Урок розроблено та проведено з метою формування знань про будову та функції нижніх дихальних шляхів та легеней. Під час уроку використано натуральний обєкт - шматочок легені свині. Учні виявили зовнішню та внутрішню будову легеней, розглянули шматочок відпрепарованого бронхіального дерева. Для отримання нових знань застосовувались мультимедійна презентація, постійний клейовий плоский препарат "Легені", пластиковий барельєф "Внутрішні органи людини".
Тема: Органи дихання. Нижні дихальні шляхи. Легені
Розробка уроку з біології у 9 класі
Підготувала Лазарєва Тетяна Валентинівна, вчитель біології, спеціаліст вищої категорії
Мета. Освітня. Продовжити формувати поняття про особливості будови дихальної системи людини; розкрити основні функції повітроносних шляхів та легень.
Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у вивченні будови та функцій органів дихання; розвивати увагу, пам’ять, уяву, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно - рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, м\м дошка.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
6. Практичний: одержання інформації при дослідженні натуральних об’єктів
Міжпредметні зв’язки: історія, медицина.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, муляж гортані, м\м дошка, презентація «Органи дихання. Нижні дихальні шляхи. Легені» https://lazaevatv4394.blogspot.com/p/blog-page_2.html , постійний препарат легенів, натуральні легені (свині) з відпрепарованим бронхіальним деревом, пробірки, вода, апарат для штучної вентиляції легенів.
Основні поняття та терміни: носова порожнина, носоглотка, гортань, голосові зв’язки, трахея, бронхи, бронхіальне дерево, альвеоли, сурфактант.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Поставити проблемні запитання:
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Розповідь про будову і функції повітроносних шляхів (евристична бесіда з використанням мультимедійної дошки, натуральних об’єктів, постійних препаратів, муляжу, апарату для вентиляції легенів):
- гортані;
- трахеї;
- бронхів.
Розповідь про будову і функції:
- легень.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Робота з електронними засобами “Будова і функції органів дихання людини”
V. Узагальнення та систематизація знань.
Питання для повторення:
1. Що таке гортань? Як її функції пов’язані з будовою?
2. Чому трахея має таку будову?
3. Яку будову має бронхіальне дерево?
4. Яких змін набуває повітря при проходженні по повітроносних шляхах та легенях?
5. Як надати невідкладну допомогу при зупинці дихання?
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.