До розіграшу
залишилось:
16 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект уроку з біології для 8-го класу на тему "Імунітет, типи і види імунітету"

Про матеріал

Розробка уроку з біології на тему "Імунітет,типи і види імунітету" для учнів 8 класу відповідає новій програмі. На уроці використовуються інтерактивні методи навчання, інформаційні технології.

Перегляд файлу

КЗ «Воздвижівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»

 

 

Розробка уроку на тему:

Імунітет, типи і види імунітету

 

 

                                           Підготувала

                                                 вчитель біології

                                                                     Бобильова Лариса Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

Воздвижівка 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організаційний момент.

Учитель: Добрий день, діти. Сьогодні до нас завітали гості. Привітайтеся з ними. Сідайте. Розправте плечі, посміхніться один одному. Пам’ятайте, коли ви посміхаєтесь, у вас працює 13 м’язів обличчя, а коли нервуєтесь – цілих 30. То ж не варто експлуатувати таку велику кількість м’язів.

Сьогодні я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюсь, що дух партнерства нам в цьому допоможе.

Девізом нашого уроку будуть такі слова:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

         Дружно й плідно працювати!

Які ключові слова в цьому вислові?

Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо розмову про унікальний витвір природи – Людину! Спробуємо глибше пізнати себе, змінити відношення до себе і свого здоров’я. Мандруючи лабіринтом біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися багато таємниць про внутрішнє середовище організму. І ви, напевно, переконалися: щоб знати науку біологію, потрібно багато працювати. Сьогодні вам необхідно продемонструвати своє вміння працювати разом, у групі.

Зібратися разом -  це початок.

Триматися разом - це прогрес.

Працювати разом  -  це успіх.

І так, діти, ми продовжуємо цікаву мандрівку в загадковий світ людини. На попередніх уроках ми вивчали склад і властивості крові. Я приготувала вам невелику розминку.

II Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування.

1.   Пригадайте, хто з учених вперше звернув увагу на захисну функцію лейкоцитів.(І. І. Мечников.)

2.Як лейкоцити здійснюють захист організму від чужорідних тіл?

(Лейкоцити – це клітини крові, які здатні самостійно рухатись, на своєму шляху вони захоплюють і піддають внутрішньоклітинному перетравленню мікроорганізми й сторонні тіла. Наблизившись до мікроорганізмів, лейкоцити псевдоніжками обволікають їх і втягують усередину цитоплазми.)

3. Що таке лейкоцитоз і лейкопенія? (Лейкоцитоз — збільшення загальної кількості лейкоцитів у крові понад 9 г/л)(Лейкопенія — зниження кількості лейкоцитів в одиниці об'єму крові. Хворобу крові, при якій спостерігають значну лейкопенію аж до повного зникнення з крові лейкоцитів, називають агранулоцитозом.)

4. Дайте визначення поняттю «фагоцитоз»(Поглинання та перетравлення лейкоцитами різних мікроорганізмів, які попадають в організм, називається фагоцитозом (від грец. phagos — той, що пожирає, kytos — клітина), )

5.Хто відкрив явище фагоцитозу?

(І.І. Мечников відкрив явище фагоцитозу й поклав початок дослідженню захисної функції крові. У 1883 році він зробив висновок, що захисна функція крові забезпечується фагоцитарною активністю лейкоцитів, і заснував учення про імунітет.)

Учитель: Молодці, діти . Ви успішно впорались з розминкою.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

В організмі людини постійно точаться невидимі битви. Вони ведуться за всіма правилами військового мистецтва. Ви загнали в палець колючку, і вже через кілька хвилин до цього місця прямує ціла армія лейкоцитів. Вони вступають в боротьбу з мікроорганізмами, які потрапили разом із колючкою.

Якщо не витягнути випадково загнану в палець колючку, то в цьому місці відбуваються певні процеси, спрямовані на захист організму від цього чужорідного тіла.

Хвороба та здоров'я… Кого не хвилює ця діаметральна протилежність?! Початок 20 ст. В глобальному масштабі лютує грип. 1,5 млрд. людей випробували його на собі. Грип забрав 20 млн. життів людей всіх віків.

…Рак – хвороба не одного століття.  Нормальні клітини перетворюються в ракові.

…Віспа. Люди не знайшли для неї більш влучного порівняння як «чорна смерть». Тільки у 18 ст. в Європі від віспи  померло близько 60 млн. людей.

Мало  хто із сучасних людей знає ім'я  Едварда Дженера. Проте саме його самовіддані  дослідження дозволили  позбавитися від  невиліковної хвороби, тієї, що тисячоліттями  мучила людство – віспи. 

Е́двард Дже́ннер (англ. EdwardJenner, 1749—1823) — англійський лікар, що першим винайшов та застосував щеплення коров'ячої віспи людям від натуральної віспи, яка була довгий час найбільшою причиною смертності у людській популяції серед усіх інфекційних хвороб.

У 1796 році Дженнер відкрив і експериментально підтвердив, що щеплення коров'ячої віспи створює у людини імунітет від натуральної віспи. Термін «вакцинація» (лат. vaccina — коров'яча віспа), як означення усіх заходів створення штучного імунітету завдяки введенню вакцин ввів Луї Пастер наприкінці XIX століття.

 

Сільський лікар Едвард Дженер звернув увагу на те, що доярки не хворіють на віспу, висип у них обмежується тільки областю кистей рук, а легке нездужання проходить буквально за пару днів. Лікар з’ясував, що доярки заражаються віспою від корів, також сприйнятливих до цієї інфекції. Дженнер зробив логічний висновок — коров’яча віспа для людей менш небезпечна, але вирішив провести ризикований  дослід, який відбувся 14 травня 1796 р. в Берклі. Восьмирічному хлопчикові Джеймсу Фіппсу Дженнер ввів у подряпину на плечі рідину, одержану від хворої на коров’ячу  віспу доярки. У Джеймса спостерігалося лише легке нездужання, яке пройшло за пару днів. Першого липня того ж року Дженнер зважується на відчайдушний крок. Він намагається  заразити  хлопчика «людською» віспою.

Неважко уявити безсонні ночі і нестерпні дні, доки він чекав результату. Хлопчик не захворів. Через короткий час Дженер повторив дослід з іншим хлопчиком і після деяких подальших досліджень він виклав результати своєї роботи у брошурі "Дослідження дії і ефектів вакцини від віспи" і опублікував її в 1798 році. Саме ця брошура стала головною причиною швидкого прийняття практики вакцинації. Це булла перемога. На батьківщині Дженера, в Англії, споруджений бронзовий пам’ятник талановитому лікарю. У 1853 році під час відкриття пам'ятника Дженеру в Лондоні принц Альберт сказав: «Жоден лікар не врятував життя такій значній кількості людей, як цей чоловік».

Завдяки Едварду Дженнеру натуральна віспа стала першим захворюванням, яке вдалося  перемогти людству за допомогою вакцинації. У 1975 році було зареєстровано  останнє зараження, а в травні 1980 року ВООЗ оголосила про повну перемогу над віспою на Землі. Тепер вірус натуральної віспи зберігається лише в декількох лабораторіях в світі, що надійно охороняються. Якщо  вірус удасться захопити терористам, то наслідки можуть бути жахливі, адже антибіотики на вірус не діють, а щеплення зараз не проводяться.

Постає питання: Що так дивно захищає організм? Завдяки чому  вижив хлопчик?

Чим пояснити успіх щеплень Дженера?

Чому не всі люди хворіють під час епідемії?

Чому після перенесення деяких хвороб люди більше ними не хворіють?

На ці та інші питання ми сьогодні спробуємо дати відповідь.

IV.Оголошення теми і мети уроку

Відкрийте зошити, запишіть число, класна робота і тему уроку.

Тема уроку: Імунітет,типи і види імунітету.

Мета:сформувати поняття про імунітет; розкрити шляхи та механізми формування гуморального та клітинного імунітету; показати роль І. Мечникова у створенні вчення про імунітет; з’ясувати необхідність застосування щеплень та лікувальних сироваток; розвивати вміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати вміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати повагу до життя як найвищої людської цінності.

V.Вивчення нового матеріалу.

Учитель: Під час підготовки до уроку у нас працювала дослідницька лабораторія. Клас був поділений на групи, кожна з яких отримала випереджаюче завдання. По мірі викладання матеріалу всі уважно слухають, щоб потім правильно відповідати на запитання і виконувати завдання.

Перша група підготувала матеріал « Історія відкриття лейкоцитів та імунітету І. І. Мечниковим.»

Улітку 1882 року І.Мечников жив в Італії, на узбережжі Середземного моря. Тут він проводив наукові дослідження. Він спостерігав життя рухливих клітин – лейкоцитів. Він вирішив з'ясувати, як поводитимуться таємничі блукаючі клітини, коли всередину прозорих личинок ввести сторонній предмет – колючку троянди. На другий день вчений побачив, що рухливі клітини з усіх сторін обліпили колючку. І. Мечников назвав їх пожирачами, тобто фагоцитами.   Так було створено відому фагоцитарну теорію захисту організму від сторонніх шкідливих речовин. Він встановив, що фагоцитарну функцію виконують клітини двох категорій: рухливі (лімфоцити, моноцити) і нерухомі клітини, що містяться в лімфатичних вузлах, печінці, кістковому мозку та інших органах.

І. Мечников казав: «Армія маленьких клітин, які називаються фагоцитами та блукають по крові і тканинах тіла, спроможна атакувати хвороботворні мікроби, і після боротьби з ними в багатьох випадках їм вдається отримати перемогу над загарбниками».

Учений відкрив явище фагоцитозу й поклав початок дослідженню захисної функції крові. У 1883 році він зробив висновок, що вона забезпечується фагоцитарною активністю лейкоцитів, і заснував учення про імунітет.

Раніше вважали, що імунітет – це несприйнятливість організму до інфекційних хвороб. Зараз вважається, що імунітет – це збереження генетичної сталості клітин, захист організму від усього, що генетично для нього є стороннім. Імунітет захищає організм від інфекційних хвороб, токсичних речовин, звільняє від власних неживих перероджених клітин. Це пов'язано з відторгненням тканин та органів в результаті пересадки органів, шкіри тощо.

І. Мечников розробив теорію клітинного імунітету, а П.Ерліх – теорію гуморального імунітету, за що їм було присуджено Нобелівську премію з фізіології та медицини.

Учитель: Отже, діти, ви прослухали інформацію і дайте відповідь на запитання:

 Які клітини виконують фагоцитарну функцію?(фагоцитарну функцію виконують клітини двох категорій: рухливі (лімфоцити, моноцити) і нерухомі клітини, що містяться в лімфатичних вузлах, печінці, кістковому мозку та інших органах.)

Учитель: Друга група вивчала види лейкоцитів і їх функції. Схеми записуйте в зошити.

                                               Види лейкоцитів

Лейкоцити

          Гранулоцити                                                     Агранулоцити

НейрофілиБазофілиЕозинофіли                  Лімфоцити Моноцити

                                                                Т-лімфоцити

                                                                                     В-лімфоцити

                                                                         NК-клітини

Функції лейкоцитів

Нейрофіли

Головна роль — захист організму від інфекційних агентів. Ці клітини захоплюють бактерії в свою цитоплазму і переварюють їх. Крім цього, вони можуть виробляти протимікробні речовини. При проникненні інфекції в організм вони поглинають мікроорганізми і гинуть самі, перетворюючись в гній.

Еозинофіли

При зараженні глистами ці клітини проникають в кишечник, руйнуються і виділяють токсичні речовини, що вбивають гельмінтів. При алергіях еозинофіли видаляють надлишковий гістамін.

Базофіли

 Беруть участь у формуванні всіх алергічних реакцій. Їх називають швидкою допомогою при укусах отруйних комах і змій.

Лімфоцити

Вони постійно патрулюють організм з метою виявлення чужорідних мікроорганізмів

Лімфоцити діляться на три види:

Т-лімфоцити

відповідають за клітинний імунітет, вступають в контакт з шкідливими агентами і знищують їх;

В-лімфоцити

визначають чужорідні мікроорганізми і виробляють антитіла проти них;

NK-клітини

це справжні кіллери, які підтримують в нормі клітинний склад. Їх функція — розпізнавати дефектні і ракові клітини і знищувати їх.

Моноцити

активно фагоцитують.

Учитель: Отже, яка основна функція лейкоцитів? (захист організму від мікробів, чужерідних білків, сторонніх тіл.) Скласти сенкан на поняття «лейкоцити».

Чому тільки не уподібнювали деякі автори в різних творах людське тіло: кришталевий палац, прекрасний храм, тимчасовий будинок і навіть порівнювали його з в’язницею, обплетеною шкірою.

Однак, лише в одному ці визначення схожі: і палаци, і держави повинні мати продуману до дрібниць службу охорони..Умовою існування організму людини є його здатність до забезпечення  повної безпеки або імунітету. Що вам відомо про цю властивість організму?

Третя група підготувала нам інформацію про імунітет.

Імунітет - від лат. імунітас - звільнення від будь-чого) - це здатність організму захищати власну цілісність, біологічну індивідуальність і сталість внутрішнього середовища.

   Розрізняють дві форми імунітету:

  • неспецифічний
  • специфічний

    Види імунітету:

-природний

-штучний

Неспецифічний (вроджений) імунітет- це форма імунітету, який здійснюється різними речовинами, що їх виділяють спеціальні залози шкіри, травної і дихальної систем, а також лейкоцитами за допомогою фагоцитозу та білком-інтерфероном. Вони діють на всі мікроорганізми, незалежно від їхньої природи. Захищають організм від проникнення всередину патогенних мікроорганізмів: піт, шкіра,сльози, слина, соляна кислот, сеча.

Фагоцити знищують будь-які види мікроорганізмів і чужорідні білки, тому їх назвали неспецифічними. Процес поглинання та перетравлення мікроорганізмів називають фагоцитозом.

Лейкоцити містять травні ферменти, які розщеплюють клітини мікроорганізмів. Гній, що утворюється в тканинах при запаленнях - це скупчення мертвих лейкоцитів. У плазмі крові міститься спеціальний білок, який утворюється у відповідь на вторгнення вірусів та деяких мікроорганізмів (інтерферон). Чужорідні для організму хімічні речовини, живі організми, що здатні спричинити імунну реакцію, називають антигенами.

Специфічний (набутий) імунітет - це форма імунітету, коли організм здатний розпізнавати і знищувати тільки певний вид мікроорганізмів. Його забезпечують Т-лімфоцити та антитіла. Т-лімфоцити утворюються у вилочковій залозі (тимусі). Тому їх назвали тимус-залежними, абоТ-лімфоцитами. Зустрівшись з мікроорганізмами, вони «запам'ятовують» їхню будову і передають інформацію про цей тип мікроорганізмів наступним поколінням Т-лімфоцитів. Отже, Т-лімфоцити захищають організм від тих мікроорганізмів, яких вони запам'ятали.

Механізм клітинного імунітету- знищення шкідливих чинників клітинами - фагоцитами і Т-лімфоцитами, а гуморального- спеціальними речовинами (білками), які містяться в крові, - антитілами та інтерфероном.

Отже, фагоцити і Т-лімфоцити забезпечують клітинний імунітет, а білки крові (антитіла, інтерферон) - гуморальний.

Природний імунітет поділяють на вроджений і набутий.

За вродженого імунітету антитіла в організмі присутні з дня народження, тобто успадковані від батьків. Набутий імунітет виробляється в процесі життя після перенесення інфекційних захворювань. Перехворівши на коклюш, кір, вітряну віспу, людина, зазвичай, не хворіє на ці хвороби повторно.

Для запобігання захворюванню на інфекційні хвороби та їхнього лікування виробляють штучний імунітет. Він буває активним і пасивним.

Штучний активний імунітет виникає внаслідок профілактичного щеплення (вакцинації) - введення в організм вакцини (ослабленої або вбитої культури мікроорганізмів), на дію якої виробляються антитіла, як і при перенесенні хвороби. Наприклад, після щеплення організм людини успішно протистоїть таким хворобам, як дифтерія, туберкульоз, поліомієліт та інші. Активний імунітет триває багато років.

Штучний пасивний імунітет виникає після лікувального щеплення - введення в організм сироватки, яка містить готові антитіла. Її вводять тоді, коли потрібна негайна допомога. При введенні лікувальних сироваток антитіла в організмі не утворюються. Такий імунітет діє недовго - кілька місяців. Лікувальну сироватку одержують з плазми крові тварини або людини, що перехворіли на відповідну інфекційну хворобу.

   На жаль, імунітет утворюється не до всіх хвороб. На такі хвороби, як ангіна, бронхіт люди можуть хворіти багато разів.

 Механізм дії імунітету

Головними дійовими особами імунітету є: антитіла (або імуноглобуліни), антигени та імунні клітини. Антитіла – це  специфічні білки, здатні нейтралізувати чужорідне втручання. Антигени – це агресивні агенти, які при попаданні в організм автоматично викликають утворення антитіл. До інших імунних клітин відносять: Т-і В-лімфоцити, макрофаги (вони поглинають чужорідну клітку), гранулоцити декількох видів та інші. У нормі імунітет саморегулюється і налаштовується в оптимальному для організму режимі.

Службою охорони здоров’я в нашому організмі є особлива система органів – імунна система, функціональними елементами якої є лейкоцити.

Учитель: Відкрийте стор.255 пункт Імунна система. Прочитайте текст, скористайтеся малюнком і запишіть в зошити: З чого складається імунна система людини?

Імунна система людини складається з:

  Центральних  органів (червоний кістковий мозок і тимус);  периферичних органів (лімфатичні вузли, селезінка, мигдалики, апендикс).

У кістковому мозку утворюється до 80% імунних клітин. У основних органах імунітету утворюються основні клітини імунної відповіді - В-лімфоцити (кістковий мозок) і Т-лімфоцити (тимус).

Учитель: Діти, ви прослухали інформацію про імунітет. Вам завдання: скориставшись підручником- параграф 56 «види імунітету» штучний активний і штучний пасивний на стор. 257    скласти  діаграму Вена в зошиті (учні порівнюють штучний активний і штучний пасивний імунітет).(Штучний активний імунітет виникає внаслідок профілактичного щеплення (вакцинації) - введення в організм вакцини (ослабленої або вбитої культури мікроорганізмів),антитіла виробляються, діє багато років. Штучний пасивний імунітет виникає після лікувального щеплення - введення в організм сироватки, яка містить готові антитіла, антитіла не утворюються, діє кілька місяців. Спільне: утворення імунітету.

Закріплення.

Запитання учням

1.Чому введення вакцини й лікувальної сироватки належить до штучного імунітету? ( Це штучне введення ослабленої культури мікроорганізмів, або введення готових антитіл)

(Обговорення відповідей учнів.)

2.   Який вид імунітету проти віспи створив Е. Дженнер хлопчику Джеймсу Фіппсу? Відповідь обґрунтуйте.

(Штучний активний; він здійснив щеплення — увів збудників захворювання коров’ячої віспи, які привели до утворення в організмі хлопчика антитіл.)

Проблемне запитання

3.   Якщо в пробірку зі збудниками  дифтерії внести сироватку крові людини, яка перехворіла на цю хворобу, то колонії мікроорганізмів склеються та випадуть в осад. Чому мікроорганізми загинули, адже в сироватці немає захисних  клітин крові — лейкоцитів?

ироватка  містила  антитіла, які виробились у людини після перенесеної хвороби.)

4.Чи може хворій людині допомогти щеплення?

( Хворій людині треба вводити лікувальну сироватку з готовими антитілами для знешкодження мікроорганізмів. А щеплення проводять з профілактичною метою.)

5. Що краще: лікувальне щеплення чи вакцинація?

( Щоб не захворіти на якесь захворювання, треба зробити вакцинацію . Краще попередити хворобу, аніж її лікувати.)

6. Чому в Англії за часів Е. Дженера найвродливішими жінками вважали доярок?(Бо доярки не хворіли на віспу і на їхніх обличчях  та тілі не було слідів струпів.)

Учитель: А зараз робота в групах. У вас на партах є завдання. Поверніться один до одного, прочитайте задачу. Обговоріть і дайте відповідь.

Задача №1.

Що повинен взяти із собою лікар у вогнище інфекційного захворювання – вакцину чи сироватку? Чому?

Задача №2

Щоб потрапити в наложниці до турецького султана однієї красибуло замало: було потрібно показати шрам від щеплення протии віспи. В османській імперії всім дівчаткам за допомогою голки вносили гній хворих у подряпину на руці. Цей метод, що викликає легкі форми захворювання був названий варіоляцією. У 18 столітті Європа довідалася про неї завдяки дружині англійського посла в Туреччині леді Монтегю. В арабів існував інший варіант попередження даної хвороби: дітям давали настій із струпів віспяних хворих. Найбільш старий і хворобливий спосіб вакцинації був винайдений давніми слов’янами. Вони для профілактики стьобали один одного прутами, змоченими у виділеному гної із свіжих віспин. То про який вид імунітету говориться в данному тексті?(штучний активний).

Задача №3.

Мама щодня водить Миколку до дитячого садочка. Та ось у садочку діти масово стали хворіти на грип. Бабуся каже, що Миколку треба залишити вдома, щоб і він не захворів. А мама каже, що Миколка повинен перехворіти в садочку, тоді він в школі буде менше хворіти. Хто правий: мама чи бабуся?

На вулиці – грудень - перший місяць зими. В цей період часто вирують простудні і вірусні захворювання, виникають епідемії грипу. Питання імунітету стає життєво важливим.. Доволі часто в засобах масової інформації дискутують – робити щеплення чи ні – адже, за статистикою, після вакцинації часто трапляються ускладнення. Думки фахівців різняться: одні переконують, що кращого захисту від інфекцій, аніж вакцинація, немає, інші стверджують, що щеплення не захищає від недуг, а лише завдає серйозного удару імунітетові. Яку думку поділяєте ви?

Я – за щеплення. Хоча імунітет, який утворюється після введення лікувальної сироватки діє не довго, та все ж допомагає запобігти захворюванню. Це моя думка. А як думаєте ви? ( Я проти щеплення. По телебаченню можна часто побачити, як після щеплення, особливо у  маленьких дітей виникають ускладнення, а то і смертельні випадки. Можна припустити, що лікувальна сироватка не якісна, а це коштує життя. Спробуйте мене переконати в протилежному.)

Інші думки…( Я за щеплення. Мені в дитинстві зробили щеплення проти поліомієліту і дифтерії. Тепер мій організм успішно протистоїть цим хворобам.)

Як бачите, діти, у кожного з вас є своя думка з цього приводу, але враховуючи наукове підґрунтя процесу щеплення, можна стверджувати, що щеплення є одним із способів застереження від хвороби.

Сьогодні можна часто почути такі слова: У людей слабкий імунітет. Діти, як ви вважаєте, що є причиною ослаблення імунітету.

(Відповідь:1.Нездорове харчування. 2.Хронічнізахворювання. 3.Дисбактеріоз4.Стреси.5. Недостатній сон.6. Прийом антибіотиків і інших сильних ліків7. Шкідливі звички.)

Давайте складемо пам’ятку по підвищенню імунітету.

Як підвищити імунітет. Пам’ятка.

1.Позбавлення від шкідливих звичок

2.Здорове харчування . Корисні продукти ( морква, молочні продукти, полуниця, ківі, кедрові горіхи, маслинова олія, м'ясо індички, цитрусові, зелень)

3.Вітаміни (Вітамін С - головний помічник імунітету)

4.Загартування і зарядка

5.Щеплення (спосіб забезпечити імунний захист. Коли організм легко перехворіє, то починає потім самостійно виробляти антитіла.)

6.Імуномодулятори (спеціальніл  іки, якіпризначені для підвищення імунітету і зміцнення імунної системи)

7. Гарний сон

8.Відсутність стресів

Природа приготувала нам неймовірну криницю корисних рослин для підвищення імунітету: це ехінацея, женьшень, часник, звіробій, деревій, чистотіл і сотні інших  трав. Настої на травах приймаються як для лікування, так і для профілактики в міжсезонні.

Рекомендуємо вам використовувати такі рецепти :

Рецепт 1. Взяти по 5 столових ложок меліси, м'яти, квітів каштану і іван-чаю, залити літром окропу і настоювати 2 години. Пити 0.5 літра в день.

Рецепт 2. Взяти 0,5 склянки потертої редьки і моркви, перемішати, додати столову ложку меду і лимонного соку (а можна  замінитийого і журавлинним). Приймати лікувальну суміш в період простудних захворювань перед сніданком і післявечері, по одній столовій ложці.

Діти, вам було завдання підготувати цікавинки про імунітет.

1.Сон менше 5 годин вночі  значно знижує імунну функцію в організмі.

2.Дієта знижує імунітет.

3.У той час як тіло потребує сонячне світло, щоб синтезувати Вітамін Д, занадто багато сонця може також пригнічувати імунну систему.

4.Сильніший імунітет у тих, хто вірить у добро. Люди, що мають стійку віру у краще, віру у Бога, добро та любов, менш схильні до нервових стресів. Внутрішній спокій, безумовно позначається на стані імунної системи.

5.Поцілунки зміцнюють імунну систему. Цілуючись, люди обмінюються  слиною і бактеріями, яків ходять до складу слини. Імунна система розпізнає незнайомі бактерії, і організм  виділяє антитіла, які захищають нас від хвороб.

6. Вчені знайшли вітамін, що підсилює імунітет в 1000 разів.

А ви знаєте, що існує Всесвітній день імунітету. Цей день 1-го березня. Його відзначають за ініціативою Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я з 2002 року.

Тестовий контроль. Вказати вірні положення.

  1. Антигени – це чужорідні тіла, які проникають в організм.(так)
  2. Імунітетом можна  назвати властивість організму щодо захисту від чужорідних тіл.(так)
  3. Імунітетом називають фізіологічний механізм, що забезпечує утворення кров’яного згустку.(ні)
  4. Клітинний імунітет був  відкритий П. Ерліхом(ні)
  5. Фагоцитоз є клітинним імунітетом.(так)
  6. При вродженому імунітеті антитіла  успадковані від батьків(так)
  7. І вроджений і набутий імунітет називається штучним.(ні)
  8. Вроджений імунітет виникає в результаті щеплення.(ні)
  9. Пасивний імунітет виробляється за допомогою сироваток.(так)
  10. Інтерферон – учасник гуморального імунітету.(Так)
  11. Щеплення – це вакцина, що містить готові  антитіла.(ні)
  12. Щеплення роблять для запобігання захворювання на інфекційні хвороби.(так)
  13. Проти всіх  інфекційних хвороб утворюєтьсяімунітет.(ні)
  14. Кістковий мозок і тимус є периферичними органами імунної системи.(ні)
  15. Фагоцити є факторами неспецифічного імунітету.(так)
  16. Т-лімфоцити утворюються в вилочковійзалозі.(так)

Учитель: Давайте повернемось на початок уроку до запитань:

Чому не всі люди хворіють під час епідемії? (Одні можливо вже перехворіли і у них виробився імунітет, якщо це наприклад грип, то можливо люди робили щеплення.)

Чому після перенесення деяких хвороб люди більше ними не хворіють?( Бо в організмі виробляються антитіла проти даного захворювання)

Учитель: Я вам пропоную закінчити речення:

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було складно…

Я зрозумів, що…

Тепер я зможу…

Я навчився…

Чи досягли ми мети на уроці?

Дослідження показують, що люди, які не мають гумору в їхньому житті, як правило, мають менше захисних імунних властивостей. Ви повинні стати мисливцем за позитивними емоціями - переслідуйте їх скрізь:у спілкуванні, книгах, хоббі- там, що дарує вам радість буття - це перший крок на шляху до підвищення імунітету. Ще І.П.Павлов вказував на дуже простий засіб підтримки «бойового духу» імунітету, ім’я йому – сміх, що має оздоровчий ефект.То ж посміхайтеся один одному, радійте життю. Життя прекрасне і ви в ньому будьте щасливими і здоровими. Гарного вам імунітету.

Домашнє завдання:

Написати статтю в «медичний журнал» за  темою:«Про необхідність застосування вакцин і лікувальних сироваток».

Підготувати повідомлення про ВІЛ та СНІД.

Скласти сенкан: Лейкоцит, імунітет.

 

Великий, амебоподібний

Захоплює, знешкоджує, викидає

Приймає участь в утворенні імунітету

Захист

Імунітет

Активний, пасивний. Клітинний, гуморальний.

Виробляє, захищає, допомагає. Захищає, знешкоджує, фагоцитує.

Формується під час щеплення. Пов'язаний з різними лейкоцитами.

Захист. Антитіла.

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Черня Марианна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
12 лютого
Переглядів
837
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку