Презентація до уроку з біології для 8 класу на тему "Імунітет, типи і види імунітету"

Про матеріал

Презентація до уроку з біології для 8 класу на тему "Імунітет, типи і види імунітету" створена відповідно до структури уроку і відповідає етапам уроку.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Імунітет

Номер слайду 2

ДЕВІЗ: Не просто слухати,а чути. Не просто дивитися,а бачити. Не просто відповідати,а міркувати. Дружно і плідно працювати!

Номер слайду 3

1. Пригадайте, хто з учених вперше звернув увагу на захисну функцію лейкоцитів. Фронтальне опитування2. Як лейкоцити здійснюють захист організму від чужорідних тіл?3. Що таке лейкоцитоз і лейкопенія?  4. Дайте визначення поняттю «фагоцитоз».5. Хто відкрив явище фагоцитозу?

Номер слайду 4

В організмі людини постійно точаться невидимі битви. Вони ведуться за всіма правилами військового мистецтва. Ви загнали в палець колючку, і вже через кілька хвилин до цього місця прямує ціла армія лейкоцитів. Вони вступають в боротьбу з мікроорганізмами, які потрапили разом із колючкою. Якщо не витягнути випадково загнану в палець колючку, то в цьому місці відбуваються певні процеси, спрямовані на захист організму від цього чужорідного тіла.

Номер слайду 5

Хвороба та здоров'я… Кого не хвилює ця діаметральна протилежність?!

Номер слайду 6

Початок 20 ст. В глобальному масштабі лютує грип. 1,5 млрд. людей випробували його на собі. Грип забрав 20 млн. життів людей всіх віків.…Рак – хвороба не одного століття. Нормальні клітини перетворюються в ракові.…Віспа. Люди не знайшли для неї більш влучного порівняння як «чорна смерть». Тільки у 18 ст. в Європі від віспи померло близько 60 млн. людей.

Номер слайду 7

Мало хто із сучасних людей знає ім'я Едварда Дженера – англійського лікаря. Проте саме його самовіддані дослідження дозволили позбавитися від невиліковної хвороби, тієї, що тисячоліттями мучила людство – віспи. (1749—1823)

Номер слайду 8

Сільський лікар Едвард Дженер звернув увагу на те, що доярки не хворіють на віспу, висип у них тільки в області кистей рук, а легке нездужання проходить буквально за пару днів. Лікар з’ясував, що доярки заражаються віспою від корів, сприйнятливих до цієї інфекції. Дженер зробив логічний висновок — коров’яча віспа для людей менш небезпечна, але вирішив провести ризикований дослід, який відбувся 14 травня 1796 р. в м. Берклі. Восьмирічному хлопчикові Джеймсу Фіппсу Дженер ввів у подряпину на плечі рідину, одержану від хворої на коров’ячу віспу доярки. У Джеймса спостерігалося лише легке нездужання, яке пройшло за пару днів. 1 липня того ж року Дженер зважується на відчайдушний крок. Він намагається заразити хлопчика «людською» віспою.

Номер слайду 9

Неважко уявити безсонні ночі і нестерпні дні, доки він чекав результату. Хлопчик не захворів. Через короткий час Дженер повторив дослід і після деяких подальших досліджень він виклав результати своєї роботи у брошурі "Дослідження дії і ефектів вакцини від віспи" і опублікував її в 1798 році. Саме ця брошура стала головною причиною швидкого прийняття практики вакцинації. Це була перемога. На батьківщині Дженера, в Англії, споруджений бронзовий пам’ятник талановитому лікарю. У 1853 році під час відкриття пам'ятника Дженеру в Лондоні принц Альберт сказав: «Жоден лікар не врятував життя такій значній кількості людей, як цей чоловік».

Номер слайду 10

Завдяки Едварду Дженеру натуральна віспа стала першим захворюванням, яке вдалося перемогти людству за допомогою вакцинації. У 1975 році було зареєстровано останнє зараження, а в травні 1980 року ВООЗ оголосила про повну перемогу над віспою на Землі. Тепер вірус натуральної віспи зберігається лише в декількох лабораторіях в світі, що надійно охороняються. Якщо вірус удасться захопити терористам, то наслідки можуть бути жахливі, адже антибіотики на вірус не діють, а щеплення зараз не проводяться.

Номер слайду 11

Що так дивно захищає організм? Завдяки чому вижив хлопчик? Чим пояснити успіх щеплень Дженера? Чому не всі люди хворіють під час епідемії? Чому після перенесення деяких хвороб люди більше ними не хворіють?

Номер слайду 12

Тема уроку: Імунітет,типи і види імунітету.

Номер слайду 13

Мета: сформувати поняття про імунітет; розкрити шляхи та механізми формування природного та штучного імунітету;визначити роль І. Мечникова у створенні вчення про імунітет; з’ясувати необхідність застосування щеплень та лікувальних сироваток; розвивати вміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати вміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати повагу до життя як найвищої людської цінності.

Номер слайду 14

« Історія відкриття лейкоцитів та імунітету І. І. Мечниковим.»Улітку 1882 року І. Мечников жив в Італії, на узбережжі Середземного моря. Тут він проводив наукові дослідження. Він спостерігав життя рухливих клітин – лейкоцитів. Він вирішив з'ясувати, як поводитимуться таємничі блукаючі клітини, коли всередину прозорих личинок ввести сторонній предмет – колючку троянди. На другий день вчений побачив, що рухливі клітини з усіх сторін обліпили колючку. І. Мечников назвав їх пожирачами, тобто фагоцитами. Так було створено відому фагоцитарну теорію захисту організму від сторонніх шкідливих речовин. Він встановив, що фагоцитарну функцію виконують клітини двох категорій: рухливі (лімфоцити, моноцити) і нерухомі клітини, що містяться в лімфатичних вузлах, печінці, кістковому мозку та інших органах.І. Мечников казав: «Армія маленьких клітин, які називаються фагоцитами та блукають по крові і тканинах тіла, спроможна атакувати хвороботворні мікроби, і після боротьби з ними в багатьох випадках їм вдається отримати перемогу над загарбниками».

Номер слайду 15

Учений відкрив явище фагоцитозу й поклав початок дослідженню захисної функції крові. У 1883 році він зробив висновок, що вона забезпечується фагоцитарною активністю лейкоцитів, і заснував учення про імунітет. Раніше вважали, що імунітет – це несприйнятливість організму до інфекційних хвороб. Зараз вважається, що імунітет – це збереження генетичної сталості клітин, захист організму від усього, що генетично для нього є стороннім. Імунітет захищає організм від інфекційних хвороб, токсичних речовин, звільняє від власних неживих перероджених клітин.

Номер слайду 16

Які клітини виконують фагоцитарну функцію?

Номер слайду 17

Види лейкоцитів. Гранулоцити Агранулоцити. Нейтрофіли Лімфоцити Моноцити. Базофіли -Т-лімфоцити. Еозинофіли - В-лімфоцити - NK-клітини

Номер слайду 18

Функції лейкоцитів. Нейтрофіли Головна роль — захист організму від інфекційних агентів. Ці клітини захоплюють бактерії в свою цитоплазму і переварюють їх. Крім цього, вони можуть виробляти протимікробні речовини. При проникненні інфекції в організм вони поглинають мікроорганізми і гинуть самі, перетворюючись в гній. Еозинофіли При зараженні глистами ці клітини проникають в кишечник, руйнуються і виділяють токсичні речовини, що вбивають гельмінтів. При алергіях еозинофіли видаляють надлишковий гістамін. Базофіли Беруть участь у формуванні всіх алергічних реакцій. Їх називають швидкою допомогою при укусах отруйних комах і змій.

Номер слайду 19

Лімфоцити Вони постійно патрулюють організм з метою виявлення чужорідних мікроорганізмів Лімфоцити діляться на три види: Т-лімфоцити відповідають за клітинний імунітет, вступають в контакт з шкідливими агентами і знищують їх;В-лімфоцити визначають чужорідні мікроорганізми і виробляють антитіла проти них;NK-клітини це справжні кіллери, які підтримують в нормі клітинний склад. Їх функція — розпізнавати дефектні і ракові клітини і знищувати їх. Моноцити активно фагоцитують.

Номер слайду 20

Яка основна функція лейкоцитів?Скласти сенкан на поняття “лейкоцити”

Номер слайду 21

Чому тільки не уподібнювали деякі автори в різних творах людське тіло: кришталевий палац, прекрасний храм, тимчасовий будинок і навіть порівнювали його з в’язницею, обплетеною шкірою. Однак, лише в одному ці визначення схожі: і палаци, і держави повинні мати продуману до дрібниць службу охорони.. Умовою існування організму людини є його здатність до забезпечення повної безпеки або імунітету. «Наш організм-держава, а сили імунітету-армія, що стоїть на сторожі його незалежності.»

Номер слайду 22

Імунітет - (від лат. імунітас - звільнення від будь-чого) - це здатність організму захищати власну цілісність, біологічну індивідуальність і сталість внутрішнього середовища.Імунітет - властивість живих організмів запобігати проникненню чужорідних молекул в клітини організмів, розпізнавати їх, руйнувати і виводити з організму. Розрізняють дві форми імунітету: специфічнийнеспецифічний. Види імунітету: -природний - штучний

Номер слайду 23

Пасивний. З’являється при дії лікувальної сироватки. Набутий(специфічний)З’являється після щеплення. Вроджений(неспецифічний)Види імунітету. Активний. Наслідується від матері до дитини Природний Штучний Види імунітету. З’являється після інфекційного захворювання

Номер слайду 24

Неспецифічний імунітет-це форма імунітету, який здійснюється різними речовинами, що їх виділяють спеціальні залози шкіри, травної і дихальної систем, а також лейкоцитами за допомогою фагоцитозу та білком-інтерфероном. Вони діють на всі мікроорганізми, незалежно від їхньої природи. Захищають організм від проникнення всередину патогенних мікроорганізмів: піт, шкіра, сльози, слина, соляна кислота, сеча. Ілля Ілліч Мечников

Номер слайду 25

Специфічний імунітет- це форма імунітету, коли організм здатний розпізнавати і знищувати тільки певний вид мікроорганізмів. Його забезпечують Т-лімфоцити та антитіла. Т-лімфоцити утворюються у вилочковій залозі (тимусі). Тому їх назвали тимус-залежними, або. Т-лімфоцитами. Зустрівшись з мікроорганізмами, вони «запам'ятовують» їхню будову і передають інформацію про цей тип мікроорганізмів наступним поколінням Т-лімфоцитів. Отже, Т-лімфоцити захищають організм від тих мікроорганізмів, яких вони запам'ятали. Т-лімфоцити

Номер слайду 26

Механізми імунітету: клітинний і гуморальний. Механізм клітинного імунітету - знищення шкідливих чинників клітинами - фагоцитами і Т-лімфоцитами, а гуморального - спеціальними речовинами (білками), які містяться в крові, - антитілами та інтерфероном. Отже, фагоцити і Т-лімфоцити забезпечують клітинний імунітет, а білки крові (антитіла, інтерферон) - гуморальний. І. Мечников розробив теорію клітинного імунітету, а П. Ерліх – теорію гуморального імунітету, за що їм було присуджено Нобелівську премію з фізіології та медицини.

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Природний імунітет Природний імунітет поділяють на вроджений і набутий. За вродженого імунітету антитіла в організмі присутні з дня народження, тобто успадковані від батьків. Набутий імунітет виробляється в процесі життя після перенесення інфекційних захворювань. Перехворівши на коклюш, кір, вітряну віспу, людина, зазвичай, не хворіє на ці хвороби повторно.

Номер слайду 29

Штучний імунітет Для запобігання захворюванню на інфекційні хвороби та їхнього лікування виробляють штучний імунітет. Він буває активним і пасивним. Штучний активний імунітет виникає внаслідок профілактичного щеплення (вакцинації) - введення в організм вакцини (ослабленої або вбитої культури мікроорганізмів), на дію якої виробляються антитіла, як і при перенесенні хвороби. Наприклад, після щеплення організм людини успішно протистоїть таким хворобам, як дифтерія, туберкульоз, поліомієліт та інші. Активний імунітет триває багато років.

Номер слайду 30

Штучний пасивний імунітет Штучний пасивний імунітет виникає після лікувального щеплення - введення в організм сироватки, яка містить готові антитіла. Її вводять тоді, коли потрібна негайна допомога. При введенні лікувальних сироваток антитіла в організмі не утворюються. Такий імунітет діє недовго - кілька місяців. Лікувальну сироватку одержують з плазми крові тварини або людини, що перехворіли на відповідну інфекційну хворобу. На жаль, імунітет утворюється не до всіх хвороб. На такі хвороби, як ангіна, бронхіт люди можуть хворіти багато разів.

Номер слайду 31

Механізм дії імунітету. Головними дійовими особами імунітету є: антитіла (або імуноглобуліни), антигени та імунні клітини. Антитіла - це специфічні білки, здатні нейтралізувати чужорідне втручання. Антигени - агресивні агенти, які при попаданні в організм автоматично викликають утворення антитіл. До інших імунних клітин відносять: Т- і В-лімфоцити, макрофаги, гранулоцити.

Номер слайду 32

Службою охорони здоров’я в нашому організмі є особлива система органів – імунна система, функціональними елементами якої є лейкоцити. Імунна система людини складається з: центральних органів (червоний кістковий мозок і тимус);  периферичних органів (лімфатичні вузли, селезінка, мигдалини, апендикс).

Номер слайду 33

1. Який вид імунітету проти віспи створив Е. Дженнер хлопчику Джеймсу Фіппсу? 2. Чому в Англії за часів Е. Дженера найвродливішими жінками вважали доярок?3. Якщо в пробірку зі збудниками дифтерії внести сироватку крові людини, яка перехворіла на цю хворобу, то колонії мікроорганізмів склеються та випадуть в осад. Чому мікроорганізми загинули, адже в сироватці немає захисних клітин крові — лейкоцитів?4. Чи може хворій людині допомогти щеплення? 5. Що краще: лікувальне щеплення чи вакцинація?6. Чому введення вакцини й лікувальної сироватки належить до штучного імунітету?7. Чому не всі люди хворіють під час епідемії?8. Чому після перенесення деяких хвороб люди більше не хворіють?

Номер слайду 34

На вулиці – грудень - перший місяць зими. В цей період часто вирують простудні і вірусні захворювання, виникають епідемії грипу. Питання імунітету стає життєво важливим.. Доволі часто в засобах масової інформації дискутують – робити щеплення чи ні – адже, за статистикою, після вакцинації часто трапляються ускладнення. Думки фахівців різняться: одні переконують, що кращого захисту від інфекцій, аніж вакцинація, немає, інші стверджують, що щеплення не захищає від недуг, а лише завдає серйозного удару імунітетові. Яку думку поділяєте ви?

Номер слайду 35

Пам'ятка по підвищенню імунітету. Міцний імунітет - запорука здоров’я. Позбавлення від шкідливих звичок Здорове харчування Вітаміни. Загартування організму і зарядка. Щеплення Імуномодулятори Повноцінний сон Відсутність стресів

Номер слайду 36

Номер слайду 37

Тестовий контроль. Вказати вірні положення. Антигени – це чужорідні тіла, які проникають в організм.Імунітетом можна назвати властивість організму щодо захисту від чужорідних тіл.Імунітетом називають фізіологічний механізм, що забезпечує утворення кров’яного згустку. Клітинний імунітет був відкритий П. Ерліхом. Фагоцитоз є клітинним імунітетом. При вродженому імунітеті антитіла успадковані від батьківІ вроджений і набутий імунітет називається штучним. Вроджений імунітет виникає в результаті щеплення. Пасивний імунітет виробляється за допомогою сироваток.Інтерферон – учасник гуморального імунітету. Щеплення – це вакцина, що містить готові антитіла. Щеплення роблять для запобігання захворювання на інфекційні хвороби. Проти всіх інфекційних хвороб утворюєтьсяімунітет. Кістковий мозок і тимус є периферичними органами імунної системи. Фагоцити є факторами неспецифічного імунітету. Т-лімфоцити утворюються в вилочковійзалозі.

Номер слайду 38

Вірні відповіді:1, 2, 5, 6, 9, 10, 12, 15, 16

Номер слайду 39

Народні рецепти по підвищенню імунітету. Природа приготувала нам неймовірну криницю корисних рослин для підвищення імунітету: це ехінацея, женьшень, часник, звіробій, деревій, чистотіл і сотні інших трав. Настої на травах приймаються як для лікування, так і для профілактики в міжсезонні.

Номер слайду 40

Рецепт 1. Взяти по 5 столових ложок меліси, м'яти, квітів каштану і іван-чаю , залити літром окропу і настоювати 2 години. Пити 0.5 літра в день. Рецепт 2. Взяти 0,5 склянки потертої редьки і моркви, перемішати, додати столову ложку меду і лимонного соку (а можна замінити його і журавлинним). Приймати лікувальну суміш в період простудних захворювань перед сніданком і після вечері, по одній столовій ложці.

Номер слайду 41

А ви знаєте, що існує Всесвітній день імунітету. Цей день 1-го березня. Його відзначають за ініціативою Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я з 2002 року.

Номер слайду 42

Закінчити речення: Сьогодні я дізнався…Було цікаво…Було складно…Я зрозумів, що…Тепер я зможу…Я навчився…Чи досягли ми мети на уроці?

Номер слайду 43

Домашнє завдання:1. Вивчити п.562. Написати міні-статтю в «медичний журнал» на тему: «Про необхідність застосування вакцин і лікувальних сироваток».3. Підготувати повідомлення про ВІЛ та СНІД. 4. Скласти сенкан: імунітет.

Номер слайду 44

Дослідження показують, що люди, які не мають гумору в своєму житті, як правило, мають менше захисних імунних властивостей. Ви повинні стати мисливцем за позитивними емоціями - переслідуйте їх скрізь: у спілкуванні, книгах, хоббі- там, де дарує вам радість буття - це перший крок на шляху до підвищення імунітету. Ще І. П. Павлов вказував на дуже простий спосіб підтримки «бойового духу» імунітету, що має оздоровчий ефект. Ім’я йому – сміх. То ж посміхайтеся один одному, радійте життю. Життя прекрасне і ви в ньому будьте щасливими і здоровими. Гарного вам імунітету!

Номер слайду 45

Гарного вам імунітету!

Номер слайду 46

Цікавинки про імунітет1. Сон менше 5 годин вночі  значно знижує імунну функцію в організмі.2. Дієта знижує імунітет.3. Сонячне світло у великих дозах пригнічує імунну систему.4. Сильніший імунітет у тих, хто вірить у добро. Люди, що мають стійку віру у краще, віру у Бога, добро та любов, менш схильні до нервових стресів. Внутрішній спокій підвищує імунну систему.5. Поцілунки зміцнюють імунну систему. Цілуючись, люди обмінюються слиною і бактеріями, які входять до складу слини. Імунна система розпізнає незнайомі бактерії, і організм виділяє антитіла, які захищають нас від хвороб.6. Вчені знайшли вітамін, що підсилює імунітет в 1000 разів.

Номер слайду 47

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Салімон Галина Максимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Салімон Галина Максимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Салімон Галина Максимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
6989
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку