Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Конспект уроку з біології для 8 класу на тему: "Гігієна зору. Сприйняття світла, кольору, простору."

Про матеріал
Конспект уроку з біології для 8 класу на тему: "Гігієна зору. Сприйняття світла, кольору, простору."
Перегляд файлу

Тема:  Гігієна зору. Сприйняття світла, кольору, простору.

Мета : 

§  навчальна: дати загальне уявлення про сприйняття кольору, світла, простору. спираючись на вже наявні знання про анатомічну структуру ока, висвітлити докладніше особливості його функціонування.

§  виховна: продовжувати виховувати в учнів бережливе ставлення до власного організму, розвивати вміння працювати самостійно та використовувати різні джерела інформації, сприяти формуванню етичних взаємовідносин у колективі; виховувати в учнів уміння слухати, культуру мови та спілкування.

§  розвиваюча: продовжувати розвивати в учнів творчу активність, логічне мислення, пізнавальні інтереси учнів (самостійно працювати з додатковою літературою, прилучати необхідну інформацію); формувати в учнів уміння працювати з опорноінформаційними схемами, таблицями, малюнками, виділяти головне, пояснювати їх зміст на основі біологічних закономірностей; навчитись робити висновки.

 

Поняття: акомодація ока, гострота зору, бінокулярний зір, короткозоpість і далекозорість, косоокість, куряча сліпота, дальтонізм.

Тип уроку : комбінований урок .

Обладнання : таблиця зі схемою будови сітківки, підручник , зошити для лабораторних робіт, мультимедійні засоби, презентація.

                                     Девіз уроку: «Радість бачити і розуміти  є найкращий  дарунок природи»

                                                                                                   А. Ейнштейн

Структура уроку:

I.                         Організаційний етап (4 хв)

II.                      Актуалізація опорних знань (5 хв )

III.                   Мотивація навчальної діяльності учнів (3 хв)

IV.                  Вивчення нового матеріалу (20 хв)

V.                     Закріплення вивченого матеріалу (5 хв)

VI.                  Узагальнення і систематизація знань (5 хв)

VII.               Підведення підсумків уроку (2 хв)

VIII.            Повідомлення домашнього завдання (1 хв)

 

Хід уроку

I. Організаційний етап. (4 хв)

Привітання. Організація класу. Перевірка присутніх. Повідомлення теми уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.  (5 хв ) Виконується у вигляді прийому «Так» і «Ні».

Сигнальні картки «Так» і «Ні» .

1.                 Існує п’ять основних сенсорних систем.      (Так)

2.                 Найінформативнішою сенсорною системою є смакова сенсорна

система.    (Ні)

3.                 Периферичним сприймаючим органом зорової сенсорної системи є нерв.    (Ні)

4.                 Периферичним сприймаючим органом зорової сенсорної системи є око.    (Так)                          

5.                 Найщільнішою оболонкою ока є склера.   (Так)                                       

6.                 Рогівка-це передня частина судинної оболонки.      (Ні)

7.                 Рогівка-це передня частина білкової оболонки.           (Так)                                 

8.                 Чітке зображення близько розташованих предметів забезпечується великою кривизною кришталика.               (Так)

9.                 Кришталик-непрозора, малоеластична лінза.            (Ні)                                    10.    Будь-яка сенсорна система складається з трьох основних частин

(Так)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів . (3 хв)

Нам вже відомо, що зір – одна з найпотужніших сенсорних систем, яка зчитує інформацію і передає її дуже швидко. Кажуть «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути». Так от, сьогодні ми з вами поговоримо про гігієну зору, сприйняття світла, кольору і простору, як  Ви вже могли здогадатися з назви нашого уроку.

 

Давайте поміркуємо:

 

Як Ви гадаєте, чому око порівнюють з фотоапаратом, а сітківку – з фотолабораторією?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.  (20 хв) Які особливості функціонування зорової сенсорної системи людини? Взаємодія різних складових зорової сенсорної системи дає змогу людині спостерігати цілісну й безперервну картину довколишнього світу. Ця картина виникає з окремих зображень, які послідовно змінюють одне одного на сітківці правого й лівого ока. 

   Рухи правого контролюються з боку окорухових центрів стовбура головного мозку, розташованих у ділянці моста й середнього мозку. Людині притаманний так званий бінокулярний зір, оскільки поля зору правого й лівого ока перекриваються. Завдяки цьому ми сприймаємо об'ємне зображення предметів, а також можемо точніше визначати відстань до них.     Сонячні промені - найголовніше джерело світла на нашій планеті - мають pізну довжину хвиль. Людина може сприймати промені світла з довжиною хвиль від 400 до 750 нм. Довгохвильові компоненти сонячного спектра ми сприймаємо як червоний колір, а короткохвильові - як синьо-фіолетовий. Між ними в певному порядку розташовані й інші кольори: блакитний, блакитно-зелений, зелений, жовтий, оранжевий. Таке розташування різних кольорів називають світловим спектром. Так, веселка, що утворюється на небі після дощу - це розкладене на окремі компоненти сонячне світло.    Перед тим як потрапити на світлочутливі рецептори сітківки, промені світла проходять через оптичну систему ока: рогівку, передню та задню камери ока, заповнені рідиною, крипшталик, склисте тіло. При цьому вони заломлюються таким чином, що на сітківці утворюється зменшене та перевернуте зображення предмета, який ми спостерігаємо. Унаслідок аналізу в корі головного мозку інформації, що надходить не тільки від зорового органа, а й від інших органів чуття (слуху, нюху та ін.), людина сприймає предмети в їхньому природному положенні. 

   Людина не здатна однаково чітко бачити предмети, розташовані на різній відстані. Для того щоб добре бачити певний предмет, промені, які від нього відбиваються, мають зібратися на сітківці. Війковий м'яз, який сполучається з капсулою, що містить крипталик, змінює ступінь її натягу. Коли капсула натягується, кришталик стає плоскішим. Коли капсула розслаблюється, кришталик унаслідок своєї еластичності набуває опуклої форми (мал. 164). Властивість оптичної системи ока створювати чітке зображення предметів, розташованих на різній відстані, називають акомодацією

image 

 Здоров'я людини. Найменша відстань від ока, з якої зображення ще сприймається чітко, дістала назву найближчої точки ясного бачення. Для дітей і підлітків у нормі вона становить 7-10 см, але з віком, коли кришталик втрачає еластичність і гнучкість, вона зменшується.

ЦІКАВО ЗНАТИ! Здатність ока бачити предмети за освітлення різної інтенсивності, називають світловою акомодацією. Наприклад, коли ви з яскраво освітленого приміщення потрапляєте в темне, то спершу майже нічого не бачите. Але згодом око поступово починає звикати вже може сприймати спочатку контури предметів, а потім - їхні деталі. Аналогічні процеси спостерігають і тоді, коли людина з темряви потрапляє в яскраво освітлене приміщення. Спочатку вона нічого не бачить, засліплена й вимушена заплющувати очі. Але поступово нормальний зір відновлюється. 

Зорова інформація від рецепторних клітин сітківки зоровими нервами через середній і проміжний мозок передається до зорових зон - потиличних ділянок кори великих півкуль. Там формується остаточне відчуття форми, розмірів, забарвлення предметів, які спостерігає людина. 

image 

Які трапляються порушення зору? Яка їх профілактика? 

Важлива властивість зору це його гострота. Гострота зору - здатність розрізняти дрібні деталі предмета, який роздивляється людина. Найбільшу гостроту зору забезпечує жовта пляма. Що далі розташовані рецептори від жовтої плями, то меншу гостроту зору вони здатні забезпечувати. 

Ще одна важлива особливість зору людини - визначення відстані до об'єкта, на який спрямовано зір,- окомір

Порушення нормального нічного зору спричиняє захворювання куряча сліпота. Воно полягає в тому, що людина нормально бачить вдень, а з настанням сутінок майже перестає бачити навколишні предмети.

Дальтонізм - вроджена вада, пов'язана з порушенням функцій колбочок, унаслідок чого людина не розрізняє певні кольори (хвоpі на дальтонізм не сприймають червоний, зелений або синій кольори). Люди, які страждають на дальтонізм, не можуть працювати водіями, пілотами тощо. 

   Порушення акомодаційної здатності кришталика призводить до виникнення короткозорості або далекозорості. Якщо світлові промені, які пройшли через оптичну систему ока, фокусуються перед сітківкою, людина чітко бачить тільки предмети, розташовані неподалік від неї. Таким людям притаманна короткозорість. Вроджена короткозорість зумовлена збільшеними розмірами очного яблука чи кривизни кришталика, набута - ослабленням війкового м'яза. Це спричиняється перенапруженням очей (тривала робота за комп'ютером, безперервне сидіння перед увімкнутим телевізором), читанням лежачи або в транспорті, недостатньою освітленістю робочого місця, нестачею в їжі вітаміну А тощо. Коли променi фокусуються позаду сітківки, чітке зображення виникає тільки від предметів, розташованих далеко від людини. Так виникає далекозорість. Як і короткозорість, далекозорість може бути вродженою або набутою. Вроджена далекозорість виникає внаслідок недостатньої здатності рогівки чи кришталика заломлювати світло, невеликими розмірами очного яблука. Набута далекозорість може бути зумовлена втратою еластичності кришталика, порушеннями функцій війкового м'яза та ін. 

image 

Здоров'я людини. Для виправлення короткозорості використовують окуляри з двоввігнутими лінзами, а далекозорості - з двоопуклими. 

У певних випадках у людини може спостерігатись косоокість, за якої порушуються одночасні й співдружні рухи очних яблук. Тоді на сітківці виникає чітке зображення від одного ока і розпливчасте від іншого. Косоокість здебільшого вроджена, але може виникати як наслідок очних за- хворювань, зокрема короткозорості, далекозорості, за порушення функції очних нервів.

  У певних випадках людина може повністю або частково втрачати зір, тобто настає повна або часткова сліпота. Вона може виникнути, коли яскраве світло, потрапивши на сітківку, руйнує світлочутливі рецептори. Сліпоту можуть спричинити травми очей або голови, деякі захворювання (наприклад, діабет). 

Здоров'я людини. На гостроту зору шкідливо впливають вживання алкоголю, тютюнокуріння, наркоманія та ін. Ці шкідливі звички можуть спричинити відмирання зорового нерва, рецепторних клітин сітківки, помутніння poгiвки чи кришталика. 

ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ! Щоб якнайдовше зберегти гостроту зору, дотримуйтеся таких правил: 

      робоче місце має бути добре i piвномірно освітлене; джерело світла на робочому столі (наприклад, настільну лампу) розташовуйте ліворуч, на відстані 50-60 см від робочої поверхні;

      не слід читати в транспорті, який рухається, тому що відстань від книжки до очей постійно змінюється; це призводить до зменшення еластичності кришталика; до таких самих наслідків може призводити й читання в ліжку; 

      не варто дивитися телевізор або працювати з комп’ютером більше ніж 2 години на добу; 

      під час роботи з комп'ютером слід користуватись особливими окулярами, які зменшують шкідливий вплив електромагнітного випромінювання на очі; кожні 30 хв слід робити перерви; 

      до складу харчового раціону має обов'язково входити їжа з достатнім умістом вітаміну А. 

   Важливо запобігати травмуванню очей. Травми очей бувають побутові й виробничі. Побутові травми очей часто пов'язані з необережним користуванням приладами домашнього вжитку, невмілим забиванням цвяхів, рубанням дров тощо. Виробничі травми найчастіше пов'язані з нехтуванням правил техніки безпеки. Це стосується й практичних занять з хімії, фізики та інших навчальних предметів. 

   У разі тяжкого поранення ока (наприклад, розриву склери), не можна його промивати і намагатися дістати сторонній предмет. На око слід накласти чисту пов'язку і відправити потерпілого до лікарні. Правильно надана допомога відверне тяжкі наслідки травми і допоможе зберегти зір. 

ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ! Нормальний зір робить життя повноцінним, яскравим,  дає змогу опанувати будь-які професії, насолоджуватися барвами природи, мистецтвом. Порушення зору обмежує можливості людини.

image 

V.   Закріплення вивченого матеріалу (5 хв)

vСприймають світлові промені й перетворюють світлову енергію на нервовий імпульс фоторецептори: палички і колбочки. Завдяки колбочкам ми маємо змогу сприймати колір предметів, палички забезпечують сутінковий і нічний зір. 

vОптична система ока заломлює світлові промені таким чином, що на сітківці утворюється дійсне, зменшене і перевернуте зображення предмета. Чітке сприйняття предметів залежить від акомодаційної здатності кришталика. Порушення акомодаційної здатності кришталика призводить до виникнення короткозорості або далекозорості. Корекцію зору здійснює лікар - окуліст, підібравши відповідні окуляри.

VI.      Узагальнення і систематизація знань (5 хв) Дайте відповідь на запитання:

1.   Яке значення має зір для людини?

2.   Які функції виконують колбочки та палички? 

3.   Що таке акомодація? Як вона відбувається? 

4.   Які можливі порушення зору людини? Яка їх профілактика?

VII.      Підведення підсумків уроку (2 хв)

На уроці я запам’ятав … 

На уроці мені сподобалося …

VIII.   Повідомлення домашнього завдання (1 хв)

      Опрацювати §43. Тема: «Особливості функціонування ока людини». с. 202 - 207.

      Дати письмову відповідь на запитання на с. 207. в рубриці «ПЕРЕВІРТЕ ТА ЗАСТОСУЙТЕ СВОЇ ЗНАННЯ».

      Для творчих і допитливих на додатковий вищий бал пропоную зробити невелике повідомлення про діагностику зору людини в домашніх умовах і в лікарні. А також можна підготувати невеличке повідомлення про хвороби зорової сенсорної системи .

pdf
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
19 квітня
Переглядів
144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку