Конспект уроку з біології у 8 класі "Значення сенсорних систем. Порушення їх діяльності"

Про матеріал

В узагальненнi і систематизації знань особливу роль відіграють графічні зображення, які є опорою абстрактних міркувань, своєрідним засобом що надає математичній ситуації виразності, чіткості, конкретностi, заoщаджує час і пoлегшує рoзумову діяльність учнів. Графічні зображення розвантажують від читання громіздких слoвесних oписань, oдноманітних записів, дають змогу швидко збагнути суть завдання, встановити необхідні зв'язки і віднoшення для його розв'язання, а також побачити зв'язки і відношення між поняттями, закономірностями, явищами. Осмислити суть систематизації знань дoпомагають учням спеціальні картки-завдання, правила-орієнтири, алгoритми, узагальнюючі схеми, таблиці тощо.

Перегляд файлу

Тема уроку: Значення сенсорних систем у житті людини. Порушення їх роботи.

 Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів про особливості будови та функціонування сенсорних систем, їх значення у житті людини; розвивати мислення, ігрові навички, вміння узагальнювати, виділяти головне; виховувати інтерес до вивчення свого організму, сприяти гігієнічному вихованню учнів.

 Обладнання: таблиці "Орган зору", "Орган слуху", "Смакова і нюхова сенсорна система", картки, підручник.

 Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Хід  уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Весняний ранок гарний і веселий. Першими хто привітав вас, були звичайно пташки. Вони своїми дзвінкими голосами розбудили все навколо. Побігли бурхливі струмки, зелені трави підняли свої пагони, дерева готуються до розкриття  пахучого суцвіття…

Саме так ми можемо описати навколишній світ, який сповнений барвами, звуками, запахами та іншими відчуттями. Дотепер ми вивчали кожне чуття окремо. Однак у реальному житті всі вони працюють у контакті, разом. Співдружність їх дуже міцна, а прояви численні. Без розмови про те, як саме і для чого взаємодіють чуття, наше уявлення про них було б неповним. Але спочатку узагальнимо і систематизуємо знання про них.

 

ІІІ. Узагальнення  і систематизація знань

  1. Вправа «Добери відповідність»

(На дошці малюнки з органами чуттів. Клас ділиться на групи, кожна отримує конверт з картками. Потрібно вибрати відповідності:

1гр.-відчуття, 2гр.- рецептори, 3гр- подразник, 4- зона кори головного мозку.)

Загальна характеристика сенсорних систем

Орган

Чуття

Рецептори

Подразник

Зона кори мозку

Ніс

Нюх

Хеморецептори

Хімічні сполуки

Скронева

Язик

Смак

Хеморецептори

Хімічні сполуки

Скронева

Шкіра

Дотик

Механорецептори

Тиск, температура

Тім’яна

Око

Зір

Фоторецептори

Світлові промені

Потилична

Вухо

Слух

Фонорецептори

Звукові хвилі

Скронева

Вестибулярний апарат

Рівновага

Механорецептори

Зміна положення тіла

Тім’яна

Тепер нагадаємо будову аналізаторів.

  1. Вправа «Закінчи речення»
  1. У порожнинні середнього вуха знаходяться 3 кісточки(молоточок, коваделко і стремінце)
  2. У центрі райдужної оболонки є округлий отвір(зіниця)
  3. До солодкого найбільш сприятливий (кінчик язика)
  4. Найбільший сигнал тривоги для організму – це (біль)
  5. Волосся, що росте над очима – це(брови)
  6. Двоопукла складова лінза ока (кришталик)
  7. На межі між зовнішнім і середнім вухом знаходиться(барабанна перетинка)
  8. Рецептори нюху знаходяться (у слизовій оболонці верхнього носового ходу)
  9. До складу органа рівноваги входить (три напівколові канали)
  10.  Очне яблуко має три оболонки (білкова, судинна і сітківка)
  11. Є чотири основних типи смаку: (солодке, солоне, кисле, сольоне)
  12.  Є три типи запахів(приємний, неприємний і байдужий)
  13.  Рецептори, які сприймають яскраве світло і колір називають(колбочки)
  14.  Жовта пляма на сітківці – це місце (найкращого бачення)
  15.  Сліпа пляма на сітківці – це місце (позбавлене рецепторів)
  16.  На корені язика ми відчуваємо смак (гіркого)
  17.  Де містяться рецептори температури і болю(на шкірі)
  18.  Порожнина внутрішнього вуха заповнена (рідиною)
  19.  Порожнина середнього вуха заповнена (повітрям)
  20.  Найбільшу кількість інформації ми отримуємо за допомогою (зору)
  1. Вправа  «Взаємодія відчуттів»

(Обговорення конкретних прикладів та поступове викреслювання схеми)

  1. Декілька десятків м’язових рухів і чутливість зору підвищується. (рівновага впливає на  зір)
  2. Для підвищення зорової чутливості можна обтирати обличчя та шию холодною водою. (вплив дотику  на зір)
  3. Коли на очі діє зелене світло, чутливість слуху підвищується. (вплив зору на слух)
  4. При червоному світлі ми трохи нахиляємося уперед, а при зеленому чи синьому – назад. (вплив зору  на рівновагу)
  5. При 15 градусах тепла в кімнаті з оранжевими стінами ви будете почувати себе добре. Але якщо стіни - сині, відразу відчуєте холод. ( вплив зору на дотик)
  6. Вантаж, який піднімаєш під музику, здається більш легким (вплив слуху на рівновагу)
  7. Якщо діяти на рецептори шкіри слабким електричним струмом, то людина починає краще чути. (вплив дотику на слух)
  8. Холодні та теплі вантажі здаються важче тих, у яких температура не відчувається. (вплив дотику  на рівновагу)
  9. Була така жінка, для якої звуки мали певний смак: коли вона чула ноту «соль», то відчувала смак банану, ім’я «Альфред» мало смак хліба, склад «деп.» - смак м’яса. Рідкісна була жінка! (вплив слуху на смак)
  10.  Ароматні страви здаються набагато смачнішими(вплив нюху на смак)
  11. Коли ми жуємо жуйку з ментолом, відчуваємо прохолоду(вплив нюху і смаку на дотик
  12. Красиво оформлені страви здаються набагато смачнішими(вплив зору на смак)
  13. Коли вдихати запах бергамотної олії покращується зір(вплив нюху на зір)                          

                    Рівновага                         Дотик

 

    Зір                                                                                      Слух

 

                  Нюх                                            Смак

  • Який ви можете зробити висновок з цієї вправи?   
  1. Самостійна робота з підручником

Отже сенсорні системи і їх взаємодія мають важливе значення в житті людини. Порушення діяльності сенсорних систем призводить до неможливості повноцінного сприйняття інформації навколишнього світу.

         Кожна група опрацьовує матеріал і складає схему порушення роботи сенсорної системи за планом: вид порушення, його причина, профілактика хвороби.1гр-порушення зору, 2гр-порушення слуху, 3 гр - порушення смаку, 4гр - порушення рівноваги)

  1. Проблемне навчання
  1. Щоб не гаяти час Петро повторював уроки в транспорті  по дорозі до школи. Пишучи за партою, він дуже низько нахиляється до зошита ?
  2. Іван слухав у навушниках музику. Друг жартуючи, ввімкнув її на всю силу. Хлопчик  перестав чути, чому?
  3. На спортивному майданчику хлопці грали у футбол. Одному з них м’яч потрапив в голову. До яких наслідків це може призвести?
  4. Слух у хворого погіршився після того, як хворий перехворів ангіною. Ваш діагноз?
  5. Чому рекомендують відкривати рота під час вибуху?
  6. Якщо просушити язик серветкою, а потім покласти в рот кристалик цукру, чи відчуєте ви смак, чому?
  7. Андрій полюбляє вечорами засиджуватись за комп’ютером. Зачитуючи на уроці текст він тримає підручник на великій відстані. Ваш діагноз?
  8. Вам подали щойно приготовлений суп, чи будете ви його одразу їсти, чому?

V. Підсумок уроку

Отже діти, урок завершується, ми постаралися реалізувати нашу мету, і тому я хочу звернутися до вас із запитанням, що ви візьмете з цього уроку для себе в життя. Закінчуємо наш урок грою "Мікрофон".

VI. Домашнє завдання

  1. Повторити тему «Сенсорні системи»
  2. Підготуватись до тематичного оцінювання»
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Грищенко Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
3519
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку