В узагальненнi і систематизації знань особливу роль відіграють графічні зображення, які є опорою абстрактних міркувань, своєрідним засобом що надає математичній ситуації виразності, чіткості, конкретностi, заoщаджує час і пoлегшує рoзумову діяльність учнів. Графічні зображення розвантажують від читання громіздких слoвесних oписань, oдноманітних записів, дають змогу швидко збагнути суть завдання, встановити необхідні зв'язки і віднoшення для його розв'язання, а також побачити зв'язки і відношення між поняттями, закономірностями, явищами. Осмислити суть систематизації знань дoпомагають учням спеціальні картки-завдання, правила-орієнтири, алгoритми, узагальнюючі схеми, таблиці тощо.
Тема уроку: Значення сенсорних систем у житті людини. Порушення їх роботи.
Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів про особливості будови та функціонування сенсорних систем, їх значення у житті людини; розвивати мислення, ігрові навички, вміння узагальнювати, виділяти головне; виховувати інтерес до вивчення свого організму, сприяти гігієнічному вихованню учнів.
Обладнання: таблиці "Орган зору", "Орган слуху", "Смакова і нюхова сенсорна система", картки, підручник.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Саме так ми можемо описати навколишній світ, який сповнений барвами, звуками, запахами та іншими відчуттями. Дотепер ми вивчали кожне чуття окремо. Однак у реальному житті всі вони працюють у контакті, разом. Співдружність їх дуже міцна, а прояви численні. Без розмови про те, як саме і для чого взаємодіють чуття, наше уявлення про них було б неповним. Але спочатку узагальнимо і систематизуємо знання про них.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань
(На дошці малюнки з органами чуттів. Клас ділиться на групи, кожна отримує конверт з картками. Потрібно вибрати відповідності:
1гр.-відчуття, 2гр.- рецептори, 3гр- подразник, 4- зона кори головного мозку.)
Загальна характеристика сенсорних систем
Орган |
Чуття |
Рецептори |
Подразник |
Зона кори мозку |
Ніс |
Нюх |
Хеморецептори |
Хімічні сполуки |
Скронева |
Язик |
Смак |
Хеморецептори |
Хімічні сполуки |
Скронева |
Шкіра |
Дотик |
Механорецептори |
Тиск, температура |
Тім’яна |
Око |
Зір |
Фоторецептори |
Світлові промені |
Потилична |
Вухо |
Слух |
Фонорецептори |
Звукові хвилі |
Скронева |
Вестибулярний апарат |
Рівновага |
Механорецептори |
Зміна положення тіла |
Тім’яна |
Тепер нагадаємо будову аналізаторів.
(Обговорення конкретних прикладів та поступове викреслювання схеми)
Рівновага Дотик
Зір Слух
Нюх Смак
Отже сенсорні системи і їх взаємодія мають важливе значення в житті людини. Порушення діяльності сенсорних систем призводить до неможливості повноцінного сприйняття інформації навколишнього світу.
Кожна група опрацьовує матеріал і складає схему порушення роботи сенсорної системи за планом: вид порушення, його причина, профілактика хвороби.1гр-порушення зору, 2гр-порушення слуху, 3 гр - порушення смаку, 4гр - порушення рівноваги)
V. Підсумок уроку
Отже діти, урок завершується, ми постаралися реалізувати нашу мету, і тому я хочу звернутися до вас із запитанням, що ви візьмете з цього уроку для себе в життя. Закінчуємо наш урок грою "Мікрофон".
VI. Домашнє завдання