник. У будівництві він використовує всі свої дизайнерські та креативні можливості. Бо самка дуже капризна, і, якщо їй що-небудь не сподобається, самець буде відторгнутий, а всі його зусилля даремні. Спочатку самець-будівник прибирає обрану територію від сміття, потім відбирає певні гілочки й травинки у вигляді шикарного тонеля. Але основні зусилля шалашник витрачає на декор та вбрання свого гніздечка. Цікаво та незвичайно, що самки шалашника віддає перевагу синьому та голубому кольорам. Самці по всій території шукають речі таких відтінків. Прикрасою може служити навіть мотузочки, ковпачки з бутилів, папірці. Іноді використовуються камінці, квітки, листочки, раковини молюсків, що можуть вдало вписатися у дизайн будівлі.
Учитель: Щиро дякую другій групі експертів. Слово має група, яка вивчала птахів за типом харчування.
Третя група: Екологічні групи птахів за типом харчування.
Екогрупи птахів за типом харчування |
види |
Особливості пристосуваняя |
комахоїдні |
Синиці, піщухи, корольки, ластівки, стрижі, мухоловки, горобці, повзики. |
Тонкий гострий дзьоб, щоб знімати здобич з листків або виймати з тонких щілин, мають тонкі й довгі пальці з когітками |
рослиноїдні |
Снігур, дубоноси, щурки, куроподібні, голубоподібні, в’юрки |
Мають міцний дзьоб, щоб пробивати оболонки плодів і виймати насіння з шишок |
хижі |
Орли, сови, соколи |
Мають гачкоподібний гострий дзьоб, добре розвинений зір, міцні кігті, зависаючий політ |
Всеїдні
Трупоїдні
Рибоїдні |
Сорока, воронові
Грифи, кондори, сипи, стерв’ятники, буревісники
Пінгвіни, чаплі, гагари, баклани, мартини |
Мають конусоподібний сильний дзьоб, міцні м’язи ніг |
Учитель: Це цікаво: Українське товариство охорони птахів щорічно проводить Всеукраїнські акції «Птах року». Цьогоріч птахом року визначено повзика звичайного Sitta europaea. Ці невеликі співочі птахи надзвичайно добре пристосовані до життя на дереві. Класичною рисою поведінки повзиків є запасання корму, який вони затискують чи буквально забивають у щілини й зморшки кори. Загалом всеїдні. у весняно-літній сезон живляться комахами, в осінньо-зимову переходять на насіння й горіхи. Характер повзиків проявляється і в дзвінкому свисті, найбільш знайоме нам «тві-тві-тві-тві». Українське товариство охорони птахів разом із Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді оголошує конкурси, лекції, випуск стінгазет, листівок, презентацію оповідань, казок, віршів про повзика, малюнки та фоторепортажі.
Учитель: Дякую, друзі! Для закріплення пропоную роботу з картками за варіантами. На столах роздані картки за трьома варіантами, що учні опрацьовують самостійно з подальшою перевіркою на екрані проектора.
Картка для І варіанту:
Установити відповідність між видами птахів та місцями їхнього існування:
Картка для ІІ варіанту:
Установити відповідність між видами птахів та типами їхніх кінцівок:
Страус, чапля, куріпка, качка, орел, дятел
Завдання для ІІІ варіанту:
Установити відповідність між видами дзьобів птахів та способами їхнього харчування: рибоїдні, комахоїдні, хижі, всеїдні, зерноїдні, плодоїдні. Відповіді перевіряються учнями з коментарями учителя.
Після перевірки завдань у протоколи виставляються оцінки.
Фізкультхвилинка. Так як урок проходить 90 хвилин і на ньому використовується мільтивідеопроектор, то вважається необхідним для збереження здоров’я дітей проведення валеологічних вправ для очей та масаж основних рефлекторних зон на долонях (5 хв.)
Учитель: крокуємо далі, мої юні орнітологи. Людина дуже щільно в процесі свого існування пов’язана з птахами. Уявіть хоча б на хвилинку прихід весни без дзвінкої пісні малинівки, або відпочинок у лісі без пташиного веселого цвірінькання. Це просто неможливо! Птахи – це невід’ємна частина й умова існування більшості екосистем. Давайте всі разом визначимо роль птахів у природі та значення для людини, користуючись невеличкими підказками на екрані (показ слайдів без підпису про значення птахів у природі й для людини). Роль у природі: входять до складу екосистем; є ланками у ланцюгах живлення; регулюють чисельність комах та дрібних хребетних; запилюють квіти; поширюють плоди. Значення для людини: використовується м’ясо, яйця, пір’я, пух; знищують шкідників с/г; поштові голуби; соколине полювання; органічне добриво для с/г; використовуються у геральдиці: зображення птахів на гербах і прапорах багатьох країн світу; покращують психологічний настрій; естетичне значення: надихають на поезію, створення витворів мистецтва (картини, віршів, байок, пісень), є втіленням свободи й людської душі, роблять наш світ прекраснішим. При тісному контакті з цими тваринами й недотриманні правил гігієни може розвиватися хвороба орнітоз – враження клітин, враження легень, нервової системи, проблеми з шлунково-кишковому тракті.
Повідомлення учня: орел – символ державності на гербах Австрії, Албанії; фламінго – національний символ Багамських островів; пелікан – символ милосердя на гербі Барбадоса; беркут – на гербах Єгипта, Ірана, Сирії, Йемена, ОАЕ, страус – символ справедливості в Австралії, голуб – символ миру й благовіщення у християн. Сокіл зображений і на гербі нашого міста. Розповідь про герб міста Слов’янська (слайд).
Учитель: Дякую. У мене для вас теж є цікавинка. Скажіть, яке наближається велике свято для всіх християн? Правильно, це Великдень. Яйце — символ Великодня разом з паскою. Яйце символізує життя й воскресіння. З давніх часів вважається, що саме яйце, посвячене у церкві, повинно бути першою їжею після 40-денного поста. А ви знаєте, чому саме яйце стало символом Великодня? За давньою церковною легендою, перше пасхальне яйце Свята рівноапостольна Марія Магдалина принесла римському імператору Тиберію. В ті часи було прийнято приходити до імператора і приподносити йому подарунки. Багаті дарували коштовності, а бідні люди те, що могли. Тому Марія Магдалина, не мавши нічого, крім віри в Ісуса, протягнула імператору Тиберію куряче яйце зі словами: "Христос Воскрес!". Імператор, з сумнівом замітив, що ніхто не може воскреснути із мертвих, у це важко повірити, як і в те, що біле яйце може стати червоним. Тиберій не встиг договорити ці слова, як яйце перетворилося з білого у яскраво-червоне. З того часу, посвячені у церкві, пофарбовані у червоний колір яйця, стали символом цього свята. Цей звичай прижився. З часом яйця стали фарбувати не тільки у червоний колір, а й в інші кольори, крім того розписували їх різноманітними візирунками (писанки).
Червоне забарвлення яєць символізує кров Ісуса Христа та одночасно слугує символом Воскресіння. Вважалося, що освячене яйце може загасити пожежу, з його допомогою шукали пропавши в лісі корову, яйцем проводили по хребту домашньої скотини, щоб вона не хворіла та хутро у неї було гладким. С яйця вмивалися, гладили ним по обличчю, щоб бути вродливим й рум’яним. На третьому поверсі нашого ліцею ви можете побачити виставку писанок, створених руками учнів. Ось деякі з них (учитель демонструє писанки, зроблені ліцеїстами).
Учитель: Світ птахів унікальний та неповторний, але, на жаль, такий вразливий. Тому я хочу зупинитися на охороні птахів. (Розповідь учня про Червону книгу України, охорону птахів та деякі види, занесені до Червоної книги України (презентація).
V. Підсумки уроку.
Учитель: Що ж, дорогі друзі, підходить до кінця наша подорож пташиною країною. Любіть птахів, вивчайте птахів, бережіть їхні гнізда, не залишайте цих тварин у складні зимові дні. Пам’ятайте, жменька насіння, зерна або крихти хліба можуть врятувати не одне життя. А навесні птахи віддячать вам веселою дзвінкою піснею.
На останок мені б хотілось дізнатися, які враження у вас склалися від сьогоднішньої роботи. Вправа «Час похвали». Учні за бажанням висловлюють свої враження від уроку: «Мені сподобалося…»,
«Найкраща відповідь була у …», «Сьогодні молодець …», «Мені цікаво було дізнатися про..».
VII. Д/З: Здайте, будь ласка, свої протоколи з оцінками. Дякую за роботу. Д/З: прочитати вдома параграфи: ….. (в залежності від автора підручника). Знайти вірші, байки, пісні, картини і т.д. про птахів; написати рекламу про птахів, яка б спонукала вивчати певну тему. Вимоги: повинна бути змістовною, містити необхідні й достатні відомості про рекламний об’єкт, щоб захотіти дізнатися про нього більше.
За бажанням можна зробити презентацію на тему «Птахи – рекордсмени».
Дякую за урок! Бажаю всім здоров’я!