Урок. " Органи травної системи, та їх функції".

Про матеріал

Урок ознайомить учнів з морфолого - анатомічною структурою травної системи людини, значенням травних залоз, сприятиме розвитку умінь встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між будовою і функціями органів травної системи.

В ході уроку формуються здоровязберігаючі компетенції учнів, виховується бережливе ставлення до власного організму.

Перегляд файлу

Тема уроку : Органи травної системи, їхні функції. 

Мета уроку: освітня: ознайомити учнів з морфолого - анатомічною структурою травної системи людини, дати уявлення про  значення травних залоз, формувати науковий світогляд,

розвивальна:розвивати логічне мислення, вміння працювати з текстом підручника, робити висновки й узагальнення, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і функціями органів травної системи,  удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою, працювати в групах.

виховна: формувати здоровязберігаючі компетенції учнів, виховувати бережливе ставлення до власного організму.

Обладнання: таблиця «Органи травлення», муляжі органів травлення, рельєфна таблиця «Травна система», роздатковий матеріал, мультимедійний проектор.

Основні поняття і терміни:  травлення, ферменти, травні залози,  травний канал ,

Тип уроку : засвоєння нових знань.

Очікувані результати:

Учні повинні знати:

  •              біологічне значення травлення;
  •              будову травної системи людини;

Учні повинні вміти :

  •              пояснювати значення травного апарату людини;
  •              розрізняти органи травлення.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

1. Психологічний настрій.

Добрий день. Розпочинаємо наш урок із гарним настроєм!  Давайте посміхнемося одне одному, навіть якщо вам не дуже цього хочеться, адже сміх позитивно впливає на імунну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові. У відповідь на вашу посмішку організм продукуватиме бажані гормони радості.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1 Фронтальна бесіда.

  1. Назвіть компоненти їжі. Які функції вони виконують?
  2. Що таке збалансоване харчування?
  3. Використовуючи знання з  біології тварин назвіть органи, що входять до травної системи.

 

2.2 Біологічний диктант

  1.          Сукупність усіх хімічних перетворень речовин в організмі з моменту надходження до моменту виведення продуктів розпаду називається ...   (обмін речовин ).
  2.          Речовини,що є джерелом енергії в організмі є…(білки, жири, вуглеводи).
  3.          Основним будівельним матеріалом  в організмі людини є….( білки)
  4.          Основним джерелом енергії є організмі є …( вуглеводи)
  5.          Речовини, що здатні відкладатися про запас….(жири)
  6.          Утворення складних органічних сполук з простих молекул, що надійшли в клітини це -….(асиміляція)
  7.          Розщеплення, розкладання органічних речовин на простіші сполуки це…( дисиміляція)
    8. Потреба людини в поживних речовинах визначається … (масою, віком,  руховою активністю).

9.За відсутності вітамінів виникає захворювання… ( авітаміноз).

  1. За нестачі вітамінів виникає захворювання …( гіповітаміноз).
  2.     За  недостатньої   кількості  вітаміну   С  в    їжі    виникає  захворювання …   (цинга).
  3.     За  недостатньої   кількості  вітаміну   А  в    їжі    виникає  захворювання …   (куряча сліпота).
  4.     Багато вітаміну С міститься в …( чорній смородині, лимоні, шипшині).
  5.     За  недостатньої   кількості  вітаміну   D  в    їжі    виникає  захворювання …   (рахіт ).

ІІІ. Мотивація навчально -  пізнавальної діяльності

  1. Питання до учнів.  Яка система органів забезпечує надходження та переробку поживних речовин?
  2. Обговорення проблемного питання: чому травну систему ще називають трактом? Адже тракт – це дорога. Що спільного і травної системи і дороги?
  3. Використовуючи знання з  біології тварин назвіть органи, що входять до травної системи.

 

Розповідь учителя. Про сутність травлення І.П.Павлов зазначав: «Сирий матеріал який надходить на завод, проходить довгий ряд установ, у яких його піддають відомій механічній  і , головним чином, хімічній обробці й через незліченні бічні ворота переводиться в магазини тіла. Крім основної лінії установ, якою рухається сирий матеріал, є ряд бічних  хімічних фабрик, які готують відомі реактиви для відповідної обробки сирого  матеріалу»

Що мав на увазі  І.П. Павлов під словами «хімічна фабрика», «сирий матеріал»,  «бічні ворота» (Діти висловлюють свої думки) Відповіді на ці та інші запитаннями отримаємо вивчивши будову травної системи.

ІV. Вивчення  нового матеріалу

4.1. Харчування, травлення . (Розповідь вчителя)

Харчування –  необхідна умова для нормального розвитку, росту та життєдіяльності людського організму. До складу різноманітних харчових продуктів входять поживні речовини. Які? (Білки , жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни і вода. )

Вода , мінеральні солі і вітаміни засвоюються  в тому вигляді, в якому вони є в їжі.  Великі молекули білків, жирів і вуглеводів не можуть пройти крізь стінку травного каналу. Тому ці речовини спочатку  піддаються хімічній обробці – травленню .

Травлення – процес розщеплення складних органічних речовин на прості розчинні сполуки, які можуть усмоктуватись і засвоюватись організмом. В організмі людини безперервно відбуваються процеси розкладу органічних сполук, з яких побудовані клітини.  Для підтримання життєдіяльності організму необхідна енергія. 

Травлення – це початковий етап  обміну речовин між організмом і зовнішнім середовищем. Розщеплення поживних речовин відбувається в органах травлення поетапно, з допомогою травних соків.

Біологічне значення травлення( Складання опорного конспекту).

  •              для  підтримання процесів життєдіяльності, 
  •              для побудови тканин, органів,
  •              для  роботи  м'язів, 
  •              для процесів у нервовій системі. 

 

4.2  Загальний огляд травної системи людини .(Робота з підручником ,таблицею

« Травна система»,   складання опорної схеми)

                              Будова травної системи

 

Травний канал                                        Травні залози

Ротова порожнина (зуби,язик)             Слинні залози ( 3 пари):

Глотка                                                      привушні, під’язикові

Стравохід                                                 підщелепні

Шлунок                                                    Шлункові залози

Тонкий кишечник                                   Підшлункова залоза

Товстий кишечник                                  Печінка

Функції травної системи .

 

 

 

 

4.3 Будова і функції органів травної системи. (Робота в групах.   Презентація роботи груп. Складання таблиці)

Відділ

травної

системи

 Особливості будови

Процеси, що відбуваються

Ротова

порож­нина

Ротова порожнина обмежена щелепа­ми й вислана багатошаровим епітелієм. Є зуби (20 молочних або 32 по­стійні), язик {перевертає їжу, крім того, на ньому розташовані смакові ррррррецепторирецептори), три пари слинних залоз і щічні залози ‘

Відкушування їжі, її пережову­вання і проковту­вання. Перший етап перетрав­лення вуглеводів

 

Шлунок

Покритий простим циліндричним епітелієм. У стінці є шлункові залози, які утворюють слиз, травні фермен­ти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка шлунка утворена трьома шарами гладких м’язів. М’язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілоричний сфінктери (кіль­цеві м’язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка) ;

Перетравлення  білків (усередині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій порожнині, де­який час триває також перетрав­лення вуглеводів ферментами слини)

Тонкий кишечник

Складається з трьох відділів — два­надцятипалої, порожньої та клубової кишок. До дванадцятипалої кишки відкриваються протоки печінки й під­шлункової залози. Порожній кишеч­ник покритий простим циліндричним епітелієм. У його стінці с залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес трав­лення. Стінка кишечнику утворена двома шарами гладких м’язів. утворює безліч пальцеподібних виростів (вор­синок), у стінках яких розташовані  во­локна гладких м’язів. Крім того, вони містять велику кількість лімфатичних судин і капілярів. Клітини, розташова­ні на них, покриті мікроворсинками

Емульгування жирів, остаточне перетравлення всіх органічних сполук, усмокту­вання продуктів, що утворилися

Товстий

кишеч­ник

За структурою схожий на тонкий ки­шечник, але відсутні ворсинки, подо­вжній шар м’язів не суцільний (пред­ставлений трьома стрічками

Усмоктування  води  вироблен­ня вітамінів сим­біотичними мі­кроорганізмами, накопичення калових мас.

 

4.3 Травні залози (Розповідь з елементами бесіди.)

Учитель. Для перетравлення поживних речовин потрібні соки: вони виробляються в травних залозах. Діти, давайте згадаємо з хімії, що таке               « каталізатор». Соки, що виробляють ці залози, можуть перетравлювати білки, жири, вуглеводи, бо в них  містяться особливі  «прискорювачі» хімічних процесів. Ці прискорювачі виробляються в організмі і називаються ферментами.

Ферменти – біологічні каталізатори (прискорювачі) хімічних реакцій, які мають білкову природу.

Основні властивості ферментів :

  1.          Специфічність дії. Кожен фермент діє тільки на певний хімічний зв'язок, тобто каталізує тільки певну хімічну реакцію :
  •              одна група ферментів білки розщеплює до амінокислот;
  •              друга група ферментів вуглеводи  розщеплює до глюкози;
  •              третя група ферментів жири розщеплює до гліцерину і жирних кислот.
  1.          Діють тільки в певному хімічному середовищі, одні – в лужному, інші – в кислому;
  2.          Ефективно діють за температури тіла.
  3.          Невелика кількість ферменту може розщеплювати  велику кількість органічної речовини.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа 1. « Подорож травною системою». Демонстрування презентації.

Вправа2. «Закінчи речення» 

  1.     Найбільша травна залоза ___________
  2.     Травна система розпочинається із ____________
  3.     органом смаку ,  на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори є____________
  4.     Орган, в якому їжа накопичується і частково перетравлюється __________.
  5.     Орган, який виробляє жовч _________________.
  6.     Протоки підшлункової  залози  впадають у _________________.
  7.     Відділ травної системи де всмоктуються поживні речовини_______
  8.     Калові маси накопичуються у _____________.
  9.     Ротова порожнина переходить у ____________.
  10. Найширший орган травної системи _____________.

Вправа 3. «Ланцюгова реакція»

Учням на картках запропоновано назви органів. Необхідно вибрати  ті,  які входять до складу травної системи, і розташувати їх в порядку проходження їжі.

 

VІ. Підсумок уроку

Метод  « Мікрофон».

Учні починають свій вислів зі слів: « На сьогоднішньому  на уроці я…»

 

УІІ. Домашнє завдання.

Вивчити відповідний параграф підручника.

 

 

 

 

Додаток

Картка 1.

Стравохід, серце, легені, глотка, нирки, шлунок, ротова порожнина, тонкий кишечник, артерії, пряма кишка, товстий кишечник, головний мозок, печінка, трахея.

 

 

 

doc
Додано
19 квітня 2018
Переглядів
12265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку