Конспект уроку з біології для 8 класу на тему: "Значення і будова шкіри. Терморегуляція"

Про матеріал

Ознайомитиучнів із будовоюі функціями шкіри, з'ясувати її значення;встановити залежність функцій від будови; розширити знання про терморегуляцію.

Розвивати уміння порівнювати, спостерігати, робити висновки й узагальнення.

Виховувати навички особистої гігієни, відповідальне ставлення до свого здоров'я.

Перегляд файлу

Біологія 8 клас

 

Тема. Значення і будова шкіри.  Терморегуляція.

Мета. Ознайомити  учнів із будовою  і функціями шкіри, з’ясувати її значення;   встановити залежність функцій від будови; розширити знання про терморегуляцію.

Розвивати уміння порівнювати, спостерігати, робити висновки й узагальнення.

Виховувати навички особистої гігієни, відповідальне ставлення до свого здоровя.

Міжпредметні звязки: фізика, основи здоровя, українська мова

Матеріали та обладнання: таблиці, схеми, картки, слайдова презентація.

Основні поняття та терміни: епідерміс, дерма, підшкірна клітковина, терморегуляція, волосся, нігті, сальні залози, потові залози, меланін.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, урок-подорож.

Методи: словесний, наглядний, практичний, проблемно-пошуковий, репродуктивний.

Девіз уроку: «Здоров’я дитини – багатство родини, здоровя народу – багатство країни.»  

Хід уроку

І. Створення емоційного настрою.

Учитель. Діти, подайте один одному руки й створіть   коло, яке символізуватиме сьогодні єдність ваших думок,  cпрямованих на засвоєння нового матеріалу.

 

І. Активізація пізнавальної діяльності, повідомлення про організацію уроку.

Учитель. Діти, чи любите ви подорожувати? А який вид транспорту ви б обрали? (учні перелічують усі види транспорту). На літаку швидко можна дістатися до місця призначення, але дуже мало побачити; на машині чи потязі в гору не поїдеш та й річку не перепливеш; на велосипеді чи скутері треба витратити багато часу; на пароплаві не попливеш по суходолу. Я пропоную подорожувати сьогодні на машині часу. Адже на ній можна за лічені секунди побувати не тільки в  минулому, а й у майбутньому.

Отже, сідайте зручніше, зосереджено слухайте підказки диспетчера (ним сьогодні буду я), чітко виконуйте всі завдання. Тільки в такому випадку ми зможемо потрапити до місця призначення. Пропоную завершити наш маршрут в країні краси й здоровя, який розташований в мальовничому куточку нашої планети. (Демонстрація фото палацу). В процесі подорожі вам доведеться долати перешкоди у вигляді запитань, за які одержуватимете додаткові життя, як у компютерних іграх. Неправильна відповідь – втрачаєте бонус. ( На столах учнів – смужки паперу, які вони беруть за правильну відповідь або повертають назад за неправильні. Подорожувати ви будете поодинці, групами і всі разом.) Наша подорож в країну Знань розпочинається. Рушаємо.

Відомо, що той, хто не памятає минулого, той не має майбутнього. На машині часу повертаємося на кілька років назад на урок біології й згадаємо:

  • Яка тканина рослин виконує захисну функцію? (покривна)
  • Чи є у тварин тканини, що виконують таку ж функцію?(епітеліальна)
  • Які види епітелію ви знаєте? (одношаровий, багатошаровий, залозистий)
  • Який вид епітелію вкриває тіло людини? (багатошаровий)
  • Яка особливість будови епітеліальної тканини? ( клітини щільно прилягають одна до одної, а міжклітинна речовина слабо розвинена)
  • Що таке гомеостаз?(Сукупність процесів, які підтримують сталість організму)
  • Які органи належать до органів виділення?  ( нирки, легені, печінка, шкіра).
  • Які особливості будови шкіри хордових тварин? ( у риб шкіра вкрита лускою й має багато залоз; у земноводних шкіра гола й також має багато залоз; у рептилій шкіра суха й вкрита щитками, пластинками чи лускою; у прахів шкіра суха, вкрита пір’ям, а на кінцівках щитками, є тільки куприкова залоза; у ссавців шкіра має потові, сальні, молочні та пахучі залози, а похідними шкіри є роги, копита, шерсть).
  • Що таке орган? (Частина тіла, яка має свою будову,розташування й виконує одну або кілька функцій).
  • Що таке рецептори? (Чутливі клітини)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й мети уроку.

Учитель. Перший відрізок шляху ви пройшли й одержали перші бонуси. З минулого повертаємося в теперішній час. Зверніть  увагу на дошку. На сьогоднішньому уроці ви маєте

знати: будову шкіри та  функції, які вона виконує; що таке терморегуляція;

вміти:  розпізнавати похідні шкіри та пояснювати механізм терморегуляції, обґрунтовувати вибір засобів догляду за шкірою.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Перед будь яким випробуванням досвідчені мандрівники роблять розминку. Давайте й ми активізуємо свою розумову діяльність. Відновіть порядок слів у реченні: Здоров’я, здоров’я, багатство, багатство, дитини, родини, країни.

(Здоров’я дитини – багатство родини, здоровя народу – багатство країни.) 

 

Проблемне питання.

Учитель. Уявімо собі людину, вдягнену в гарний костюм, який вдало підкреслює її фігуру. Він захищає її від холоду, спеки та інших несприятливих умов, а «датчики», які містяться в ньому, попереджають про небезпеку. Відгадайте, про який костюм йдеться? (Про шкіру)

Шкіра – це екран, на якому відображені всі процеси, які відбуваються в організмі. Здавалося б, що ми багато знаємо про щкіру людини, але чи все? Відомо, що шкіра – найбільший орган, її загальна площа становить 1,5 – 2 м2; маса шкіри досягає 5 кг, а з підшкірною жировою клітковиною – 20 кг, вона міцна та еластична; становить близько 20% загальної ваги людини.

 

          1.    Вправа «Мікрофон».

Завдання. Як можна прокоментувати слова Вінтерніца: «Шкіра – це орган, завдяки якому можна дізнатися про здоровя і навіть життєву історію людини»?

 ( На пальцях рук є візерунки у вигляді ліній, які притаманні тільки одній людині; дивлячись на шкіру, можна дізнатися про вік людини; плями, родимки на шкірі також індивідуальні; колір шкіри та волосся; форма нігтів; шрами).

(Учні одержують бонуси за свої пояснення)

 

  1. Вправа «Акваріум».

Учитель. З другим завданням ви вправились. А зараз шляхи ваші розходяться, піднімаємося вгору, щоб одержати нову порцію знань. Поділіться на групи й за допомогою підручника та таблиці знайдіть відповіді на питання:

1 група. Яку будову має шкіра?

2 група. Які функції виконує шкіра? (Видільну, терморегуляційну, захисну, рецепторна, синтетичну, дихальну, самоочищувальну, депонуючу, обмінну).

(Учні обмінюються одержаною інформацією).

 

Учитель. Досить добре ви пройшли перевал, а тепер спускайтеся в долину. Вам стає тепліше й тепліше, а незабаром і  зовсім стане жарко. Що будете робити? (Заслуховуються відповіді учнів). Правильно. Треба позбутися зайвого тепла, т.т. відрегулювати його баланс в організмі.

Терморегуляція — це врівноваженість процесів віддачі й утворення тепла в організмі. Для людини терморегуляція є дуже важливою, оскільки нормально здійснювати обмін речовин її організм може лише за умови сталості температури тіла. У процесі обміну речовин тепло в організмі утворюється внаслідок біохімічних реакцій у клітинах.

Процеси теплоутворення відбуваються головним чином у внутрішніх органах і скелетних м’язах. Перенесення тепла всередині організму здійснюється переважно кровоносною системою: нагріта кров передає його іншим частинам.

Процеси тепловіддачі забезпечуються шкірою, легенями та органами виділення. Основну роль тут відіграє шкіра. Віддача тепла регулюється за допомогою кількості крові, що протікає через капіляри шкіри. Скажімо, коли організму потрібно віддати зайве тепло, судини розширяються, по них проходить більше крові, шкіра нагрівається, віддаючи більше тепла. Цей процес легко помітити за почервонінням шкіри. Якщо ж тепло слід економити, рух крові по звужених судинах шкіри вповільнюється. Шкіра при цьому стає блідою й більш холодною.

Віддача тепла може значно збільшуватися за рахунок виділення поту, при цьому значна кількість теплоти витрачається на його випаровування. До речі, якщо ви влітку хочете зберегти воду в пляшці холодною – достатньо обгорнути її вологою серветкою. (Слайд 9 )

 

  1. «Коментуємо побаченеПохідні шкіри. («Озвучити» малюнок слайда.) 

        

  1. Повідомлення учнів.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1). Чим пояснити,що люди мають різний колір волосся?

        Колір волосся в кожної людини різний. Він визначається вмістом темного і світлого пігментів. Крім цього, у волоссі містяться дрібні бульбашки повітря, а також мікроелементи. Кожна людина має індивідуальну комбінацію натуральних пігментів, тому зустріти людей з ідентичним волоссям майже неможливо. Основні кольори волосся – це чорний, коричневий, блонд, русявий і рудий. Відтінки волосся можуть бути різними. Загальна їх кількість становить близько десятка. Пігмент волосся легко вигоряє на сонці. При цьому колір волосся тьмяніє і воно втрачає блиск. З часом відбувається  зниження вироблення пігменту меланіну, волосся перестає бути яскравим і сивіє. Крім кольору волосся втрачає й еластичність, яку їм надавав меланін. Причиною появи сивини може бути старіння. У деяких випадках сивіння може викликати  сильний стрес або раптовий страх.

 

 

 

 

 

 

2) Як нігті інформують про стан здоровя?

          Ніготь – це рогова пластинка, яка розташована  на нігтьовому ложі й росте з нігтьового кореня. У корені та ложі нігтя безліч кровоносних судин і нервових закінчень. Тому нігті дуже чутливі, за винятком вільного краю, який не повязаний з ложем і може бути безболісно зрізаний.

     Зміна зовнішнього вигляду нігтів може викликати в людини психологічні, естетичні й навіть  функціональні проблеми. Колір нігтів – це своєрідний індикатор, який свідчить або про правильний догляд за ними, або про наявність певних захворювань.

         Зміна кольору нігтів може бути наслідком ураження периферійних нервів або ж ознакою деяких нервових хвороб. За станом нігтів можна виявити низку  дерматологічних захворювань. Колір нігтів може змінитися при цукровому діабеті, хворобі Аддісона, після важких операцій, при зміні вмісту мінералів у крові (особливо заліза), а також при захворюваннях серця і печінки.

        Білого кольору нігті можуть набути при ураженні кори надниркових залоз. Білі крапки на нігтях можуть бути ознакою порушення обміну  речовин і нестачі вітамінів  в організмі.  Жовтого кольору нігті набувають у курців. Сірі нігті майже завжди свідчать про низький імунний статус у людей з ВІЛ без будь-яких симптомів. Коли людина впорається з недугами, її нігті стають рівними і гладенькими, а їхній колір – рожевий з матовим відтінком.

 

 

 

 

 

 

  1. «Мозковий штурм».

Завдання: що впливає на здоровя шкіри?

Можливі відповіді: харчування, кліматичні умови, фізичні вправи, сон і стреси, паління й алкоголь.

Учитель поширює відповіді учнів, коментуючи кожен фактор.

 

Фізкультхвилинка. Людина бере собі енергію від сонця. Тож, щоб зарядитися нею, піднесіть руки вгору, розкрийте долоні, наповніть їх життєдайною енергією і розподіліть її по всьому тілу.

 

  1. Вправа «Знайди помилку».

Тепловий удар — це нормальний (патологічний) стан організму, який виникає внаслідок його перегрівання. Найчастіше причинами теплового удару є низькі (високі) температура й вологість повітря. За умов низької (високої) вологості неможливе випаровування поту з поверхні шкіри, тому організм не встигає позбуватися зайвого тепла, що й призводить до погіршення його стану.

Сонячний удар є різновидом теплового удару. Він виникає в разі перегрівання спини (голови) під дією прямих сонячних променів. У разі теплового або сонячного удару слід негайно звернутися до лікаря або викликати швидку. До надання кваліфікованої медичної допомоги необхідно перемістити потерпілого у тепле (прохолодне) місце або хоча б у тінь. Відтак забезпечити йому вільне дихання й спробувати нагріти (охолодити) організм за допомогою зігрівальних (холодних) компресів, обливання водою, рясного пиття.

Щоб уникнути теплових і сонячних ударів, у спекотну погоду не виходьте на вулицю без головного убору з темного  (світлого) матеріалу й уникайте тяжкої фізичної праці. В умовах високої температури носіть легкий облягаючий (вільний) одяг і пийте достатню кількість рідини, щоб запобігти зневодненню організму.

 

  1. Хвороби шкіри. (Слайд 12)

ІІІ. Засвоєння нових знань.

Учитель. Ми все ближче до заданої мети, але все ще знаходимось у теперішньому. Щоб потрапити у майбутнє здоровими, маємо добре засвоїти матеріал сьогоднішнього уроку.

  1. Вправа «Дерево знань» (На столах учнів лежать малюнки яблук,де написані вивчені терміни. Учні називають термін, пояснюють його значення й чіпляють на дерево.)
  2. Гра «Світлофор». (На столах учнів лежать картки червоного, жовтого й зеленого кольору. Якщо вони згодні з твердженням, піднімають зелений колір, якщо  ні – червоний, якщо запитання не стосується теми нашого уроку – жовтий)
  1. Шкіра – орган чуттів. (з.)
  2. Верхній шар епідермісу має назву росткового. (Ч.)
  3. Під дією інфрачервоних променів у шкірі виробляється вітамін D. (Ч.)
  4. Дерма – це шар щільної сполучної тканини, що складається з еластичних і колагенових волокон. (з.)
  5. Потові залози мають вигляд трубочок, що починаються щільно закрученим клубочком.(з.)
  6. Утворення гусячої шкіри – це захисна реакція організму, яка зменшує втрату тепла. (з,)
  7. Головний мозок – вищий відділ нервової системи. (Ж.)
  8. Регенерацію шкіри забезпечує роговий шар. (Ч.)
  9. Сальні залози розташовані переважно на голові, обличчі та верхній частині спини. (З.)
  10.  Потовиділення забезпечує здійснення процесу теплоутворення (Ч.)

 

Учитель. Наша подорож наближається до кінця. Ми знаходимось біля брами країни Здоровя і Краси. Які засоби збереження здоровя ви взяли б у подорож до майбутнього? Запишіть їх на листочках і прикріпіть навколо зображення країни Здоровя і краси.

 

ІV. Рефлексія.

  1. Що вивчили на сьогоднішньому уроці?
  2. Чи знадобляться одержані знання у майбутньому?

 

V. Оцінювання роботи учнів на уроці. (Підраховується кількість зібраних балів, визначається найбільша їх кількість)

 

VІ. Домашнє завдання: §24, повторити  § 15-23, підготуватися до контрольної роботи за розділами: «Транспорт речовин» і «Виділення. Терморегуляція».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Сулік Оксана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кончук Марія Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Мельник Дарина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Котляр Юрій Ігорович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
15 лютого 2018
Переглядів
9199
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку