Конспект уроку з біології для 8 -го класу на тему : " Значення дихання. Дихальна система".

Про матеріал

Сформувати в учнів знання про процес дихання, значення дихання та дихальну систему людини; розглянути органи дихання, показати взаємозв'язок їх будови з функціями.

Розвивати вміння здобувати знання з різних джерел; аналізувати та порівнювати одержану інформацію. Розвивати логічне й критичне мислення.

Формувати відповідальне ставлення до свого життя та оточуючого середовища.

Перегляд файлу

Тема. Значення дихання. Дихальна система

 

Мета. Сформувати в учнів знання про процес дихання, значення дихання та дихальну систему людини; розглянути органи дихання, показати взаємозвязок їх будови з функціями.

          Розвивати вміння здобувати знання з різних джерел;  аналізувати та порівнювати одержану інформацію. Розвивати логічне й критичне мислення.

           Формувати   відповідальне ставлення до свого життя та оточуючого середовища.

 

 Базові поняття та терміни: дихання, зовнішнє й внутрішнє дихання, носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи, бронхіальне дерево, бронхіоли, альвеоли, зв’язки, голосова щілина.

 

Обладнання: таблиця «Органи дихання», муляж гортані, «Дерево знань», проектна робота на компютері «Будова та функції повітроносних шляхів», картки для самооцінювання.

Тип уроку. Інтегрований (біологія + інформатика) урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку            

І. Емоційний настрій.       

         1. Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

  2.  Обговорення девізу уроку: «Життя – це горіння» (А.Лавуазьє та П.Лаплас, ХVІІ ст..)

  Поясніть, як ви розумієте вислів. Чи стосується він перебігу процесів життєдіяльності?

(І горіння, і дихання відбуваються за участю кисню, але горіння відбувається швидко і до кінцевих продуктів, а дихання повільніше, через проміжні стадії. Енергія, що виділяється, може використовуватися для перебігу процесів життєдіяльності, утворення АТФ, терморегуляції тощо).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети та очікуваних результатів уроку.

Ознайомитися зі значенням, будовою та функціями органів дихання.

Навчитися розпізнавати органи дихальної системи на малюнках, характеризувати їхню будову й функції.

Учитель. Оскільки сьогодні ми вивчаємо нову тему, то оцінювання відбуватиметься за окремими показниками, які є на ваших столах (таблиця1).  Будуть   враховуватись активність, уміння здобувати знання та оперувати  одержаними,  здатність працювати в команді. Оцінювати свої знання будете самостійно, сподіваюсь – критично, а я виставлю свою оцінку. Якщо ваша оцінка співпаде з моєю, то ви одержите бонус – додатковий бал.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

     1. Вивчення життєвого досвіду учнів.

Що ви знаєте про дихання та органи дихання? (заслуховуються відповіді учнів).

Учитель. Відкрийте файл під назвою «Дихання» і спробуйте доповнити схему.

 

 

 

   

 

2. «Запитання на вибір.»

На екрані монітору – запитання. Вибрати те з них, на яке знаєте відповідь.

1. Які функції виконує кров? (транспортну, захисну, регуляторну, дихальну, видільну, живильну, терморегуляторну).

2. Які речовини переносить кров? (кисень, вуглекислий газ, поживні речовини, продукти обміну).

3. Чим відрізняється венозна кров від артеріальної? (Вмістом кисню та вуглекислого газу, що спричиняє їх різне забарвлення).

4. Як ви гадаєте, чому ми зараз повторювали матеріал про кров? ( Кровоносна та дихальна фізіологічні системи утворили єдину функціональну)

 

Учитель. Тож давайте спробуємо дати відповідь на запитання :

1.Що таке дихання? (Це сукупність процесів, які забезпечують надходження в організм кисню, використання його в окислювальних процесах і видалення з організму вуглекислого газу)

 2. Яке значення має дихання? (Кисень іде на окиснення органічних речовин, в результаті чого вивільняється енергія)..

2. Вивчення нового матеріалу з використанням  компютера 

Учитель. Попередньо до уроку ви одержали завдання, на які необхідно було знайти відповіді та створити презентації.

До дихальної системи відносяться повітроносні шляхи та легені. Сьогодні ми розглянемо будову та функції повітроносних шляхів.

Завдання для І групи

1) Створіть сторінку « Верхні дихальні шляхи».

2) Уважно розгляньте малюнок, знайдіть органи, якими утворені верхні  дихальні шляхи  (носові порожнини, носоглотка, глотка ). Опрацюйте теоретичний матеріал, дайте відповідь на запитання:

-  Чим зєднані між собою права і ліва носові порожнини?

-  Чому верхні повітроносні шляхи називають неспецифічним імунним бар’єром?

-  Де перехрещуються дихальні й травні шляхи?

 

Під час розповіді учнів учитель нанизує на «Дерево знань» нові терміни та поняття.

Завдання для ІІ групи

1) Створіть сторінку « Неспецифічний імунний барєр».

2) Опрацюйте теоретичний матеріал, дайте відповіді на запитання:

- Які функції виконує слизова оболонка носових порожнин?

- Яке значення має густа сітка кровоносних капілярів носових порожнин?

- Що таке чхання?

- В якій частині повітроносних шляхів є скупчення лімфатичних вузлів?

- В якому випадку їжа може потрапити в гортань?

- Що таке «мутація» голосу?

Завдання для ІІІ групи

1) Створіть сторінку «Нижні дихальні шляхи».

2) Уважно розгляньте малюнок , знайдіть органи, що утворюють нижні дихальні шляхи (гортань, трахея, бронхи). Опрацюйте теоретичний матеріал, дайте відповідь на запитання:

- Яку будову має гортань?

- Які особливості будови трахеї не заважають проходженню  їжі по стравоходу й повітрю в легені?

- Яку функцію виконують бронхи? (Бронхи мають хрящі у своїх стінках, тому ніколи не спадаються. Вони є не тільки повітропровідними трубками,а й виконують бар’єрну функцію. Секреторні клітини епітелію продукують слиз, у якому осідають частинки пилу й містяться макрофаги, що захоплюють і перетравлюють різні мікроорганізми.)

 

 

 

Завдання для ІV групи

1) Створіть сторінку «Утворення голосу».

2). З’ясуйте, які органи беруть участь в утворенні голосу. Опрацюйте теоретичний матеріал, дайте відповіді на запитання:

- Що сприяє натяжінню та напруженню голосових звязок?

- Як утворюється звук?

- Від чого залежить висота голосу людини?

Учитель. Ви уважно прослухали розповідь про утворення голосу. А тепер підтвердіть або спростуйте такий вираз: «Якщо артист співає сопрано, то басом він не заспіває».

Допоміжні питання:

  • Чи можна «керувати» голосом?
  • Людям яких професій необхідно вміло володіти голосом?
  • Чи допомагає в повсякденному житті вдало вибраний тембр, швидкість та висота голосу?

 

Завдання для V групи

1) Розвяжіть біологічну задачу:

Лікарями встановлено, що спів покращує кровопостачання голосових звязок. Як ви думаєте, чи впливатиме благотворно спів на стан язика, піднебінних мигдалин і численних лімфатичних вузлів, розташованих у ротовій порожнині та глотці?

(Відповідь: Спів благотворно впливає  не лише на голосові звязки, а й на інші органи, розташовані в ротовій порожнині та глотці. Причиною цьому є активізоване кровопостачання, яке у даному випадку здійснює виражений оздоровчий ефект.  При співі лімфатичні вузли й мигдалини починають посилено працювати, внаслідок чого стан імунітету в ротовій порожнині й горлі помітно покращується. Існує версія, згідно з якою покращення кровопостачання під час співу веде до активізації діяльності головного мозку. )

 

Учитель: про вплив звуків на здоровя людини знали ще наші предки. Недарма при різкому болі ми вигукуємо «а-а-а». Використовуючи різні звукосполучення, можна покращити стан будь-якого органу . Йоги ефективно використовують таку «терапію».

До речі, йоги розпочинають свій ранок з того, що ретельно промивають носову порожнину. Для чого вони це роблять?

 

ІІІ. Осмислення нового матеріалу.

1. Гра «Світлофор». (Учні за допомогою сигнальних карток дають відповіді на твердження: зелений колір – твердження правильне, червоний колір – неправильне, жовтий – питання не стосується теми уроку)

1) Обмін газів між зовнішнім середовищем і альвеолами називається зовнішнім диханням (З.)

2) Процес дихання забезпечується двома фізіологічними системами: дихальною та кровоносною (З,)

3) Атмосферне повітря не містить домішок, які можуть нашкодити людині (Ч.)

4). Дихальна система складається з повітроносних шляхів і легень (З.)

5). До верхніх дихальних шляхів відносяться: носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань і трахея (Ч.)

6). Чихання – це сильний рефлекторний видох через ніздрі (З.)

7). Від глотки починаються дві трубки: дихальна – гортань й травна – стравохід (З.)

8). Вхід до гортані під час прийняття їжі закривається надгортанним хрящем (З.)

9). Щитоподібний хрящ легко прощупується на передній поверхні шиї (З.)

10). Завдяки процесу фотосинтезу в рослинах накопичуються органічні речовини (Ж.)

11). Гортань виконує повітроносну функцію (Ч. й голосоутворюючу)

12). Залозиста оболонка трахеї вистелена залозистим і миготливим епітелієм і виконує захисну функцію (З.)

2. Практичне застосування знань.

На таблиці показати органи, що утворюють:

-   верхні повітроносні шляхи;

-  нижні повітроносні шляхи;

- легені.

3. Складання пам’ятки «Яз запобігти захворюванням дихальних шляхів»

4. Робота з термінами:

а) складіть речення, використовуючи якнайбільше вивчених на уроці термінів

 (дихання, зовнішнє й внутрішнє дихання, носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи);

б) збирання врожаю з «Дерева знань» (учитель знімає з «дерева» терміни, а учні пояснюють їхнє значення)

5. Скласти сенкан із словом «дихання» (робота в групі)

Дихання.

Глибоке, легке (різке, болісне).

Окиснює, вентилює, видаляє.

Дихання  забезпечує  утворення енергії.

Газообмін.

 

ІV. Рефлексія.

1. Чи справдилися ваші сподівання стосовно нашого уроку?

2. Де в житті ви зможете застосувати здобуті сьогодні на уроці знання?

 

 

V. Оцінювання навчальних досягнень.

1. Учні здійснюють самооцінювання за допомогою карток.

2. Учитель коментує одержані результати, роздає «бонуси».

 

VІ.  Домашнє завдання. § 30-31, скласти казку про пригоди хлопчика Киснеслава.

 

 

 

 

 

                                                                                                                      Таблиця 1

Прізвище, ім’я ____________________________Дата___________

№ з/п

 Показники

 Бал

(0, 1, 2)

1

Повторення попереднього  матеріалу

 

2

Презентація нового матеріалу

 

3

Гра «Світлофор»

 

 4

Складання сенкану

 

5

Я  активно працював протягом усього уроку

 

6

Я добре засвоїв новий матеріал (Робота з термінами)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прізвище, імя ____________________________Дата___________

№ з/п

 Показники

 Бал

1

Повторення попереднього  матеріалу

 

2

Презентація нового матеріалу

 

3

Гра «Світлофор»

 

 4

Складання сенкану

 

5

Я  активно працював протягом усього уроку

 

6

Я добре засвоїв новий матеріал

 

 

 

 Прізвище, імя ____________________________Дата___________

№ з/п

 Показники

 Бал

1

Повторення попереднього  матеріалу

 

2

Презентація нового матеріалу

 

3

Гра «Світлофор»

 

 4

Складання сенкану

 

5

Я  активно працював протягом усього уроку

 

6

Я добре засвоїв новий матеріал

 

 

 

 

Прізвище, імя ____________________________Дата___________

№ з/п

 Показники

 Бал

1

Повторення попереднього  матеріалу

 

2

Презентація нового матеріалу

 

3

Гра «Світлофор»

 

 4

Складання сенкану

 

5

Я  активно працював протягом усього уроку

 

6

Я добре засвоїв новий матеріал

 

 

 

 

 

Прізвище, імя ____________________________Дата___________

№ з/п

 Показники

 Бал

1

Повторення попереднього  матеріалу

 

2

Презентація нового матеріалу

 

3

Гра «Світлофор»

 

 4

Складання сенкану

 

5

Я  активно працював протягом усього уроку

 

6

Я добре засвоїв новий матеріал

 

 

 

 

 

 

Демянівська ЗОШ  І-ІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

учитель біології

Шилкіна Лідія Дмитрівна

 

 

 

Завдання для І групи

1) Створіть сторінку « Верхні дихальні шляхи».

2) Уважно розгляньте малюнок, знайдіть органи, якими утворені верхні  дихальні шляхи  (носові порожнини, носоглотка, глотка ). Опрацюйте теоретичний матеріал, дайте відповідь на запитання:

-  Чим зєднані між собою права і ліва носові порожнини?

-  Чому верхні повітроносні шляхи називають неспецифічним імунним бар’єром?

-  Де перехрещуються дихальні й травні шляхи?

 

 

 

 

 

Завдання для ІІ групи

1) Створіть сторінку « Неспецифічний імунний барєр».

2) Опрацюйте теоретичний матеріал, дайте відповіді на запитання:

- Які функції виконує слизова оболонка носових порожнин?

- Яке значення має густа сітка кровоносних капілярів носових порожнин?

- Що таке чхання?

- В якій частині повітроносних шляхів є скупчення лімфатичних вузлів?

- В якому випадку їжа може потрапити в гортань?

- Що таке «мутація» голосу?

 

 

 

Завдання для ІІІ групи

1) Створіть сторінку «Нижні дихальні шляхи».

2) Уважно розгляньте малюнок , знайдіть органи, що утворюють нижні дихальні шляхи (гортань, трахея, бронхи). Опрацюйте теоретичний матеріал, дайте відповідь на запитання:

- Яку будову має гортань?

- Які особливості будови трахеї не заважають проходженню  їжі по стравоходу й повітрю в легені?

- Яку функцію виконують бронхи? (Бронхи мають хрящі у своїх стінках, тому ніколи не спадаються. Вони є не тільки повітропровідними трубками,а й виконують бар’єрну функцію. Секреторні клітини епітелію продукують слиз, у якому осідають частинки пилу й містяться макрофаги, що захоплюють і перетравлюють різні мікроорганізми.)

 

 

 

Завдання для ІV групи

1) Створіть сторінку «Утворення голосу».

2). З’ясуйте, які органи беруть участь в утворенні голосу. Опрацюйте теоретичний матеріал, дайте відповіді на запитання:

- Що сприяє натяжінню та напруженню голосових звязок?

- Як утворюється звук?

- Від чого залежить висота голосу людини?

docx
Додано
11 лютого 2018
Переглядів
4469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку